Kirjoittaja Aihe: Turnigy 9X ja failsafe?  (Luettu 7943 kertaa)

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Turnigy 9X ja failsafe?
« : 08 Tammikuu, 2013, 10:33:25 »
Hei,

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8992

1. Kumpi moodi olisi tuossa radiossa parempi, PCM vai PPM?
2. Jostain luin, että ppm-moodissa ei olisi tuon radion kohdalla toimivaa failsafea, pitäneekö paikkansa.
3. Jos ei, miten olette järjestäneet asian, että radiossa on toimiva failsafe.

Lennätän itse heksaa, jossa koodina on Megapirate. Lauta on CRIUS AOIP ja säädöt on tehty Mission plannerilla.
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #1 : 08 Tammikuu, 2013, 11:22:58 »
9X radiossa ei ole falesafe toimintoa.
Nuo PCM ja PPM:t ovat kuulemma jotakin jäänteitä megahertisi ajoilta ja eivät päde giga radioihin.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

JCA

  • Vieras
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #2 : 08 Tammikuu, 2013, 11:48:50 »
Ei ole tainnu ikinä PPM:llä olla failsafea, se ominaisuus tuli vasta PCM:n myötä.
Ne on siis megaradioiden tekniikoita, näin amatööri sanoin kuvailtuna. Joku radionörtti korjaa asiavirheet.
Liian pitkä aika kun viimeksi leikkiny megasella mankalla, yli kaksi vuotta.

Tässä faktaa jos kiinnostaa: http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM/PCM_PPM_eng.html

Joku ton joskus mulle selitti hienosti ja yksinkertasesti, en vaan enää muista.

Gigasissa oleellisesti on oma tekniikkansa, eikä tälläsiä jänskiä koodattuja sanomia lähettimeltä vastarille. Tai no on muttei sillee.. no joo.
Jos en ihan väärin muista niin sit on vielä erikseen PCM tai PPM vastareita?

Futaballa on saanut valita että PCM vai PPM (Futaba 7C, 35Mhz) ilman valikosta käsin.

PCM lähettää ne tiedot sinne vastarille sellai jonkinlaisessa hassussa 111111010010110100011111 1 koodinpätkässä, minkä se vastari osaa ymmärtää. PCM:llä pitäs olla muistaakseni vähempi häiriöitä. PCM:n tietoliikenne vastarin kanssa on siis monimutkasempaa kuin PPM:llä tai jotain.

Cool, jännää tää pohdiskelu tälleen "ääneen", mistään mitään tiiä.
Osta giganen mankka :D

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #3 : 08 Tammikuu, 2013, 12:01:55 »
Eikös tuo 9X ole giganen mankka, imo  ::)

JCA

  • Vieras
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #4 : 08 Tammikuu, 2013, 12:12:41 »
Niinpä onkin.. jänskää, eli ppm ja pcm onkin myös gigasten juttuja. COOOOL ;D
Vaan tuo on tollai moduli mankka, niin onko siinä sen takia ilmotettu noi pcm ja ppm kun saa vissiin kans megaseksi toisella modulilla. Eipä sillä ettei tossa näy toista antennia..
Minu ei nyt kyllä mutuile enää yhtään, joku kertoo faktat.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #5 : 08 Tammikuu, 2013, 12:39:34 »
PPM ja PCM eivät minun tietääksen ole gigaisten juttuja, mutta jos tuohon 9x.ään haluaa failsafen nin pitää vaihtaa moduli (ja tietty vastari) johonkin toiseen; FrSky:n paketit on olleet aika suosittuja. Voi vaatia antennikikkailua tuo modulin vaihto ainakin jonkin mankkaversion kanssa.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #6 : 08 Tammikuu, 2013, 16:22:54 »
Moi,

eli FrySkyn moduuliin saa toimivan FailSafen. Millaisessa tilanteessa ja miksi voisi käydä multikopterin kanssa niin, että ohjaus menee tilttiin ja kaasu karkaa täysille? Näin nimittäin kävi..


Mankka on FlySky th9x ja lauta Crius AOIP softana Megapirate. Noparit HK:n Mysteryt. Boardi piti stabilizemoodin päällä mutta kopteri lensi taivaaseen.

-Jere
« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2013, 18:08:37 kirjoittanut jekuusi »
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #7 : 08 Tammikuu, 2013, 18:44:27 »
eli FrySkyn moduuliin saa toimivan FailSafen. Millaisessa tilanteessa ja miksi voisi käydä multikopterin kanssa niin, että ohjaus menee tilttiin ja kaasu karkaa täysille? Näin nimittäin kävi..

Mankka on FlySky th9x ja lauta Crius AOIP softana Megapirate. Noparit HK:n Mysteryt. Boardi piti stabilizemoodin päällä mutta kopteri lensi taivaaseen.

FrSky modullissa on failsafe. Ja esim. Nazan kanssa failsafen asetti vastarille niin, että Naza meni failsafe tilaan -> eli jos on GPS, niin lämmää Return to homea (GPS Failsafe) kehiin ja kopteri tulee kotiin... Periaatteessa. Jos ei ole GPS:ää, niin laskeutuu ns. hallitusti siihen kohtaan missä juuri sattuu olemaan. Crius/Megapiraten sielunelämästä en tiedä, miten siinä nuo saa laitettua. Kaiketi siinäkin on vastaavat, eli kanavan X asento Y tuottaa automaattilaskeutumisen.

Failsafe menee päälle kun yhteys mankan ja vastarin välissä katoaa, syystä tai toisesta... Tässä kohtaa vastariin ohjelmoidut arvot astuvat voimaan ja servoille/nopareille/boardille syötetään niitä. Esimerkiksi että laitetaan kaasu nollaan, muut keskelle... Tosin, se tietää pikahissiä isänmaan hoteisiin...
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #8 : 08 Tammikuu, 2013, 19:59:48 »
Crius/Mission plannerissa on samat. Eli FrySky kiinni ja failsafen asetukset päälle (RTH, land tai vaikkapa throttle 20 prossaa)??
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #9 : 08 Tammikuu, 2013, 20:28:28 »

Crius/Mission plannerissa on samat. Eli FrySky kiinni ja failsafen asetukset päälle (RTH, land tai vaikkapa throttle 20 prossaa)?? Mutta toimiiko Nazan Failsafe siten, että se vain tunnistaisi signaalin katoamisen ja menisi failsafeen ->RTH.

Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #10 : 08 Tammikuu, 2013, 20:47:43 »
Mulla 9x frsky kamoilla wkmässä toimii ku junan vessa, vaikka rth.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #11 : 08 Tammikuu, 2013, 22:18:37 »
Ainakin itselläni on 9X mankassa Nazan kera yhtenä lentotilana failsafe, jonka olen laittanut päälle ja painanut sitten tuota frsky failsafe nappia. Kaasu tietysti puolivälissä ja muut tikut keskellä.
Ohjaussignaalin katketessa osaa frsky vastari syöttää Nazalle tuon failsafe lentomoodin ja pitää koneen leijunnassa.

En ole tuohon megapiraten failsafeen tutustunut tarkemmin, vaikka tuossa yksi sellainen lauta makaa.

Se mitä käskyjä Frsky syöttää käytetylle flight controllerille omassa failsafe tilassaan on siis eri asia kun flight controllerin failsafe lentomoodi tai tila.

Oma Naza tulee testatusti failsafessa takaisin ja tekee siistin laskeutumisen.

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #12 : 09 Tammikuu, 2013, 09:06:09 »
Ainakin itselläni on 9X mankassa Nazan kera yhtenä lentotilana failsafe, jonka olen laittanut päälle ja painanut sitten tuota frsky failsafe nappia. Kaasu tietysti puolivälissä ja muut tikut keskellä.
Ohjaussignaalin katketessa osaa frsky vastari syöttää Nazalle tuon failsafe lentomoodin ja pitää koneen leijunnassa.

En ole tuohon megapiraten failsafeen tutustunut tarkemmin, vaikka tuossa yksi sellainen lauta makaa.

Se mitä käskyjä Frsky syöttää käytetylle flight controllerille omassa failsafe tilassaan on siis eri asia kun flight controllerin failsafe lentomoodi tai tila.

Oma Naza tulee testatusti failsafessa takaisin ja tekee siistin laskeutumisen.


Kuullostaa hyvältä!

 En vain vieläkään ymmärrä, miten giganen radio ja Arduun perustuva lauta + vastari saavat aikaan tilanteen, jossa ohjaimet menee tilttiin ja urku täysin auki. Lauta piti huolen vakautuksesta eli vakaasti lähti taivaan korkeuksiin. Tutkin kopterin, kun sain sen takaisin eikä vikaa löytynyt omista kytkennöistä/setupista. Jos lähettimestä pistää virrat pois, niin viimeisen signaalin tiedot jäävät kopterin päähän, se ei tee mitään muuta kuin pitää servot samassa paikassa nostamatta throttlea. Tässä tapauksessa koko homma meni tilttiin paitsi että urku potkaisi tehot täysille ja yli 600 euron heksa nousi jonnekin silmänkantamattomiin korkeuksiiin.


-Jere
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #13 : 26 Tammikuu, 2015, 19:14:37 »
Onkohan kyseisen radion vakiomoduulilla ja vastarilla kuin riskialtista lennätellä multikopteria ilman failsafea? Mitä nuo vehkeet tekee kun yhteys katkeaa tms.?  Voiko lennellä taivaantuuliin tai muuta vastaavaa? Tulisi 250 kokoluokan kopteriin jossa CC3D-controlleri. Onko tyhmää riskeerata noilla vakiovermeillä?
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2015, 19:17:25 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #14 : 26 Tammikuu, 2015, 19:21:35 »
Onkohan kyseisen radion vakiomoduulilla ja vastarilla kuin riskialtista lennätellä multikopteria ilman failsafea? Mitä nuo vehkeet tekee kun yhteys katkeaa tms.?  Voiko lennellä taivaantuuliin tai muuta vastaavaa? Tulisi 250 kokoluokan kopteriin jossa CC3D-controlleri. Onko tyhmää riskeerata noilla vakiovermeillä?

Yleensä jättävät viimeisen komennon voimaan mitä radiolta on tullut.  http://wiki.openpilot.org/display/WIKI/How+to+Setup+Failsafe+for+Revo+and+CC3D

Tuostakaan ei ole hyötyä jos vastari on mallia viimeisen komennon päälle jättävä.

Helpointa on lentää lähellä eikä koetella niitä laitteiden rajoja. Tietenkin kannattaa tehdä se kantavuus testi ensin ennenkuin lentää.
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2015, 19:30:13 kirjoittanut Petsku »

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #15 : 26 Tammikuu, 2015, 19:49:34 »
Kiitos. Pitää perehtyän noihin paremmin. Juu ei hyvä, juttu jos on mallia komennon päälle jättävä. Tuolla ohjeissa onkin kovat varoitukset. Kyllä se on varmaan pakko sitten ne FrSkyn modulit hommata. Mutta aattelin, että jos alkuun pärjäis ilman. En ole vielä mitään tilannu ja en oo kyllä vielä varma, että pitääkö köyhäillä kunnolla ja hommata tuo vai saanko hommattua Taraniksen.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #16 : 26 Tammikuu, 2015, 19:57:58 »
Kiitos. Pitää perehtyän noihin paremmin. Juu ei hyvä, juttu jos on mallia komennon päälle jättävä. Tuolla ohjeissa onkin kovat varoitukset. Kyllä se on varmaan pakko sitten ne FrSkyn modulit hommata. Mutta aattelin, että jos alkuun pärjäis ilman. En ole vielä mitään tilannu ja en oo kyllä vielä varma, että pitääkö köyhäillä kunnolla ja hommata tuo vai saanko hommattua Taraniksen.

Kannattaa siihen Taranikseen sijoittaa se muutama euro lisää. Vaikka ei harrastus jatkuisi niin saat sen myytyä huomattavasti helpommin eteen päin.

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Turnigy 9X ja failsafe?
« Vastaus #17 : 26 Tammikuu, 2015, 20:13:12 »
Kannattaa siihen Taranikseen sijoittaa se muutama euro lisää. Vaikka ei harrastus jatkuisi niin saat sen myytyä huomattavasti helpommin eteen päin.
Niinhän se olis järkevämpi. Mutta hintaero on moduleineenkin melkeen kaksinkertanen. Ei taida Taranista kannattaa tällä hetkellä Kiinasta tilailla näillä euron kursseilla, kun ilman verojakin hinnat parissa satkussa mitä katsellu.
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2015, 20:15:41 kirjoittanut mikkox9x »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1536 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2009, 19:47:43
kirjoittanut reittila
7 Vastauksia
3612 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2012, 19:03:29
kirjoittanut vee73
3 Vastauksia
2341 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Marraskuu, 2014, 20:15:25
kirjoittanut vee73
2 Vastauksia
2174 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Joulukuu, 2014, 11:43:39
kirjoittanut zak69
0 Vastauksia
1939 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2015, 21:09:56
kirjoittanut Rollerah