Kirjoittaja Aihe: Taitttuvat varret ja johtojen kestävyysongelma  (Luettu 2627 kertaa)

Poissa eveli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Taitttuvat varret ja johtojen kestävyysongelma
« : 10 Helmikuu, 2014, 22:24:41 »
Kysynpä tätä täälläkin.

Miten saatte johtonne kestämään setupissa, missä noparit ovat varsissa ja virranjakolevy kopterin keskilevyssä?

Minulla tuppaa johdot olemaan kovassa väännössä, sillä virranjakolevyn juotoskohdistahan johdot ovat jäykät lyhyeltä matkaa ja tarkoittaa sitä, että murtuvat ennenpitkää. Tilaa rungossa on ylipäätään vähän, ja vaikka tilaa olisi, ja löysemmät johdot saisi laitettua, se ei muuttaisi tätä vääntöjännitystä juuri miksikään (päin vastoin) koska johdot eivät ole narumaista vaan niissä on aina jännitystä ja jäykkyyttä.

Pelkään että joku päivä kopteri tippuu alas kameroineen päivineen, sillä varsinkin nuo virranjakolevyn juotoskohdat murtuvat helposti.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taitttuvat varret ja johtojen kestävyysongelma
« Vastaus #1 : 11 Helmikuu, 2014, 07:27:25 »
Minula on taittuva runko mutten ole koskaan sitä taittanut. En viitsi, kun värkki joka tapauksessa auton takakontissa kuljetetaan, niin olkoon oikosena...

Poissa japala_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Taitttuvat varret ja johtojen kestävyysongelma
« Vastaus #2 : 11 Helmikuu, 2014, 09:01:08 »
Riippuu nyt kovasti siitä käyttämästäsi virranjakolevystä mitä asialle voi tehdä. Voisitko heittää siitä kuvaa? Itse juottelin yhdestä bulletit eri kulmaan, jotta johdot tulevat kyseisen laitteen kannalta paremmin ja toiseen missä oli vain reiät siellä jakajassa mihin juotetaan piuhat suoraan, juotin ne siihen levyn päälle ja taas kyseiseen laitteeseen optimi kulmaan ettei sitä kaapelia joudu heti sen liitoksen jälkeen lähteä vääntämään...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taitttuvat varret ja johtojen kestävyysongelma
« Vastaus #3 : 11 Helmikuu, 2014, 10:40:32 »
Mahdollisimman joustava silikonikaapeli on avain onneen. Tämän jälkeen varmistetaan sopivalla löysällä, että johto pääsee taipumaan pehmeästi riittävän pitkältä matkalta, eikä taitu terävästi aina samasta kohtaa, lyhyeltä matkalta. Pistä johtoihin vaikka sen verran tyhjää, että ne heittävät virranjakolevyn ja varsiputken juuren välissä pienen lenkin. Tai vaikka siten, että johto lähtee "jäykkänä" virranjakolevyltä suoraan poispäin putkesta ja taittuu siitä 180 astetta löysänä kohti putkea. Eikä koskaan kaapeleita niin määrämittaisiksi, että jäisivät tiukoiksi kuin viulunkielet!

Kolmas helpotus kaapeleille on tuoda ne putken taitoskohteen alapuolelta. Tällöin kaapeli taittuu kiertosuunnassa, ei poikittain. 90 asteen toistuva kierto on (jo valmiiksi löysästi kierretylle) kaapelille hellempi operaatio, kuin 90 asteen taitos.

Kyselitkin jo toisessa threadissa tuosta kaapelin jäykitymisestä juottaessa. Kuinka pitkältä matkalta sulla on kaapeli korppua juotoksen läheltä? Mulla paksu kaapeli on yleensä tinassa ja siksi jäykkä noin sentin matkalta juotoksesta.

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Taitttuvat varret ja johtojen kestävyysongelma
« Vastaus #4 : 13 Kesäkuu, 2014, 12:57:43 »
Mä sain alkuun parista pikku quadista akkujen piuhoja irti kun irroitettaessa vetäisikin epähuomiossa itse johdosta liittimen sijaan. Nyt olen sitten tuikannut kuumaliimapistoolilla pisarat liimaa kaikkien akkujen johtojen juureen ja hyvin pelaa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
6021 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Toukokuu, 2008, 07:55:34
kirjoittanut juza
2 Vastauksia
3633 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2011, 22:40:36
kirjoittanut Kko
2 Vastauksia
2556 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2012, 09:59:05
kirjoittanut Tepaja
38 Vastauksia
29780 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2017, 21:28:27
kirjoittanut Kaapeli
2 Vastauksia
2031 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2015, 00:29:59
kirjoittanut Aki T