Kirjoittaja Aihe: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen  (Luettu 6006 kertaa)

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« : 12 Marraskuu, 2011, 09:42:27 »
Terve,

elikkäs tällä hetkellä Raptorin vastaanottimen akun jännite laskee nopeammin kuin ennen.

Joskus lensin vanhalla 3700 mAh:n akulla jopa 8-10 lentoa ennen kuin jännitemittarissa oli kaikki vihreät valot sammuneet. Tällä hetkellä lentoja voi tehdä enimmillään viisi.

Laitan ranskiksilla omat huomiot tähän liittyvistä asioista:

-vastarin akun vaihtaminen ei auttanut asiaa. Akut melkein saman kokoiset, vanha 3700 mAh ja uusi 3600 mAh. (Jännite sama 7,4 V.)
-Ilmojen kylmeneminen ei pitäisi olla ainakaan pelkästään syynä, sama tilanne oli jo kesällä
-jos kyseessä on se että, jokin servoista "haukkaa" enemmän virtaa kuin ennen, niin pitäisikö tämän näkyä myös muuten servon toiminnassa? Servot toimivat hyvin.
-etähehkun laittaminen ei vaikuttanut asiaan, sama ilmiö oli ennen etähehkun laittamista
-Sähköosat ovat : kaasu Futaba S9201, peräservo Futaba S9254 ja gyro Futaba 401 (perinteistä vanhaa meininkiä siis...), aileronissa Futaba S3050, elevaattorissa Futaba S3010 ja lapakulmissa Futaba S9255. Elevaattori- ja lapakulmaservo ovat alkuperäisiä. Vastari Futaba 6014 FS. Governor Align RCE-6600, etähehku Grypton, jännitemittari on Alignin RCE-B6X regulaattorissa

Löytyisikö näillä tiedoilla tietoa tai arvausta mistä voisi olla kyse?


-Pekka-




Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #1 : 12 Marraskuu, 2011, 10:27:52 »
Kuinkas vanha akku on? Nämä eivät valitettavasti ole ikuisia ja jotkut yksilöt elävät lyhemmän aikaa kuin toiset.
NiMh akuissa vielä muisti-ilmiökin lyhentää käyttöikää jos akkua ladataan aina puolitäytenä.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #2 : 12 Marraskuu, 2011, 11:24:20 »
Vaikka vanhalla ja uudella akulla on sama kapasiteetti niin riippuu pitkälti akun laadusta ja iästä miten korkealla jännite pysyy purkaessa. Jokainen akku on yksilö ja joskus sekaan voi eksyä myös huonoja kennoja. Toinen syy pienempään lentomäärään voi toki olla myös se että oot kehittyny lennättämisessä ja se lisää servojen virrankulutusta  :).
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #3 : 12 Marraskuu, 2011, 11:34:28 »
Itselläki tuli vispilän viimenen että servoilla alkaa lentäjän puolesta olemaan enemmän tekemistä :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #4 : 12 Marraskuu, 2011, 13:07:02 »
Kiitos vaihtoehdoista mutta:

-kyseessähän on LiPoakku, eli ei voi olla NiMh:n muistiominaisuudesta kyse.
-on lennetty paljon koulutuslentoja, jotka ovat kyllä olleet rauhallista menoa, esimerkiksi ihan vaan kopterin pyöritystä paikallaan ja sillä lailla. Ja samalla tavalla tyhjenee.

Uusi akku vaihdettiin kesällä ja tilanne oli sama heti alusta lähtien uuden akun kanssa. Voihan se olla huonokin heti alusta lähtien eli se vaihtoehto otetaan huomioon.

Ja sitten puolittainen arvaus, koska ei enää muista tarkasti: Kun lataan tämän uuden akun sen 4-5 lennon jälkeen, niin sisään menee palttiarallaa 1800 mAh:ta. Eli 50 %.

Entäpäs jos tämän koko asian esittää niin, että mikä on "yleinen" lentojen määrä vaikkapa 3600 mAh:lla vaikka ihan peruslentoa taivaalla? Eihän 5 lentoa nyt ihan vähän ole mutta kun on joskus ollut enemmän...

Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #5 : 12 Marraskuu, 2011, 13:17:43 »
Mittaa kennojen jännite tasuriliittimestä latauksen jälkeen ja uudestaan,kun olet ne 5 lentoa lentänyt, jos paljon eroa, on toinen kenno huono....oletko muuten tasannut kennot joka latauksella?

Voi periaatteessa vika olla myös laturissa, jos se ei tasaa kennoja kunnolla. Mikä laturi sulla on?
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #6 : 12 Marraskuu, 2011, 13:25:29 »
Periaatehan sähköissä on sinänsä simppeliä perusfysiikkaa, eli energia ei katoa mihinkään. Eli tässä tapauksessa: Jos akusta otetaan ulos aiempaa enemmän energiaa samassa ajassa, sen pitää tuntua jossain lämpönä ellei kuormitus muutoin ole muuttunut erilaiseksi. Jos esim. jossain servossa olisi jotain vikaa ja sen takia imisi aiempaa enemmän sähköä niin sen pitää tuntua lämpönä.
Jos taas ylimääräistä lämpöä ei synny eikä rasitus muutenkaan ole muuttunut aiemmasta, on vika oltava akselilla lataus-akku.

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #7 : 12 Marraskuu, 2011, 13:35:47 »
Laturi on Swallow AC/DC 2, ollut pitkään käytössä. Tasuri on ollut käytössä useimmiten, ei kovin montaa latausta ole ilman sitä.

Ja sitten on sellainen muistikuva että kun tasurin on laittanut kiinni, niin siinä heti palaa sininen valo punaisten lisäksi jolloin jännite-erot ovat riittävän pienet kennojen välillä.

Mutta täytyy tosiaan katsoa jännitteet latauksen jälkeen ja lennon jälkeen, ei taida mulla vaan olla välineitä tohon, niin että pitää lainata sitten jostain.
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #8 : 12 Marraskuu, 2011, 13:38:32 »
Periaatehan sähköissä on sinänsä simppeliä perusfysiikkaa, eli energia ei katoa mihinkään. Eli tässä tapauksessa: Jos akusta otetaan ulos aiempaa enemmän energiaa samassa ajassa, sen pitää tuntua jossain lämpönä ellei kuormitus muutoin ole muuttunut erilaiseksi. Jos esim. jossain servossa olisi jotain vikaa ja sen takia imisi aiempaa enemmän sähköä niin sen pitää tuntua lämpönä.
Jos taas ylimääräistä lämpöä ei synny eikä rasitus muutenkaan ole muuttunut aiemmasta, on vika oltava akselilla lataus-akku.

Saisiko siis jotain osviittaa vaikka ihan niin että lennättää vaikka lapakulmapumppia vähän aikaa ja sitten käsin kokeilee servojen lämpötilaa...? :-\
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #9 : 12 Marraskuu, 2011, 13:55:00 »
Saisiko siis jotain osviittaa vaikka ihan niin että lennättää vaikka lapakulmapumppia vähän aikaa ja sitten käsin kokeilee servojen lämpötilaa...? :-\
Kannattaa varmasti kokeilla. Jos joku komponentti on viallinen ja sen takia akku tyhjenee niin kyllä sen on pakko olla muihin verrattuna poikkeuksellisen lämmin. Kuten sanottu, mihinkään se energia ei katoa ja lämpö on tossa tapauksessa oikeastaan ainoa miksi se voi muuttua.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #10 : 12 Marraskuu, 2011, 18:42:39 »
kyl mun seitensatkulla lentelee 3300mAh turnigyllä joku 10-15 lentoa, ja jää vielä varaakin, eli siellä on kyllä jotain häröä, tai sitte joku jumittaa nupissa että servot joutuu taisteleen enemmän tai perällä voi tietty olla sama ongelma

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #11 : 12 Marraskuu, 2011, 19:27:12 »
kyl mun seitensatkulla lentelee 3300mAh turnigyllä joku 10-15 lentoa, ja jää vielä varaakin, eli siellä on kyllä jotain häröä, tai sitte joku jumittaa nupissa että servot joutuu taisteleen enemmän tai perällä voi tietty olla sama ongelma
Jos jumituksesta olisi kysymys niin siinäkin tapauksessa servojen pitäisi aika lailla lämmetä. Sen verran iso on tuo katoava energiamäärä että onhan sen jo jossain tunnuttava. Ja jos ei tunnu niin ei se ikinä ole akussa ollutkaan ja silloin vika on akussa/latauksessa.

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #12 : 13 Marraskuu, 2011, 10:21:29 »
Kokeilin mekaniikan irroittamalla työntötangot servoista eikä mikään tuntunut olevan jumissa. Servot eivät myöskään kanita eli liikealueet ovat ok.

Servojen lämpiämistä tuossa on hankala kokeilla, koska ne eivät ole kokonaan näkyvillä vaan servotelineen sisällä.  Koskee muita kuin peräservoa ja aileronia vain osittain.

Mutta kokeilin liikuttaa servoja ja ehkä tuo peräservo nyt jonkin verran lämpenee, testi on tehty kuitenkin kotona eli ei lennätystlanteessa. Voi olla että tuossa on toiveajatteluakin mukana, siis että löytyisi vika noin helposti.

Mutta minä kuitenkin veikkaan tällä hetkellä että peräservosta on kyse, vaikka ei nämä arvailut osu kohdalleen kopterihommissa läheskään aina...
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #13 : 13 Marraskuu, 2011, 11:11:54 »
tyhmä kysymys ehkä mutta tuli mieleen niin laitetaan nyt näytille ::)

ootko nostanu perän gainia hiljattain tai tehny perään jotain muutosta kuten erilaiset perälavat tms...?

tuli vaan mieleen jos peräservo työskentelis nyt vähä intensiivisemmin ku ennen jos gainia on suhteessa mekaniikkaan enemmän...
sillonhan se myös söisi enemmän sähköä.

sanoit että sulla menee 4-5 lennon jälkeen 1800mAh sisään... minkäs pitusia noi lennot nyt sitten on? ajattelin jos laskis minkälaisia virtoja siellä keskimäärin kulkee... ei toi kyllä kovalta kuullosta ainakaan mun korvaan nyttekään vaikkei noista erillisistä vastariakuista olekkaan omaa kokemusta...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Vastaanottimen akun jännite putoaa nopeammin kuin ennen
« Vastaus #14 : 13 Marraskuu, 2011, 11:41:47 »
Onhan gainia muutettu ja perälapoja vaihdettu aikojen kuluessa, mutta vaikea on sanoa osuuko niiden muutosten kanssa yhteen tämä jännitteen lasku.

Perä kylläkin toimii ihan hyvin, kokeilin sitä viikko sitten viikonloppuna.

[Offtopic eli keskusteltavan aiheen ulkopuolinen asia]:
Ja siinähän on nyt sellainen uusi, hieno hiilarityöntötanko ja uudet peräservon kiinnikkeet. Tilasin nämä vahingossa :P, kun luulin tilaavani ihan vaan sen tavallisen työntötangon ohjureita !!! :o  Mutta tämäkään vaihdos ei osu yksiin jännitteen putoamisen kanssa.

Mankassa on lentoaika taimerissa 9 minuuttia. 4:llä lennolla tekee 36 minuuttia ja viidellä lennolla 45 minuuttia. Jos tuosta nyt ottaa suunnilleen keskiarvon niin 40 minuuttia, joka on 40/60=2/3 tuntia. Eli 2/3 tuntia ja 1800 mAh.

Tunnissa menisi näillä luvuilla 1800 mAh / (2/3)  = 1800 mAh * 3/2 = 2700 mAh

Virta olisi keskimäärin 2700 mA = 2,7 A jotta tunnissa menisi tuo 2700 mAh. Haitko tällaista laskelmaa? Ja jos näin on, niin onko 2,7 A paljon vai vähän....?
« Viimeksi muokattu: 13 Marraskuu, 2011, 13:03:43 kirjoittanut Pekka »
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3906 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2008, 18:54:05
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
1883 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2009, 13:58:33
kirjoittanut Sammy
48 Vastauksia
18222 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Toukokuu, 2010, 11:06:28
kirjoittanut Eetu73
36 Vastauksia
10163 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2014, 09:40:30
kirjoittanut mikek
8 Vastauksia
5616 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Heinäkuu, 2015, 13:22:25
kirjoittanut Perusmalli QRX-350