Kirjoittaja Aihe: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)  (Luettu 53631 kertaa)

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #50 : 14 Elokuu, 2012, 20:54:17 »
mikä laakeria tarkoitat?

Kaikki laakerit on kyllä oikein päin. Yhden eron löydän tosin tuosta videosta. Videossa ei ole olenkaan noita washer/"prikkoja" mitä mulla on ja nämä tuli mm. uusien laakereitten mukana ja niin sanoo ohjekkin, että molemmille puolille yksisuuntalaakeria pitäsi laittaa.

Eli tämmöinen se on:

https://dl.dropbox.com/u/9878299/Koput/Front%20main%20gear.jpg


https://dl.dropbox.com/u/9878299/Koput/Front%20main%20gear2.jpg


En tosiaan tiedä enään...
Aikaisemmin mulla pääsi osumaan tuo front maingear ratas tuohon runkoon ja ei sekään nyt taida kuulua asiaan.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #51 : 14 Elokuu, 2012, 21:56:21 »
Aikaisemmin mulla pääsi osumaan tuo front maingear ratas tuohon runkoon ja ei sekään nyt taida kuulua asiaan.
No ei se sais osua runkoon. Muistelisin, että mulla oli kans jossai vaiheessa kulahtanu se holkki. En tiedä auttasko jos pistäs tipan lukitetta holkin ja akselin väliin ettei se pääse pyörimään omiaan. En keksi muuta syytä miksi se lyhenisi.

Videossa ei ole olenkaan noita washer/"prikkoja" mitä mulla on ja nämä tuli mm. uusien laakereitten mukana ja niin sanoo ohjekkin, että molemmille puolille yksisuuntalaakeria pitäsi laittaa.
Prikat kannattaa laittaa paikoilleen, jolloin tuo owb-ratas pysyy keskellä eikä syö runkoa. Tiukkahan se on laittaa, mutta parhaiten se menee juuri noin kuin olet laittanut eli akseli kasaan ja paikoilleen kun runko on vielä auki.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #52 : 14 Elokuu, 2012, 22:09:53 »
Tämä alkoi nyt ihan pirusti kiinnostaa kun mullakin on gauin kasaus edessä, eli runko meni päreiksi viime torpissa ja nyt alkais olla osat käsissä kasaamista varten.

Onhan sulla kasattuna oikein päin, eli niin että se laakeri on alaspäin.

Katohan tuolta http://www.helifreak.com/showthread.php?t=31211 mallia, ja sieltä toi frames part 1, ja kasaus kohdasta 6.30 eteenpäin. Toivottavasti toi auttaa tajuumaan paremmin.
Tätä en saanut auki kun pitää olla rekisteröitynyt. Laakeri alaspäin?, mitäs se tarkoittaa suomeksi.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #53 : 14 Elokuu, 2012, 22:24:24 »
Juu kiitoksia vaan neuvoista. Torpissa hajonneet osat on nyt kaikki kotona. Jos sitä vielä jaksais kasata tuon, niin pitää katsoa miten se sitten pyörii, mutta olen tuon kanssa paininut jo kuukauden ja muutaman kerran käyttänyt murusina kopun, niin jotenkin meinaa olla vähän motivaatio hukassa tän kanssa Mutta yritetääs vielä kerran...

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Fragu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #54 : 15 Elokuu, 2012, 09:07:22 »
Sori ku epäselvästi yritin selittää tuota, mutta siis tarkoitin että owg on oikein päin, en edes tiedä toimisikö se hetkeäkään väärinpäin asennettuna. Rupesin äsken selailemaan googlea josta löyty sivu, jossa mainintaa noista prikoista = suosittelevat jättämään ylimmäisen prikan pois.

http://gauihelicoptertalk.proboards.com/index.cgi?board=550&action=display&thread=222
TBS Discovery| DJI F450

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #55 : 15 Elokuu, 2012, 09:31:57 »
Sori ku epäselvästi yritin selittää tuota, mutta siis tarkoitin että owg on oikein päin, en edes tiedä toimisikö se hetkeäkään väärinpäin asennettuna. Rupesin äsken selailemaan googlea josta löyty sivu, jossa mainintaa noista prikoista = suosittelevat jättämään ylimmäisen prikan pois.

http://gauihelicoptertalk.proboards.com/index.cgi?board=550&action=display&thread=222
Ok, nyt selvisi, ymmärsin ensin että kyse oli niistä varsinaisista laakereista.
Toimii vähän hassusti jos pistää toisin päin. Tai en tiiä, vois kait se jotenkin toimia, moottorista piuhat toisin jotta motti pyörii väärin päin ja gyron korjaussuunnat toiseen suuntaan. Mutta näin pääsääntöisesti se kyllä selviää varsin nopsaan jos meni väärin päin.

Onkohan noissa sitten yksilöeroja rungoissa. Itse kun kasasin tuota niin nuo pienet prikat oli hankala saada paikoilleen, mutta kun löysi oikean tavan ja sai ne sinne väliin livautettua, ne sopi hyvin. Tosin täytyy tutka miltä ne laakereiden kolot näyttää kun aukaisen tuon rungon. Edellisellä kerralla ei ollut mitään epätavallista havaittavissa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #56 : 15 Elokuu, 2012, 21:50:09 »
Pikainen kymysys: Onko kellään muulla ollut ongelmia tuon etummaisen päärattaan kanssa? Eli siis mulla on jo useamman kerran tälle kesää porsinut siitä oneway gearin yläpuolelta laakeri ja se P8.1x9.6x5.3 holkki joka tulee etummaisen päärattaan alle. mulla on siis kulahtanut täysin sekä laakeri, että se holkki ja näyttäis myös muovirunkoa siitä ympärillä kuluttanut ja ei tässä nyt hirveen monta lentoa oo välissä kun viimeksi tein remonttia tuon takia.

Liekkö sitten kasannut väärin, mutta en kyllä ymmärrä miten.
Kasasin juuri gauia ja tämän infon perusteella tutkin erityisesti etummaisen päärattaan tienoota. Laakeripesät täysin ehjänä, ei mitään kulumia missään ja muutenkin kaikki kuten olla kuuluukin.

Kasatessa pistin etummaista pääratasta paikoilleen ja siinähän on ne kolot lukitusruuveille. Ne oli niin kohdallaan että olis voinut laittaa kiinni, mutta pääratas vastasi runkoon. Muutenkin tuntui että kaikki ei ole aivan täysin kohdallaan vaikka se vahvasti siltä näyttääkin.

Lopulta huomasin ettei akseli ollut mennyt perille asti. Eli akselin alapäästä kun työnsi voimalla, niin yhtä-äkkiä se napsahti vähän matkaa ylös päin. Ei paljoa, mutta sen verran että sen huomasi. Sen jälkeen mikään ei kanita mihinkään, ei rattaat vastaa runkoon tms. Oliskohan sulla käynyt myös näin. Sitä piti peukalolla työntää ihan kunnolla jotta liikahti paikoilleen. Nyt kun muistelen edellistä kasausta, niin sama homma, sen piti napsahtaa paikoilleen kunnolla.

Edit:
Muokkasin hieman, eli etummaista pääratasta olin paikalleen laittamassa ja juuri tuota joka Samilla on porsinut.
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2012, 22:50:46 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #57 : 16 Elokuu, 2012, 21:03:12 »
Kiitos Fragu tuosta Gauitalk linkistä. Se on jännä, kun itse muka googlaa, niin ei löydä mitään ja sitten aina joku postaa jonkun keskustelupalstan, jossa kirjoitellaan samasta aiheesta  :D

JuhoV: Juu kyllä minä oon hoksannut, että akseli tarvii pikkasen voimaa, että loksahtaa paikoileen. Se mikä sitä akselia pitää paikoillaan, ettei lähde valumaan alaspäin, niin on se holkki ja ratas jotka ovat siinä ylemmän laakerin päällä eikö? ja mulla on kulahtanut se holkki tosi nopeasti tänä kesänä ja myös ylempi laakeri on porsinut pari kertaa jonka jälkeen pääsee ratas laskeutumaan ja raapimaan runkoa. Tai ainakin näin minä oon ymmärtänyt.

Se mitä en vieläkään ymmärrä on, että mikä minulla on eri tavalla jonka takia tuo laakeri/holkki kulahtaa.

Mutta enyway kiitos kaikille auttaneille!

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #58 : 27 Elokuu, 2012, 19:43:44 »
Nyt on muutama lento siis tehty tuolla gauilla uudella rungolla. Vaihdoin kaikki runkolaakerit, rattaat ja vielä yksisuuntalaakerikin kun se välillä vähän temppuili. Ainoastaan se perän messinkinen vetoratas jäi vanhasta. Se oli tosi kulunut. Sitä ei vaihdettu kun oli vielä matkalla suomeen. Nyt sekin on vaihdettu teräsrattaaseen, mutta mankan puuttuminen estää tehokkaasti koelennon.

Luulisi että kopu olis edes jollain tavalla hiljaisempi, mutta mitä vielä. Sointi on kuin sirkkelissä, aivan kamala räksätys, nyt se on oikeasti kovaääninen. Lisäksi välillä kuulosti kuin laakeri pyörisi pesässään. Kokeilin tuota etummaista akselia, joka siis samilla on porsinut ja sehän napsahti ylös päin. Onkohan mulla nyt edessä sama jumppa.

Mikä sitä oikeasti pitää ylhäällä, ei kai mikään. Jos se valuu alemmas, ratas alkaa hangata runkoon. Saas nähdä miten käy, pistetään nyt vähän liukastetta rattaisiin jos se vaikka hiljenisi sen verran ettei tarvi kuulosuojaimet päässä lentää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #59 : 27 Elokuu, 2012, 19:49:50 »
Ettei rattaissa olisi liian tiukat välykset? Silloin ainakin lähtee kovempi ääni (kunnes jotain hajoo :o).
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #60 : 27 Elokuu, 2012, 20:47:38 »
Kyllä mun mielestä on kohdallaan, ainakin paperitestin mukaan siinä on aika sopiva välys, mutta pitää tehdä uudestaan varmuuden vuoksi.

Huolestuttavaa oli että ääni muuttui jossain vaiheessa kesken lentoa, se ei liene terve merkki.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #61 : 27 Elokuu, 2012, 20:54:57 »
Eipä tuossa Gaui:ssa oikein ole muita välyksiä säädettävissä, kuin moottorin pinionin ja frontmaingearin välys.

Mullahan se piti alkukesästä ja esim. silloin Ahmosuolla kaameeta mekkalaa joka johtui juuri tuosta, että tuo ratas raapi runkoa.

Itse oon kyllä jo aikalailla luovuttanut tämän kanssa. Ajatukset on siirtynyt tuonne ens kevääseen jolloin varmaankin hommaan jonkun toisen kopterin. Harmittaa kyllä kun tuon kanssa oon paininut puoli kesää ja lennot jäänyt loppupeleissä aika vähiin. No katotaan saanko sen vielä syysleirillä ilmaan. Oisin jo ostanut jonkun muun kopterin, mutta tälle syksyä tuntuu olevan sen verran paljon muita menoja ettei tohdi.  :(

Mutta hei ilmoittelehan jos keksitte jonkun ratkaisun.

-Sami

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #62 : 27 Elokuu, 2012, 21:39:08 »
Toivotaan nyt ettei tässä ole jotain tällaista vikaa että se hajoaa aina ja väistämättä. Tosin mikä sen voisi aiheuttaa kun olen lentänyt sillä koko kesän entisellä rungolla eikä mitään tuollaisia oireita ole ollut. Kaverilla samoin, lentoja pitkästi toista sataa eikä mitään ongelmaa.

Mutta kun tuota systeemiä miettii, niin eihän sitä akselia pidä ylhäällä mikään muu kuin kova usko ja pyhä henki.  Tosin pakkohan tässä on joku virhepäätelmä olla, ei se voi noin mennä.

Oliko siinä akselissa kolot mihin ne rattaan lukutusruuvit tulee kiinni. Muistelisin että on ja ne on kolot eli jos huolehtii että ruuvit on koloissaan, ei sitä voi väärin kasata. Voiko moottoripukin asento suhteessa tähän akseliin painaa sitä akselia alas päin. Joku pieni toleranssivirhe ja moottorin pinjoni työntää akselia alas. Se selittäis sen holkin kovan kulumisen. Voiko tällaista ylipäätään tapahtua, tämä on nyt spekulointia.

Kerran kasasin aivan liian tiukalla välyksellä, se johti systeemin lämpenemiseen sen verran että nuo lukitusruuvien ruuvilukite suli, ruuvit lensi tangentin suuntaan ja lennot oli siinä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #63 : 27 Elokuu, 2012, 22:04:41 »
No katotaan saanko sen vielä syysleirillä ilmaan. Oisin jo ostanut jonkun muun kopterin, mutta tälle syksyä tuntuu olevan sen verran paljon muita menoja ettei tohdi.  :(
Otahan sinne syysleirille koko sun varaosa arsenaali ja tarpeeksi työkaluja mukaan. Olen vama, että siellä on todella osaavaa porukkaa jotka osaavat sanoa mikä siinä sun kopterissa mättää.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #64 : 28 Elokuu, 2012, 04:40:43 »
yksisuuntalaakeriki... Luulisi että kopu olis edes jollain tavalla hiljaisempi, mutta mitä vielä.
Laitoitko nyt sen 20t OWB:n paikoilleen? Sehän ottaa raskaammin kiinni päärattaaseen mitä kitin mukana tuleva 19t. Toinen seikka on, että rungon ruuveja ei saa kiristää liian tiukkaan, koska se muotoilee laakerit uuteen uskoon.

Mikä sitä oikeasti pitää ylhäällä, ei kai mikään. Jos se valuu alemmas, ratas alkaa hangata runkoon.
Se akseli pysyy paikoillaan vain ja ainoastaan sen yläpään hammasrattaan lukitusruuvilla, jolle akselissa on kolo. Tuon voi kokeilla kasata niin että ottaa akselin alapäästä ruuvin irti ja laittaa rattaan paikoilleen. Lähinnä, että saa sen lukituksen varmasti oikeaan kohti ja ruuvia kiristämällä näkee meneekö se liian tiukalle.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #65 : 28 Elokuu, 2012, 06:13:49 »
Laitoitko nyt sen 20t OWB:n paikoilleen? Sehän ottaa raskaammin kiinni päärattaaseen mitä kitin mukana tuleva 19t. Toinen seikka on, että rungon ruuveja ei saa kiristää liian tiukkaan, koska se muotoilee laakerit uuteen uskoon.

Kyllä mulla on alkuperäisen kokoinen, vaihdoin sen uuteen alkuperäisen kokoiseen. Jos vaihdetaan tuo OWB isommaksi, niin eikös silloin pitäisi vaihtaa takimmainen pääratas 61T -> 60T ja se perähihnaa pyörittävä messinkiratas myös pykälää isommaksi. tällöin kai ne osuis kohdalleen.

Runkoakaan en omasta mielestäni kiristänyt sen tiukemmalle kuin aikaisemminkaan. Pitääpä tutkia noita kaikkia välyksiä uudelleen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #66 : 28 Elokuu, 2012, 06:22:59 »
Jos vaihdetaan tuo OWB isommaksi, niin eikös silloin pitäisi vaihtaa takimmainen pääratas 61T -> 60T ja se perähihnaa pyörittävä messinkiratas myös pykälää isommaksi. tällöin kai ne osuis kohdalleen.
Voi kai sen noinki tehdä, mutta kyllä 20T+61T mahtuvat olemaan. Joillakin kun on ongelmana, että 19T OWB strippaa helposti päärattaan kun runko vääntyy, jolloin tuo 20T auttaa siihen ongelmaan.

Ainoastaan se perän messinkinen vetoratas jäi vanhasta. Se oli tosi kulunut. Sitä ei vaihdettu kun oli vielä matkalla suomeen. Nyt sekin on vaihdettu teräsrattaaseen
Onko tuo teräsratas 14T vai 15T? Messinkistä ei ole käsittääkseni olemassa kuin tuo 14T.
« Viimeksi muokattu: 28 Elokuu, 2012, 06:29:43 kirjoittanut Xen »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #67 : 28 Elokuu, 2012, 07:52:18 »

Onko tuo teräsratas 14T vai 15T? Messinkistä ei ole käsittääkseni olemassa kuin tuo 14T.
Teräsratas on myös 14T. Tosin se on vasta vaihdettu, sillä ei ole vielä lennetty yhtään. Se saapui sen verran myöhään että mankka ehti lähteä. En pitänyt sen kanssa kiirettä kun tiesin, että sen voi helposti vaihtaa purkamatta koko systeemiä. Onnistui jopa löysäämättä peräputkea.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Gaui Hurricane 425 - Rakentelua (Videointi)
« Vastaus #68 : 28 Elokuu, 2012, 16:02:13 »
Nyt kun pääsin kotiin niin mittailin noita välyksiä paperin palalla. Ei ollut mun mielestä mitään ihmeellistä, mittasin jokaisen välin. Tuli siistiä kreppiä, mutta ei sen tiukempaa kuin mitä olen aikaisemminkaan käyttänyt.

Pitää odotella mankkaa ja vastaria, katotaas sitten mitä mekkalaa se pitää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
8352 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
6 Vastauksia
4829 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2010, 17:59:09
kirjoittanut B12
7 Vastauksia
4190 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2011, 16:59:01
kirjoittanut Puhi
8 Vastauksia
5698 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2012, 22:20:45
kirjoittanut Luigi Cravatto
47 Vastauksia
35022 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2013, 18:56:42
kirjoittanut Sandu