Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU - Gyro korjattu] - GP780 Gyro ongelma  (Luettu 8221 kertaa)

Jay604

  • Vieras
[RATKAISTU - Gyro korjattu] - GP780 Gyro ongelma
« : 01 Heinäkuu, 2010, 17:42:44 »
Eilen vedin ekan testilennon T-Rex 500ESP:llä ja kaikki toimi kuin rasvattu. Päätin sitte vielä, kun oli aika myöhä, vähän hyppyyttää sisätiloissa tota kopteria.

Leijuin siinä hetken (30sec), laskin alas siirtämään kopteria ja kun nostin uudestaan ylös niin eikös kopteri ala kieppua kuin viimeistä päivää siinä vaiheessa kun landereitten kumiosien kitka hävis. Noh, siinä sydän pamppaillen laskin kierrokset alas ja menin tutkimaan kopteria.

Huomasin että gyro ei anna minkäänlaista vastetta perän liikkellee (nostin vähän perää ylös ja heilutin). Normaalistihan tuo korjaa heti. Samoin normaalistihan siinä ei kestä kun 0.5sekuntia (mutu arvio) kun servo menee päästä päähän. Nyt kun liikutin perätikkua niin servo kyllä liikkuu, mutta noin 10x hidastettuna.. reunasta reunaan kestää noin sekunnin kulkea.

Noh, otin virrat pois ja kytkin uudestaan ja gyro toimii taas kun ajatus. hetken heiluttelin perää ja taas tapahtuu sama. Ei mitään reagtiota perän liikkeisiin ja travel rate hidastunut.

Kaikki valot näytää vihreetä niinkuin pitää, 7C:ssä gyro asetus on noin 75%, juuri siinä rajoilla ettei korjaa itseään.

Eihän tätä nyt enää uskalla mennä lennättämään  >:(

Onko kellään ollut samoja probleemia, mikähän mahtaa olla syy tuohon? ..Vai onkohan niin että täytyy hommata uus gyro, jos tuo on joku maanantaikappale?

Eikös tota GP780 ole pidetty ihan ok laatuisena, hintaisekseen? -Mulla tuli siis ESP kopteripaketin mukana, servona on DS520 ja kopterin 5-6 Bec jännite 5.5V. Gyron spekseissä sanotaan 5-7V muistaakseni.. En oo kokeillu vaihtaa kuuteen volttiin, josko se nyt mitään auttais.. ainakin mun mielestä gyro ongelmalta tuo näytää..
« Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu, 2010, 22:05:35 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #1 : 01 Heinäkuu, 2010, 17:48:41 »
Ihan hienosti on toiminuta ainakin mulla. Kuulostaisi kyllä rikkinäiseltä gyrolta.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #2 : 01 Heinäkuu, 2010, 17:50:53 »
palaako siinä gyrossa vaan yks vihreä ledi? vai voiko olla että esim nappi on jääny pohjaan ja on setup tilassa? silti olis kyllä outoa :-\

itselläni myös pelannu täysin ongelmitta niinkuin ilmeisesti erittäin monella muullakin!


ainahan voi olla susikappale :-\
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Jay604

  • Vieras
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #3 : 01 Heinäkuu, 2010, 17:57:53 »
palaako siinä gyrossa vaan yks vihreä ledi? vai voiko olla että esim nappi on jääny pohjaan ja on setup tilassa? silti olis kyllä outoa :-\

itselläni myös pelannu täysin ongelmitta niinkuin ilmeisesti erittäin monella muullakin!

Kyllä, vihreenä palaa. Oli hieman säädön kanssa ongelmia, ja muistan että jo sillon liikku välillä hitaasti mutta en tajunnu kiinnittää huomiota kasatessa kun A) en tiennyt nykyajan HH gyroista mitään, B) radion asetukset eivät olleet oikeat. Näin jälkeenpäin ajatellen, muistan että kopteria kasatessa, jos tuo taajuus, vai mikä nyt on, (se setupin eka vaihtoehto) oli punasella (720uM), servo liikkui hitaasti.. kun vaihto tuohon nopeempaan (vihree ledi) niin toimi normaalisti.. luulin et kuuluu asiaan mutta ilmeisesti joku joka olis tuntenu asiaa olis huomannu tuon homman heti kasatessa.

Mutta säätöihin en ole koskenutkaan tuon lennon jälkeen, ja tsekkasin muutaman kerran ton homman.. välillä toimii hetken (onneksi toimi sen ensilennon ajan), välillä toimii aluksi ja puolen minuutin päästä ei enää reagoi.. :(

Lainaus
ainahan voi olla susikappale :-\
-sopis kyllä mun tuuriin.. hehh.. yleensä joku kappale on aina susi, oli sitte kasaamassa uutta tietokonetta (tässä minkä nyt kasasin vuosi sitten, testivoittajapoweri päästi savut ulos vuoden käytön jälkeen), helikopteria, tai yleensä missä tahansa missä on paljon elektroniikaa.. luulin jo et tää mun huono noitten maanantaikappaleitten suhteen loppu, mut jatkuvan näyttää..

Pääasia ettei tehny tota ilmassa. Olis kyllä itku päässy jos olis tämäkin kopteri torpannu ekalla kerralla :)
« Viimeksi muokattu: 01 Heinäkuu, 2010, 18:15:22 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #4 : 01 Heinäkuu, 2010, 17:59:50 »
kuullostaa kyllä maanantai kappaleelta :-\
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Jay604

  • Vieras
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #5 : 01 Heinäkuu, 2010, 18:22:14 »
kuullostaa kyllä maanantai kappaleelta :-\

Jep.. soitin rekkukauppaan, sanoivat lähettävänsä uuden. Harmi että tulee vasta maanantaiksi. (prkl lähettävät taas maanantaikappaleen) ;D

EDIT: Nyt tuntuu taas toimivan ilman mitään probleemia. Kumma juttu. Olin kyllä eilen ollu 24h hereillä, kun tota lennättelin, ja kun äsken katoin radiota niin gyro switch oli jääny yläasentoon (missä säädöt oli vähän yli 40%, eli ts. jos oon väsyneenä vahingossa laittanu sen tuohon niin sittehän vika ois ns. tuolin ja monitorin välissä (miten ton nyt koptereihin sopivaks kääntäis.. :D) ...oon kyllä 99% varma että eilen se ei ollu kunnossa.

Nyt ei oikein tiedä mitä tekis... en oo enää täysin 100% varma että oliko vika mun vai onko mulla nyt käsissä viallinen gyro. Kuuluuko gyron, jos gain on liian lähellä puoliväliä, mennä tollaseen outoon hitaaseen moodiin, kun sillonhan gyro ei tiedä että pitäskö olla rate vai HH?

EDIT2: testasin myöhemmin tuon gain -asetuksen. Mulla oli gainit n. 45% - 75%, ja kokeilin jälkeenpäin että missä vaiheessa gyro menee ns. sekaisin. 50% ei toiminut, mutta kun laski arvon 49% niin toimi jo rate modella. Eli ei ollut radion asetuksista kiinni.
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2010, 23:49:58 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #6 : 01 Heinäkuu, 2010, 22:16:37 »
sellanen vinkki että säädä kaikki gainit samaan (se HH joka toimii) ei tuu yllätyksiä vaikka olis jääny väärään asentoon! ei sillä rate tilalla mitään tee kuitenkaan ni ei sitä tarvii siitä mankasta päälle saadakkaan!
sama pätee kaikenmaailman D/R kytkimiin jne pois vaan käytöstä kokonaan ja kaikki mitä haluat eroa lentotilojen väliin laitat suoraan siihen lentotilakytkimeen!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Jay604

  • Vieras
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #7 : 01 Heinäkuu, 2010, 22:50:39 »
sellanen vinkki että säädä kaikki gainit samaan (se HH joka toimii) ei tuu yllätyksiä vaikka olis jääny väärään asentoon! ei sillä rate tilalla mitään tee kuitenkaan ni ei sitä tarvii siitä mankasta päälle saadakkaan!
sama pätee kaikenmaailman D/R kytkimiin jne pois vaan käytöstä kokonaan ja kaikki mitä haluat eroa lentotilojen väliin laitat suoraan siihen lentotilakytkimeen!

-Ite tykkään kyllä että expoa on pikkusen. D/R:ät oon jättäny väliin. Yhelle vivulle oon säätäny D/R 100% Expo -35% (Aeleron, Elevetor) ja 100% -15% rudderille. Mun mielestä tossa on esim. perä niin ärhäkkä että ihan kiva olla vähän expoa, varsinkin kun en käytä pinch grippiä, vaan ihan peukaloilla ollaan menty jo vuosia.

Cyclic pitch mulla varmaan on jo suht. pienellä, en oo ehtiny mitata sitä vielä..

kävin äsken ottaa riskin ja lensin yhden akun tyhjäksi. Kyllä musta tuntuu että toi gyro "ongelma" oli ehkä sittenki väsyneen pilotin ja ehkä vahingossa käännettyyn rate -vipuun.

Siihen kun sais varmistuksen miten toi servo käyttäytyy jos ollaan liian lähellä 50% niin vois varmistua asiasta..

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #8 : 01 Heinäkuu, 2010, 23:58:05 »
sellanen vinkki että säädä kaikki gainit samaan (se HH joka toimii) ei tuu yllätyksiä vaikka olis jääny väärään asentoon! ei sillä rate tilalla mitään tee kuitenkaan ni ei sitä tarvii siitä mankasta päälle saadakkaan!
sama pätee kaikenmaailman D/R kytkimiin jne pois vaan käytöstä kokonaan ja kaikki mitä haluat eroa lentotilojen väliin laitat suoraan siihen lentotilakytkimeen!

-Ite tykkään kyllä että expoa on pikkusen. D/R:ät oon jättäny väliin. Yhelle vivulle oon säätäny D/R 100% Expo -35% (Aeleron, Elevetor) ja 100% -15% rudderille. Mun mielestä tossa on esim. perä niin ärhäkkä että ihan kiva olla vähän expoa, varsinkin kun en käytä pinch grippiä, vaan ihan peukaloilla ollaan menty jo vuosia.

Cyclic pitch mulla varmaan on jo suht. pienellä, en oo ehtiny mitata sitä vielä..

kävin äsken ottaa riskin ja lensin yhden akun tyhjäksi. Kyllä musta tuntuu että toi gyro "ongelma" oli ehkä sittenki väsyneen pilotin ja ehkä vahingossa käännettyyn rate -vipuun.

Siihen kun sais varmistuksen miten toi servo käyttäytyy jos ollaan liian lähellä 50% niin vois varmistua asiasta..

saahan ne expotkin siihen samaan lentotilakytkimeen (ainakin spectrumilla)... ei tartte ku yhtä kytkintä käyttää timerin lisäksi ja kaikki toimii siitä
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Jay604

  • Vieras
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #9 : 02 Heinäkuu, 2010, 19:31:21 »
Kyllä on ikävä ongelma.. noin diagnoosin puolesta..  :-\ heitän nyt vähä updatea vaikka selvä asia tää taitaa olla.

Nyt oon tsekkaillu tota gyro toimii n. 95% kerroista.. Oon tässä laittanut virtaa kopteriin ja ihmetellyt tota gyroa, ja on toiminut ihan ok useimmiten.

MUTTA.

Esimerkiksi kun tänään laitoin virrat päälle, niin gyro oli täysin pimeäksi, tällä kertaa ei liikkunut edes peräservo.

Tuli mieleen että kummallakin kerralla kun gyro on lakannut toimimasta, taikka jäänyt tuohon tilaan jossa servo liikkuu TODELLA hitaasti, ovat olleet sellaisia että kopteri on ollut paikoillaan noin ~30sec ennen roottorin käynnistämistä. Mutta välillä taas oon tehnyt tahallaan tuota että en ole koskenut kopteriin vähään aikaan virran päälle laittamisen jälkeen, ja gyro on toiminut normaalisti.

Tsekkasin tuossa eilen myös radion asetuksista sen rajan missä gyro menee ns. "sekaisin". Siis silloin kun radion gain on tasan 50%. Tuolloin servo liikkuu erittäin hitaasti, ja on vissiin ihan normaalia. Radiosta tosin ei tarvitse muuttaa asetusta kuin 49%:iin niin servo toimii taas normaalisti, ja gyro on RATE -tilassa.

Kun tui tapahtui ekan kerran niin mulla oli gainit n. 45-46%, korkeintaan, ja HH puolella vähän yli 70%. Eli asetuksissa ei ole ongelmaa.

Meinas melkein mennä hermot puhelimessa kun soitin kauppaan vaihdosta uuteen eivätkä meinanneet uskoa että mulla on asetukset oikein.  >:( Vaikeehan tota vikaa on todeta kun useimmiten toimii, mutta kaks kertaa jo pimeenä ollut alle viikon sisällä, niin kyllä se joku kaunis päivä pimenee sitte ilmassakin. kai se on vähintään muutama satanen 500 -luokan kopulla, kun pelkät lavat maksaa jo melkein 50€ postimaksujen kanssa.. Joka kerta kun lentää niin on pieni pelko että mitähän tapahtuu.

Noh, täytyy lentää simulla ens viikkoon. En kyllä uskalla tota enää ilmaan nostaa ennen kun on uus gyro paikallaan.. :'(

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #10 : 03 Heinäkuu, 2010, 01:21:02 »
Tsekkasin tuossa eilen myös radion asetuksista sen rajan missä gyro menee ns. "sekaisin". Siis silloin kun radion gain on tasan 50%. Tuolloin servo liikkuu erittäin hitaasti, ja on vissiin ihan normaalia.
Miten gyro toimii, jos nappaat gain-kaapelin kokonaan irti? Vika voisi olla nimittäin siinäkin, että ko. piuha saa huonosti kontaktia tai on peräti osittain poikki.

Jay604

  • Vieras
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #11 : 03 Heinäkuu, 2010, 18:17:00 »
Tsekkasin tuossa eilen myös radion asetuksista sen rajan missä gyro menee ns. "sekaisin". Siis silloin kun radion gain on tasan 50%. Tuolloin servo liikkuu erittäin hitaasti, ja on vissiin ihan normaalia.
Miten gyro toimii, jos nappaat gain-kaapelin kokonaan irti? Vika voisi olla nimittäin siinäkin, että ko. piuha saa huonosti kontaktia tai on peräti osittain poikki.

ESC / moottori (lähellä toisiaan, vaikea erottaa) alkaa piipittämään jatkuvaa piipitystä eikä gyroon tule mitään valoja.  ???

Noilla kerroilla kun ei ole initialisoinut niin valot on kyllä palaneet gyrossa ihan normaalisti, gyron vaste vaan hävinnyt ja kerran tosiaan peräservokin esitti täysin kuollutta.  :-\ :'(
« Viimeksi muokattu: 04 Heinäkuu, 2010, 01:29:08 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #12 : 04 Heinäkuu, 2010, 00:38:03 »
ESC alkaa piipittämään jatkuvaa piipitystä eikä gyroon tule mitään valoja.
Jos ESC alkaa piipittämään kun vastarista irroittaa gyron gain-johdon, on jossain jotain todella pahasti metsässä. :D

Jay604

  • Vieras
Vs: GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #13 : 04 Heinäkuu, 2010, 01:34:44 »
ESC alkaa piipittämään jatkuvaa piipitystä eikä gyroon tule mitään valoja.
Jos ESC alkaa piipittämään kun vastarista irroittaa gyron gain-johdon, on jossain jotain todella pahasti metsässä. :D

Joo, siis moottori tottakai, eikä ESC :) -mutta ei toi kovin normaalilta siltikään tunnu  ::)

Koitin nyt noita, mitä ehdotit.. eli gain ja servo irti -> toimii normaalisti

ton jälkeen heitin pelkän servon kiinni normaalisti, sen jälkeen gyron kautta ilman gainia ja käyttäytyi niinkuin piti (gyro luonnollisesti pimeenä ilman gain johtoa). Ei ylimääräsiä piipityksiä. Gyro initialisoitui tällä kertaa vaihteeksi ihan normaast kun heitin Gain johdon viimmeisenä kiinni.

Eli näyttää siltä että ei tässä muuta ongelmaa tai epäselvyyttä ole kuin että onko gyrolle ominaista jättää initialisoimatta joka toinen kerta?.
« Viimeksi muokattu: 04 Heinäkuu, 2010, 13:32:46 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: [RATKAISTU - Gyro korjattu] - GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #14 : 28 Maaliskuu, 2011, 13:24:33 »
Vähän astian viereen :
Toimiiko muut servot tuon gyron kanssa kuin sen oma DS 520 . Tarkoitan että perä pitää eikä takkuile muilla servoilla, kaikillahan se pelaa mutta miten  :P
Ajattelin jos kokeilis tuollaista gyroa kun gy 401 on tullut suosittua , perinteinen ja varma gyro.
Vois vaihtelu virkistää .

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: [RATKAISTU - Gyro korjattu] - GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #15 : 28 Maaliskuu, 2011, 14:01:25 »
Kyllä se mulla on ainakin futten s9257:n kanssa pelannu tosi hyvin, jopa paremmin kuin gy520.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa jarkko85

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: [RATKAISTU - Gyro korjattu] - GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #16 : 28 Maaliskuu, 2011, 14:21:20 »
Etkö saanu pelaamaan sitä 401:stä jonka lähetin?
Caliber 4(elintenluovuttaja/ ilmakon maalitaulu)
Futaba 8FG 2.4Ghz
Phoenix RC
Hirobo SST-Eagle Freya
Hirobo Shuttle plus 2

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: [RATKAISTU - Gyro korjattu] - GP780 Gyro ongelma
« Vastaus #17 : 28 Maaliskuu, 2011, 23:13:45 »
Toimii hienosti se 401 gyro minkä lähetit ( on tällä hetkellä Mini Titanin kyydissä ).Olis vaan tarvetta vielä yhdelle gyrolle ja vois kokeilla GP 780 gyroa .
Alkaa olla kiven alla nuo 401 gyrot .
Projekteja tuntuu tupsahtelevan koko ajan lisää  ;D.
No sitten jos tuo gyro toimii muidenkin servojen kans niin voisin ajatella ostaa sellaisen jos edullisesti tulee kohdalle  ;D



 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
8242 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 16:26:21
kirjoittanut Niemma-2
Belt-CP gyro-ongelma

Aloittaja Belt pilot « 1 2 » E-Sky Sähkökopterit

47 Vastauksia
36623 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2009, 16:30:53
kirjoittanut JariN
2 Vastauksia
2250 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2009, 10:45:55
kirjoittanut pinta
4 Vastauksia
3497 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Maaliskuu, 2010, 20:01:00
kirjoittanut 1m4s0_
7 Vastauksia
3264 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Elokuu, 2011, 19:17:33
kirjoittanut ropellihattu