Kirjoittaja Aihe: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"  (Luettu 23958 kertaa)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #25 : 15 Huhtikuu, 2012, 22:08:31 »
Ja tällä kertaa oppitunti tukevan alustan tärkeydestä. Raijasin molemmat koput Marjalaan, ja arvelin että jos se lumi kävellä kestää niin kantaa se kopterinkin... First mistake.

450 tulille, hyvin kelaa kierroksia.. Vikaisu sivulle, kun luulin kuulevani liikettä; katse takaisin kopteriin ja se kallistuu huolestuttavasti. Eipä mitään, hiukan tikkua vasemmalle ja samalla idle1 päälle - jolloin lumi pettää oikean jalaksen alta, lapa raapaisee hankeen ja siinähän se olikin. Hubin pultti poikki ja pääakseli mutkalla.

No, 500 vuoroon. Tällä kertaa varoin edellistä virhettä. Päästään hyvin ilmaan, hetken aikaa leijuttelua. Lapaura näytti olevan säätöä vailla, joten kopu alas... Vetäisin normitilassa kaasun pois, ja samalla (jostain käsittämättömästä syystä) holdin päälle. No, tuossahan on hiukan enemmän inertiaa, ja holdi päällä idle-tilan kulmat: kopteri uppoaa toista kymmentä senttiä lumeen, perälävat tietenkin kauhoo hankea ja siinäpä meni taas hampaita perähihnan rattaasta... Ilmeisesti se käyntiväli oli vieläkin liian suuri. Lesson learned. Nyt odottelen lumien sulamista, ja sillä välin modaan lisää tuota rattaiden käyntiväliä :/
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #26 : 16 Huhtikuu, 2012, 08:34:46 »
Siis HK-500GT:ssä on sellainen tyyppivika, että peräkasetin kiinnitysreiät ovat hiukan vikapaikassa runkolevyä (tai voihan se vika olla peräkasetin mitoissakin), ja rotaatiorattaan ja perähihnan käyttörattaan käyntiväli on liian suuri. Tämä aiheuttaa viimeksi mainitussa helposti hammaskatoa, jos lavat osuu johonkin. -Tyyppivika tosiaan, noiden ratassettien saldo on -13 HK:lla...

Viilasin aiemmin runkolevyn reikiä hiukan pitkulaisiksi, että saisin peräkasettia eteenpäin ja siten käyntivälin tiukemmaksi, mutta ei näköjään riittänyt... viila vaan nöyrästi kouraan ja lisää töitä. Kyllä se siitä.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #27 : 24 Huhtikuu, 2012, 20:22:28 »
Sunnuntaina oli loistava keli, ja pääkaupungista kotiuduttua piipahdin nelipätkän kanssa Marjalassa - perusleijuttelua ja vain pari flippiä, ja ehjän kopun kera kotiin. Olipa mukava fiilis, vaihteeksi!

Huomenna pitäisi postiljoonin kantaa viissatkuun allun perähihnan ratas, ja ensi viikonloppuna (viimeistään) ilmaa jalasten alle...

Sitä odotellessa päivitin kuupat ehjempiin, taattua HK-laatua; veljekset kuin elvikset:
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #28 : 28 Huhtikuu, 2012, 22:13:42 »
Prkl. Viissatku ei päässyt ilmaan asti, kun siitä kirotusta perähihnan rattaasta lähti hampaat... Osaa tilaukseen, ja lisää huolellisuutta kokoamiseen. En ymmärrä miten se onnistui sen välyksen kehittämään.

Nelipuokin torppasin toisella keikalla oikein huolella. Saldoa:
- lavat, lavanpitimet - oikeastaan koko nuppi päreinä
- kaikki akselit luonnollisesti
- peräputki, peräservon korvake, perän tönäri ja koko perän vivusto pskana
- ylemmät runkolevyt murtui canopyn tappien vääntämänä

Kohtalaisen valmista kauraa siis. Nyt purettuna yksiin osiin, pitänee hommata kokonainen kopu varaosiksi...

edit: kuvia lisätty
edit 2: lepatusakseli oli suora! Toinen lavanpidin oli vääntynyt, ja pääakselissa 35 asteen mutka, mutta lepari virheetön... uskomatonta.
« Viimeksi muokattu: 30 Huhtikuu, 2012, 11:00:23 kirjoittanut taski63 »
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #29 : 16 Kesäkuu, 2012, 22:45:42 »
Pitkästä aikaa kopuakin ilmaan (sorruin välillä kiinteäsiipisiin), mutta taas se HK:n laatu... Viissatku tuntui kovasti oudolta, ja kuulosti myös. Eipä tunnu saavan paljoa lentotiimaa. Ehdin about minuutin leijutella, kun ääni ja käytös muuttui, mikä johti hosumiseen ja lievään torppiin. Luulin että jokin linkki olisi irronnut, mutta ei. Sen sijaan muuta väljää löytyi (pahoittelen kuvan laatua):

FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #30 : 17 Kesäkuu, 2012, 21:05:20 »
Analysoitu hiukan pidemmälle, tänään ehdin purkamaan. Pääakselin collari oli luistanut, mistä sitten seurasi kaikkea muuta... (ks. yo. video). Osatilausta kehiin. Kuva kertokoon loput:
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #31 : 09 Marraskuu, 2012, 07:47:53 »
Itseäni lainaten "Ottaa pattiin"-topicista (25.8.):
Lainaus
Nyt on harrastus vaakalaudalla. Kun ei ole varma riittääkö intoa niin paljon, että investoisi kunnon vermeisiin, vai siirtyisikö kokonaan takas kiinteäsiipisiin... Tuumaustauon paikka.

Parin kuukauden tauko (ja sohraaminen lennokin kanssa siinä välillä) taisi tehdä tehtävänsä; parina aamuna on tullut simuteltua, ja aloin taas katsella koptereita sillä silmällä...

Viissatkuun ostin (jo uutena vispaavan HK-osan tilalle) Allun hubin, ja vaihtelin paikalleen alkuviikosta. Pitää koettaa katsoa muutenkin nuo balanssit tarkasti; jos tärinöitten eliminointi auttaisi perän toimintaan. Viikonloppuna pitänee taas kokeilla, jos muilta kiireiltä ehtii.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #32 : 10 Tammikuu, 2013, 07:22:36 »
Sitähän sanotaan, että lemmikit muistuttavat omistajaansa (tai toisinpäin); tuntuu olevan koptereissa vähän samaa oiretta. Uskaltauduin sunnuntaina piiitkästä aikaa kentän laitaan todetakseni, että nelipätkästä oli yksi ruuvi hukassa ja viissatkun nuppi hienosäätöä vailla :D

Ensinmainittu leijui ihan OK, syksyiset perän nyhtämiset loistivat poissaolollaan. Lähemmäksi tuodessa huomasin pyrstön näyttävän jotenkin oudolta: roottori oli kääntynyt 45 astetta alaviistoon... Oli kaiketi lukitteen vähyyden vuoksi ravistellut irti ruuvin, joka kiristää peräkasetin putken ympärille. Ihmeen hyvin piti silti. Eipä ollut ruuvipussukkaa mukana, jäi yhteen akulliseen.

500GT puolestaan tarjotteli ilmaan hiukan turhan innokkaasti, mutta kohtuu vakaa oli sekin. Lapaura vaan oli pielessä, enkä saanut millään kohdalleen -> lepari kaiketi aavistuksen kiero. Ja kaikki muut akut olin tsekannut kotona, paitsi sitä jossa oli 2n1 liitin paikallaan; kesken säätösavottaa alkaa kierrokset - ja kopu - tippumaan, tupsahtaen kuitenkin hallitusti hangen päälle ilman vahinkoja.

Kotona tajusin, että en ollut säätänyt nuppia sen jälkeen kun olin vaihtanut HK:n tilalle Allun hubin; oli aika reippaasti plussaa tikun keskiasennossa. No, nyt on suora lepari ja nuppi säädettynä alkutekijöistään lähtien. Josko viikonloppuna olisi taas keliä.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #33 : 10 Tammikuu, 2013, 11:16:11 »
Sitähän sanotaan, että lemmikit muistuttavat omistajaansa (tai toisinpäin); tuntuu olevan koptereissa vähän samaa oiretta. Uskaltauduin sunnuntaina piiitkästä aikaa kentän laitaan todetakseni, että nelipätkästä oli yksi ruuvi hukassa ja viissatkun nuppi hienosäätöä vailla :D

Ensinmainittu leijui ihan OK, syksyiset perän nyhtämiset loistivat poissaolollaan. Lähemmäksi tuodessa huomasin pyrstön näyttävän jotenkin oudolta: roottori oli kääntynyt 45 astetta alaviistoon... Oli kaiketi lukitteen vähyyden vuoksi ravistellut irti ruuvin, joka kiristää peräkasetin putken ympärille. Ihmeen hyvin piti silti. Eipä ollut ruuvipussukkaa mukana, jäi yhteen akulliseen.

500GT puolestaan tarjotteli ilmaan hiukan turhan innokkaasti, mutta kohtuu vakaa oli sekin. Lapaura vaan oli pielessä, enkä saanut millään kohdalleen -> lepari kaiketi aavistuksen kiero. Ja kaikki muut akut olin tsekannut kotona, paitsi sitä jossa oli 2n1 liitin paikallaan; kesken säätösavottaa alkaa kierrokset - ja kopu - tippumaan, tupsahtaen kuitenkin hallitusti hangen päälle ilman vahinkoja.

Kotona tajusin, että en ollut säätänyt nuppia sen jälkeen kun olin vaihtanut HK:n tilalle Allun hubin; oli aika reippaasti plussaa tikun keskiasennossa. No, nyt on suora lepari ja nuppi säädettynä alkutekijöistään lähtien. Josko viikonloppuna olisi taas keliä.
Aikanaan kun HK500 omistin niin perä kääntyi sieltä perä päästä vinoon. Puuttui sellanen pieni tappi sieltä välistä. Tuon kun hokas laittaa nii alko pysyä.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #34 : 25 Helmikuu, 2013, 09:08:34 »
HK-kopujen suhteen ei mitään uutta, 450 kävi lopulta ilmassakin kun sain sen owb:n kuntoon. Ja torppi johtui luultavimmin tikkuvirheestä nose-in leijutuksesta - jännä, vaikka kuinka hyvin pysyy hanskassa simussa niin livenä kuitenkin ihan toinen asia :D

Viissatkun lapauran heitto valkeni mitä typerimmäksi laiminlyönniksi: en ollut tutkinut lapoja riittävästi, ja toisesta paljastui tyven alapinnasta vekki. Ei ihme jos ei säätö oikein onnistu... Hommaan uudet lavat, kunhan lennätyskelit paranee jne.

OP:n Multiwiin kun näki pari kertaa livenä, niin iskihän se hinku. Tälle kengännauhabudjetti-ideologialle tyypillisesti osien hankintakanavina dx ja hk; osat tulee kun tulee (no noparit on jo käsissä). Rungon innostuin tekemään itse, kun on käsillä hyvin noita materiaaleja. Kulmasta kulmaan noin 550 mm. Pääraaka-aineenena on hitec-komposiitti, joka koostuu lähinnä selluloosasta, hemiselluloosasta ja ligniinistä. Levyosissa myös fenolihartsia. Paino kuvien vaiheessa 168 g.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #35 : 29 Maaliskuu, 2013, 15:44:46 »
Jahas, avuliaiden foorumikollegoiden myötävaikutuksella Multiwii valmistui lentokuntoon  :)

Kävin Marjalassa ja nousihan se! Jotain hienosäätöä kaipaa vielä; pysyi kyllä vaaterissa, mutta kiertyi hitaasti vastapäivään. Ja lähti valumaan - tietenkin - kohti pysäköityä autoa, jolloin iski paniikin tapainen (ei oma auto), kaasu pois ja kops kopu maahan noin kolmesta metristä :D Yksi nitkahtanut varsi on jo korjattu, illansuussa varmaan uusi yritys.
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2013, 19:12:08 kirjoittanut taski63 »
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #36 : 29 Maaliskuu, 2013, 19:26:18 »
Just joo. Ensilennolla toimi tosiaan, mutta nyt yksi mosa hyytyy kun nostaa kaasua. Pitää selvitellä asiaa.

FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #37 : 02 Huhtikuu, 2013, 21:57:46 »
Multiwii.comin surffaus tuotti ilmeisen vastauksen: timing mättää. Ja tietenkin juuri se ainoa HK SS malli, jossa sitä ei voi säätää... Foorumilta löytyi siihenkin apu, kotikylässä oli kaupan paremmin säädettävää mallia riittävän monta ja sopivaan hintaan. Eilen hillitöntä tinailua; 20 liitintä ja 12 kaapelia. Kutistesukkaa sarjana päälle. Tänään vähän layoutin päivitystä, kyllä tätä taas ilmaan koitetaan viimeistään viikonloppuna ;)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #38 : 18 Toukokuu, 2013, 14:02:54 »
Ehtihän tässä puolentoista kuukauden tapahtua. Nopareita tuli poltettua läjä, ei aavistustakaan miksi... Onneksi olivat halpoja. Ilmeisesti olin kytkenyt yhden väärin distribution boardiin, mikä aiheutti kaikenlaisia seurauksia. Kaiketi teki jotain vahinkoa multiwiille, ei ole toiminut kunnolla sen koommin...

Nyt on boardina HK i86L, noparit Blue Series 30A ja mosat HK DST 1200 9x5 huiskilla. Ja eileisellä koelennolla toiomi kuin unelma! (Ainakin minun mittapuulla). Lentopaino ~860g ja ampaisee ylös aika liukkaasti, 2200 mAh akuilla pitäisi irrota 10min lentoaikaa. Puolen kilon lisäpainokaan ei tuottanut ongelmia, eli vanha pokkari taitaaa päästä kyytiin  ;D Kuva testiasussa, kotelointia ja kameran kiinnitystä on jo viritelty.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #39 : 07 Lokakuu, 2013, 07:49:48 »
Turaamista, lennätystä, torppausta -> sama uudestaan. Siitä se on mennyt kesä tehty - tosin harvassa on keikat olleet muilta kiireiltä.

Tulipa eilen nähtyä, että aina se sähkö tiensä löytää, ja samalla ilmeinen selitys yhden noparin sulaneelle johdonkuorelle (vastarijohdon maa):



Prkl että ovat löysiä liittimiä, vastedes tinaan nuo johdot kiinni :/

FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #40 : 12 Marraskuu, 2013, 07:37:01 »
No niin, kyllästyin noihin diy-puurunkoihin ja tilasin HK:lta Q450-rungon integroidulla virranjaolla. Muuta hardwarea harkitessa oli sen verran kova polte ilmaan, että lätkäisin nuo vanhat rojut siihen kiinni noinniinkuin kokeeksi. Hyvinhän se lensi lähes kaksi akullista: täysvedot pystyyn luotisuoria, ja muutenkin yllättävän vakaa. Ehkä parempi värinänvaimennus i86L:n alla auttoi asiaa; nuo halpismyllyt väpättää aika lailla - taitaa akselin lisäksi olla noissa kellossakin jo hiukan kieroutta. Kenties jossain adapterissakin.

Pari akullista meni siis hyvin, kunnes taivaslennossa teki "ii-kasikuutoset": heittäytyi äkkiä taysin holtittomaksi, eikä siinä oikein muuta voinut tehdä kun katsoa laitteen tömähtävän nurmikkoon. Yksi varsi poikki, ja luotto ko. lautaan lopullisesti mennyt.

Videovarusteesta toki saa noita jalkoja nopeasti ja kohtuuhinnalla, mutta jo periaatteellisistakin syistä tartuin liimaputeliin... Hitaahkoa epoksia, jolla kahdesta kohtaa katkennut jalka nippuun, ja sitten samalla kamalla 48g lasikangasta suikale saumakohdan ympäri. Tuntuu käsissä väännellen yhtä tukevalta kuin uusi, eikä painoa tullut montakaan grammaa lisää.

Tuo materiaali on siitä mukavaa korjattavaa, että murtuu aika siististi ilman muodonmuutosta, ja toisaalta murtokohta on aika rosoinen ts. paljon (ja monimuotoista) pinta-alaa liimaukselle.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #41 : 12 Marraskuu, 2013, 07:43:26 »
Seuraavaan vaiheeseen on sitten jo matkalla KK2.0 lcd-näytöllä. Niin ikään moottorit päätin päivittää, ja myyntipalstalta löytyi (budjettiin) sopivasti DT750 mosat. Kun ei reikäjako muutenkaan käynyt suoraan pulttikiinnitykseen, niin päätin kokeilla värinänvaimennusta tuohon moottoripukin alle: töistä löytynyttä parimillistä rouhekumimattoa palanen väliin ja mosanjalka nippareilla kiinni. Tuntuisi pysyvän riittävän napakasti tuolla tavoin, ja voisi hyvällä tuurilla toimia sulakkeenakin pahemmassa torpissa.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #42 : 13 Marraskuu, 2013, 19:13:32 »
Edistyy. Kortti tuli eilen, nyt on 1.6++ firmis sisällä. Perusjutut tehty; huomenna pitäisi tulla Gemfanin 11x4.7 lapiot ja sitten ollaan valmiita testilentoon :)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #43 : 14 Marraskuu, 2013, 20:01:24 »
Ta-daa... speksit yhteensä:
Runko HK Q450 integroidulla virranjaolla
FC KK2.0 LCD firmiksenä 1.6++
Noparit BlueSeries 30A
Moottorit HXT DT750
Huiskat Gemfan 11x4.7
Paino ilman akkua 860g

Eipä jää hirveästi tilaa propellinkärkien väliin :D
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #44 : 18 Marraskuu, 2013, 07:38:25 »
Neitsytlento uudella tekniikalla takana! Lauantaina ehdin aamulla yhden akullisen kokeilemaan Törmän parkkiksella. Voe mahoton että on vakaa lauta tuo KK2.0! Ja tottahan se piti jo torpatakin... Ihastelin puuskaisessa tuulessa tuota self level-ominaisuutta, kun värkki ajelehti huomaamatta liian lähelle pajukkoa, sitten hätäinen korjaus väärään suuntaan, potkuri pajunrunkoon ja hups alas heinikkoon. Mitään ei kuitenkaan särkynyt, ja nuo nelimilliset akselit ei onneksi väänny niin herkästi kuin 3 mm vastaavat näissä halpismosissa.

Harmi on vain tämä vuodenaika; pitää ensi viikonloppuun asti odottaa seuraavaa keikkaa, ja toivoa hyvää säätä...
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #45 : 25 Marraskuu, 2013, 13:43:41 »
Ja hienosti lentää, kaikesta huolimatta... Mekaamista on näköjään taas luvassa, tilailin uusia laakereita. Hyvinhän tuo jaksoi pitää ilmassa ja vakaana, vaikka yhdessä koko laakeri pyörii pesässään akselin mukana - oli aika lämmin tuo takavasen mosa 7min lennon jälkeen:

FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #46 : 30 Joulukuu, 2013, 08:04:24 »
Täällä jatkuu säätäminen quadin kanssa. Tällä kertaa oppitunti ruuvilukitteen (tai lukkomutterien, milloin mahdollista) tärkeydestä. Moottoreista kolme on kinni nippusiteillä, neljäs sattumoisin kahdella 3M ruuvilla. Ja normimutterit ilman mitään lukitetta... Homma on pelannut varmaan parikymmentä akullista ongelmitta, kunnes eilen napsahti.

Kuvassa lähinnä olevan mosan toinen kiinnitysruuvi irtosi kun masiina oli noin metrin korkeudella; kuten näkyy, potkuri lyhensi itseään ja laite tuli tietenkin tonttiin, jolloin toinen punainen jalka poikki (aiemmasta liimauksesta) ja sen potkuri murjoi itsensä lisäksi suojakotelon. Onneksi siis oli tuo kotelo, ilman sitä olisi KK boardi saanut aika rumasti siipeensä :o
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #47 : 03 Tammikuu, 2014, 08:40:02 »
Pitipä pitkästä aikaa ottaa "melkein oikea" kopu pöydälle ja katsoa missä kuosissa on HK-500GT. Viimeisen pikkutorpin jäljiltä luulin, ettei siinä paljoa ole tekemistä kuin päälapojen hommaus, mutta toisin kävi. Peräputki oli hiukan väärä; onneksi oli ehjä varalla. Nuppi tuotti enemmän murhetta: swashi ei ollut läheskään suorassa eivätkä servojen liikeradat oikein. En vaan käsitä mikä sen on voinut muuttaa, aivan saletisti oli viimeksi säädettynä. Vaateroin swashin silmämäärällä, ja raatolavoilla katselin kulmia ja liikeratoja kohdilleen, mutta jotain outoa tuntui olevan. Jokin näytti kinnaavan.

Purkaminen osoitti, että washout base jumitti yläasennossaan: sitä HK-laatua, pääakselin reikä ei ollut aivan keskellä joten ohjaustapit aiheuttivat jumituksen ylhäällä (nuppi on Allun, siten epäilysten ulkopuolella). Ei kun viila kouraan... Ilmankos oli hiukan outo tuntuma viimeisillä lennoilla. Nyt vaan lapoja tilaukseen ja simuttamaan odotellessa; melkeinhän tuosta on vuosi edellisestä kopteroinnista yksiroottorisella.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #48 : 25 Tammikuu, 2014, 20:02:35 »
Aika hauraan oloisia nuo muovijalat, varsinkin vähän jatketuilla tassuilla. Ja muutenkin tuo Q450 oli vähän painavan oloinen kokoisekseen, niinpä tilaukseen X525 runko.

Runkolevyt ja varret reilut 150g, ei paha. Sen sijaan ne jositetut landariviritykset mosakiinnikkeineen painoi pitkästi yli 200g, joten päätin dumpata ne. Pitää viritellä jotain kevyempää rungon alle. Ja toki koteloa päälle.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Taskin lentävät - "Kun sai niin halvalla"
« Vastaus #49 : 25 Tammikuu, 2014, 20:10:31 »
Potkuriadapterit tuntui vippasevan jonkin verran, joten päätin testata netistä löytynyttä hiukan kevyempää kiinnitystapaa: nippusiteet. Ja lukkomutteri ylösalaisin keskittämässä, toki siellä on sovitusrengaskin alla. Ei tuntunut juurikaan värinöitä, ei ainakaan haitaksi asti.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3545 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2009, 10:55:35
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
35945 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
15 Vastauksia
7695 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2010, 21:56:11
kirjoittanut J-m-s
4 Vastauksia
4117 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2010, 07:26:15
kirjoittanut jaska.t
18 Vastauksia
10131 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2011, 07:04:50
kirjoittanut jamppa991