Kirjoittaja Aihe: Sikorsky-palkintoa jahtaamaan  (Luettu 1742 kertaa)

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Sikorsky-palkintoa jahtaamaan
« : 31 Elokuu, 2010, 10:55:50 »
Tuolla http://www.humanpoweredhelicopters.org/ on mielenkiintoista juttua ihmisvoimalla lentävistä kopteriprojekteista. Ovatpa näköjään perustaneet (turhan vaatimattoman) Sikorsky -palkinnonkin ensimmäiselle, joka omilla voimillaan pystyy leijuttelemaan vähintään minuutin ajan ja pomppaamaan hetkellisesti ainakin 3m korkeudelle.

Tuossa vaan Kramer-palkinnon aikoinaan Englannin kanaalin ylittäneellä lihasvoimalentolaitteell a voittanut mcCready oli laskeskellut että homma voisi olla mahdollista noin 50m roottorin halkaisijalla. Tyypillisen amerikkalaisena sitten laskeskellut että palkintosumma (20000$) ei kattaisi kustannuksia ja asiaan uhrattua aikaa. Tyyppi ei taida harrastaa koptereita ollenkaan  ::)

Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Sikorsky-palkintoa jahtaamaan
« Vastaus #1 : 31 Elokuu, 2010, 12:58:28 »
Mitenkähän sääntötulkinta menee:
- Tehdään hybridi
- Human Powerilla ladataan LiPoja
- Josta energia viedään sähkömoottorille
- Energiaa voidaan polkea varastoon, jolloin hetkellinen teho saadaan nousemaan tarvittavalle tasolle
- Tarpeeksi LiPoja ja moottoreita, johan nousee vaikka ylemmäskin
- Coaxiaalirakenne, niin ei tarvitse keskittyä ohjaamiseen, voi polkea hullun lailla myös lennon aikana
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Sikorsky-palkintoa jahtaamaan
« Vastaus #2 : 08 Syyskuu, 2010, 22:18:11 »
Enpä usko että energian varastoimista sallitaan.. Ideahan tuossa kai on että leijunta tapahtuu sillä teholla mitä kaverista itsestään löytyy. Eli jotain parisataa wattia, ellei ole joku huippu-urheilija. Eikös jo noissa 250 -koon kopuissakin mene ainakin tuon verran tehoja. Hurja haaste.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Sikorsky-palkintoa jahtaamaan
« Vastaus #3 : 12 Syyskuu, 2010, 22:11:05 »
On siinä vaan jonkun verran polkemista.. Äkkiseltään katsottuna laitteet näyttää vaan aika painavilta ja siipiprofiili erikoiselta. Ohuesta alumiinista prässäämällä saisi erittäin kevyet profiilit ja muotoa voisi lähteä hakemaan jostain Lissaman 7769 -tyyppisestä. Tosin fiksut kaverithan noita suunnittelee, eli luultavasti ovat ihan ajatuksen kanssa valinneet rakenteet.

OT: RedBull lentopäivään voisi olla mielenkiintoinen tehdä väkerrys tyyliin Easy Riser:
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7