Kirjoittaja Aihe: sharper shape ltd  (Luettu 33057 kertaa)

Poissa pekoni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #50 : 19 Huhtikuu, 2015, 11:52:29 »
Mitta Oy:ltä en viitsi lähteä kyselemään. Otin kuitenkin loparit sieltä pari vuotta sitten ; ) Tossa linkittämässäni paperissa on kirjeenvaihtoa viranomaisten kanssa jolla kyseinen menettely pitäisi onnistua, siis Sharper Shape ainakin oli onnistunut.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #51 : 19 Huhtikuu, 2015, 12:18:51 »
Nätistihän ovat Next Eaglellä hommat hoitaneet tuon dokumentin mukaan. Kuriositeettina ilmatilan varaus näyttää maksavan 320€ ja lentolupa 600€ eli ihan huvikseen ei kai viitsi...

Mielenkiintoista oli kantomatkat jotka on ilmoitettu 500/1000m ja telemetria 3G/4G yhteyksin.

Toi doku kannattaa lukea ajatuksella läpi :)

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #52 : 19 Huhtikuu, 2015, 13:17:46 »
No olipa hyvin kirjoitettu ja selkeä selostus tehdystä lennosta. Kiitokset linkistä.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #53 : 19 Huhtikuu, 2015, 13:39:01 »
Toi aineisto oli hyvä ja osoittaa lupien olleen kunnossa. Huomattakoon suorituspaikan sijainnin olevan osaksi jo lentokieltoalueella(rajavyöhyke), niin voidaan olettaa lentotoiminnan olevan hyvin vähäistä ja niistä vähästäkin pitää olla ilmoitettuna lennonvalvontaan. Tässä on varmasti tehty paljon työtä mikä monelta jäisi tekemättä, mutta todettakoon, että on mahdollista saada lupa lentoihin, mutta luultavasti vain syrjäisille alueille.

Kiitoksia aineistosta. Kuten nyt lopuksi huomataan, tiedon puute aiheuttaa yrityksen toiminnan laillisuuden kyseenalaistamista. Lisäksi voin todeta, että yritys on hyvä uranuurtaja ja hoitanut asiat mallikelpoisesti. Ehkä jos porukassa olisi ollut harrastajia niin luvista ja muista olisi tullut tietoa tänne ennen kuin ruvetaan kyseenalaistamaan. Tästä voi ottaa kaikki opiksi, että ei siinä mitään häviä että muutkin näkee että asiat on kunnossa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #54 : 19 Huhtikuu, 2015, 14:36:57 »
Kyllä se on ansiokasta työtä ja hienoa että noin hyvin dokumentoitu ja saatavilla, mutta sitten on tuo mitä ketjun aloituksessa mainittu

"Mutta se mikä jäi vaivaa niin kyseinen edustaja väitti että heillä on ensimmäisenä lisenssi lennättää lelujaan missä ja milloin vain ja myös poiketa 150/500 metrin säännöistä."

Ja se kyllä ei ole ok, jos ei lisenssejä ole ja tuollaista markkinoi.

Itsekkin törmäsin tähän pari viikkoa sitten keskustellessani henkilön kanssa jonka joku taho oli vakuuttanut siitä että voivat lennellä ympäri suomen metsiä kuvaamassa. En tiedä kuka tai mistä firmasta oli tuollaista sanomaa käynyt viemässä, mutta siinä on sitten kyllä vähän ihmeisään kun tuollaista kuulee.

Siitähän nyt ei täyttä varmuutta ole onko tuollaisia lisenssejä kenelläkään, mutta näyttäisi kyllä että ei ole eikä ihan heti tule.

Jos itselläni olisi niin pistäisin kyllä sertifikaatin niin että varmasti näkyy 8)
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2015, 14:46:04 kirjoittanut Garug »
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #55 : 19 Huhtikuu, 2015, 14:46:55 »
Se on kyllä ongelma. Ehkä tällä yksittäisellä firmalla on lähtenyt lapasesta kun on tollasen saanut tehtyy isolla yhteistyöllä, tai sit vaan markkinointimies on ollut vähän liian suulas.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #56 : 19 Huhtikuu, 2015, 14:56:07 »
Toivotaan niin, en näkisi että se on kenenkään etu että asiakailla on epärealistisia käsityksiä siitä mitä voidaan tehdä.

Tuossa dokumentissahan ne asiat oli kyllä tuotu hyvin asiallisesti ja selkeästi esille.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa von

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #57 : 22 Huhtikuu, 2015, 12:23:30 »
Tämä on lähinnä kirjoitettu armeijan lelujen takia, alueet ovat isoja ja tutkavalvottuja (menettely).
Virkamies ei voi kovin helpolla antaa lupaa lennättämiseen ilman näköyhteyttä.

Nyt menee sen verran tukevasti metsään, että oli pakko lopettaa lurkkaaminen ja ryhtyä käyttäjäksi.

Ilmailulain 9§ 4 momentin toteamus:"Miehittämätön ilma-alus saa poiketa lentosäännöistä... jne." on nimenomaan siviili- ja valtion ilmailua koskeva pykälä. Jos lähtee lakia tulkitsemaan (tai kertomaan, mitä varten mikäkin pykälä on kirjoitettu), kannattaa tutustua vaikkapa lain yksityiskohtaisiin perusteluihin.

Aikaisemman ilmailulain (2009) mukaan lentosäännöistä poikkemiseen tarvittiin aina erikseen TraFi:n lupa. Nyt voimassa olevan lain mukaan erillistä lupaa ei tarvita kun ilmatila on muulta ilmailulta kiellettyä tai tarkoitusta varten eroteltua.

Sotilasilmailusta säädetään sitten lain 6§ ja osin 5:ssä. Pähkinänkuoressa sanottuna Puolustusvoimat antaa sotilasilmailua koskevat määräykset mm. sotilasilmailussa noudatettavat poikkeukset yleisiin lentosääntöihin. Miehittämättömän sotilasilmailun osalta noudatetaan SVY:n sotilasilmailumääräystä SIM-Ma-Lt-014 http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/255111/37000

Heitot isoista alueista (on niitäkin toki) ja tutkavalvonnasta ovat ilmeisesti Simo_M:n omia tulkintoja jostakin...

Poissa Prosky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #58 : 22 Huhtikuu, 2015, 13:38:55 »
Kysyin kerran tutultani, joka on lennonjohtaja vantaalla ja kouluttaa myös heitä, että mikä tää 150m on. Kertoi että sen alapuolelle ei kaupallisella/yksityisellä kentävällä härvelillä ole asiaa. Eli tavallasn tästä korkeudesta alkaa yleinen ilmatila. 150m alapuolella lentää vain poikkeusluvan saaneet kuten rajavartiolaitos, armeija, mediheli jne. Jos nyt lennät tämän yläpuolella ei siitä ole laissa kuulemma määritelty mitään rangaistusta, mutta nuhteita ja sanomista varmasti tulee. Varmastikin uavllä voi lentää missä vain kunhan on hakenut tarpeelliset luvat ja ilmoitukset hoidettu tapauskohtaisesti! Lennojohdossa haluttaisiin tietää jos on poikkeavaa lentotoimintaa ilmatilassa jotta osaavat varautua ja ohjata koneita tarpeen mukaan pois alueelta! Eiköhän kaikki onnistu kunhan vasn muistaa ilmottaa oikeille tahoille ja hakea tarvittavat luvat. Tuskin on mitään yleispätevää ja aina voimassa olevaa lupaa jolla voi tehdä mitä vaan missä vaan, vaan kaikki luvat ovat yksittäistapauksia!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vulcan UAV 900mm Hexa | Wookong-m | Gaui Crane3 | Futaba 8HG Super | DJI Videolink

Poissa von

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #59 : 22 Huhtikuu, 2015, 14:18:53 »
Kysyin kerran tutultani, joka on lennonjohtaja vantaalla ja kouluttaa myös heitä, että mikä tää 150m on. Kertoi että sen alapuolelle ei kaupallisella/yksityisellä kentävällä härvelillä ole asiaa. Eli tavallasn tästä korkeudesta alkaa yleinen ilmatila. 150m alapuolella lentää vain poikkeusluvan saaneet kuten rajavartiolaitos, armeija, mediheli jne. Jos nyt lennät tämän yläpuolella ei siitä ole laissa kuulemma määritelty mitään rangaistusta, mutta nuhteita ja sanomista varmasti tulee. Varmastikin uavllä voi lentää missä vain kunhan on hakenut tarpeelliset luvat ja ilmoitukset hoidettu tapauskohtaisesti! Lennojohdossa haluttaisiin tietää jos on poikkeavaa lentotoimintaa ilmatilassa jotta osaavat varautua ja ohjata koneita tarpeen mukaan pois alueelta! Eiköhän kaikki onnistu kunhan vasn muistaa ilmottaa oikeille tahoille ja hakea tarvittavat luvat. Tuskin on mitään yleispätevää ja aina voimassa olevaa lupaa jolla voi tehdä mitä vaan missä vaan, vaan kaikki luvat ovat yksittäistapauksia!


Sent from my iPhone using Tapatalk

SERA lentosäännöissä asia on ilmaistu seuraavasti:
"Paitsi jos se on välttämätöntä lentoonlähdön tai laskun vuoksi tai jos toimitaan toimivaltaisen viranomaisen luvalla, VFR-lentoa ei saa suorittaa:
1) asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien tai ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella korkeudella, joka on vähemmän kuin 300
metriä (1 000 jalkaa) ilma-aluksesta 600 metrin säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolella;
2) muissa kuin 1 alakohdassa tarkoitetuissa tapauksissa korkeudella, joka on vähemmän kuin 150 metriä (500 jalkaa) maan tai veden pinnasta
tai 150 metriä (500 jalkaa) ilma-aluksesta 150 metrin (500 jalan) säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolella."

Valvomaton ilmatila (G) alkaa Suomessa maan pinnalta. Koska em. lentosääntöjen mukaan yleinen alin lentokorkeus miehitetylle ilmailulle on 150m (500´) on se alle jäävää valvomatonta ilmatilaa pidetty "turvallisena" miehittämättömille. Kuten todettua Puolustusvoimat, Rajavartiolaiton, lentopelastus jne. voivat lentää tätä alempana. Mutta niin voivat myös ne, joille on lentotyöluvalla myönnetty em. minimejä alempi lentokorkeus ko. työhön.

Poissa von

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #60 : 22 Huhtikuu, 2015, 14:31:36 »
Jos nyt lennät tämän yläpuolella ei siitä ole laissa kuulemma määritelty mitään rangaistusta, mutta nuhteita ja sanomista varmasti tulee.
Sent from my iPhone using Tapatalk

En välttämättä lähtisi yllä olevan perusteella kokeilemaan koska:
Ilmailulaki 16 luku 175§ Liikenneturvallisuuden vaarantaminen: Rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 1 ja 2 §:ssä.

Poissa Prosky

  • Aloitteleva torppari
  • *
sharper shape ltd
« Vastaus #61 : 22 Huhtikuu, 2015, 15:11:44 »
Tuo jäi 300m raja jäi epähuomiossa mainitsematta itseltä, mutta tiedossa oli. Olinkin tuohon myös laittanut että 150m alla saa lentää poikkeusluvan saaneet ja puolustusvoimat jne. Ja nuo nousut ja laskut nyt ovatkin selviä asioita. Tämä varmastikin ymmärretään kommentistani?!? Oma kantani on kyllä se että kaikille samat pelisäännöt joita noidatetaan! Jos joku/jotkut sooloilee aiheuttaa se pahimmillaan tiukempia rajoitteita kaikille. Ei näitä pykäliä kannata ehdoin tahdoin lähteä rikkomaan/kokeilemaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2015, 15:15:08 kirjoittanut Prosky »
Vulcan UAV 900mm Hexa | Wookong-m | Gaui Crane3 | Futaba 8HG Super | DJI Videolink

Poissa Tumelius

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #62 : 03 Heinäkuu, 2015, 06:43:59 »
Itsellä on mahdollisuus vielä päästä tutustumaan em. firman toimintaan erään toisen homman kautta.

Joten jos teillä on selviä kysymyksiä,niin koitan saada niihin vastauksia. Itse en välttämättä osaa niitä oikein esittää,joten laittakaa niitä tulemaan niin päästään tinkaa heiltä,mitä mieltä kysymyksistä ovat.

Sitä en tiedä,ovatko edes velvollisia niitä kertomaan,mutta kysymällähän se selviää.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
4937 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2015, 00:46:07
kirjoittanut Toeh