Kirjoittaja Aihe: Belt CP lapojen tracking säädöt  (Luettu 7091 kertaa)

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« : 27 Syyskuu, 2008, 09:47:42 »
Ja tervehdys taas!

Kopteri on nyt kasassa ja pientä kylmätyyppausta on tullut tehtyä. Lapojen tracking näyttää olevan nyt kohdallaan pienillä kierroksilla. Huomasin vaan aika erikoisen seikan kierroksia nostaessa. Kun kierrokset nousee n. 50%, niin tuo tracking ei näytä enään ollenkaan olevan kohdillaan  ??? Lavat menee sen verta vinhaa vauhtia, ettei erota kumpi lapa menee eri tasolla (punanen ja sininen tarra toisessa hiilikuitujäljitelmälava ssa)... Onko kellään mitään hajua, mistä tämmönen johtuu?

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #1 : 27 Syyskuu, 2008, 10:09:43 »
Noinhan se taitaa juuri mennä.
Se ero kun johtuu siitä että lavat lentää eri kulmassa ja erilainen noste on kait se joka saa ne lentämään eri uraa. Se taas on kiinni kierroksista ja kulmasta.

Itse laitoin pienen palan keltaisesta post-it lapusta toisen lavan pohjaan niin jonkun käsityksen sain siitä kumpi viiletti päällä. Varo ettei lennä lappu silmään. Tossa tarvitsee hyvää valoa, fikkaristakin voi olla apua.

Toisaalta sitten jos säädät väärin, niin tracking menee pahemmin pieleen, kiertelet sitten enempi taas toiseen suuntaan. Kyllä se siitä sitten asettuu..


Poissa another_finn

  • Opetteleva torppari
  • **
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #2 : 27 Syyskuu, 2008, 13:10:26 »
Toinen vaihtoehto on että lepatusakseli on sittenkin aavistuksen verran mutkalla. Tuo näkyy usein juuri niin että lapaura pamahtaa uusille raiteille kun lavassa on riittävästi nostetta.

Räksän one way bearing removal tool on juuri oikeaa kokoa Beltille, eikä montaa taalaa maksa. Tuollainen kannattaa ehdottomasti haalia työkalupakkiin, säästää kummasti ohimosuonia kun ei tarvitse turata meisseleiden ja pulttiviritysten kanssa  :)

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #3 : 27 Syyskuu, 2008, 15:17:06 »
En kyllä usko että lepatusakseli olis kiero. Vaihdoin sen meinaan just uuteen... Ekan torpin saldona kun oli juur kiero lepatusakselikin... Silmämääräsesti jo näkyy olevan lapakulmat perssiillään. Yritin just säätää(lyhentämällä toisen linkin pituutta, mikä menee swashista lavoissa kiinni oleviin varsiin), mutta eihän siitä oikein apua ollu, tietty voi olla etten lyhentäny tarpeeks sitä. Rupes vaan kummastuttaan, kun laitoin molempien lapojen linkit vierekkäin pöydälle, ne oli eka eri pituset, pidensin toista niin että ne on samanpituset ja laitoin takasin paikoilleen. Tänkin jälkeen oli kulmat silmissä näkyvän erilaiset  :P

Nyt on noobilla sormi suussa ???

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #4 : 27 Syyskuu, 2008, 15:27:41 »
Karkeampi säätäminen tehdään niillä linkeillä, jotka menevät lavanpitimiin kiinni. Hienosäätöä niillä, jotka menevät siihen varteen, josta lähtee se lavanpitimiin menevä linkki.

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #5 : 27 Syyskuu, 2008, 15:38:12 »
Tossa Beltissä on vaan yhdet linkit lapoihin, mitä voi säätää. Vai oonko missannu jotain ??? Onko joku muu säädelly Beltistä lapakulmia?

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #6 : 27 Syyskuu, 2008, 16:11:14 »
Et ole missannut, tuossa beltissä ei vaan taida olla niitä keinuvarsia jotka käätymällä välittää voiman lavanpitimille. Eli säätö tapahtuu sitten siitä linkistä joka sinne pitimelle menee  :)

Niin ja linkkien pitää olla about saman mittaiset, riippuu toki mittauskohdasta!  Lapakulmamittari on kova sana niin tietää varmasti koska ne on ok  :)
« Viimeksi muokattu: 27 Syyskuu, 2008, 16:13:30 kirjoittanut Nube »

Poissa another_finn

  • Opetteleva torppari
  • **
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #7 : 27 Syyskuu, 2008, 16:14:11 »
Laitas vielä ne pitkät swashplatelle menevät linkit samalla lailla vierekkäin. Kun kaikki linkit swashilta lapoihin ovat yhtä pitkät molemmilta puolilta, pitäisi lapauran olla jo siellä päin. Siitä sitten hienosäätöä ensin lavanpitimiin menevillä linkeillä ja jos niissä ei tarkkuus riitä niin sitten loppuhifistely pitkillä linkeillä.

Jos lavat ovat Eskyn tai halvinta Ebay-kuraa, niin ei ole mitenkään tavatonta ettei niitä vaan saa samalle uralle koko kaasukäyrän alueella. Jos valitsemaan joutuu, niin säädä tracking kohdalleen kovemmalla kaasulla. Eihän Beltti alle 50% tehoilla lennä.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #8 : 27 Syyskuu, 2008, 16:46:25 »
Et ole missannut, tuossa beltissä ei vaan taida olla niitä keinuvarsia jotka käätymällä välittää voiman lavanpitimille. Eli säätö tapahtuu sitten siitä linkistä joka sinne pitimelle menee  :)
Oho. Neuvoin taas asiasta, josta en tienny mitään. Etsin jotain kuvia tuosta Belt CP:n nupista ja siinä kyllä näytti olevan säädettävä linkki lavanpitimeen ja sillä heitin tuon kommentin. Tosin se oli alumiininuppi... lieneekö se erilainen vai katsoinkohan vaan väärin?

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #9 : 27 Syyskuu, 2008, 17:05:16 »
Taitaa tuo alumiininuppi olla sit erillainen. Tosiaan niin mun beltissä menee yhdet pitkät vivut swashplatelta suoraan keinuvarsiin, mitkä on kiinni muovisilla(ei säädettävillä) linkeillä lavoissa... Ja noi lavat tosiaan on eskyn hiilaripäällysteiset lavat :P Ois ne kuiten hyvä olla trackissa jo 50% kaasuilla kun en oo mikään kummonen pilotti vielä :D Leijutusharjottelut kerkesin alottaan, ja torppaus tuli aika nopeeta  ::)

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #10 : 27 Syyskuu, 2008, 18:10:45 »
Mites tuo muuten pahimmillaan vaikuttaa lentokykyyn? Kuvittelisin että aika epästabiili lennätettävä toi kopu olis nyt näillä vinksahtaneilla lapakulmilla.

Poissa another_finn

  • Opetteleva torppari
  • **
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #11 : 28 Syyskuu, 2008, 02:35:30 »
Oho. Onkohan tässä tapahtunut "tuotekehitystä" välissä? Ainoat kiinteät linkit mitä itse olen nähnyt taisivat olla CP2:n lavanpitimissä. Ei kyllä ole mitään muistikuvaa että olisin itse joutunut virittämään Beltin keinuvarsien ja lavanpitimien väliin säädettävät linkit, mutta se olisi kyllä ollut ensimmäinen toimenpide jos tuollainen kiinteä systeemi olisi laatikosta paljastunut  :-\

Jos lapaura ei ole kohdallaan, niin kopteri tosiaan vaeltaa milloin minnekin ja tuntuu muutenkin sen verran levottomalta ettei ainakaan aloittelijalle jää epäselväksi kumpi menoa ohjaa ja kumpi reagoi. Itselläni ainoat Eskyn "hiilarilavat" olivat juuri CP2:ssa, ja jos isommat ovat samaa luokkaa niin voi olla että vähemmällä pääsisi kun heittää ne suosiolla mäkeen ja vaihtaa Alignin puulavat tilalle. Jos ne kuitenkin pitävät uransa yli 50% kaasulla ja lapauran saa säädettyä siellä kohdalleen niin ei siitä matalien kierrosten erilaisesta urasta kannata pahemmin huolestua. Kun lentoonlähtökin tapahtuu yleensä lähempänä 70 - 75% asentoa, niin parempi säätää sen mukaan millä lennetään. Eipä se maassa nököttäessään pahemmin vaella vaikka lavat vähän eri reittiä kulkisivatkin.

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #12 : 28 Syyskuu, 2008, 17:44:22 »
Hmm... Nuo linkit lavoille on kyllä keskenään samanmittasia  :-\ Eli kaiken järjen mukaan lapakulmat pitäis olla kohdillaan, vaan ei ole kun kaasut on yli 50%. Tarvii varmaan tarkistaa noi lapojenpitimet, josko ne ois jotenkin vääntyneet torppauksesta, epäilen kuiten tätäkin, koska alhasilla kierroksilla lapakulmat on ihan kunnossa. Jotain häikkää tossa ccpm:n toiminnassa on, kun vedän kaasutikun maksimille(moottori irti) niin toinen lapakulmia ohjaava linkki/vipu nousee ylemmäs kun toinen  ??? Eli näkee taas silmillä, kuinka pielessä lapakulmat on toisiinsa nähden... Oonkohan jotenkin huonosti kasannu ton yläkerran, ohjeiden mukaan se on tehty, mut oisko sillä vaikutusta, jos esim. toinen vipuvarsi on tiukempaan kiinni kun toinen?

Tarvii varmaan purkaa ja kasata uudestaan huolellisemmin se...

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #13 : 29 Syyskuu, 2008, 09:01:06 »
Eipä tullut muutosta lapojen käytökseen  :-[ Vois tässä vaiheessa vaan todeta, että Eskyn nuppi ja lavat ovat "toistaitoisia".
Ei viitti enempää lähtee lennätteleen, ettei tule heti uutta torppausta perään.

Tuossa toisessa topicissa puhuttiin noista alumiininupeista. Varsinkin se belttiin suoraan sopiva nuppi (http://www.cnchelicopter.com/servlet/the-1239/ESky-Belt-CP-CNC/Detail) alko nyt houkuttamaan kovasti. Sillä ja laadukkaamilla lavoilla vois varmaan ruveta lapakulmat oleen kohdillaankin?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #14 : 29 Syyskuu, 2008, 09:20:01 »
Eipä tullut muutosta lapojen käytökseen  :-[ Vois tässä vaiheessa vaan todeta, että Eskyn nuppi ja lavat ovat "toistaitoisia".
Ei viitti enempää lähtee lennätteleen, ettei tule heti uutta torppausta perään.

Tuossa toisessa topicissa puhuttiin noista alumiininupeista. Varsinkin se belttiin suoraan sopiva nuppi (http://www.cnchelicopter.com/servlet/the-1239/ESky-Belt-CP-CNC/Detail) alko nyt houkuttamaan kovasti. Sillä ja laadukkaamilla lavoilla vois varmaan ruveta lapakulmat oleen kohdillaankin?
Sori, nyt kun toitotan tätä samaa, vaikka yleensä olenkin sitä mieltä, että ihmiset tekee niinku tykkää, mutta tässä tulee... harkitse uudelleen ennenku alat tilaamaan siihen Belttiin alunuppeja ja huomaat, että kohta tuokin pitäs vaihtaa ja tuo ja tuo ja tuo ja pian onkin menny rahaa enemmän kuin että alunperin ois ostanu paremman kopterin. Mä en oo nyt ihan varma miten heittämällä tuo Beltin elektroniikka käy muihin kopuihin, mutta yksi vaihtoehto voisi olla laittaa tuohon nupin hintaan vähän lisää rahaa ja ostaa vaikka TT Minititan kitti. Siirtää sitten tuon elektroniikan siihen (onko jollain kokemuksia tästä?) ja päivittää sitten sitä mukaa kun haluaa. Mulla ei ole kyseisestä laitteesta kokemuksia, mutta yleinen käsitys on, että se on jo muoviosilla tosi hyvin lentävä kone. Siksi tuota suosittelin, kun taitaa olla jonkun verran halvempi sarja kuin TRex 450.

Henk. koht. lähdin itse liikkeelle 450 reksillä vaikka aluksi mietin tuon Beltinkin ostamista. Minusta nuo halvat koneet kannattaa säilyttää halpoina, eli jonkinlaisena kokeiluna, että alkaako harrastus kiinnostamaan. Sitten menee jo vähän metsään, jos siihen alkaa uppoamaan paljon rahaa ja huomaa kuitenkin jossain vaiheessa haluavansa vaihtaa parempaan.

Mutta nämä nyt on näitä jupinoita mitä täältäkin saa usein lukea ;D. Onnea lapauran metsästykseen!

stepi

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #15 : 29 Syyskuu, 2008, 10:10:07 »
Eipä tullut muutosta lapojen käytökseen  :-[ Vois tässä vaiheessa vaan todeta, että Eskyn nuppi ja lavat ovat "toistaitoisia".
Ei viitti enempää lähtee lennätteleen, ettei tule heti uutta torppausta perään.

Tuossa toisessa topicissa puhuttiin noista alumiininupeista. Varsinkin se belttiin suoraan sopiva nuppi (http://www.cnchelicopter.com/servlet/the-1239/ESky-Belt-CP-CNC/Detail) alko nyt houkuttamaan kovasti. Sillä ja laadukkaamilla lavoilla vois varmaan ruveta lapakulmat oleen kohdillaankin?
Sori, nyt kun toitotan tätä samaa, vaikka yleensä olenkin sitä mieltä, että ihmiset tekee niinku tykkää, mutta tässä tulee... harkitse uudelleen ennenku alat tilaamaan siihen Belttiin alunuppeja ja huomaat, että kohta tuokin pitäs vaihtaa ja tuo ja tuo ja tuo ja pian onkin menny rahaa enemmän kuin että alunperin ois ostanu paremman kopterin. Mä en oo nyt ihan varma miten heittämällä tuo Beltin elektroniikka käy muihin kopuihin, mutta yksi vaihtoehto voisi olla laittaa tuohon nupin hintaan vähän lisää rahaa ja ostaa vaikka TT Minititan kitti. Siirtää sitten tuon elektroniikan siihen (onko jollain kokemuksia tästä?) ja päivittää sitten sitä mukaa kun haluaa. Mulla ei ole kyseisestä laitteesta kokemuksia, mutta yleinen käsitys on, että se on jo muoviosilla tosi hyvin lentävä kone. Siksi tuota suosittelin, kun taitaa olla jonkun verran halvempi sarja kuin TRex 450.

Henk. koht. lähdin itse liikkeelle 450 reksillä vaikka aluksi mietin tuon Beltinkin ostamista. Minusta nuo halvat koneet kannattaa säilyttää halpoina, eli jonkinlaisena kokeiluna, että alkaako harrastus kiinnostamaan. Sitten menee jo vähän metsään, jos siihen alkaa uppoamaan paljon rahaa ja huomaa kuitenkin jossain vaiheessa haluavansa vaihtaa parempaan.

Mutta nämä nyt on näitä jupinoita mitä täältäkin saa usein lukea ;D. Onnea lapauran metsästykseen!

Samaa on tullut nyt itsekkin mietittyä, taidan käyttää ne alunuppiin menevät rahat kunnon radioaparaattien hommaukseen ja myöhemmin sitten minititani tai rexi alle.

Vähä off topic, mutta tämä uusi harrastus rupee pikkuhiljaa syömään muita harrastuksia, tätä menoa mulla ei ole ensi kesälle edes bensarahoja norjan kalareissulle :D

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #16 : 29 Syyskuu, 2008, 10:22:27 »
Taitaapa olla sitten viisainta niin :) Ei kyllä tee mieli laittaa 100 taalaa uuteen nuppiin. Täytyy yrittää vaan säätöjä saada paremmaks ja lähtee lennätteleen, het kun uskaltaa... Halpana tää pitää yrittää tosiaan pitää ton Beltin kanssa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #17 : 29 Syyskuu, 2008, 10:24:53 »
tuli tuossa mieleen että, voisiko jossain servossa olla vikaa... että ei nosta jotain wassin kulmaa tarpeeksi ja siksi toinen lapa jää vääräänkulmaan?
sama ongelma on itsellänikin cp2:sa, en ole tutkinut vielä tarkemmin.. perämoottorikin on rikki. eikä kiinnostusta korjata kun reksi makaa hyllyllä ^^

Olen myös aloittelija joten tämä voi olla omasta ajatusmaailmastani temmattu :D

-sami

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #18 : 29 Syyskuu, 2008, 10:48:56 »
Ei se lapaura siitä pitäisi muuttua, jos swash ei liiku oikein.

JiiVain

  • Vieras
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #19 : 29 Syyskuu, 2008, 11:00:12 »
Oiskohan Tampereella/lähistöllä jotain säätö-eksperttiä, joka vois mahdollisesti kattoo tota mun Belttiäni? Kaljat tarjoon säätöjen kuntoon laitosta  :D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #20 : 29 Syyskuu, 2008, 14:03:32 »
Hyvi sanottu Masu, noihin beltteihin ei kannata ostaa mitään alumiinista, koska kun olet vaihtanut kaikki osat alumiinisiin niin huomaat että perus rexä tai titan lentää silti paremmin ja ovat kumpinkin halvempia kuin päivitetty Belt. Kerran säädin yhden päivitetyn Eskyn kopterin, nupissa oli pirusti klappia ja jos yhtään kiristi niin osat meni jumiin.


-op-


Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Belt CP lapojen tracking säädöt
« Vastaus #21 : 09 Lokakuu, 2008, 11:04:34 »
Jos yhtään jelppii niin tässä muovisen beltin nuppi. Itelläkin näyttäs hieman nuo lavat roikkuvat. Luulen et se johtuis pitimistä...



ja toinen puoli



Toivotaan että havainnoillistaa asiaa :)
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2008, 17:48:57 kirjoittanut Mikael Häli »
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5977 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2008, 22:28:18
kirjoittanut Jyri
3 Vastauksia
2082 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2009, 14:28:39
kirjoittanut rahnmat
10 Vastauksia
6330 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2011, 15:28:33
kirjoittanut Jonnis
8 Vastauksia
3897 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2011, 21:35:14
kirjoittanut kopterifriikki
2 Vastauksia
2012 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Marraskuu, 2012, 17:14:41
kirjoittanut kopterifriikki