Nyt olisi murheita - tai ainakin vähän päänvaivaa - Rexin kanssa.
Ostin siis (tai oletin ostavani) lentokuntoisen 450 Pron FBL:nä. Oli käynyt jo yhdellä ostajaehdokkaalla, joka oli kopteria yrittänyt säätää muttei onnistunut. 3GX:n säädöt voivat siis olla aivan mitä tahansa, mitään tietoa ei siitä ole.
Eilen aloin laittaa kopteria lentokuntoon. Mankkana on Futaban T14SG, vastarina R7008SB. Radiosta swash-tyypiksi on valittu HR3, joka jonkun netistä löytyneen kaavion mukaan vastaa kopterin swashia (120 asteen välein, AIL oikealla, ELE takana, PIT vasemmalla). Swashin toiminnasta en oikein osaa sanoa, sillä AIL-servo on hajalla. Kaksi muuta servoa tuntuisivat toimivan vähintäänkin väärin päin ohjaimen liikkeisiin nähden, vaikea sanoa kun yksi servo toimii satunnaisesti. Peräservo toimii oikein. Lisäksi moottoria en saanut pyörimään ollenkaan. Kysymys siis kuuluu, että voiko tuon 3GX-purkin säätää niin, että se ei anna virtaa moottorille ja swash saattaa toimia ihan miten sattuu vai onko siinäkin vikaa?
AIL-servo tosiaan on hajalla: harvemmmin toimii, useammin vain surraa paikallaan eikä servon armia saa edes käsin liikutettua. Ei siis ollut kovin mielekästä edes yrittää saada FBL-purkin säätöjä vietyä läpi asti, mutta jos edes tietäisi, että onko tässä servoa lukuunottamatta muut osat ehjänä. Servoina nupilla Alignin omat "kehutut" DS410M:t. Kannattaako tuonne vielä yrittää vaihtaa rattaita sisälle vai vaihtaako suosiolla nuppiin kaikki servot uusiksi? Servoehdotuksia kuunnellaan, mutta
ProRC:ssä olevat DS430M:t pistivät silmään. 3D-lentoa kopteri ei ihan toviin näe lentäjän taitojen puolesta, vaikka ennen useamman vuoden taukoa 450-luokan rekkula kyllä pysyikin hanskassa.
Tiivistetysti siis viestin pääkysymykset:
1) Voiko kaikki sähköt yhtä servoa lukuunottamatta olla ehjät, vai onko esimerkiksi noparissa tai moottorissakin vikaa kun ei pyöri millään?
2) Kannattaako nuo DS410M:t heivata menemään ja laittaa nuppiin tilalle jotain muuta?
Kopteri ja lentäjä pitävät päämajaa Tampereella. Joskus kun kopteri on mekaniikan puolesta kunnossa niin säätöapu voisi olla paikallaan, ettei mene maku tähän touhuun ennen kuin se edes alkaakaan