Kirjoittaja Aihe: Lama V4 alumiiniosista  (Luettu 4716 kertaa)

putte-possu

  • Vieras
Lama V4 alumiiniosista
« : 26 Joulukuu, 2008, 19:30:49 »
Moi! Ostin lamaan tuon alumiini setin: http://leluja.net/tuotteet.html?id=20/325  ja nyt ongelma on ERITTÄIN huonot lento-ominaisuudet. Laman manuaalissa ei sanota mitän noista, eikä osien mukana mitään raamattua tullut.  Luulen, että onglma on lapojenpitimissä, tai siis niissä  missä lavat on kiinni  :D Vaikka kuinka kiristäisi, lavat ovat todella löysässä sinä. Johtuuko ongelma siitä vai onko vika jossain muualla? Ruuvejahan siinä tuli mukana, lapoihin laitoin vakioruuvit ja alle mutterin, olisiko pitänyt toimia jotenkin toisten? Prikkojahan sinne väliin voisi laittaa, tai sitten raa'asti puristaisi noita hieman. Mitäs gurut ovat mieltä, missä vika on?

Kiitos!

Jos tästä on jo topicci, ohjatkaa minut sinne.
« Viimeksi muokattu: 26 Joulukuu, 2008, 19:40:38 kirjoittanut putte-possu »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #1 : 26 Joulukuu, 2008, 19:43:22 »
Eikai se ole kuin kiristät ruuvilla ne pitimet kiinni, niinhän tuo menee muissakin että ruuvilla ja pultilla "puristetaan" lavanpitimet lapaankiinni ja niin kiristyy...
Tosin tässäkin se ettei naamairvessä ruuvata niitä :D
Heräsi kysymys, miksi lamaan alumiinisetti? ^^
Voihan se olla että lamaa ei ole luotu lentämään alumiinisenä :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #2 : 26 Joulukuu, 2008, 19:47:48 »
Itsellänikin oli joskus ne alumiiniset lavanpitimet lamassa. Ne pitää tosiaan puristaa kiinni, mutta ne on hankala saada tasapainoon. Kannattaa käyttää muovisia.
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

putte-possu

  • Vieras
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #3 : 26 Joulukuu, 2008, 21:00:27 »
Kiitoskiitos, alumiinia sen takia kun.... :D  Muttajoo vois laittaa muoviset takasin nii pääsis ilmaan :)

putte-possu

  • Vieras
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #4 : 26 Joulukuu, 2008, 21:39:26 »
Nyt nuo kiristin, käytös parani, mutta vieläkin epävakaa lentää. Nyt taitaa stabbarissa ola jotain hämärää, sillä kopteri ei palauta ohjausliikkeitä ja vetelee kokoajan.  :-[ Aluosilla ohjausliikkeet tarkempia, mutta lentokäytös arveluttavaa. Mitä tehdä vai tehdäkkö mitään ???

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #5 : 26 Joulukuu, 2008, 22:47:03 »
kuinka herkkä liikkeisiä ne kaikki "systeemit" on siinä nupissa, että pääsevätkö liikkumaan hyvin ilmassa?
Voi aiheutta epävakautta jos on jäykät vakaus systeemit..
Ei voi puhua tarkoilla termeillä kun tuon nupista en tarkemmin tiedä... siinä ei taida mitään stabbarinlapoja olla vaan jotain painoja?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

KilledWhale

  • Vieras
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #6 : 27 Joulukuu, 2008, 11:04:49 »
Itselläni oli aluksi ongelmia saada osat paikoilleen ja vielä enemmän ongelmallista oli saada kopteri takaisin vakaaksi osien asennusten jälkeen. Nuita servojen control linkkejä sai pyöritellä mututuntumalla useampaankin kertaan ennen kuin kopteri lopetti haahuilun ympäriinsä.

Miku

  • Vieras
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #7 : 27 Joulukuu, 2008, 11:54:55 »
Ei niiden lapojen kuulu olla kireellä (ainakaan muovisilla pitimillä), vaan siten että kun kallistat kopteria kädessä ja ravistat niin ne kaatuvat alas.
Itsellä oli sama ongelma, että kopteri vaelteli ja kaatuili alu osilla erittäin helposti. Vaihdoin muoviset lavanpitimet ja homma toimii hyvin.

- Miku

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #8 : 27 Joulukuu, 2008, 12:08:58 »
Ei niiden lapojen kuulu olla kireellä (ainakaan muovisilla pitimillä), vaan siten että kun kallistat kopteria kädessä ja ravistat niin ne kaatuvat alas.
Itsellä oli sama ongelma, että kopteri vaelteli ja kaatuili alu osilla erittäin helposti. Vaihdoin muoviset lavanpitimet ja homma toimii hyvin.

- Miku

Tästäkin on monia mielipiteitä,
Osa sanoo että tuolloin ne on liian löysällä.
Itselläni on tuota kireämmällä, muissa vehkeissä

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

seppomikael

  • Vieras
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #9 : 28 Joulukuu, 2008, 17:34:18 »
Ei niiden lapojen kuulu olla kireellä (ainakaan muovisilla pitimillä), vaan siten että kun kallistat kopteria kädessä ja ravistat niin ne kaatuvat alas.
Itsellä oli sama ongelma, että kopteri vaelteli ja kaatuili alu osilla erittäin helposti. Vaihdoin muoviset lavanpitimet ja homma toimii hyvin.

- Miku

Tästäkin on monia mielipiteitä,
Osa sanoo että tuolloin ne on liian löysällä.
Itselläni on tuota kireämmällä, muissa vehkeissä

Löystäpäs ne lavat tuon ohjeen mukaisesti niin saattaa täristysongelmat loppua.
Eli lavat pysyvät paikallaan oman painonsa kuormittamina mutta kun tulee vähän lisää, pikku lerputus, niin putoavat.
On muuten aikaisemminkin tärinäongelmia korjattu lapoja löysäämällä....

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #10 : 29 Joulukuu, 2008, 00:15:32 »
Jos lavat on pitimiinsä ohuet, väliin pitää laittaa "prikkoja" tarpeellinen määrä, mieluumin vielä molemmin puolin lapaa, sama pätee perälapoihin. Noita prikkoja jopa tulee joissain lapapaketeissa mukana.

Jos ne vaan raa`asti kiristää ruuvilla piukaksi, lavanpidin vääntyilee miten sattuu ja seurauksena on kaikenlaisia mielenkiintoisia ilmiöitä...samaten, jos lavat on muutenkin liian piukalla pitimissä, parempi vaikka vähän löysällä. Varsinkin perälavat.

Noihin kiinteälapaisiin, siis missä ei ole muuttuvia lapakulmia, joskus auttaa "vaaputukseen" kun laittaa lavat vähän piukalle, mutta niihinkin prikkaa väliin tarpeellinen määrä, jottei pitimet väänny.

« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 00:22:17 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Hannu

  • Vieras
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #11 : 02 Tammikuu, 2009, 12:37:27 »
Minulla alumiiniosat toimivat loistavasti alemmassa roottorissa, mutta jos ylempään panee alumiinisen lavanpitimen ja sen akselin pääosan, kopteri vaeltelee minne sattuu. Se tekee puolen- yhden metrin edestakaista liikettä, mikä tekee sisälentämisestä hieman haastavaa. En ole vielä jaksanut paneutua vian selvittämiseen. Homma on aivan sama tavallisella ja 5 mm pitemmällä "extended" -mallin sisäakselin päällä.

Mitä merkitystä lapaurilla on, vai onko mitään (puhutaan edelleen koaksiaalikoptereista)? Minulla ne ovat alumiinisella alalavanpitimellä yli puoli senttiä metsässä. Lapaa vääntämällä sen saa hetkeksi hieman paremmaksi, mutta pian se palautuu muotoonsa. Lento-ominaisuuksiin sillä ei ole vaikutusta, kun vain sisäakseli ja ylälavanpidin on muovia, kopteri on erittäin vakaa ja helppo lentää, vaikka alalavat vipottavat missä sattuu.

Miku

  • Vieras
Vs: Lama V4 alumiiniosista
« Vastaus #12 : 02 Tammikuu, 2009, 12:42:20 »
Ohjeiden mukaan sen pitäisi täristää kopteria jos lapaura ei ole kohdallaan ja huonontaa lento-ominaisuuksia, mutta mene ja tiedä....

- Miku

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5691 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 15:26:55
kirjoittanut Duster
12 Vastauksia
7216 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2008, 12:48:27
kirjoittanut masu
24 Vastauksia
9345 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2009, 11:56:37
kirjoittanut Miku
31 Vastauksia
10610 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2009, 12:02:08
kirjoittanut -DaMulQ-
9 Vastauksia
5245 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 18:24:37
kirjoittanut another_finn