Kirjoittaja Aihe: Miksi metanoli?  (Luettu 17354 kertaa)

mrsaila

  • Vieras
Miksi metanoli?
« : 03 Heinäkuu, 2010, 15:28:00 »
toimisiko moottori myös etanoli+nitro+öljy seoksella? Vai onko siihen jokin syy miksi polttoaineen pitää olla juuri metanolia?

Tuli mieleeni kun luin uutisjuttua polttoaineen verotuksen muutosehdotuksista ja siitä kun ensi vuonna aletaan tavalliseen bensiiniin lisäämään etanolia nykyisen 5% sijaan jopa 10%.

-T

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #1 : 03 Heinäkuu, 2010, 15:41:24 »
Etanolia on varmaan mukavampi polttaa maksassa... metanoli sitten palaa paremmin kopterissa  ;D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Metanoli
Kohta käyttö polttoaineena
http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli
Sama kohta.
Lainaus
Etanolin vaihtoehto polttoaineena on metanoli helpomman ja halvemman valmistuksen ansiosta. Metanolin haittapuolena on suuri myrkyllisyys; jo vähäinen määrä metanolia voi olla kuolettava.

Toimiihan se, olisiko juuri syy että etanolilla on "parempia" käyttökohteita kuin pienoismallien moottorit, johon käy yhtähyvin metanoli joka on "vaarallisempi" eikä siten ole niin yleisesti käytössä?

« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2010, 15:44:09 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #2 : 05 Heinäkuu, 2010, 07:28:52 »
Etanolia käytettäessä tulppa ei jää hehkumaan kun hehkuvirta otetaan pois.
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #3 : 05 Heinäkuu, 2010, 16:04:56 »
Miten se voi metanolilla jäädä hehkumaan jos sen läpi ei kulje virtaa?  ::)
Eikai se tulppa pyhällä hengellä jää hehkumaan..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #4 : 05 Heinäkuu, 2010, 16:30:12 »
Miten se voi metanolilla jäädä hehkumaan jos sen läpi ei kulje virtaa?  ::)
Eikai se tulppa pyhällä hengellä jää hehkumaan..

Samaa tässä mietiskelin..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #5 : 05 Heinäkuu, 2010, 16:30:53 »
Sama ku johnyn focus kävisi ilman polttoainetta  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #6 : 05 Heinäkuu, 2010, 16:34:09 »
Miten se voi metanolilla jäädä hehkumaan jos sen läpi ei kulje virtaa?  ::)
Eikai se tulppa pyhällä hengellä jää hehkumaan..
Ei pyhällä hengellä, vaan kemiallisen reaktion ansiosta. Langan pinnan platina reagoi metanolin kanssa niin innokkaasti, että suorastaan hehkuu onnesta.

Between strokes of the engine, the wire remains hot, continuing to glow partly due to thermal inertia, but largely due to the catalytic combustion reaction of methanol remaining on the platinum filament. This keeps the filament hot, allowing it to ignite the next charge, thus sustaining the power cycle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glow_plug_%28model_engine%29

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #7 : 05 Heinäkuu, 2010, 17:00:23 »
Hmm, noniin uskotaan nyt sitten wikipediaa... kestääkö etanolilla sitten tulpat paremmin kun eivät "hehku" kokoajan  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #8 : 05 Heinäkuu, 2010, 17:15:06 »
Varmaan kestää, kun ei konekaan sillä käy ;D. Näin ainakin ymmärsin. Siis etanolia ei voi käyttää, koska hehkutulppamoottori ei sillä käy ilman hehkuttamista?
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #9 : 05 Heinäkuu, 2010, 17:45:09 »
no diisseliki käy ilman hehkua!?  :'(
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2010, 17:56:22 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #10 : 05 Heinäkuu, 2010, 18:07:01 »
En mä näistä tiedä ::)

Mutta tällanen kuva mulle jäi, että tällanen lennokkimoottori tarttee sen hehkumisen. Jos joku viisas nyt sitten kertois erot ja syyt.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #11 : 05 Heinäkuu, 2010, 19:23:23 »
Just just, ehkä kantsis ensin tutustua aiheeseen ennen kun postailee läpiä päähänsä.
Lennokki motit käy ihan hyvin etanolilla, tehoa vaan ei ole ihan yhtä paljoa kuin metukalla, mutta nitro on keksitty ketkä sitä nyt sitten viittivät käyttää...
Jokainen voi itse miettiä kuinka kauan hehkun tarvii olla ilman lämpöä kun kone kiertää esim 10000rpm, noin 0,006 sec  :o
Että noi platinan reaktiot metukan kanssa voi unohtaa...
Pää syy metukan käyttöön on tarpeeksi korkea oktaani luku, hehku mottoreiden sytkä ennakot kun on jotain järkyttävän ja kamalan väliltä, ja bensa aiheuttaisi melko kivaa nakutusta.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #12 : 05 Heinäkuu, 2010, 20:13:38 »
Noniin, vähän jotain tämänsuuntaista itsekkin mietiskelin...
Mutta millainen tuo teho ero on käytännössä jos molemmissa on nitrot mukana, ei varmaa älytön?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #13 : 05 Heinäkuu, 2010, 20:23:20 »
mutta nitro on keksitty ketkä sitä nyt sitten viittivät käyttää...

Kultaisella 80-luvulla kun polttislennokkeja ajeltiin, ei nitroa paljoakaan käytetty. Suora 80/20 liemi toimi ihan hyvin ja hifistelijät laittoivat 5% nitroa mukamas varmistamaan käyntiä. Itse en juuri eroa huomannut. Lehdistä luettiin, että joissakin kovissa reisinkikisoissa ajoivat jopa 15% nitromäärällä. F1C pelit kiersivät silti 25000-40000 ilman mitään nitroja.

Onko siis niin, että näissä uudemmissa helikoppereissa on jotain niin ihmeellistä, että eivät käy alle 20-30% nitrolla? Taitaa minullakin olla litran purkki 100% nitroa, jonka intistä aikoinaan jemmasin maalilennokkitouhuista. maalinpoistoaineena lähinnä olen käytellyt. Nitro oli siellä 20L jerrykannuissa ja itse liemet sekoiteltiin. En muista paljonko ohjesäännön mukaan piti olla...
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2010, 20:25:20 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #14 : 05 Heinäkuu, 2010, 20:53:20 »
Nitrosta tiiä mutta tehoero on jotain 5-8% luokkaa metukan hyväksi, stokiometrisella seoksella, tosin etanoli menee vähempi, metukka seos laiha - rikas 1:4.5-1:6.5 vs etanoli 1:6.5-1:7.5
Ja nitroahan saa laittaa sen mitä uskoo että vehkeet kestää, propyleenioksidi tosin olis nitroa jerkumpaa sekottaa alkomaholiin... on tosin räjähdys vaarallista tiettyjen metallien oksidien kanssa, esim ruoste. On niitä muitakin alkoholiin lisättäviä palorintamaa nopeuttavia kemikaaleja, joita jotkut käyttää nitron tilalla...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #15 : 06 Heinäkuu, 2010, 09:11:39 »
Just just, ehkä kantsis ensin tutustua aiheeseen ennen kun postailee läpiä päähänsä.
...
Jokainen voi itse miettiä kuinka kauan hehkun tarvii olla ilman lämpöä kun kone kiertää esim 10000rpm, noin 0,006 sec  :o
Että noi platinan reaktiot metukan kanssa voi unohtaa...
En tiedä mitkä ajat ovat käytännössä, mutta ainakin tuossa wikipedian artikkelissa annetaan ymmärtää, että tulppaa hehkuu pääasiassa kemiallisen reaktion seurauksena. Se on toki aivan toinen juttu, riittäisikö pelkkä lämpöhehkuminen moottorin käymiseen. Etanolilla käyttäminen todistaa, että riittäisi. Mutta ehkä sitten metanoli + platina riittää pitämään moottorin käynnissä yhden tai kahden suutariksi jääneen tahdinkin yli?

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #16 : 06 Heinäkuu, 2010, 09:28:24 »
Just just, ehkä kantsis ensin tutustua aiheeseen ennen kun postailee läpiä päähänsä.
...
Jokainen voi itse miettiä kuinka kauan hehkun tarvii olla ilman lämpöä kun kone kiertää esim 10000rpm, noin 0,006 sec  :o
Että noi platinan reaktiot metukan kanssa voi unohtaa...
En tiedä mitkä ajat ovat käytännössä, mutta ainakin tuossa wikipedian artikkelissa annetaan ymmärtää, että tulppaa hehkuu pääasiassa kemiallisen reaktion seurauksena. Se on toki aivan toinen juttu, riittäisikö pelkkä lämpöhehkuminen moottorin käymiseen. Etanolilla käyttäminen todistaa, että riittäisi. Mutta ehkä sitten metanoli + platina riittää pitämään moottorin käynnissä yhden tai kahden suutariksi jääneen tahdinkin yli?

Jos riittäisi, miksi hehkulangassa käytetään platinaa?
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #17 : 06 Heinäkuu, 2010, 10:58:35 »
Jos riittäisi, miksi hehkulangassa käytetään platinaa?
Parantamaan käyntiä?

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #18 : 06 Heinäkuu, 2010, 20:30:49 »
No niin no, vanhan liiton hehkuissa ei platinaa käytetty, tosin ei käytetty nitrokaan moottoreissa. Nitrolla on inhottava tapa syövyttää metalleja, platinaa käytetään korrosion keston lisäämiseen. Vai onko nyky hehkut yhtä herkkiä pimenemään kuin joskus takavuosina?

Sitten ihan vaan omia mietteitä, mitähän käy kun palamis reaktioon lisätään polttoainetta ja ilmaa, ja hehkun toiminta on kuten kaikkitietävä wiki väittää, "catalytic combustion reaction of methanol remaining on the platinum filament". Tuore seos syttyy jo huuhtelu vaiheessa? Onko käynyt jollekkin?

Oma näkemys aiheesta, ja käsitykseni wikin luotettuudesta korjatkaa mikäli olen väärässä, faktoilla ei mutulla.
Voihan se olla että olen käsittänyt palotapahtuman käsitteenä jotenkin väärin, tai kirjoittaja ei tiedä mitä combustion todella tarkoittaa...
MJP
 
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #19 : 06 Heinäkuu, 2010, 20:55:38 »
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00726.htm

Olen itsekin aikoinani ollut siinä ymmärryksessä, että jostakin reaktiosta metanolin ja hehkulangan välillä on kyse. Platinahan toimii katalyyttinä useissakin etenkin hiilivetyjen kemiallisissa reaktioissa mm katalysaattoreissa. katin lämpötilakin on korkeampi kuin pakokaasujen johtuen juuri tuosta reaktion luovuttamasta lämmöstä.

Sitten ihan vaan omia mietteitä, mitähän käy kun palamis reaktioon lisätään polttoainetta ja ilmaa, ja hehkun toiminta on kuten kaikkitietävä wiki väittää, "catalytic combustion reaction of methanol remaining on the platinum filament". Tuore seos syttyy jo huuhtelu vaiheessa? Onko käynyt jollekkin?
Ilmeisesti ei ehdi reagoida, ennen kuin puristus nostaa seoksen tiheyttä ja lämpötilaa riittävästi. Hehkutulppamotin "sytytysennakkoa" säädetään puristuspaineella.
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2010, 13:05:41 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #20 : 07 Heinäkuu, 2010, 17:12:10 »
Ja sitten pääsemme asiaan katalysaattorit...
Katalysaattorissa platina / keraminen kenno saadaan hehkumaan pakokaasun lämmöllä
ja poltetaan jäännös happi ja palamattomat hiilivedyt pois. Mitä enemmän happea ja hiilivetyjä on sitä korkeammaksi katin lämpö nousee, palaminen kiihtyy.
Olen nähnyt valkohehkuisia katlysaattoreita sytkä vikasissa moottoreissa, mitä enemmän lisätään palavaa seosta palotapahtumaan sitä paremmin ja nopeammin palaa.

Hehku motin sytkäennakkoon vaikuttaa moni muukin asia, seokset, tulpan lämpöarvo paljealueen laajuus, palotilan sijainti paljealueeseen nähden eli onko ns epäkeskeinen, kannen lämpötila männä lämpötila, paisarin toiminta, pakoajoitus...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #21 : 07 Heinäkuu, 2010, 17:50:23 »
paisarin toiminta
Öö, hieman lisäselvitystä tuohon, kiitos... :) Jos jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliötä tuolla tarkoitat, niin silloin kyllä mennään hieman metsään asioissa... ;) Paljealueen toimintaa taidat kuitenkin tarkoittaa?
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa madman

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #22 : 07 Heinäkuu, 2010, 18:33:45 »
paisarin toiminta
Öö, hieman lisäselvitystä tuohon, kiitos... :) Jos jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliötä tuolla tarkoitat, niin silloin kyllä mennään hieman metsään asioissa... ;) Paljealueen toimintaa taidat kuitenkin tarkoittaa?
;D
Futaba 14SG+10C
Goblin Urukay Comp+Xnova4530+HW160+BK+Demon 3X
Goblin 500 Sport+Xnova 4020+HW100+BK+ Spartan
Goblin 700 KSE+Xnova4530+HW 160+nexus+ Demon 3SX

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #23 : 07 Heinäkuu, 2010, 19:49:48 »
paisarin toiminta
Öö, hieman lisäselvitystä tuohon, kiitos... :) Jos jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliötä tuolla tarkoitat, niin silloin kyllä mennään hieman metsään asioissa... ;) Paljealueen toimintaa taidat kuitenkin tarkoittaa?

Pakoputken paisuntakammiota lienee paisarilla tarkoitetun. Juu, moottoritekniikkaa on tullut aikoinaan opiskeltua ihan koulussa ja harrastettua työssä ja vapaa-aikana lähes kyllästymiseen asti isommilla ja pienemmillä moottoreilla. En mää päteä toki yritä, mutta lämpövoimakoneiden perusteet on kyllä jollain tasolla hallussa.

Noiden hehkutulppavehkeiden kanssa pelaamiseen ei ole valitettavasti enää pienintäkään mielenkiintoa. Se sotkeminen on toistaiseksi kohdaltani sotkettu jo 20 vuotta sitten. ;D
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2010, 19:52:35 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Juhis

  • Vieras
Vs: Miksi metanoli?
« Vastaus #24 : 07 Heinäkuu, 2010, 22:20:12 »
Ja sitten pääsemme asiaan katalysaattorit...
Katalysaattorissa platina / keraminen kenno saadaan hehkumaan pakokaasun lämmöllä
ja poltetaan jäännös happi ja palamattomat hiilivedyt pois. Mitä enemmän happea ja hiilivetyjä on sitä korkeammaksi katin lämpö nousee, palaminen kiihtyy.
Olen nähnyt valkohehkuisia katlysaattoreita sytkä vikasissa moottoreissa, mitä enemmän lisätään palavaa seosta palotapahtumaan sitä paremmin ja nopeammin palaa.

Hehku motin sytkäennakkoon vaikuttaa moni muukin asia, seokset, tulpan lämpöarvo paljealueen laajuus, palotilan sijainti paljealueeseen nähden eli onko ns epäkeskeinen, kannen lämpötila männä lämpötila, paisarin toiminta, pakoajoitus...
MJP
Katalysaattori ei varsinaisesti "polta" vaan siellä tapahtuu myös pelkistymistä ym.. Happi periaatteessa tulee sellaisenaan läpi, kuten myös hiilidioksidi.
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/katalysaattorin_rakenne.htm

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5905 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2008, 00:51:41
kirjoittanut Ege
21 Vastauksia
10180 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 19:25:48
kirjoittanut Hermis
32 Vastauksia
25620 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2010, 10:21:01
kirjoittanut Fillarimies
18 Vastauksia
8736 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2013, 12:51:38
kirjoittanut ropellihattu
27 Vastauksia
24682 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2015, 09:59:57
kirjoittanut Korppi