Kirjoittaja Aihe: Kopufuilit  (Luettu 2239 kertaa)

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Kopufuilit
« : 08 Toukokuu, 2011, 08:27:33 »
Moro

Mites nuo helikopterifuilit kun niitä on eri väristä ja niissä sitten tavaraa eri suhteessa. Ainut ero minkä olen huomannut, on se, että savuttaa huomattavasti enemmän tietyllä aineella. Mistäs moinen johtuu ja pitäisikö minun perehtyä asiaan enemmän?

Minkälaista fuilia käytätte esim Os 50 koneessa?

- Lassi
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopufuilit
« Vastaus #1 : 08 Toukokuu, 2011, 09:40:58 »
Väri taitaa olla enemmänkin käytetyn öljyn väristä. Klotz on punaista ja joku muu sinistä. Taitaa vihreääkin olla, ja jokseenkin keltaista.

Oljyt lienee keskenään liki yhtä laadukkaita tänäpäivänä. Osa öljyistä savuttaa enemmän ja toiset vähemmän. Itse pidän paljon savuttavista ;D se on sellanen kiva efekti.

Oleellisinta taitaa olla nitron määrä. Itse käytän 30% nitroa tällä hetkellä. Sillä saa hieman enemmän tehoa. 20% lienee jo varmasti sopiva määrä, moneen eri käyttöön. Itse ajoin aikaisemmin ~22% nitron määrällä ja se oli ihan hyvä, mutta tämä 30% on selvästi tehokkaampaa.
Taannoin kokeilin 15% nitroa ja sen tunsi selvästi alitehoseksi.

Lennokkitouhuissa käytetään nitroa paranatamaan moottorin käyntiä ja "estämään sitä ettei sammu". Näissä käytetään n. 5 - 10%.
Itse aloittelin helikopteritouhuja joskus 1998 hujakoilla, ja sillon käytin 15% nitroa, ja se oli ihan hyvä leijutteluun ja perus taivaskaarteluun.

Sanoin että nykyinen tapa on siinä 20 - 30% nitroa vähän riippuen käyttötarkoituksesta ja fuilin valmistajasta.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Kopufuilit
« Vastaus #2 : 08 Toukokuu, 2011, 10:16:06 »
Nitron määrästä:

Olen lentänyt viime aikoina paria 90:stä joissa on ollut tankissa 20%-nitroa. Toinen oli Markuksen 700N FBL ja toinen SJo1:sen Srimok FB ja voin sanoa että 20% on ihan riittävästi. Itse olen tosin nyt ajellut 30%:lla, mutta kyllä se vähempikin riittäisi.


Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Kopufuilit
« Vastaus #3 : 08 Toukokuu, 2011, 10:34:06 »
Lennokeja ja kopteria lennän molempia 30% nitrolla, moottorina LUONNOLLISESTI YS ;) Oletteko fuilitestailijat muuten huomannut että kun mennään nitron määrässä alle 20% on kaasarin säätö HUOMATTAVASTI tarkkuutta vaativampaa ku esim 30%:lla? Näin siis ainaki YSsillä, eli kun nitroa on riittävästi nii riittää että neulat on oikealla hehtaarilla ja alle 20% tarttis olla niitten "räikkä"naksujen välimuodotkin olemassa...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopufuilit
« Vastaus #4 : 08 Toukokuu, 2011, 12:09:15 »
Ok. Eli ei tarvitse "sumusta" välittää :D. En nyt muista mikä fuilin merkki on, mutta kärkkäiseltä oon ostanu jottai punasta ja vihreetä... Pääasia että moottori käy hyvin.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -