Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen multikopteri  (Luettu 46806 kertaa)

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #25 : 03 Syyskuu, 2013, 21:25:01 »
Tuo akun tasausliitin ei tosiaan sovi rikkomatta mihinkään laudan liittimeen.
Eli tuohon pitää hommata sellainen balanserilauta jossa on sopiva liitin laturiin päin ja tietysti oikeianlaiset liittimet laudassa. Mistähän sellaisen mahtaa löytää?

Näköjään tuon liittimen saa sopimaan tuohon laturin kyljessä olevaan liittimeen jos viistää tuosta akun tasausliittimestä tuon yhden korkean kohdan pois joka on tarkoitettu menemään uraan vastaliittimessä.
Tuo liitin antaa myös näköjään periksi. Eli tuon tasausliittimen saa mahtumaan tuohon jos väkisin runnoo.

Silloin kysymys kuuluukin että kumpaan laitaan tuon laittaa. Vai pitääkö mitata yleismittarilla tuosta balanserilaudasta mitkä johdot menee tuohon oletettuun 3S paikkaan (eli neljä pinniseen) ja siitä päätellä kumpaan laitaan liittimen laittaa. Eikai sentään keskellä ainakaan??? :o

Eikö näissä voisi olla jotkut standardit ettei joka hemmetin vehkeessä ole erilaiset liittimet.  ::)

Kuvassa ylhäällä lautaan menevä liitin ja oikealla akun tasausliitin. Alhaalla akkulaturi.


Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #26 : 03 Syyskuu, 2013, 21:31:51 »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #27 : 03 Syyskuu, 2013, 21:41:07 »
Tuollaista tarkoitin juu.


Siinä balansserilaudassa on toinen liitinten reuna tasan ja toinen reuna vaihtelee. Eli siitä näkee sen kohdan mihin tarttis se akun liitin saada. Ei missään nimessä keskelle, vaan reunaan...

Eikös siinä tasauslaudassakin ole symbolit tyyliin - / 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 ?

Eli se - on miinus ja ne muut "plussia". Genssin akussa taas muut värit on mustia paitsi se eniten plussan puolella oleva on punainen..

Sekavasti selitetty.
Auttaisiko kuva ymmärtämään...


Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #28 : 04 Syyskuu, 2013, 11:29:10 »
Päättelin tuon sun ohjeen avulla että tasausliitin tulee tuohon laturin liittimen oikeaan reunaan niin että punainen piuha jää vasemmalle. Kokeilin laittaa kiinni väkisin ja näyttäisi toimivan. Ainakin laturi näyttää kaikkien kennojen jännitteet näytöllä kun latauksen laittaa päälle.
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2013, 12:07:17 kirjoittanut JEPE »

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #29 : 04 Syyskuu, 2013, 16:33:26 »
Ongelmia taas... :-\

Eihän nämä naza piuhat tietysti sovi suoraan spektrum AR6210 lähettimeen. Sen verran googlea käytin että noista liittimistä pitäisi veistää tuo uraan menevä koroke pois.

Kummin päin sitten nuo nazan piuhat laitetaan tuohon lähettimeen? Oranssi piuha ylös vai alas?



Sitten hieman tuottaa ongelmia noiden johtojen järjestys. Kaikille muille piuhoille löysin paikan tän videon avulla paitsi X2 ja Bind/data.

Tuleeko nazan x2 liitin AR6210:n Bind/data liittimeen? Vai jääkö kokonaan pois?

« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2013, 16:38:27 kirjoittanut JEPE »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #30 : 04 Syyskuu, 2013, 17:07:01 »
Bind / Data jätetään kytkemättä. Siitä voi antaa vastarille virtaa tarvittaessa. Saanee sähkön kuitenkin Nazalta eli ei tarvitse.

Vastarissa on noi symbolit,miinus, plussa ja kanttiaalto. Samat symbolit pitäisi löytyä Nazan päältä siitä kuoresta.

Vastarissa miinus alas, plussa keskelle ja kanttiaalto ylös. Nazassa muistaakseni miinus ylös, plussa keskelle ja kanttiaalto alas.

Ruskia oli kai miinus ja signaali oranssi. Mutta siitä sen näkee mitenpäin ne nazaan istuu...

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #31 : 04 Syyskuu, 2013, 17:08:11 »
Jaa niin, kun veistät sen ylimääräsen kielekkeen pois, niin ei se piuha kuitenkaan sovi väärinpäin. Siinä on semmonen ihan pieni viiste kulmasta poijes :)

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #32 : 04 Syyskuu, 2013, 17:17:00 »
Totta. Ei mahdu väärinpäin. Myös tuo 45 asteen viiste estää sen. Kiitos.
Pitääkö tuo bind plug jumpperi laittaa tuohon ar6100:seen vai saako jäädä tyhjäksi? Kysyn vain koska sellainenkin tuli lähettimen mukana.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #33 : 04 Syyskuu, 2013, 17:45:09 »
Akkujahan ei muuten kannata ladata ennen kuin kopteri on lentokunnossa. Ne tulevat valmiiksi storageen ladattuna, minkä varassa voi sitten ohjelmoida FC:t, ESC:it tai mitä ikinä tuossa on jätetty käyttäjän vastuulle. Jos on hidas aikataulu niin propellittoman spinupin moottoreille voi varmaan tehdä storagella myös. Jännitteet oli lähellä storagea (~3.8V per kenno) mulla noitten toimien jälkeen.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #34 : 04 Syyskuu, 2013, 18:50:18 »
Totta. Ei mahdu väärinpäin. Myös tuo 45 asteen viiste estää sen. Kiitos.
Pitääkö tuo bind plug jumpperi laittaa tuohon ar6100:seen vai saako jäädä tyhjäksi? Kysyn vain koska sellainenkin tuli lähettimen mukana.

Se Bind-plugi laitetaan siihen vastaanottimeen yhden kerran. Silloin kun se ohjelmoidaan toimimaan yhteen lähettimen kanssa. Sen jälkeen se napataan irti ja säilytetään myöhempää käyttöä varten.

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #35 : 09 Syyskuu, 2013, 17:04:37 »
Nyt on lennetty jo pian kymmenen akullista. 8)

Ohjaimen ja Nazan yhteensovittamisessa meni aikansa. Nyt toimii GPS, altitude ja manual ohjaus. Myös faisafe toimii. Tosin sitä en kokeillut kuin kerran.
Kuuluuko failsafen toimia niin että kopteri nostaa ensin korkeutta johonkin 20 metriin ja sieltä sitten laskeutuu alas? Hieman säikäytti kun karkasi ylös eikä vastannut ohjauksiin tuon jälkeen. Laskeutui kuitenkin hienosti.

Hieman ihmetyttää myös miksi kaikki suunnat ohjauksessa ovat päinvastaisia. Eli kun käännän oikealle niin kopteri menee vasemmalle ja päinvastoin. Sama myös eteenpän ja taaksepäin lennettäessä.
Pitääkö ohjaimesta vain ohjelmoida nuo päinvastaiseksi vai mikä neuvoksi?

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteril
« Vastaus #36 : 09 Syyskuu, 2013, 17:18:30 »
Joko ohjaimesta tai sitten Nazan asetusohjelmalla kääntelet noi suunnat kuntoon.

Miten sä kykenet lentämään jos kaikki toimii väärin? Superaivot? :D Noh, lentäähän jotkut 3D:täkin koptereilla, että...

Kuuluu sen karata ensin ylös ja sitten palata kotiin. Senkin saa (kai) säädettyä sillä asetusten muokkausohjelmalla jotta kuinka ylös menee vai meneekö ollenkaan.

Itselläni on 50 metriä. Jos on sen yli niin lähtee suoraan kotio, jos on alle niin nousee eka 50 metriin ja sitten kotiin. Se on ihan siksi, kun se kopteri tulee sieltä missä onkin, suorinta reittiä. Jos lentäis matalalla niin vois törmätä johonkin.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #37 : 09 Syyskuu, 2013, 17:19:12 »


Ohjekirjassa kerrotaan failsafen toiminta ja kuinka sen operaation voi keskeyttää.
Toki kannattaa myös tarkistaa että FC on kirjan mukaisesti ja kanavat kans.

Ja IMO, turhaan sitä ties millä akunvarauksella lennättää feilseiffissä gpsillä minne lystää, eiks olis helpompi jos laittaa vaa että howering ja länding?
Siihen ehtii ihmiset vähä reakoimaankin, vs tuhatta ja sataa porhaltava (päätön)kopteri joka voi vielä akun loppuessa vaan tipahtaa äänettömästi jonkun silmään.
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2013, 17:25:53 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #38 : 09 Syyskuu, 2013, 18:57:21 »
Olisikin superaivot niin ei tarvisi kysellä täälläkään apuja. Olen lennellyt konetta vaan takaperin. Silloinhan kaikki toimiiniinkuin pitää.  ;D
Samaltahan tuo näyttää lentelee sitä sitten miten päin sattuu.
Paljon on oppimista. Olen käyttänyt noita eri videoita oppimiseen. Tuota manuaalia ei tullut mukana. Löysin sen netistä mutta jotenkin jäänyt lukeminen kun on löytynyt videoita. :-[



Ja perisuomalaiseen tapaan manuaalia luetaan vasta kun mikään muu ei auta. Tuolta löytyi kyllä vastaus muutamaan kysymykseen.
Silti ihmettelen miksi en pystynyt Fail safen jälkeen ottaa kopteria enää haltuun manuaal tai altitude asennossa. Täytyy kokeilla uudestaan jos olisi kuitenkin pilotissa vika.

Syy miksi itse pidän fail safessa asetusta "go home and land" on että kun lentelee veden läheisyydessä ja päällä niin tuo on ainut järkevä asento. Ymmärrän kyllä tuon Jesin pointin noin muuten. Voisihan tuon asetuksen muuttaa aina tilanteen mukaan.

Ohjaimen asetukset ovat seuraavan videon mukaan.
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2013, 19:12:20 kirjoittanut JEPE »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #39 : 09 Syyskuu, 2013, 19:06:48 »
Jos kopterin korkeus alle 20 metriä, nousee 20 metriin ja sit kotiin. Jos korkeus yli 20 metriä, pitää korkeuden ja sit palaa kotiin.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #40 : 12 Syyskuu, 2013, 18:43:47 »
Kävin lentelemässä nyt oikein kunnolla eräällä pellolla.
Oikein ihmettelen kuinka vakaasti kopteri lentää. Täytyy toivoa että harrastus jatkuu näin hienosti. Tosin jos lentoominaisuudet pysyvät näin vakaina niin itseään saa syyttää jollei sitten teknistä vikaa tule. Oikein harmittaa että tuli hommattua kaksi satsia hiilikuituisia varapotkureita. Ehkä niille tulee vielä tarvetta.

Mulla oli vanha nikonin pokkarikin kiinni kopterissa. Tuli ihan mukavaa videota. Laatu nyt ei parasta mutta aika vakaasti kopteri lentää. Ainoastaan kun lähtee pudottamaan kopteria alas niin hieman heiluu. Ilmeisesti tulin alas liian nopeasti.

Kuinka korkealle tuolla uskaltaa lentää. Kävin varmaan sadassa metrissä. Oliko se niin että 150 metriä ei saa ylittää? Ilmeisesti korkeus on merenpinnasta?

Onko tietoa mitä tapahtuu jos lähettimestä loppuu akku kesken lennon? Kun jäi hieman epäselväksi tuo failsafen toiminta. Ainakin tietokoneessa kiinni ollessaan faisafe ei mennyt päälle kun katkaisin lähettimestä virrat. Vai onko siinä vielä joku muu ominaisuus joka huomaa tuon lähettimen pimenemisen?

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #41 : 12 Syyskuu, 2013, 18:51:13 »
Kyllä aina pari kierrosta koneita nopareita runkoja potkureita kannattaa olla, lentäjiähän on kahta sorttia, ne jotka on torpannut ja ne ketkä torppaa.

Säätää gaineja vaa altille nii tulee vakaasti alaskin.
Järjen kanssa niitä korkeuksia ja paikkoja...


Jos tietokoneen mukaan ei mene failsafe päälle mankkaa sammuttaessa, niin ei se sillon mene.
Mäe kyl osaa sillaittee sanoa miten se "tavallisilla" radioilla menee.

Mullo failsafe bindattu vastariin siten että silloin on kaasu puolessa tangossa ja "lentotila" kytkin failsafessa.
Sitteku sammutan radion niin pceessä kaasu hyppää puoleen väliin ja syttyy failsafe lamppu.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #42 : 12 Syyskuu, 2013, 20:16:40 »
Mä yleensä lennän siinä parissa metrissä. Kokemus on myös osoittanut, että kun otat vähän korkeutta ja menet flippaamaan, niin se kopu hajoaa  :P

Kun harrastus on uusi, ei ole paljoa käsitystä siitä miten niitä worst case -juttuja lennätyksessä tapahtuu. Mä olen 2 kuukaudessa tehnyt monenlaista. Kerran tuli kopu alas kun hätistelin hyttystä ja sormet ei enää löytäny kaasun tikkua! (Lensin jossain 4 metrissä, ei käynyt mitään mutta ei siis ollut aikaakaan korjata. Turvallisempi näin, IMO.)
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2013, 23:50:02 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #43 : 12 Syyskuu, 2013, 21:35:23 »
Tuohon korkeuskysymykseen itselläni on se käsitys, että lentokoneiden alin sallittu lentokorkeus on 150 metriä esteistä, eli kulloisestakin maanpinnasta tahi esim rakennuksesta tai jostain korkeasta.

Taajaman yläpuolella alin sallittu on 300 metriä.

Eli _periaatteessa_ alle 150 metrin on turvallinen lentokorkeus. Pitää kuitenkin huomioida että koneet voivat tietyissä tapauksissa lentää allekin sen korkeuden. Ne kyllä kuulee yleensä hyvissä ajoin ja jos sellainen ääni kuuluu niin oma kopteri mielellään alas.

Lentokenttien lähialueilla ei sitten saa periaatteessa lennellä ollenkaan koska ilmatila on valvottua maahan asti..


Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #44 : 22 Syyskuu, 2013, 12:53:41 »
Oikein harmittaa että tuli hommattua kaksi satsia hiilikuituisia varapotkureita. Ehkä niille tulee vielä tarvetta.

Jos torppeja tulee harvoin, niin noihan voi kestää vuosia. Voi pistää myyntiinkin jos on jotain yleisesti hyväksi havaittua mallia. Jos vielä avaamattomassa paketissakin niin luulisi että ottajia löytyy.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #45 : 24 Syyskuu, 2013, 19:40:24 »
Nyt on lennelty muutama kerta mökilläkin.  8)
Rakensin uretaanista ponttoonit kopterille varmuudeksi. Kelluu ihan hyvin. En tosin laskeutunut veteen. Laiturille (n4x5m) oli helppo laskeutua. Hieman nuo ponttoonit haittasivat suoraan lentoa. tuuli yritti kääntää kopteria välillä. Vakaus parani pienentämällä ponttooneita.
Sain hieman kuvattua järvimaisemaakin. Kamerani on tosin aika syvältä joten siihen pitää saada parannusta.
Mistä olette ostaneet hero 3 Blackkia? Näyttää että edullisimmasta paikasta saa 359€ tuota. mietin vain tuon ja silverin välillä että kumpi kannattaisi ostaa? Onko suosituksia asiassa?
Olen tässä toisallta hieman harkinnut jo pienempää kopteriakin. Välähti mieleen nimittäin ottaa kopteri matkoille mukaan ja siihen tämä on aavistuksen iso.
Eli harkinnassa on setin myyminen ja pienemmän kopterin osto. Toinen mahdollisuus on että harjoittelen tällä vielä talven yli ja vaihdan sitten pienempään.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #46 : 24 Syyskuu, 2013, 20:53:51 »
UK Ebay oli halpa silverin lähde. Silver tai jopa White on halvempi torpata kuin Black. Matkustaessa kannattaa tarkkaan selvittää lipoja koskevat määräykset.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa PetriK

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #47 : 24 Syyskuu, 2013, 22:16:02 »
Tuohon korkeuskysymykseen itselläni on se käsitys, että lentokoneiden alin sallittu lentokorkeus on 150 metriä esteistä, eli kulloisestakin maanpinnasta tahi esim rakennuksesta tai jostain korkeasta.

Taajaman yläpuolella alin sallittu on 300 metriä.

Eli _periaatteessa_ alle 150 metrin on turvallinen lentokorkeus. Pitää kuitenkin huomioida että koneet voivat tietyissä tapauksissa lentää allekin sen korkeuden. Ne kyllä kuulee yleensä hyvissä ajoin ja jos sellainen ääni kuuluu niin oma kopteri mielellään alas.

Lentokenttien lähialueilla ei sitten saa periaatteessa lennellä ollenkaan koska ilmatila on valvottua maahan asti..

Tämä menee vähän offtopicin, mutta laitan kuitenkin... Siirtäkää oikeaan osoitteeseen jos tarve.

Oman asuinalueen lennonjohdosta kannattaa pyytää tämä kartta josta näkee valvotun ilmatilan alueen ja IFR sektorin. IFR sektori on kuvassa ohuemmalla katkoviivalla oleva "tiimalasi" jossa lentokoneet suorittaa loppulähestymisen ja nousukiidon. Tällä alueella lennättämistä kannattaa välttää kokonaan. Muuten tuolla maahan asti valvotussa ilmatilassa (kartan paksumpi monikulmio katkoviiva) voi lennättää.

Lennonjohdosta (Pirkkala/Tre) asiaa tiedustellessani sanottiin, että Trafilla ei ole vielä ohjeistusta ja määräyksiä näille lennokeille. Kopterin/lennokin lennättäminen kun ei ole virallisesti ilmailua (ehkä tulevaisuudessa), niin niille ei ole kattokorkeutta määrätty. Mutta yleisesti tuo 150m on perusteltu kattkorkeus, koska se on alin lentokorkeus lento-aluksille ja sen yläpuolella yhteentörmäysvaara kasvaa. Joten parempi lennättää aina -150m niin ei tarvi pelätä, että multikopukka on joskus Ryanairin turbiinissa ;)
HJ450 APM FPV // F550 APM GPS GIMBAL FPV // 9xr

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #48 : 25 Syyskuu, 2013, 11:36:25 »
Hienoa että saatiin asiaan oikeen virallinen näkemys :) Tietää sitten itsekin että ei ole laittomilla ilmoilla liikkeellä.

Tarkistin heti Turun tilanteen ja aika isohan toi tiimalasi on, mutta ei kuitenkaan häiritsevän kokoinen onneksi.

Nuo kartat löytää myös netistä, esim. hakusanoilla VFR ja oman lentokentän tunnus.
(tai sitten täältä kohdasta lentopaikat https://ais.fi/ais/eaip/fi/ ja kun on päässyt omalle kentälle niin VAC on se jossa tuo raja selkeästi näkyy.)
« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu, 2013, 11:38:53 kirjoittanut Tucho »

Poissa JEPE

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #49 : 26 Syyskuu, 2013, 18:32:04 »
Onko suosituksia laskeutumistelineistä f450:selle? Videovarusteella näytti olevan loppu varastosta molemmat mallit.
Myöskin gimbaalisuositukset hintaluokassa alle 200€ Kiinnostaa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3363 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2013, 13:56:44
kirjoittanut Tsss
38 Vastauksia
15998 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2015, 00:10:49
kirjoittanut IL3
8 Vastauksia
5629 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2015, 15:20:14
kirjoittanut pekoni
154 Vastauksia
75185 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2017, 14:43:04
kirjoittanut Miksu
0 Vastauksia
2747 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2018, 19:40:17
kirjoittanut Variz