Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 170156 kertaa)

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #275 : 07 Lokakuu, 2014, 21:33:06 »
No verottaja katsoo asiaa toiselta kannalta. Eli keikkaa kun teet ja saat rahaa , työsuoritus.
Ilmaseksi kun luovutat, niin myöhempi käyttö kaupallisesti on käynyt kalliiksi muutamille .

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #276 : 09 Lokakuu, 2014, 22:23:53 »
Lennunetin puolelta

http://lennokit.net/showthread.php?s=cfd035aaeac663176b82c990903cacde&t=60427


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #277 : 09 Lokakuu, 2014, 22:27:09 »
Juu noi samat nyt on täälläkin jo ollut esillä. Odottelen vieläkin sitä luvattua materiaalia joissa on vähän yksityoskohtaisempaa tietoa. Päästään sitten täälläkin jossittelemaan ja syömään popparia kun on enempi materiaalia :)

Mielestäni on vain hyvä että pikkuhiljaa asiat selkiävät. Toki tämä nyt oli odotettavissa kun ihmisten alkujärkytyksen jälkeen alkaa asiat tulemaan esiin luulojen välistä.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #278 : 14 Lokakuu, 2014, 21:45:42 »
Noniin. Materiaalia kokouksesta Lennokit.netissä LeT-osiossa: LINKKI.

Lukaiskaahan läpi.


EDIT: Pyysin lupaa kopioida ne tänne, nähtävästi eivät auke ilman rekisteröintiä eli vaatii tunnukset. Odotellaan hetki.


EDIT II: Lupa lakia koskevan esityksen tännelaittoon saatu jo museolla. Liian iso (1.7Mb) joten linkki:



EDIT III: Lupa saatu, liitteet lisätty.
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2014, 14:25:59 kirjoittanut TeroS »

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #279 : 14 Lokakuu, 2014, 21:50:58 »
Ei näy jos ei oo rekisteröityny tonne.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #280 : 14 Lokakuu, 2014, 22:14:42 »
Niin, siis tuossa linkissä olevassa jutussa EI käsitellä ilmatyö asioita ollenkaan, kuka niistä nyt aikuisten oikeesti tietää jotain ?
Uskaltaako kukaan avata sanaisen arkkunsa ?

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #281 : 14 Lokakuu, 2014, 23:04:15 »
Niin, siis tuossa linkissä olevassa jutussa EI käsitellä ilmatyö asioita ollenkaan, kuka niistä nyt aikuisten oikeesti tietää jotain ?
Uskaltaako kukaan avata sanaisen arkkunsa ?

Jep...

Linkki kuitenkin siis liittyy tulevaan ilmailulakiin HE 79/2014 : http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140079

Laki näyttää menevän läpi sellaisenaan.

Kauko-ohjatun ilma-aluksen lentotyö asiat ilmenevät Trafin uudesta määräysluonnoksesta muuttaa OPS M1-23: www.trafi.fi/filebank/a/1392702644/e5549ad9830e2308687346c9c7ee20c7/14236-2014_02_17_Luonnos_ilmailumaarayksen_OPS_M1-23_muutokseksi.doc

Muutoksen läpi menosta / muutoksista ei ole vielä julkista tietoa...

Luultavimmin muutos menee suurimmalti läpi ja saamme sen käsiimme kohta. Osa muutoksista ovat ns. mahdollistavia eli Trafi saa valtuudet jotka se saattaa toteuttaa nyt tai myöhemmin, esim. lupakirja vaatimus ei pitäisi vielä tulla mutta Trafilla olisi siihen mahdollisuus myöhemmin.




Paskin kohta harrastuksellemme tuossa uudessa laissa on tuo:

Ilmailulaki 1. Luku 9§:

Jos turvallisuus- tai ympäristövaikutukset sitä edellyttävät ja jos EASA-asetuksesta ei muuta johdu, Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa 2 momentissa tarkoitettuja ilma-aluksia ja laitteita sekä urheilulaskuvarjoa ja nousuvarjoa samoin kuin harraste- ja urheilulennokkia koskevia teknisiä, toiminnallisia sekä ohjaajalta edellytettävää tietoa, taitoa, kokemusta ja ikää koskevia määräyksiä. Tällaisia määräyksiä valmisteltaessa on kuultava ilmailualan valtakunnallisia harrastejärjestöjä.

Laki siis antaa Trafille täydet valtuudet määräillä meidän touhuja jos he niin haluavat...


« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2014, 23:05:59 kirjoittanut jkkmobile »

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #282 : 14 Lokakuu, 2014, 23:29:25 »
Joopa, tuttua juttua värikkäämmässä paketissa. Slaidisetti on koottu ilmailulakiesityksestä, jonka käsitttelyä koskevat pöytäkirjat ja nykyisen tilan näkee melkein reaaliaikaisesti tuon finlex-linkin kautta. Hyvä tiivistelmä, mutta kuten mainittu, se oikeasti kiinnostava sisältö olisi Trafin ilmailumääräyksessä, jonka tulevaa sisältöä ei ole avattu sitten tuon vanhan luonnoksen jälkeeen...   No, tännehän se joku kaunis päivä sitten pamahtaa: http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma/uusimmat_ilmailumaaraykset
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #283 : 14 Lokakuu, 2014, 23:40:44 »
Tossa vielä lista asioista johon ei nyt tule siis muutosta mutta tullee joskus:


Lain 37, 38, 53, 55, 62, 73, 79 ja 87 §:n säännöksiä sovelletaan toimintaan kauko-ohjattavilla ilma-aluksilla kuitenkin vasta valtioneuvoston asetuksella säädettävästä ajankohdasta alkaen.

37 §
Lentokelpoisuustodistus ja lentokelpoisuuden tarkastustodistus

38 §
Lupa ilmailuun

53 §
Ohjaamomiehistön ja kauko-ohjaajan lupakirja, kelpuutus ja hyväksyntä sekä lääketieteellinen kelpoisuustodistu

55 §
Ilma-aluksen ja kauko-ohjauspaikan miehistö

62 §
Määritelmät

73 §
Kauko-ohjatun lentotoiminnan lupa

79 §
Rakentamislupa

87 §
Rakennusten, rakennelmien ja laitteiden hyväksyminen käyttöön


Tuolta voi katsella tarkemmin nuo pykälät: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140079

Poissa ollipahis

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #284 : 15 Lokakuu, 2014, 08:13:40 »
Hei onko kellään linkkejä tms siitä törttöilystä mistä kaikki puhuu mikä on johtanut trafin säädös innostukseen?

Itse en ainakaan ole nähnyt yhtään uutisointia multien tekemistä vahingoista suomessa.

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #285 : 15 Lokakuu, 2014, 09:34:05 »
Eiköhän tuo tule ihan yleisestä säädösten muutostarpeesta? Muuallakin laaditaan säädöksiä niin suomessa myös. Säädökset pyritään pitämään suht yhtenevinä eri maissa.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #286 : 15 Lokakuu, 2014, 11:50:50 »
Eiköhän loppupeleissä ole pitkälti siitä että ilmailualakin muuttuu. Jos joku suomalaisfirma alkaa kehittämään esim. kauko-ohjattavia valvontakoneita, toimitaan sitten tietyillä säännöillä. Samahan se on tällä hetkellä raitiovaunujen kohdalla. Mikään säännös ei määrittele raitiovaunua ja niillä ei ole mitään ennakkotarkistusta, asetuksia ajoluvasta tai katsastusta viranomaisten toimesta. Nyt noita ollaan kehittämässä Trafissa. Muut henkilöliikenteen alueet on tarkasti säännösteltyjä/valvottuja.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #287 : 15 Lokakuu, 2014, 14:26:30 »
Lisätty liitteet ylläolevaan viestiin

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #288 : 15 Lokakuu, 2014, 17:10:33 »
Lisätty liitteet ylläolevaan viestiin


Lisäämäsi linkit ansaitsevat varmasti oman säikeensä etteivät hautaudu tänne!!!

Huomion arvoisaa tuossa kenttähankkeessa on kopteri boxien täydellinen puute!!!!  Tiedämme hyvin että koput ja lentsikat eivät sovi yhtäaikaa ilmaan joten tämä pitää ehdottomasti huomioida.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #289 : 15 Lokakuu, 2014, 17:14:05 »
Pääsen kotio ni kommentoin

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #290 : 15 Lokakuu, 2014, 17:36:00 »
jkk, siellä on selkeästi maininta koptereista, ja muistetaan sekin että mikäli tämä realisoituu niin meidän tulee vain olla aktiivisia. Lisäksi pitänee muistaa että jos projektiin lähtee esim 100 ihmistä mukaan tuolla mainitulla 1000€ summalla ja heistä on 100 lennokkimiehiä ja nolla kopteristia niin miten taitaa käydä?

Eli jos asia etenee niin kyse on myös meidän omasta hereilläolosta.

Laitan noista oman ketjun.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #291 : 12 Marraskuu, 2014, 15:16:38 »
Laki astuu siis voimaan huomenna: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3019/ilmailulaki_ja_nelja_uutta_ilmailumaaraysta_voimaan_13_11_2014



HUOM:

Tämä laki tulee voimaan 13 päivänä mar-
raskuuta 2014. Lain 37, 38, 47, 53, 55, 62,
73, 79 ja 87 §:n säännöksiä sovelletaan toi-
mintaan kauko-ohjattavilla ilma-aluksilla kui-
tenkin vasta valtioneuvoston asetuksella sää-
dettävästä ajankohdasta alkaen.
« Viimeksi muokattu: 12 Marraskuu, 2014, 15:49:10 kirjoittanut jkkmobile »

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #292 : 12 Marraskuu, 2014, 17:20:15 »
Eihän tässä vielä ole kiire kun katsoo tuota Trafin ilmoittamaa vuotta :D  Laki ja määräykset tulevat voimaan 13.11.3014

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #293 : 12 Marraskuu, 2014, 21:42:34 »
Kirjotusvirheitä sattuu, mutta tälläisen asian kanssa ei kyllä saisi. :D Voidaan toki olettaa tällä hetkellä että tuo päivämäärä on totuus. Tuollahan se lukee.

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #294 : 17 Marraskuu, 2014, 13:47:02 »
HUOM:

Tämä laki tulee voimaan 13 päivänä mar-
raskuuta 2014. Lain 37, 38, 47, 53, 55, 62,
73, 79 ja 87 §:n säännöksiä sovelletaan toi-
mintaan kauko-ohjattavilla ilma-aluksilla kui-
tenkin vasta valtioneuvoston asetuksella sää-
dettävästä ajankohdasta alkaen.

Hei mistä virallisesta tiedotteesta tämä teksti on peräisin? Enpä puhelimella surffaten löytänyt ja nyt tuon lähde olis hyvin tärkeä!
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #295 : 17 Marraskuu, 2014, 13:50:52 »
Hei mistä virallisesta tiedotteesta tämä teksti on peräisin? Enpä puhelimella surffaten löytänyt ja nyt tuon lähde olis hyvin tärkeä!
Se on peräisin itse laki textistä.

..viimeisellä sivulla

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #296 : 17 Marraskuu, 2014, 13:53:05 »
Finlexin linkki samaiseen lakiin:

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #297 : 17 Marraskuu, 2014, 14:06:02 »
Kiitos Xen ja ZeiKeiKei, puhelin ei jostain syystä osannu noin pitkälle etsiä tekstiä.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #298 : 17 Marraskuu, 2014, 18:36:46 »
Toi on muuten mielenkiintoinen teksti OPS:ssa

c) Mikään yksittäinen ohjaus- ja valvontayhteysjärjestelm än vika ei saa estää miehittämättömän ilma-aluksen ohjaamista.

d) Ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta.

e) Miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava järjestelmä tai lentotoiminnan harjoittajalla käytössään menettely, joka keskeyttää lennon, kun ohjaukseen ja valvontaan tarvittavat yhteydet katkeavat tai miehittämätön ilma-alus vikaantuu niin, että sen ohjaaminen estyy.

f) Kun lentoonlähtömassa on 5 kg tai enemmän, miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava automaattisesti toimiva varustus, joka vähentää edellä e) kohdassa tarkoitetussa häiriötilanteessa liike-energiaa ja antaa varoitusääntä häiriötilanteen ajan.

En nyt yhtäkkiä törmännyt sovelluksiin mikä tekisi lailliseksi toiminnan yli 5 kg koneilla. Laskuvarjoja on, muttei niissä ole automaattista laukaisua(esim liian suuri putoamisnopeus, ei siis hetkellinen koska cp-kopteri voi alittaa 0 painovoiman), myöskin mikä riittää sahkömagneettisen häiriön suojaukseksi. Entä toi että mikän yksittäinen vika ei saa estää ohjaamista, mankka kun sanoo sopimuksen irti niin mites sitä bindataan lennossa toinen lähetin tms?? Onkohan toi nyt tehty vähän hankalaksi. Oisko se 20kg lähempänä mille vaadittaisiin kaikkia vaativampia systeemejä.

Vois varmaan perustaa oman ketjun näistä laitteista jotka tulevat täyttämään vaatimukset, miksi ne sitten muodostuvatkin.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #299 : 17 Marraskuu, 2014, 18:47:52 »
Toi on muuten mielenkiintoinen teksti OPS:ssa

c) Mikään yksittäinen ohjaus- ja valvontayhteysjärjestelm än vika ei saa estää miehittämättömän ilma-aluksen ohjaamista.

d) Ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta.

e) Miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava järjestelmä tai lentotoiminnan harjoittajalla käytössään menettely, joka keskeyttää lennon, kun ohjaukseen ja valvontaan tarvittavat yhteydet katkeavat tai miehittämätön ilma-alus vikaantuu niin, että sen ohjaaminen estyy.

f) Kun lentoonlähtömassa on 5 kg tai enemmän, miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava automaattisesti toimiva varustus, joka vähentää edellä e) kohdassa tarkoitetussa häiriötilanteessa liike-energiaa ja antaa varoitusääntä häiriötilanteen ajan.

En nyt yhtäkkiä törmännyt sovelluksiin mikä tekisi lailliseksi toiminnan yli 5 kg koneilla. Laskuvarjoja on, muttei niissä ole automaattista laukaisua(esim liian suuri putoamisnopeus, ei siis hetkellinen koska cp-kopteri voi alittaa 0 painovoiman), myöskin mikä riittää sahkömagneettisen häiriön suojaukseksi. Entä toi että mikän yksittäinen vika ei saa estää ohjaamista, mankka kun sanoo sopimuksen irti niin mites sitä bindataan lennossa toinen lähetin tms?? Onkohan toi nyt tehty vähän hankalaksi. Oisko se 20kg lähempänä mille vaadittaisiin kaikkia vaativampia systeemejä.

Vois varmaan perustaa oman ketjun näistä laitteista jotka tulevat täyttämään vaatimukset, miksi ne sitten muodostuvatkin.

c) Redudantti yhteys.

d) Onhan noita, laitteet suojaan ja antennit ulos.

e) fail-safe? vaihtoehtoisella yhteydellä oleva pakko-ohjaus?

f) laskuvarjo, ei kai tossa oikein muuta tule mieleen.

Ei tuu helppoa tehdä lentokuvausta työkseen. Harrastustoimintaahan nuo ei koske.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2311 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1879 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
16988 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
112587 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
119645 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa