Kirjoittaja Aihe: Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla  (Luettu 32863 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Millaiset johdot teillä on balanserissa kiinni kun tarviste lämpötilaanturiin jatkoa, mulla ainakin on kaikissa latureissa balancerin piuhat niin lyhyet että ei ole tarvis jatkoille muualla...

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Minulla on latauksessa 30°C lämpökatkaisu ja koskaan ei ole ilman syytä katkaissut latausta.
Kerran oli yksi akku auringon lämmittämä ja sen kanssa laturi antoi katkaisun joten jopa toimii!

Muutenkin voi sitä lämpökatkaisua vaikka simuloida siten että lämmittää anturin käsissä tai hönkii niitä kämmenten sisään.
Harmi vaan kun niissä antureissa on vähän lyhyet johdot...

Nyt meni vähän ohi, että miksi sitä pitää simuloida? Meinasitko, että voi testata, että toimii?

Minulla ei 30°C toimisi, sillä vaikka ei saisi niin aina en odota ihan täydelliseen lämpenemiseen ennen kun lataan uudestaan (vanhemmat akut lämpenee käytössä niin paljon, että on vielä 40min päästä yli 30 astetta). Toki sitä varmasti kannattaa käyttää jos on vain hyväkuntoisia akkuja eikä lataile niitä liian pian käytön jälkeen.



Tosiaan palatakseni alkuperäiseen kysymykseen niin onko kellään tietoa paljon akku lämpenee pullistuessaan?




Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Millaiset johdot teillä on balanserissa kiinni kun tarviste lämpötilaanturiin jatkoa, mulla ainakin on kaikissa latureissa balancerin piuhat niin lyhyet että ei ole tarvis jatkoille muualla...

Balanseri johtoihin myydään valmiita jatkoja.

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Kannattaa olla sitten varovainen myös näiden "kympin" lipo-pussukoiden kanssa. DualSky oli testannut näitä ja ne ei kestänyt lipo paloa. Tein itse myös pikaisen "sytkäritestin" ja tuollainen halpapussi lähti sulamaan parissa sekunnissa. DualSky:n pussi kesti tuplasti pidemmän ajan ilman mitään vauriota.  Materiaali on näissä jotain muovimaisen oloista. DualSky:n ja LiPo Sack:in pussukat ovat kevlar:ia.   Itseasiassa näiden mainosvideoissakin näytetään alkuperäistä LiPo Sack:iä, joka on siis eri materiaalia :(
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
No onpa kyllä turhahankkia jotai halpaa pussia joka sulaa jo sytkärillä parissa sekunnissa... lisää vaan palavaa materiaalia liekeille :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kaapo

  • Vieras
Mikään lipo pussi ei kestä lipon syttymistä siksi ohjeissa sanotaan laita pussi palamattomalle alustalle!

Toki tämä materiaali on tärkeä juttu mutta pussi joka on kevlaria ei kestä sitä paukausta kuitenkaan ja jos on useampi pussissa kuin yksi akku niin tulos on no aika ruma!

Itse säilytän akkuja kun ei ole käytössä aina liposäkissä johtuen kokemuksista kuinka vaarallisia ovat syttyessään ja aina pidän paikassa missä ei ole tavaraa lähellä! Oppi ja ikä se vaikuttaa.. :D

Kerrostaloissa joissa on amme niin se on sitten loistava paikka pitää liposäkkiä ei pala ainakaan ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Mikään lipo pussi ei kestä lipon syttymistä siksi ohjeissa sanotaan laita pussi palamattomalle alustalle!

Toki tämä materiaali on tärkeä juttu mutta pussi joka on kevlaria ei kestä sitä paukausta kuitenkaan ja jos on useampi pussissa kuin yksi akku niin tulos on no aika ruma!

Itse säilytän akkuja kun ei ole käytössä aina liposäkissä johtuen kokemuksista kuinka vaarallisia ovat syttyessään ja aina pidän paikassa missä ei ole tavaraa lähellä! Oppi ja ikä se vaikuttaa.. :D

Kerrostaloissa joissa on amme niin se on sitten loistava paikka pitää liposäkkiä ei pala ainakaan ;D

Mikä ilo tuosta pussista sitten on jos roihahtaa samantien kun ei kestä liponsyttymistä, eipä nuo nuissa videoissa ainakaan pussit kovin pala, itse olen ymmärtänyt että sitä ei pidetä palavalla alusta koska se tietenkin kuumuu hurjasti ja palava alusta syttyy kuumuuden takia. Ja pussi on juuri sitä varten että pahimmat liekit pysyy sen sisällä. Tämä siis minun käsitykseni pussukoista, jollain on täysin faktaa tuon toimitaperiaatteesta?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kaapo

  • Vieras
No nyt noin selvennykseski että toki on lipo säkistä apua mutta aina silti on oltava paikka missä ei ole ympärillä sellasta tavaraa joka voi syttyä! Johtuen juurikin kuumudesta joka on hetkellisesti kova ja voi sytyttää alustan palaamaan ei välttämättä mutta pahemmassa tapauksessa kyllä..

Kaapo

  • Vieras
Vertical voisi laittaa jotain testi arvoja näistä liposäkeistä jos kerran niitä myyvät jotta ihmiset voivat sitten valita omaan tarpeeseen sopivia tuotteita minun arvio perustuu vain omaan kokemukseen ja se ei ole mikään absoluutinen totuus vain oma kokemus asiasta.

Kaapo

  • Vieras
Mikään lipo pussi ei kestä lipon syttymistä siksi ohjeissa sanotaan laita pussi palamattomalle alustalle!

Toki tämä materiaali on tärkeä juttu mutta pussi joka on kevlaria ei kestä sitä paukausta kuitenkaan ja jos on useampi pussissa kuin yksi akku niin tulos on no aika ruma!

Itse säilytän akkuja kun ei ole käytössä aina liposäkissä johtuen kokemuksista kuinka vaarallisia ovat syttyessään ja aina pidän paikassa missä ei ole tavaraa lähellä! Oppi ja ikä se vaikuttaa.. :D

Kerrostaloissa joissa on amme niin se on sitten loistava paikka pitää liposäkkiä ei pala ainakaan ;D

Mikä ilo tuosta pussista sitten on jos roihahtaa samantien kun ei kestä liponsyttymistä, eipä nuo nuissa videoissa ainakaan pussit kovin pala, itse olen ymmärtänyt että sitä ei pidetä palavalla alusta koska se tietenkin kuumuu hurjasti ja palava alusta syttyy kuumuuden takia. Ja pussi on juuri sitä varten että pahimmat liekit pysyy sen sisällä. Tämä siis minun käsitykseni pussukoista, jollain on täysin faktaa tuon toimitaperiaatteesta?

Kokeile sisä tiloissa mikä ero on pussin kanssa syttyneessä ja ilman sillä saat 100% varmuuden että posahtaako se verkkovirtaan kytkettynä kovaa vai ei :D Tosin jos nyt et mun kehotuksesta kokeile vaan huvikseen ettei tartte usutuksesta maksella sun vessaa!

Poissa Piilukirves

  • Opetteleva torppari
  • **
Tiskiallas tai vanha kattiva varmaan parhaiten kestää tuon lipon syttymisen...
MiniTitan E325 -  - GY401
HK-450 - Scorpion HK-2221-8 - HS-65 - Logictech 2100 + 9257

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Mikään lipo pussi ei kestä lipon syttymistä siksi ohjeissa sanotaan laita pussi palamattomalle alustalle!

Toki tämä materiaali on tärkeä juttu mutta pussi joka on kevlaria ei kestä sitä paukausta kuitenkaan ja jos on useampi pussissa kuin yksi akku niin tulos on no aika ruma!

Itse säilytän akkuja kun ei ole käytössä aina liposäkissä johtuen kokemuksista kuinka vaarallisia ovat syttyessään ja aina pidän paikassa missä ei ole tavaraa lähellä! Oppi ja ikä se vaikuttaa.. :D

Kerrostaloissa joissa on amme niin se on sitten loistava paikka pitää liposäkkiä ei pala ainakaan ;D

Mikä ilo tuosta pussista sitten on jos roihahtaa samantien kun ei kestä liponsyttymistä, eipä nuo nuissa videoissa ainakaan pussit kovin pala, itse olen ymmärtänyt että sitä ei pidetä palavalla alusta koska se tietenkin kuumuu hurjasti ja palava alusta syttyy kuumuuden takia. Ja pussi on juuri sitä varten että pahimmat liekit pysyy sen sisällä. Tämä siis minun käsitykseni pussukoista, jollain on täysin faktaa tuon toimitaperiaatteesta?

Kokeile sisä tiloissa mikä ero on pussin kanssa syttyneessä ja ilman sillä saat 100% varmuuden että posahtaako se verkkovirtaan kytkettynä kovaa vai ei :D Tosin jos nyt et mun kehotuksesta kokeile vaan huvikseen ettei tartte usutuksesta maksella sun vessaa!

Nooh nohh, eihän sitä nyt 11.1V akkuun voi 230V seinästä laittaa , pidetään se laturi siinä välissä  :-X
No nyt ei ollut kyse siitä että miten posahtaa milloinkin vaan puhtaasti siitä että mitä hyötyä siitä on jos materiaali palaa samantien mukana kun akku syttyy.  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kaapo

  • Vieras
Jep näin se on vaan että alta kuumenee vaikka mitä tekis :o

JCA

  • Vieras
Akku lipo-säkkiin, lipo-säkki tuppervaara muovikulhoon (tiivistäkää piuhojen reiät), muovikulho kattilan sisälle, kattila vettä täyteen, kattilan kansi jesarilla kiinni, kattila kylpyammeeseen, kylpyamme uretaania täyteen ja  lopputulos takapihalle kaivettuun kuoppaan, jos haluaa varmistaa niin pari kuutioo betonia päälle  ;D

Asia on vakava..
Kiitos ja anteeksi, jotain oli sanottava.

Kaapo

  • Vieras
 ;D

Jep Voisi vielä lisätä että lasten piha altaaseen mutta jos nyt tuo riittäisi :o

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
niin, kai se latausvirran katkeaminen olis a ja o suuremman tuhon estämisessä. Tuo bantamin lämpökatkaisu on kyllä hyvä ominaisuus. Melkein pakko vaihtaa laturia... Swallowissa kun ei moista ominaisuutta ole.
Nada

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Onneksi jopa mysteryn pro laturissa on tuo...
Niin mainitsihan itsekkin tuosta kuumenemisesta, jos viittasit siihen että en sitä ajatellut  :-X

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kaapo

  • Vieras
 ;D Tämä aihe on kerännyt kivasti lukukertoja viimeksi katsoin 1193 lukukertaa ;D

Harza72

  • Vieras
Ainahan voi ladata akut Henttaalla ojassa :) tuli vaan mieleen. No kotosalla mulla on useampi lipo pussi.

JCA

  • Vieras
;D Tämä aihe on kerännyt kivasti lukukertoja viimeksi katsoin 1193 lukukertaa ;D

Lipo-säkkien kauppiaat tienaa  ;)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
On latureita tulossa lisää, niin meinaa nykyinen liposäkki käydä ahtaaksi..

Tuli mieleen tämmöinen idea:

http://www.turvakauppa.com/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07092007-13213/Products/2028

50 meetriä samaa "kangasta" josta tehdään sammutuspeitteet. Tosta kun laittaisi vaikka nelinkertaisena  ja saumurilla/ompelukoneella kolmelta sivulta kiinni.  Sais just niin isoja/paksuja pusseja kun ikinä haluaa ja kavereille kans..

Vai onko ihan väärää matskua?

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Yle: Akun räjähdyksen syy laturissa?

Lainaus
Radio-ohjattavan auton akku ja laturi oli ostettu nettikaupasta. Auton akku oli melko uusi, mutta laturi oli tilattu netistä aiemmin, jo noin kolme vuotta aikaisemmin.

Räjähtänyt akku oli uudenlainen litium-polymeeriakku, jonka olisi voinut ladata vain tietynlaisella laturilla, Kerttula sanoi.

Todennäköinen syy Vantaan räjähdykselle on se, että akku ja laturi eivät sopineet yhteen.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
eli siis joku valopää on ladanu nihm laturilla lipo akkuja?  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
eli siis joku valopää on ladanu nihm laturilla lipo akkuja?  ;D

Joo, vahvasti vaikuttaa siltä. Ei tarvitse olla valopää, vain tietämätön.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
eli siis joku valopää on ladanu nihm laturilla lipo akkuja?  ;D

Joo, vahvasti vaikuttaa siltä. Ei tarvitse olla valopää, vain tietämätön.


-op-

...ja internettiä syytetään!  ;D

"Turvatekniikan keskuksen johtaja Tuiri Kerttula muistuttaa, että nettikaupassa piilee riskejä. "

e: Jos pojat olis enemmän selannu nettiä, niin koko vahinkoa ei olisi edes välttämättä tapahtunut, lipon latauksesta tuntuu olevan hyvin paljon juttua joka foorumilla!
« Viimeksi muokattu: 30 Syyskuu, 2009, 14:28:05 kirjoittanut Kallio »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4694 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2009, 13:19:37
kirjoittanut JariN
8 Vastauksia
4869 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2010, 21:42:29
kirjoittanut Falconi
67 Vastauksia
37299 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2012, 19:34:54
kirjoittanut vee73
69 Vastauksia
24537 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2015, 17:07:01
kirjoittanut vee73
2 Vastauksia
3541 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2016, 20:25:31
kirjoittanut Certi