Kirjoittaja Aihe: Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla  (Luettu 32934 kertaa)

JCA

  • Vieras

Näitä sattuu aina välillä. Pistää vaan joskus miettimään, muistetaanhan jokainen valvoa niitä akkuja latauksen aikana  :(
Varsinkin jos perheeseen kuuluu nuorempaa väkeä, jotka harrastelevat... Tässäkin olisi voinut käydä huonommin.

HS.fi - Uutinen

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Kannattaa pitää akkuja palamattomassa paikassa, kun niitä lataa.

Kaapo

  • Vieras
Kannattaa pitää akkuja palamattomassa paikassa, kun niitä lataa.

Lipoakun syttyessä tällä ei ole oikeesti mitään merkitystä koska se palaa aika raivosinisellä liekillä! kaikki mikä on lähellä myös lattia laatat palaa...

Itsellä on vessa palanut kun latasin kaakeli lattialla oletin että isoa vahinkoa ei tapahdu mutta yllätys olikin suuri miten nopeasti kaikki oikeasti taphtuu.. :o Niin ja se lipo akku ei sammunut 6kilon sammutimella jauhesellainen.!

Olkaa oikeesti paikalla kun akkuja latailette tai ainakin kuulo etäisyydellä..

Tosin kyseisessä artikkelissa oli kyseesä nimh akku mutta sama pätee lähes kaikille akuille isoille ja pienille.. ???

JCA

  • Vieras

Ehdottomasti Kaapon kanssa samaa mieltä. Tollaane lipo-akku ei hirviästi kysele kun se jysähtää, tekee pahaa tuhoa lähestulkoon kaikelle pinnalle mitä kotona nyt voi olla. Se ei ole iso homma seurailla sivusta kun akku latautuu/olla viereisessä huoneessa tms.

Toki uutisessakin mainittiin, että pojat oli paikalla ja kuulivat vain pamauksen, eikä mitään ollut tehtävissä.

Ja sama homma nitro-lentäjille! Johonkin kaappiin ne litkut ja mielellään lukolliseen, ettei perheen pienimmät pääse vahingossakaan kokeilemaan kemian tunneilta innostuneina erilaisia "teorioita"..  ::)

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Kannattaa pitää akkuja palamattomassa paikassa, kun niitä lataa.

Lipoakun syttyessä tällä ei ole oikeesti mitään merkitystä koska se palaa aika raivosinisellä liekillä! kaikki mikä on lähellä myös lattia laatat palaa...

Itsellä on vessa palanut kun latasin kaakeli lattialla oletin että isoa vahinkoa ei tapahdu mutta yllätys olikin suuri miten nopeasti kaikki oikeasti taphtuu.. :o Niin ja se lipo akku ei sammunut 6kilon sammutimella jauhesellainen.!

Olkaa oikeesti paikalla kun akkuja latailette tai ainakin kuulo etäisyydellä..

Tosin kyseisessä artikkelissa oli kyseesä nimh akku mutta sama pätee lähes kaikille akuille isoille ja pienille.. ???

Mistäs tiedät että oli nimh ? Kyllä autoilijatkin käyttää lipoja.

e: onko muuten lipot herkempiä räjähtelemään, mitä esim nimhit?
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Kaapo

  • Vieras
Asuupas tuolla tuttuja joten saivartelut sikseen ja käyttää ne lipojakin mutta ei ne 14v pojat jotka nyt on kyseessä..

Kaapo

  • Vieras
oletko muuten koskaan itse livenä nähny miten nimh tai lipo posahtaa??????????????????

Kaapo

  • Vieras
Mulla on mollemista kokemusta kun on näitä autoja lapsesta asti ajettu..

Kopuja vasta tammikuusta ja on sattunut paljon aikaan nähden.. >:(

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
oletko muuten koskaan itse livenä nähny miten nimh tai lipo posahtaa??????????????????

En, enkä välttämättä halua nähdäkään :-\ pitäis itekin alkaa lataamaan noita akkuja jossain turvallisemmassa paikassa, nyt on vähän sellanen paikka et vahinkoa tulee jos syttyy  :-\
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Kaapo

  • Vieras
Minä lataan nykyisin lipopussissa ja ulkona jatkojohdolla rivari kun on ni helppoa :D

Kaapo

  • Vieras
Tässäpä pieni pätkä liposta poks..



Tämä ei ees räjähtänyt vain leimahti mulla se pamahti kuin tykinlaukaus ja akku oli linnaproduct 2200 20c ja ihan uusi ei torpattu..

Kaapo

  • Vieras
Kiittää ja kuittaa loppu.. ;D

JCA

  • Vieras

Tästä näkee kans aika kivasti noita poksuja


Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****

Tämä ei ees räjähtänyt vain leimahti mulla se pamahti kuin tykinlaukaus ja akku oli linnaproduct 2200 20c ja ihan uusi ei torpattu..

Ja ei ladattu ku 5C:llä...
Nada

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Samaa mieltä, että ovat vaarallisia ladata, ilman valvontaa.!!!!!!!!!!!!!
Aluksi itse latailin ilman valvontaa, mutta kun keväällä sain tietää latailun vaarallisuuden, niin aluksi laitoin akun sammutuspeitteeseen käärittynä, ja nykyään LIPO-SAFE:n pussin sisällä.
Onneksi toisessa laturissa on myös lämpötilan tunnistin, mutta silti sammutuspeite on aina akkujen lähellä sekä kuuden kilon jauhesammutin.

Kun asun kerrostalon omassa kolmiossani, niin olen aina varautunut, jos jotain tapahtuu  8)

25 metrin vesiletku parvekkeella varalla...jos tapahtuu, niin sidon sen nopeasti parvekkeen kaiteeseen ja sitä pitkin alas maahan !!!!!!

Mahdollisen tulipalon sattuessa, ja varsinkin sen välttämiseksi olen suurinpiirtein varautunut melko hyvin !

Tämä säie on erittäin tärkeä asia itse kullekin , vai eikö ?

Pistää todella miettimään  ::)

Iski

PS. Kaapon poksahduksen jälkeiset korjatut vauriot itse livenä nähneenä, olkaa varovaisia !
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Kaapo

  • Vieras

Tämä ei ees räjähtänyt vain leimahti mulla se pamahti kuin tykinlaukaus ja akku oli linnaproduct 2200 20c ja ihan uusi ei torpattu..

Ja ei ladattu ku 5C:llä...

Ja ärvötin toi vinoilu loppuu nyt heti tai selvitellään naamatusten nää asiat tää on pirun vakava aihe jannu!

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Turha uhota siellä verkon toisessa päässä.

Minäkin osaan tehdä videon LiPon vaarallisuudesta. Kuinka satuitkaan kuvaamaan akun lataamista normaali virralla juuri tuolloin? No, jos satuit niin ei siinä mitään. Ilman tuota videotakin on selvää että LiPo akku on vaarallinen mikäli sitä kohdellaan väärin tai siinä on valmistusvirhe.

Mitä tulee naamatusten selvittämiseen niin tervetuloa, laita yv niin ilmoitan osoitteen. Jos on hermo herkässä niin ok, näitä sattuu. Muuten: himmaa hieman, kiitos.

*EDIT* olisko ottanut vähemmän pattin jos olis ollu hymiö lauseen perässä?  ;)
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2009, 20:28:59 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Mun mielestä hyvä että keskustellaan ennenku joku meidän joukosta menettää asunnon palossa, eli ollaan varovaisia ajetaan sähköllä/nitrolla/bensalla/kerosiinillä akkuja joudutaan lataamaan kumminki.
« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2009, 22:16:15 kirjoittanut Ege »

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Mun mielestä hyvä että keskustellaan ennenku joku meidän joukosta menettää asunnon palossa, eli ollaan varovaisia ajetaan sähköllä/nitrolla/bensalla akkuja joudutaan lataamaan kumminki.

Tuo on totta, pahoitteluni jos joku sain kuvan että vähättelen asiaa. Siitä ei ollut kyse.
Nada

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Yritimme tossa kesällä saada lipoja posahtamaan, tuloksetta. Testissä oli pari 6S 5000mAh ja pienenpiä 3S akkuja. Ylilatausta 8S ja nicad ohjelmalla, mitään ei tapahtunut. Johdot suoraan oikosulkuun, akut vain pullistu. 30kg kivi päälle, akusta tuli pannukakku, ei muuta. 4" naula 3S paketista läpi tuotti vähän valkosta savua. Tuo tieteellinen testi oli hiukan pettymys kun juuri mitään ei tapahtunut, odotin liekkejä. Tuloksiin saattaa vaikuttaa se että akut olivat jo lentokäytöstä hylättyjä ja siksi ei oikosulkukaan tehnyt enää muuta kun lyhenti johtoja ja pullisti akkuja. Noin kymmenen akkua oli testissä mukana. Testin jälkeen akkujen annettiin viikko rauhottua ja ne toimitettiin kierrätyksen.

Kaapo

  • Vieras
Pahoittelen myös reaktiotani mutta video ei ole minun ja en ladannut 5c lataus virralla akku oli rikki...

vitsit voi jättää toiseen osioon koska ihmis hengestä on kyse ei ainakaan mun huumori riitä ehkä olen sitten tosikko... ja en huutele verkon toisessa päässä voin sinut ihan henkilökohtaisesti tavata ja voit sitten kertoo vitsejä katotaan nauranko  >:(

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Joopajoo, taidan laittaa itsekkin liposäkit tilaukseen. Eipä ole tullut liian turvallisesti ladattua omiakaan akkuja :o
Ei vara venettä kaada :)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
ja en huutele verkon toisessa päässä voin sinut ihan henkilökohtaisesti tavata ja voit sitten kertoo vitsejä katotaan nauranko  >:(

Juu, yv edelleen, voin taata että hymyilyttää. Mutta se siitä noin julkisesti. Kaapo ilmoittanee minulle henkilökohtaisesti jos haluaa palaverin pitää.

Itse asiassa nyt kun luin tuon videoon liittyvän tekstin uudestaan niin huomasin että ymmärsin itse videon kuvaajan väärin, anteeksi.
Nada

JCA

  • Vieras
Joopajoo, taidan laittaa itsekkin liposäkit tilaukseen. Eipä ole tullut liian turvallisesti ladattua omiakaan akkuja :o
Ei vara venettä kaada :)

Saakohan niitä jostain suomalaisesta puljusta tahi fastladilta?

Kaapo

  • Vieras
ostin oman lipo säkin leluja.net hintaa en muista mutta alle 20e oli.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4708 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2009, 13:19:37
kirjoittanut JariN
8 Vastauksia
4885 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2010, 21:42:29
kirjoittanut Falconi
67 Vastauksia
37385 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2012, 19:34:54
kirjoittanut vee73
69 Vastauksia
24606 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2015, 17:07:01
kirjoittanut vee73
2 Vastauksia
3550 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2016, 20:25:31
kirjoittanut Certi