Kirjoittaja Aihe: Tee se itse multikopteri  (Luettu 97087 kertaa)

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Tee se itse multikopteri
« : 24 Lokakuu, 2013, 09:00:10 »
Tere.

Olen uusi lentoharrastuksen parissa (muutama 3-kanavainen ollut ja viimeisin 4-kanavainen V911) ja seuraavaksi olisi tarkoitus rakentaa itse multikopteri. Muotona H4.

Alkuun olen hankkinut rungoksi 25x25x2 neliöalumiiniputkea jonka olen sahannut neljään 60cm pätkään.
Ennenkuin jatkan eteenpäin rungon suhteen niin kysyisin tällät hieman että tuleekohan koko vehkeestä liian painava.

Nuo alumiiniputket painavat 1150g ja kun laskee ja arvaa loppujen osien painon niin kopterille näyttäisi tulevan painoa jo melkein 2,5kg.





Ajatuksessa olevat specsit:

-Turnigy X9 radiot (tilattu jo)
-Hobbyking KK2.0
-NTM prop drive 28-30s 800kv
-Turnigy multistar 30 amp
-Turnigy 3000mAh 4S 40C
-Boscam 5.8Ghz 200mw FPV Wireless AV Tx & Rx Set (tiedetään, pitää rajoittaa 25mW)
-kamera


Kannattaako ottaa 4s akku? Voiko joku arvioida että riittääkö tuo akku 15min lennolle?
Mikäli kopteri painaisi valmiina 2,5kg ja nuo moottorit kehittäisi (12x6 potkureilla) 4,8kg:n nosteen, riittääkö se että kone olisi vakaa lentää mutta tarvittaessa myös ripeä?

Nyt kommentteja ja suoria mielipiteitä. Vielä kerkeän ostamaan valmiinki rungon jos tämä minun ajatus alumiinikopterista on hölmö.

-Henry

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #1 : 24 Lokakuu, 2013, 09:45:58 »
Näppituntumalta heitettynä noille moteille laittasin 4s akun ja 11 tuumaset propellit alkuun.

Rungoksi valittu aluprofiili vaikuttaa aika järeältä? Vaikka 10x10mm profiililla tai puolittamalla seinämän vahvuus rungon paino kevenisi merkittävästi. 3 Ah:n akulla 15 min lentoaika kuulostaa optimistiselta. Runkoa kevyemmäksi ja akun kapasiteetti lähemmäksi 5 Ah olisi mun ehdotus. Ketterämpää menoa voi harrastaa pienemmällä akulla lentoajan kustannuksella.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #2 : 24 Lokakuu, 2013, 15:50:44 »
Muuhun kantaa ottamatta niin tuo yli kilon paino pelkille alumiiniputkille on todennäköisesti liikaa kun quadista kuitenkin puhutaan
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #3 : 24 Lokakuu, 2013, 18:32:43 »
Kova on todellakin paino putkille ja miksi noin isoa järkälettä oot rakentelemassa? Itsellä samat noparit T-Motor 800kv koneilla, dji 450 jaloilla spider runko, Naza gepsillä, vastari sekä FPV kamat kameralla painaa ilman akkua tuon saman mitä noi pelkät neliöputket. Nousee varmaankin ylös ja on vakaa painonsa suhteen, mutta ei siitä rivakkaa saa. Ja ei riitä 15 minsan lentoon. Lyhyemmät ja ohkasemmat putket kehiin. Ehkä jossain 45 sentin kokoluokassa?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #4 : 24 Lokakuu, 2013, 18:59:15 »
On kyllä aika järkäle.  ;D
Tämä on vain minun mielipide, mutta lähtisin 20x20x1.5 tai jopa 15x15x1 putkella liikkeelle, saat tuon painon laskettua melkein puoleen ja vahvuus riittää kyllä. Jos teet tuollaisen niin en usko että on kovin ketterä ja suurin osa tehoista menee pelkän rungon nostoon. Runkohan ns. kuollutta painoa.

Tuossa vähän vastaavan putken tietoja, saat laskettua suoraan painon mittojen mukaan.

http://www.tuulissuonrautavarasto.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=343&category_id=120&option=com_virtuemart&Itemid=90

Jos rakennat niin tee oma säie kuvien kera, olisi mielenkiintoista nähdä miten projekti edistyy.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #5 : 24 Lokakuu, 2013, 19:20:53 »
Itse taas lähtisin tekemään 15x15 puukepakoista tekemään. Baukkarista muutamalla egellä metrin pätkiä. Varsinkin jos tarkoitus on kiinnittää kameraa, vaimentaa vähän tärinääkin. 1 metri tuota painaa 125g.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Mazza

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #6 : 24 Lokakuu, 2013, 20:34:31 »
Tai K-Raudasta maalaamaton 15*12mm ikkunalista, muutaman euron maksaa 3-metrinen salko.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #7 : 25 Lokakuu, 2013, 00:31:29 »
Joo, kuulostais että tollasella rungolla mentäs vähän järeempään kuin vain 2.5kg lentopainoon. Siis miksi?  :D Toi varmaan olis aika kestävä runko kyllä, mutta jos design on noin yksinkertainen, niin varmaan ne 1mm alutkin on helppo vaihtaa kun hajoo?

Mitä ton kopterin on tarkoitus tehdä? Jos tarkoitus vain vähän lennellä omalla härpäkkeellä, niin runko on liian vahva, ja toisekseen ihan liian iso! 840mm quadi olisi käsittääkseni varsin raskaitten taakkojen nostoon, eli jos on raskas kamera tai haluaa tehdä jotain häröä quadilla niin sitten. 400mm putket vois olla hyvät yleiskäyttöön?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #8 : 25 Lokakuu, 2013, 12:48:17 »
Terve,

Noniin heitetääs sitten nuo alumiinitangot hyllylle ja katsellaan kevyempää ratkaisua.

Nuo alumiinit tuli kiireen kanssa kerran haettua paikallisesta alumiinia myyvästä liikkeestä sen enempää ajattelematta.
Tarjolla ei kyseisessä liikkeessä ollut kuin 20x20x1,5 ja 25x25x2 tankoja.

Osaatteko ohjeistaa keski-suomessa johonkin liikkeeseen josta saisi noita 15x15x1 tankoja? Tuolloin tulisi tangoille painoa 360g.

Ja tuosta koosta ja tarkoituksesta. FPV lentelyyn olisi vehje tulossa eli ei mihinkään sen ihmeellisempään. Onko tuo 600mm putkilla sitten liian iso oikeasti lentelyyn?

Koko homman idea lähti tästä youtube -videosta. Tässä koko kone painaa akun kanssa noin 1,1kg


Ja kiitos suorista mielipiteistä, parempi tässä vaiheessa vielä muuttaa suunnitelmia kuin että kone valmiina ja se ei nouse edes maasta.  ;)

-Henry

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #9 : 25 Lokakuu, 2013, 13:17:13 »
Lainaus
---Osaatteko ohjeistaa keski-suomessa johonkin liikkeeseen josta saisi noita 15x15x1 tankoja?---

Tietoa ei ole, mutta arvauksia: K-rauta, Prisma, Starkki - nuo koluaisin ensimmäisenä. Joensuun Prismasta löytyi ainakin joitakin alumiiniputkia ja tankoja pari vuotta sitten. En muista, oliko neliöprofiilia.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #10 : 25 Lokakuu, 2013, 13:54:32 »
Mulla on kanssa 15X15 tankoa ja 10X10 tankoa. YV jos tarviit / et lähikaupasta löydä...

Esim. nuo mikrokopterin varret on tehty ihan 10X10 tangosta. Keveitä kun mitkä... ja kestäviä jollei torppaa. Jos taas vahinko käy niin harmittaa se kuitenkin ja hyvä rakentaa kopteri siinä vaiheessa muutenkin vähän uusiks tai ainakin käydä läpi :D

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #11 : 25 Lokakuu, 2013, 13:59:56 »
http://www.prafit.fi/fi/alumiiniprofiilit/
Turkulainen mesta mut näköjään löytyy myös verkkokauppa
Jos jonkinlaista profiilia löytyy ja leikkaavat palasiksi haluamallasi tavalla
Suosittelen mestaa jos asustaa jossain lähistöllä ja kaipaa alumiini profiileja mihin tahansa asiaan, ite nysväsin laavun kepit ja kalusteisiin vähän kulmalistaa.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #12 : 25 Lokakuu, 2013, 14:25:53 »
Jos sattuu oleen nurkilla Hong Kong tavaratalo, niin siellä on erikokoista alukeppiä myynnis, metrin pätkinä. Kantikasta ja pyöreetä.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #13 : 25 Lokakuu, 2013, 16:28:32 »
Ja tuosta koosta ja tarkoituksesta. FPV lentelyyn olisi vehje tulossa eli ei mihinkään sen ihmeellisempään. Onko tuo 600mm putkilla sitten liian iso oikeasti lentelyyn?
FPV:hen pienempi. Oma pienin kokeilu oli H-runkoinen quad 250 millisillä kepeillä tehtynä. Kevyt kuin mikä. 400-450 millisillä ite lähtisin liikkeelle. Kuten Flitetest näyttää, FPV onnistuu loistavasti myös pienellä kopterilla. Koko tuo massaa ja lyhentää lentoaikaa. Ja massa ei aina tarkoita että olis torpissa kestävempi. Painavampi tömähtää lujempaa korkealta alas ja varmasti jotain hajoaa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #14 : 25 Lokakuu, 2013, 19:04:30 »
Yksi paikka mistä voit yrittää etsiä alumiinia on metalliromis, eli joka käsittelee kierrätykseen menevää tavaraa.
Itse ostin 12 metriä neliörautaputkea tuosta naapurissa olevasta kierrätyspisteestä 20x20x2mm 6e + alv koko pätkä. (Rakennan ajosimulaattoria).
Eli jos sattuu olemaan lähistöllä, niin kannattaa kysyä sieltä, voit sitten vaikka nimetä kopun Eco-HQuadiksi.  ;D
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #15 : 26 Lokakuu, 2013, 00:26:32 »
Iltaa,

Tässä katsellut noita valmiita runkoja ja rupesi kiinnostamaan tuo Q450 runko. Onko hyvä?
Koneen specsithän muuttuisi tässä myös.
Mitä tuo "integrated pcb" käytännössä tarkoittaa? Kuvista en löydä eroavaisuuksia normaalin ja tuon kesken.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24173__Q450_Glass_Fiber_Quadcopter_Frame_450mm_Integrated_PCB_Version.html

Ajattelin fpv kamerana käyttää digikameraa (olisi tallennus samassa). Luin jostakin että tuollainen kamera (ja gopro)
tekevät hieman viivettä kuvaan, mutta kun testailin tuota television kanssa niin lagi oli mielestäni mitätön.

-Henry

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #16 : 26 Lokakuu, 2013, 09:45:27 »
Tuohan on dji kopio. Jalat noissa kopioissa ei ole ihan niin kestäviä kun aidossa, mutta vaihtelee sit aina kun napsahtaa.

Oon kokeillu sellaista digikameraa missä käynnistyessä optiikka tulee ulos. Tärinät kuvassa oli ihan uskomattomat.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #17 : 26 Lokakuu, 2013, 09:56:18 »
Niin ja PCB:ssä on "virranjako" rungossa. Eli akusta johdot juotetaan runkolevyn "nastoihin". Ja jokaisen jalan kohdalla on myös nastat johon juotetaan nopareiden virtajohdot. Yksinkertaisempi on piuha jossa akkuliitin ja jakautuu esim. neljälle noparille johdot, mutta onhan tuo juottamis tapa siistimpi.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #18 : 26 Lokakuu, 2013, 14:29:09 »
Osaako joku kertoa tuosta reptile 500 rungosta? Näyttäisi olevan aika hyvin tilaa vermeille.

Mites voiko tuon fpv laitteiston sähköt ottaa samasta akusta koneen kanssa vai pitääkö olla omat akut?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #19 : 26 Lokakuu, 2013, 15:25:02 »
Itsellä on tuollainen Reptile tyylinen runko. Rojut on runkolevyjen välissä jemmassa. Päällä on ainoastaan GPS antenni ja akku. Akulla on helppo tasapainottaa kopukka. Tilaa on todellakin hyvin varsinkin tuon takaosan "ulokkeen" ansiosta. Runkoja saa todella edullisesti ja kun on saanut noi kopio jalat katkottua treenaillessa, ostaa aitoa DJI:n jalkaa tilalle. Kestää todella paljon enemmän iskuja. Itseasiassa ei ole itsellä mennyt enään yhtään aitoa jalkaa vaikka kolhuja välillä tulee.

FatSharkin kiteissä on suoraan liitäntä akun tasausliittimeen ja ottaa siitä virran. Jos ei halua siitä ottaa tai käyttää akussa kiinni erillistä akkuvaroitinta, UBEC:llä saa alennettua virtaa lähettimelle.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #20 : 26 Lokakuu, 2013, 17:00:54 »
Kannattaa ottaa kaikki samasta, katsos tuota 550:stä hobbykingiltä, juuri nyt ei ole saatavavilla, mutta aliexpress.com sivuilta lötyy täysin sama runko, ja siinä on myös tuo "powerboard" jossa on esceille virran reititys, hinta n. 20 euroa ja ei tule tulleja.
Laittaisin kontrolleriksi (Ihan oma mielipide) APM 2.5+GPS siihen, löytyy return to home toiminnot jne. Tukee hexaa, quadia jne..
Windows softalla suoraan konffaus. Aliexpressin kautta saa tuota DJI-kloonia aika edulliseen hintaan.

Jos mietit valmista runkoa moottoreilla, niin katsos tuo:
http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=85_107_129&products_id=1035&osCsid=2430b8816fb690c6a7d03815d5085f26

Siinä olis Nazan palikka, erittäin helppo konffata, moottorit, escit proput jne.. (Tuota säästelen tässä itse).
Helppo kitti ja laatuosilla, 379,-, hobbykingin osat tulee noin 300 euroa eurolla, joten kannattaako lähteä rakentamaan.? DJI on kuitenkin DJI
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #21 : 26 Lokakuu, 2013, 17:34:27 »
Mulla olis runkoja kaapissa, nappaan kuvat jos tarvis?

Edit:



Sori pyykeistä, vasen runko joku kunkun folding (lentämätön), keskimmäistä en muista mutta fold ja quad - hex ja oikealla aito käyttämätön dji f330
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2013, 17:41:59 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #22 : 26 Lokakuu, 2013, 21:33:10 »
mutta aliexpress.com sivuilta lötyy täysin sama runko, ja siinä on myös tuo "powerboard" jossa on esceille virran reititys, hinta n. 20 euroa ja ei tule tulleja.
Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kuinka niin ei tule tullimaksuja? Eikös tuo aliexpress pulju ole honkkarissa??  :o
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #23 : 26 Lokakuu, 2013, 21:36:10 »
550 runko on turhan raju laitos jos on tulevaisuudessa tarkoitus lentää FPV:tä. Lähtisin ihan F450 kokoisesta ja kittinä ei todellakaan mikään pahan hintainen. Pääsee rakentelun makuun ja Nazaa voi käyttää tulevaisuudessa KUN nälkä kasvaa. Ja se todellakin kasvaa...  ;) Koneita, noparia sekä Nazaa voi käytää toisissakin rungoissa. Varaosia löytyy suomestakin mukavasti, vaikka maahantuojan myynti on mitä on. APM:ät, MultiWii:t sekä AIO kortit on aloittelijalle yhtä säätämistä aluksi ja jos ei oikeen hiffaa mikä vaikuttaa mihinkin, tulee vaan *tutus. Nazan säätämiseen löytyy tuhat ja yks opasta netistä ja suoraan manuaalissa on perussäädöt.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Räpeltäjä

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #24 : 26 Lokakuu, 2013, 21:36:34 »

Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kuinka niin ei tule tullimaksuja? Eikös tuo aliexpress pulju ole honkkarissa??  :o

Mikäli tulli&alv alle 5€ ei sitä peritä.
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
4913 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2010, 07:53:00
kirjoittanut maek
16 Vastauksia
9506 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
44 Vastauksia
37269 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2015, 21:53:16
kirjoittanut Hazardi
0 Vastauksia
2608 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2013, 13:19:05
kirjoittanut ssulti
76 Vastauksia
30169 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 15:13:17
kirjoittanut taski63