Kirjoittaja Aihe: Itse tehty multikopteri  (Luettu 37270 kertaa)

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #25 : 16 Huhtikuu, 2014, 14:50:20 »
Saiskohan jostain suomesta tilattua kuvan kaltaista puu-rimaa runkomateriaaliksi http://www.fpvmanuals.com/wp-content/uploads/2011/07/wood-dowel1.jpg

Käyttävät materiaalista nimitystä basswood ja lienee jotain lehmus- tai muuta vastaavaa puuta.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #26 : 16 Huhtikuu, 2014, 15:13:12 »
Amerikanlehmus näyttää olevan. Luulisin että mänty- tai kuusirima olisi teknisiltä ominaisuuksiltaan ja varsinkin saatavuudeltaan + hinnaltaan järkevä vaihtoehto. Painossa ei merkittävää eroa (basswood ilmankuivana ~440 kg/m3, mänty vähän yli 500) näillä dimensioilla.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #27 : 16 Huhtikuu, 2014, 15:19:29 »
Juu tuota painoa aloinkin pohtimaan. Googlella ihan rautakauppakamana löysinkin jo (Cello) 15x15 höylättyä mäntyrimaa, joten jos ei kerran painoeroa juuri ole niin tuo varmaan sopinee tarkoitukseen. Tuosta basswood-rimasta löysin tietoja, että on ilmeisesti ominaisuuksiltaan aika paljon balsan kaltainen.

Poissa heliko

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #28 : 30 Heinäkuu, 2014, 17:49:49 »
Täälläkin valmistuu tee se itse H-runko, kevyestä alumiini neliö putkesta tai oikeastaan u putkesta joka tuntuu kestävän vääntöä joka suuntaan oikein mallikkaasti. Kysymys merkkinä vaan tällä hetkellä siirtääkkö moottorit ja elektroniikka vanhasta rungosta tähän vaiko hommata runkoon kaikki uutta...

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #29 : 30 Heinäkuu, 2014, 20:53:22 »
Eikös männyllä ja balsalla oo aika huima ero? Tosin molemmat varmasti hajoavat jos ovat tiukasti kiinni ja kopu tulee sopivasti maahan. Kun vaihtui mulla kiinnitys ja mäntyriman paksuus 10->15mm, ero oli erittäin dramaattinen. Tyyliin meneekö poikki aina vs ei koskaan.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #30 : 31 Heinäkuu, 2014, 06:59:45 »
Basswood eli amerikanlehmus lienee paremminkin haapaan verrattavissa (kuin balsaan). Eli melko kevyttä, mutta lujuuden ja painon suhteessa mänty vie voiton.

Varsien kestävyys riippuu mitoituksesta kopterin painon suhteen.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #31 : 31 Heinäkuu, 2014, 11:01:32 »
Minä tein tuossa viestissä olevan kuvan mukaisen rungon 15x15 mäntyrimasta http://www.kopterit.net/index.php?topic=22338.msg218764#msg218764

Akilleen kantapää ainakin tuolla kiinnitystavalla on rungon kiertojäykkyys. Joustaa jonkin verran kun on pöydällä ja nostelee kulmista. Liitokset on tehty M4-ruuveilla ja liimalla mutta jäykkyydestä vastaa kuitenkin nuo ylä ja alapuolella olevat pc-levyt. Rakenteeshan saisi tukevan, jos tekisi nuo levyt koko rungon mittaiseksi jostain kevyemmästä materiaalista, ja sitten nuo rimat niiden väliin. Tosin runko painaa jo nyt ländäreiden kanssa yli 400g, joten painoa ei viitsisi kyllä lisätä.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #32 : 31 Heinäkuu, 2014, 11:22:41 »
Tuon sais jäykäksi tehden keskiosan 2-2.5mm vanerista. Keskiosaan muutamat holkit jäykistämään. Jaloiksi voi laittaa ihan 10mm rimaa. Kevyttä ja kestävää.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #33 : 31 Heinäkuu, 2014, 11:36:03 »
Vaneri saattaa olla tosiaan vähän kevyempää kuin tuo 4mm polycarbonaatti, vaikka teinkin niihin kevennysporaukset. Ländärit on tuosta 15x15 rimasta, joissa on pingispallot päässä. Ja nippareilla kiinni. Tosin laitoin vähän silikoonia pallojen juureen, ja se oli virhe koska toi niihin painoa. Olis voinut laittaa pienet tipat liimaa.

Tuossa kuva tämänhetkisestä modifikaatiosta

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #34 : 31 Heinäkuu, 2014, 13:05:14 »
Polykarbonaatti on todella pehmeää, onko mahdollisuutta päästä käsiksi fr4 levyyn (piirikorttilevy) tai hiilikuituun?

Uusimpaan kikottimeen tein levyt 2mm hiilarista, ei paina paljo mittään ja kevennyksistä huolimatta erittäin jäykkä!

Poissa heliko

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #35 : 03 Elokuu, 2014, 17:29:39 »
Tuossa olis hahmotelmaa rungosta. Pituus 450mm ja leveys 400mm, pitäisköhän tuon suhteen olla suurempi.... Painoa nyt 200g.
3s lipoille olis tarkoitus rakentaa. Moottori, potkurit, noparit ja aivot vielä harkinnassa mitä tuohon hankkisikaan kun lopputulos saada mahdollisimman vakaata lentoa.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #36 : 03 Elokuu, 2014, 22:20:43 »
Jos mahollista niin laita 2 putkea rungoksi. Parempi kiertojäykkyys ja helpompi saada levy tukevasti niitten väliin.

Poissa heliko

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #37 : 03 Elokuu, 2014, 22:36:56 »
Ei pääse kiertymään putken profiilista johtuen ja sen pokkauksista. Pääty putkissa lovet tuolle keskiputkelle.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #38 : 03 Elokuu, 2014, 23:14:23 »
Ei pääse kiertymään putken profiilista johtuen ja sen pokkauksista. Pääty putkissa lovet tuolle keskiputkelle.

Sittenhän nuo pääty putket on heikkoja tuosta liitos kohdasta. Ja kyllä se neliö putkikin vääntyy ;)

Poissa heliko

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #39 : 04 Elokuu, 2014, 10:24:00 »
En tiedä missä tuota putkea käytetään mutta siinä on sisäpuolella pokkauksia pituussuunnassa ja ristikkäin, ei taida kovin heikkoa olla. Romulavalta tekee välillä ihme löytöjä. 8 )

Poissa heliko

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #40 : 16 Maaliskuu, 2015, 20:12:36 »
Ei varsinaisesti alusta saakka itse tehty. Tuli joskus tilattua vääriä potkureita 450 kokoiseen multiin ja rikkinäisiä jalkoja varastossa muutama. Jalkoja lyhyemmäksi ja hiluja kiinni runkoon. Tuollainen pikkuinen siitä sitten syntyi ja lentää niin maan pirusti ihan kk2.0 tehdas säädöillä ja tuon isomman asetuksilla. Pitänee kuitenkin radioon omat asetukset molemmille tehdä. Vastari vaan muistaa parittaa kun kopua vaihtaa....

Poissa Mayhem

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #41 : 11 Kesäkuu, 2015, 23:50:09 »
Ittellä tulosteltu kampe tekeillä, keskilevyt 3mm akryyliä(tulee tolla laserilla nii joutuin :)) tänään kokeilin ekaa kertaa ja oha hieman enemmän poweria kun mitä phantom ja f550:ssä on

Moottorit hobbyking 480kv, nopareina fläshätyt dji optot, 15x5 huiskat, aivoina naze32 ja patterina tällä hetkellä 4s 4000mah.



DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa Hazardi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #42 : 07 Syyskuu, 2015, 15:32:50 »
Hienoja projekteja porukalla!

Olen tässä nyt viikon tuhertanut EMAX nighthawk pro raceriin uutta runkoa.
Nyt on kevennetty, paremmin PID säädetty ja muutenkin lähes valmis racer drone pöydällä. Muutama päivä vierähti ihan perus säätöjä tehdessä.

Jossain vaiheessa tuntui, että konetta ei ole edes mahdollista saada hyvin lentämään, mutta lopulta löytyi oikeat asennot moottoreille jotta oli edes järkevää aloittaa PID asetusten hakeminen.
Lopulta koneesta tuli meidän vakio EMAX night hawk prohon verrattuna 24 sekunnin ajossa 4 sekuntia nopeampi vaikka säädöt eivät vieläkään ole aivan kohdillaan.
On ollut hyvä kun säätöjä tehdessä on voinut verrata tuttuun ja muilta osilta kuin rungoltaan samanlaista laitetta.

Tällähetkellä koneessa on 5 tuuman ropelit, mutta uskon laiteen olevan parempi 6 tuuman vispilöille. Sain karsittua ensimmäisen version rungon painosta lähes puolet pois ja nyt piirilevytkin ovat osa jäykistävää rakennetta.
Tein lopulta koneeseen vielä suoja kopankin jotta kostealla nurmikolla elektroniikka ei pääse kastumaan niin pahasti. Kopan tein niin, että leikkasin 1.5 litran cokis pullosta kaulan pois ja tungin sisään sopivan muotoisen kahvikupin. sitten puhaltelin kuumailmapuhaltimella niin kauan, että pullo kutistui ja muotoutui kahvikupin muotoiseksi. Tein näitä kaksi ja liimasin muotoillut kappaleet vastakkain jotta sain symmetrisen muodon kopalle.
Lopulta maalasin muotoon leikatun kopan sisäpuolelta joustavalla maalilla jotta se ei lohkeile osumia saadessa. Eipä siitä nyt niin hieno tullut ja teenkin siihen todennäköisesti vielä joitakin muutoksia.

Alla versio 0.3 kopterista.

Sitten puolet kevuempi runko jossa osatkin ovat löytäneet paikkansa.

Ja sitten vielä kopan kanssa


Projekti on ollut kyllä hauskaa ajanvietettä ja täytyykin varmaan aloittaa kohta jonkin toisen kopterin tekeminen ;D

T:Herra Hazardi

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #43 : 07 Syyskuu, 2015, 16:49:50 »


Olen tässä nyt viikon tuhertanut EMAX nighthawk pro raceriin uutta runkoa.
Nyt on kevennetty, paremmin PID säädetty ja muutenkin lähes valmis racer drone pöydällä.
Mikä tuolla on lentopaino?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Hazardi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #44 : 08 Syyskuu, 2015, 21:53:16 »
 Kävin tänään punnitsemassa koneen lähisiwassa ja puntari näytti 594 grammaa ilman akkua ja 2200mAh 3S lipo 185 grammaa eli yhteensä 779 grammaa. Melkonen läskipossu kone on vieläkin.
Muistaakseni EMAX nighthawk vakiona painoi noin 485 grammaa ilman kameraa ja videolähetintä  ::) Korjatkaa jos olen väärässä.

Mietinkin jospa kopasta tekisi osan kantavaa rakennetta ja silloin hiilikuitua ja muita rakenteita voisi vähentää aikalailla. FPV laitteet voisi hyvinkin kiinnittää suoraan koppaan ja ehkäpä pienellä testaamisella saisi jonkin tolkun koneen aerodynamiikkaan..

Tässä koneessa on ihan tarkoituksella jotkin kohdat ylitukevia koska torppailen konetta melko rajusti. Sitten kun lentotaitoa löytyy enemmän voi karsia kestävyydestäkin melkolailla.

Voipi kuitenkin olla, että tämä kone menee purkuun ja aloitan suunnittelun alusta tämän pohjalta. Onpahan nyt nähty tällainenkin otus jos näin käy.

T:Herra Hazardi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5103 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Lokakuu, 2008, 11:19:00
kirjoittanut reiska48
16 Vastauksia
9506 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
0 Vastauksia
2608 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2013, 13:19:05
kirjoittanut ssulti
196 Vastauksia
97087 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2014, 15:41:29
kirjoittanut varis
55 Vastauksia
15380 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2018, 23:04:11
kirjoittanut Pekka