Äänestys

Kumpi on mielestäsi parempi sähkö vai nitro kopteri?

Sähkö
Nitro

Kirjoittaja Aihe: Sähkö Vs Nitro  (Luettu 68086 kertaa)

z0tis

  • Vieras
Sähkö Vs Nitro
« : 05 Tammikuu, 2009, 13:48:09 »
Elikkä kyseessä on leikkimielinen äänestys, asiaa onjo puitu chatissa hyvin pitkä tovi ja ihan selvää ratkaisua tähän ei saatu (sähkö voitti) niin katsotaan mitä foorumin puolella tapahtuu :)
ja koska kyseessä on leikkimielinen äänestys sähkön ja nitron välillä, en ottanu muita vaihtoehtoja tähän mukaan laisinkaan :) olisivat vielä voittaneet molemmat :P

Kumpi on sinun valintasi sähkö vai nitro :)

Annetaan äänestyaikaa ensi lauantaihin (10.1.2009) klo 22oo asti jolloin julistetaan voittaja
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2009, 11:07:32 kirjoittanut z0tis »

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #1 : 05 Tammikuu, 2009, 15:26:48 »
Nitrolle meni ääni vaikka kopterit onkin ollu kaikki sähköllä. Tuon kusiaisen kanssa alkaa jo ärsyttämään akkujen hinnat ja lataamisen vaikeus kentällä. Auton akusta ei montaa kertaa kärsi ladata, ja tuntuu tyhmältä ajaa kentälle asti muutaman lennon tähden. No, onneksi on vielä nuo nitrolennokit tallella, niin lentelen niillä väliaikaviihteenä ja saan koko päivän kulumaan.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #2 : 05 Tammikuu, 2009, 15:29:16 »
Täällä se z0tis "en oo koskaan kuullukaan nitrokopteria" laittelee paremmuus äänestyksiä... ;D

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #3 : 05 Tammikuu, 2009, 17:40:52 »
Olin vähän pettynyt kun vaihtoehtona ei ollut kumimoottoria. Annoin ääneni sähkölle. On se vaan niin huoleton. Metanoli moottoreita saa ruuvata jo ihan tarpeeksi kaikissa muissa laitteissa, ei niitä kannata koptereihin sotkea. Kyllä kuussatasessa sähkö riittää koko päiväksi kentällä kun on vaikka 6-8 akkua pari laturia ja niiden seurana pieni nelitahti generaattori. Generaattori painaa ja vie tilaa saman verran kun nitro kannut ja startti laitteet. Vielä kun muistaa hakea siihen lähtiessä parilla eurolla ainetta huoltoasemalta. Ja ennen kun kiivas väittely alkaa, voin kertoa että mulla on tällä hetkellä yksi vedessä, yksi maalla ja viisi ilmassa nitrolla kulkevaa laitetta.

z0tis

  • Vieras
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #4 : 05 Tammikuu, 2009, 19:25:45 »
Täällä se z0tis "en oo koskaan kuullukaan nitrokopteria" laittelee paremmuus äänestyksiä... ;D
Hah! Mä vaan tein tän äänestyksen ja ei mullakaan oo ku 1 ääni :P öhm taitaa olla muuten sähkö joholla ;)

Poissa Marcus

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #5 : 05 Tammikuu, 2009, 19:30:54 »
Elikkä kyseessä on leikkimielinen äänestys, asiaa onjo puitu chatissa hyvin pitkä tovi ja ihan selvää ratkaisua tähän ei saatu (sähkö voitti) niin katsotaan mitä foorumin puolella tapahtuu :)
Ilkeät vielä mennä tuollaista sanomaan! Selvähän se oli chatissa, että nitrolla voitettiin. Chatissa olleet ehkä muistaa tämän melkein 3h kestäneen keskustelun, josta näköjään topikkikin ilmestyi :D
Nitrolle siis meni ääni ;)
TT Raptor 50*myydään*
TopFlite Cessna 182 1/5scale
Spektrum DX7 2.4G
Phoenix RC 2.0

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #6 : 09 Tammikuu, 2009, 06:49:50 »
Höhöö, miten voi väittää tietävänsä onko äiti vai tytär parempi, jos ei ole molemmista kokemusta??  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

seppomikael

  • Vieras
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #7 : 09 Tammikuu, 2009, 07:37:03 »
Mulla on! ;D
Siis kokemusta molemmista. Vähän.
Sähkö voittaa koska savuaa keskimäärin vähemmän...

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #8 : 09 Tammikuu, 2009, 08:46:40 »
Mulla on! ;D
Siis kokemusta molemmista. Vähän.
Sähkö voittaa koska savuaa keskimäärin vähemmän...

Sähkösavu on taasen keskimäärin kovin kallista  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #9 : 09 Tammikuu, 2009, 09:07:16 »
Saattaa se sähköstä tuleva savu aiheuttaa myös sormien ylilämpöä, tiedän kokekemuksesta 8) se oli 79USD Fromeco Kiwi, ei kannata käyttää bindaukseen on/off plugia joka oikosulkee :D onneks johtimet oli niin ohuet että ei tullut palovammoja tai 7.4v 4000mAh lipo poksahtanut.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

z0tis

  • Vieras
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #10 : 11 Tammikuu, 2009, 14:00:31 »
Noniin, nyt se on marcukselle ja samille todistettu, sähkö voitti niin chatissa kun foorumissakin :)

Äänet:
Sähkö 36 ääntä
Nitro 26 ääntä

Poissa jippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #11 : 11 Tammikuu, 2009, 14:51:35 »
743 jäsentä foorumissa ja 62 ääntä ei anna kovin luotettavaa tulosta. Osa nitrolla lentävistä varmaan nukkuu talviunta.
Aeolus 50 3D TT / YS 50 ST
Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix rc

z0tis

  • Vieras
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #12 : 11 Tammikuu, 2009, 14:58:13 »
Noh virallisen äänestysajan puitteissa sähkö on voittanut mutta avataan nyt sitten äänestys niin katotaan muuttuko tilanne ajan kuluessa :)

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #13 : 21 Tammikuu, 2009, 17:14:53 »
743 jäsentä foorumissa ja 62 ääntä ei anna kovin luotettavaa tulosta. Osa nitrolla lentävistä varmaan nukkuu talviunta.

Eivät varmaankaan kerkeä vastaamaan kun pitää korjata kytkimiä, pestä mopolle haisevia lennätyskamppeita, rapsutella radion nippelit jumittavaa öljy-pöly-sedimenttiä, yrittää hankkia polttoaineen ainesosia, jotka on kielletty EU-alueella, hakea lennätyspaikalle uutta ympäristölupaa ympäristöministeriön ohjearvot ylittävän savun ja melun vuoksi, säädellä mystisin salamenoin kaasuttimen neuloja ja sen seurauksena vaihdella kiinnileikanneita mäntiä ellei koneeseen unohtunut nitro sitten ole jo kerennut ruostuttaa kampuran laakereita tyystin.

Tai ehkä sitten metanoli on palelluttanut näpit talven tullen niin pahaan kuntoon, etteivät pysty painamaan äänestysnappia  ;)

Nimimerkillä pullamössösäkäri
450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

z0tis

  • Vieras
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #14 : 21 Tammikuu, 2009, 17:25:20 »
743 jäsentä foorumissa ja 62 ääntä ei anna kovin luotettavaa tulosta. Osa nitrolla lentävistä varmaan nukkuu talviunta.

Eivät varmaankaan kerkeä vastaamaan kun pitää korjata kytkimiä, pestä mopolle haisevia lennätyskamppeita, rapsutella radion nippelit jumittavaa öljy-pöly-sedimenttiä, yrittää hankkia polttoaineen ainesosia, jotka on kielletty EU-alueella, hakea lennätyspaikalle uutta ympäristölupaa ympäristöministeriön ohjearvot ylittävän savun ja melun vuoksi, säädellä mystisin salamenoin kaasuttimen neuloja ja sen seurauksena vaihdella kiinnileikanneita mäntiä ellei koneeseen unohtunut nitro sitten ole jo kerennut ruostuttaa kampuran laakereita tyystin.

Tai ehkä sitten metanoli on palelluttanut näpit talven tullen niin pahaan kuntoon, etteivät pysty painamaan äänestysnappia  ;)

Nimimerkillä pullamössösäkäri

Tuo on tähän mennessä paras sähkön puolustuspuhe :)

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #15 : 21 Tammikuu, 2009, 18:46:48 »
Musta toi ei kysymyksenä ollu kaikkein paras... Kuten saatat tietää, yleisesti ei kumpikaan ole varmasti parempi tai huonompi. Eniten varmaan kiinni mitä näiltä haluaa. Ite tällä hetkellä pelkillä sähköillä mutta monesti on polttikset käyny mielessä. Ainoastaan kun ne on vähän kalliimpia... Ja itse tykkään sähköjen ''huolettomuudesta'' Kun moottoria ei tarvii säätää...
  Muuten on totta että polttikset on saastuttavampia kuin sähköt, sillä lipo akku ei ole ongelmajätettä. En muista paljonko, mutta polttisten saastuttavuus on muuten melko suuri. Suhteessa kokoonsa aivan hervottoman suuri. ;) Ja tuo on yks syy miks en oikee pidä polttiksista. Toki on hienoa katsella kun semmosta lennetään.... ;D No sähkölle siis ääni...
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

z0tis

  • Vieras
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #16 : 21 Tammikuu, 2009, 19:38:20 »
Musta toi ei kysymyksenä ollu kaikkein paras... Kuten saatat tietää, yleisesti ei kumpikaan ole varmasti parempi tai huonompi. Eniten varmaan kiinni mitä näiltä haluaa.

Mun mielestä kirjotinkin tuossa että leikkimielinen äänestys, en nyt mitään absoluutista totuutta tällä äänestyksellä meinannutkaan löytää ;)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #17 : 21 Tammikuu, 2009, 20:29:01 »
Absoluuttinen totuushan on että sähkö on parempi!

Haluisin nähdä miten pitkälle noi siimalla ohjatut kopterit lentää ilman sähköö. Jos edes vastarin akkua ei ole, saati lähettimen akkua... startterin akkua, jne.

Sähköllä ne polttisvehkeetkin siellä taivaalla pysyy ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #18 : 22 Tammikuu, 2009, 16:25:11 »
Sähköllä ne polttisvehkeetkin siellä taivaalla pysyy ;D

Kyllä ne pysyy ihan nitrolla siellä. ;) Sähköllä ne saadaan alas....  ;D
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #19 : 23 Tammikuu, 2009, 03:08:06 »
haha, hassu väittely, vaikka molempia löytyy täältäkin niin pistetään nyt vaikka niin että nitromiehet on lennättämässä kun nää sähköporukat odotteleen tietsan ääressä akkujen latautumista :) Pisin äänen nitrolle ni saadaan tasaväkisempi väittely.

Kyllähän tuo niin tuppaa menemään, että sähköllä lentää niin kauan kun akkuja riittää, nitrolla niin kauan kun haluaa. Voidaan kyllä puolustella isommalla akkumäärällä, mutta jos otetaan ote näistä polttiskokoluokan kopuista niin kuinka monella sähköllä lentävällä on oikeasti niin monta akkua että pystyy kokoajan lentämään? Ite oon vähän huono näihin nyt kommentoimaan kun nuo lennot jääneet aika vähiin lähiaikoina, mutta jos esim jämille lähdetään, niin mukavampi siellä on polttiksella pöristellä, kun ei tarvi kokoajan murehtia akkujen latailusta, gallonallakin ajaa jo aika pitkään. Kertaakaan ei ole rapukan kanssa kentältä lähdetty virran loppumisen takia jos akut on lähiaikoina ladattu.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #20 : 23 Tammikuu, 2009, 08:07:46 »
Heh - ompas kehittävä keskustelu, mutta tuli vain mieleeni kun usein näkee väitteen, että sähköllä vois lentää tauotta jos olis tarpeeksi akkuja - eihän tämä voi pitää paikkansa (mikäli en jotenkin ihan väärin ole ajatellut)kun kaikkia akkuja voi purkaa nopeammin kun ladata - näin ollen vaikka olisi miljoona akkua niin ne loppuu kun se kopteri syö ainakin 3-4 kertaa nopeammin ladattuja akkuja kun yks laturi lataa. Toki jos on latureita myös miljoona niin sitten, mutta eihän tämä nyt ole realistista, että kellään yli kahta laturia olis 6S-12S tehoilla (toki voi ladata yhdellä laturilla vaikka 4 akkua, jos tehot riittää). Esim T-Rex 600E luokan kopterin akut syö sen verran tehoa laturin powerista, että käytännössä kustannukset sähköllä tauotta lentämiseen nousisi mielestäni niin pilviin, että ei kait kellään ole sellasia vehkeitä näihin isompiin koptereihin? Koitan tulkita tämä 'tauotta sähköllä' väitteen niin, että käytännössä voi lentää 8-12 akulla niin pitkään kun itse jaksaa lentää vai olenko ihan hakoteillä?

Niin tästä kommentista huolimatta sähköä äänestin motin säätelyn pois jäännin takia. Miestäni tämä koneen kokoaikainen hienosäätö on todella ikävää kun esim keväällä kelit jo muuttuu niin paljon päivittäin, että saa olla vähän säätämässä joka ajokerralla (ei kokemusta polttis kopterista, mutta muista polttis koneista enemmänkin ja samanlaisia säädettäviä taitavat olla nämä kopukkojen koneetkin - viisaammat saa korjata jos horisen omiani).

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #21 : 23 Tammikuu, 2009, 08:44:11 »
Tauotta lentäminen taitaa pääasiassa koskea näitä pienempiä T-Rex 250 ja Gaui EP100/200 vehkeitä kun akut ja laturit ovat halpoja. Lippulaivan lennätyksissä ei ole harvinainen näky että pöydällä on sen seitsemän laturia ja vielä enemmän akkuja. Isommille koptereille LiFe akut voisivat olla ratkaisu, tosin kapasiteetti/paino-suhde ei ole niin hyvä kuin LiPoilla, mutta ne voi ladata nopeasti. Minulla ja pojallani on autokäytössä LiFet ja käytännössä ajetun akun lataa samassa ajassa tai jopa nopeammin kun yhden ajaa tyhjäksi jopa niin ettei ole tarvinnut ottaa ajoihin mukaan toista laturia kun on yhteensä viisi akkupakettia (3 x 1,1Ah 2S ja 2 x 2,3 Ah 2S).

Ääni sähkölle.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #22 : 23 Tammikuu, 2009, 09:41:51 »
Niin tästä kommentista huolimatta sähköä äänestin motin säätelyn pois jäännin takia. Miestäni tämä koneen kokoaikainen hienosäätö on todella ikävää kun esim keväällä kelit jo muuttuu niin paljon päivittäin, että saa olla vähän säätämässä joka ajokerralla (ei kokemusta polttis kopterista, mutta muista polttis koneista enemmänkin ja samanlaisia säädettäviä taitavat olla nämä kopukkojen koneetkin - viisaammat saa korjata jos horisen omiani).
Minusta tuo usein kuultava "jatkuva säätäminen" on omituinen käsite. Viime kesänä laitoin kopterin haluamaani kuntoon ja mihinkään säätöön en ole oikeastaan sisäänajon jälkeen moottorissa koskenu. On ajettu kuumalla, kostealla, kylmällä, lumisateessa ja myös eri fuileilla. Mulla on Carbsmart, joka säätelee pääneulaa ilmassa moottorin lämpötilan mukaan. Tosin musta tuntuu et näin talvella se ei juuri joudu peliin puuttumaan, kun kone on muutenkin aika kylmä. Yhtään tulppaa ei ole palanu ja muutenkin koko kopteri on toiminu ku 100 jänistä. Mulla on talouspaperia kentällä mukana ja pyyhkäsen vähän konetta lähtiessä, kotona heitän hyllylle ja se ei todellakaan haise millekään.

Se on jännä juttu, että polttiksessa on jotain fiilistä mitä sähköstä ei irtoa (vaikka se olisikin yhtä tehokas).

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #23 : 23 Tammikuu, 2009, 10:04:02 »
Se on jännä juttu, että polttiksessa on jotain fiilistä mitä sähköstä ei irtoa (vaikka se olisikin yhtä tehokas).

Pakko myöntää että minun mieltymykseni menee samaa linjaa pitkin. Nitro fuilin käry pihalla on mainiota viihdettä ja se pärinä mikä polttis vehkeestä lähtee yhdistettynä lavoista lähtevään matalaan pärinään. Siinä on fiilistä. Samoin se että kun ajaa kovalla vauhdilla eteenpäin, taakseppäin, kylki edellä, ihan sama, niin taivaalle jää hieno pakokaasu jälki.

Silti, annoin ääneni sähkölle. Se nyt vaan on vaivattomampaa omalla tavallaan ja ei aiheuta ruohoon niitä "reikiä", ja ja monta monta muuta syytä. Esim kaupunkialueella sähkö vehkeillä uskaltaa aika monessa paikassa ajella missä polttis herättää jo pahennusta.

Pitää toivoa että löytyy molempia kentältä niin saadaan sitä fiilistä ja voidaan tekopyhästi kertoa kuinka tämä kopteri käyttää vain tuulisähköllä ladattuja akkuja ;)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähkö Vs Nitro
« Vastaus #24 : 23 Tammikuu, 2009, 13:29:28 »
Pitihän sitä sitten sortua ekselöimään... Tässä tuloksia niille ketä kiinnostaa:

Oletetaan että yhdellä tankillisella kuluu 4 desiä fuilia ja sillä saa n. 10 minuuttia ajoaikaa.
Vastaavasti sähkövehje käyttää 2x 3S 4250mAh lipoja per lento. ja niillä saisi sitten n. 7 minuutin ajoajan. Jos maltillisen määrän hommais akkuja esim. 8kpl, niin saisi 4 ajo keikkaa täysillä akuilla ja viimeistään kolmatta kierrosta ajaessa voisi aloittaa lataamaan 1 kierroksen akkuja jne.

Arvioiden että fuili maksaa kuluineen päivineen letkujen hinnat ym sotkien sekaan n. 35€ per gallona. Ja yhden akun hinta (niitä piti olla se 8kpl) n. 60€. (jostain netistä katsoin suuntaa antavan hinnan).

Lopputulos on että akkujen hinnalla saisi n. 14 gallonaa fuilia jolla ajaa n. 1360 minuuttia. Vastaavasti akut kestävät varmasti ne 24 latauskertaa jonka jälkeen ne alkava hiljalleen olemaan edullisempia. Jos vaikka kestäisivät 50 latauskertaa, niin ½ edullisempaa olisi sähkö sitten. (titeytsti pitää hankkia agrekaatti ym roinaa että saa kentällä ladattua ja hinta taas nousee).

Ajatellen näitä lentokertojen määrää, niin liikutaan luokassa 200 lentoa ennen kuin akut alkavat "maksaa itseään takaisin". Nitron hintahan ja saatavuus voi muuttua, sähkön hinta kotona lataamiseen muuttua.

Lopputulos on se mitä täällä taitaa moneen otteesee olla mietittynä että ei ole merkitystä millä ajaa, tärkeintä on että ajaa!
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3969 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2010, 15:33:26
kirjoittanut Anssi
6 Vastauksia
6633 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2010, 22:48:59
kirjoittanut Lassi Luukkonen
14 Vastauksia
6971 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2011, 08:24:41
kirjoittanut ChiKung
22 Vastauksia
11065 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2011, 14:14:35
kirjoittanut Njakee
2 Vastauksia
4047 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2014, 17:37:57
kirjoittanut Otou