Äänestys

Käytätkö pelkkiä peukaloita vai suositko Pinch -otetta tikuista?

Peukalot riittää.
Pinch Grip.
Kaasu/perä pinch grip, collective peukalolla.
Kaasu/perä peukalolla, collective pinch gripillä.
Käytän molempia tilanteen mukaan.

Kirjoittaja Aihe: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut  (Luettu 9575 kertaa)

Jay604

  • Vieras
Tämän kyselyn tarkoitus on lähinnä se, että aloittelijana itse olen miettinyt että kumpaa otetta harjoittelisi.

Peukaloilla olen simua lennellyt vuoden verran, joten pinch grip tuntuu vaikealta ja oudolta tässä vaiheessa. En sitten tiedä kauanko menisi tuon opettelemiseen. Peukalo-otteella omasta mielestä tuntuu että kontrolli on nopeampi ja jotenkin osaan paremmin ohjata oikeaan suuntaan pelkkiä peukaloita käyttämällä, harjoituksella varmaan sama onnistuis kyllä myös pinch otteella.

Miinuksina peukaloille: Minusta on hankalampi esim. perää ohjatessa. Joskus lennättäessä vaihtelen vasemman käden ohjausta peukalo->pinch esim. laskeutuessa. Jos lennättää koko akun pelkällä peukulla ja yrittää oikein tarkkoja liikkeitä perällä ja tarkkaa kaasu/pitch liikettä niin hetken päästä tuntuu että kohta menee peukku kramppiin  :D

Eli: Mitä otetta itse suositte, ja perusteluja olis hyvä saada varsinkin kopteriharrastusta aloitteleville. Itsekkin olen pähkäillyt tuota tässä viimeaikoina. Kumman gripin käyttäminen oli sinun mielestä juuri se paras ja miksi näin?

Rity

  • Vieras
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #1 : 30 Heinäkuu, 2010, 22:01:42 »
pinch grip tuli opeteltua heti alkuunsa, lähinnä siksi kun sanottiin että se kannattaa opetella heti suosiolla :)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #2 : 30 Heinäkuu, 2010, 22:03:10 »
Muilla otteilla yritin liidokeitakin ajaa ni ei siitä mitään tullu lennokeissa sama ja kopterit luonnostaan eli minä ajan peukaloilla ainaki. 

JCA

  • Vieras
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #3 : 30 Heinäkuu, 2010, 22:04:16 »
Peukaloilla lentänyt ja ajanut koko ikäni, toisaalta nytalkaa nopeus tulemaan vastaan. Kräkkäys on hyvin hankalaa peukalo-otteella. Kynäote olis ehkä se paras 3D:n lentoon, F3C:tä ja hitaampaa lentoa vois varmaan peukaloilla kivasti lentää.

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, mutta ainakaan itellä ei riitä potku sormissa että vois kräkkäillä peukaloilla. Aloin tovi sitten opettelemaan tuota kynäotetta..

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #4 : 30 Heinäkuu, 2010, 22:14:45 »
Tareq ajaa peukuilla, niinkuin minäkin :P

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #5 : 30 Heinäkuu, 2010, 22:37:30 »
Itse sanoisin että pinsetti/kynä ote olisi parempi f3c lentoon koska saa tarkemmin ajettua, peukalo ote on ehkä jossain määrin nopeampi. Itse olen tähän asti ajanut oikeastaan täysin peukaloilla, nyt lennokilla kun rupeaa lentämään "tarkasti" niin olen kynäotetta harjoitellut... Omia mielipiteitäni siis.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #6 : 30 Heinäkuu, 2010, 22:38:45 »
Iltaa,

Tuo on ihan sama millä otteella lentää. Siltä mikä tuntuu parhaimmalta. Jotkut tyypit jotka lentää sekä F3C:tä ja 3D:tä on joskus jopa tehnyt niin, että lentää F3C:tä kynäotteella koska se on tarkempi ja 3D peukuilla koska se on nopeampi tietyissä asioissa. Varmaan joku saattaa tehdä toisinkin päin jne... Eli ihan sen mukaan kumpi itsestä tuntuu luonnollisemmalta.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #7 : 31 Heinäkuu, 2010, 00:02:33 »
Hyvää iltaa.
Sen tulin huomanneeksi että juotin nuppineulat terävä kärki edella Hitecin tikkuihin. Ei tartte ku tökätä peukku siihe neulalliseen tikkuun ni kestää sen jälkee vaikka itikoita huitoa. Kyllä on pitoa yhtä paljon ku colapullonsisuksilla laturinhihnassa.

Ei vaan... Tarpeeksi hyvät lihapiikit ohjaimissa takaa vakaan peukalo otteen niin kauan kunnes kuuluu tiukan paikan tullen se Lärrrrrpp ja silloin läks. (pari kertaa sattunu  ;D) Silti peukuilla ajan. Ei osaa enää vaihtaa. Johonkin ku tottuu ni sillä mennää...

Heechee

  • Vieras
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #8 : 31 Heinäkuu, 2010, 00:32:21 »
Katsoin netistä viime vuonna alkukesästä, että 'oikea' ote on pinch kaasulle/rudderille, ja peukalo toiseen käteen. Sillä menin sitten vuodenvaihteeseen, milloin aloin treenata invertediä, ja itse huomasin, että siinä minulla on paras olla pinch molemmilla käsillä tai ei onnistu.

Eli kahden käden pinch.  ;D

Venlossa katselin Robben receiver tray -systeemejä vähän sillä silmällä.. Harmi, et noi valmistaa niitä vain Futaballe, ja minulla on DX7.

Poissa MikaH

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #9 : 31 Heinäkuu, 2010, 00:57:08 »
Tämän kyselyn tarkoitus on lähinnä se, että aloittelijana itse olen miettinyt että kumpaa otetta harjoittelisi.

Peukaloilla olen simua lennellyt vuoden verran, joten pinch grip tuntuu vaikealta ja oudolta tässä vaiheessa. En sitten tiedä kauanko menisi tuon opettelemiseen. Peukalo-otteella omasta mielestä tuntuu että kontrolli on nopeampi ja jotenkin osaan paremmin ohjata oikeaan suuntaan pelkkiä peukaloita käyttämällä, harjoituksella varmaan sama onnistuis kyllä myös pinch otteella.

Miinuksina peukaloille: Minusta on hankalampi esim. perää ohjatessa. Joskus lennättäessä vaihtelen vasemman käden ohjausta peukalo->pinch esim. laskeutuessa. Jos lennättää koko akun pelkällä peukulla ja yrittää oikein tarkkoja liikkeitä perällä ja tarkkaa kaasu/pitch liikettä niin hetken päästä tuntuu että kohta menee peukku kramppiin  :D

Eli: Mitä otetta itse suositte, ja perusteluja olis hyvä saada varsinkin kopteriharrastusta aloitteleville. Itsekkin olen pähkäillyt tuota tässä viimeaikoina. Kumman gripin käyttäminen oli sinun mielestä juuri se paras ja miksi näin?

Moi.

Mun mielestä kannattaa käyttää sitä otetta mikä  simulla harjoitellessa tuntuu parhaalta.Toi on vähä henk.koht. juttu.Jos peukalo ohjaus tuntuu paremmalta niin käytä toki sitä.

Simulla toki kannattaa treenata kaikkia mahdollisia otteita mut ite löysin aika nopeesti sen oman "otteen".

Mä en tosta pinch jutusta mitään ymmärrä mut mä leijutan kynäotteella  ;D
450 Rekkula+Dx6i

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #10 : 31 Heinäkuu, 2010, 11:04:29 »
Tuo Pinc Grip on kynä/pinsetti ote?

Itse lennän kynäotteella, saa paremman pidon tikkuun nopeissa piroliikkeissä. Esim. Piroflip menee mielestäni helpommin kynäotteella.
Puolikasta peukalo-otetta käytän nopeassa tictocissa oikealla kädellä. Silloinkin on etusormi tosin vieressä seuraamassa, muttei kiinni tikussa. Pelkkä peukalo on nopeampi.

Jotenkin kynäote vaikutti aloittaessa enemmän Pro-näköiseltä kuin peukalo-ote. Kaikki 5v. pojat ajaa Nikko-autojaan peukaloilla.... ;D
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #11 : 31 Heinäkuu, 2010, 11:38:59 »
tätä on itsekkin tullu mietittyä ku peukuilla ajan ja muutaman kerran on päässy peukku lipsahtamaan vasemmalta tikulta... kerran oli jopa torppikin lähellä ihan vaan sen takia ku kopu ylösalasin ja tulossa kovaa vauhtia maata kohden sit lipes! no sen sai vielä pelastettua onneks muttei siihen paljoa jääny enää pallon ja lapojen väliin!

ei vaan osaa noita kynä sunmuita otteita vaikka kuinka oon simussa koittanu!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #12 : 31 Heinäkuu, 2010, 12:02:39 »
Kynäotteella tulee lenneltyä, on luonnollisempaa minulle lentää tarkemmin. Tikkujen pituutta säätelin tässä alkukesästä ja välillä tuntu ettei osaa ollenkaan lentää. Varmaan lyhyillä tikuilla peukaloilla olis luonnollisempi.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Jay604

  • Vieras
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #13 : 31 Heinäkuu, 2010, 15:52:03 »
Kynäotteella tulee lenneltyä, on luonnollisempaa minulle lentää tarkemmin. Tikkujen pituutta säätelin tässä alkukesästä ja välillä tuntu ettei osaa ollenkaan lentää. Varmaan lyhyillä tikuilla peukaloilla olis luonnollisempi.

Mulla on tikut säädetty aivan minimipituuteen radiossa. Samoin tuo jousivoima, tuntui että tikuissa oli alunperin aivan liian jäykät jouset peukuille, mutta kun löysäsin niin huomasin että perä lähti vahingossa helposti liikkeelle varsinkin nopeita pitch muutoksia tehdessä. Kun tuo radio no sellanen "möhkäle" että peukalolla vaikee tehdä ihan suoraan nopeita kaasu/lapakulma muutoksia ilman että tikku liikkuis milliäkään sivuittaissuunnassa.

Totesin parhaaksi että säädin kaasu/perätikun jouset maksimijäykkyyteen, vähä expoa perälle että keskellä on inauksen pelivaraa. Toisen tikkun jätin aika löysälle, kuitenkin niin että tunnistaa hyvin sormilla missä kohtaa x ja y akselit kulkee. Jouset alkuperäisasetuksilla (eli aika jäykät) jos yrittää pyörittää mahd. tarkkaa ympyrää oikeella tikulla niin liian vahvat jouset tekee siitä vähän neliskanttisen, tai muodottoman. Tuntuu välillä että radio olis inauksen liian iso peukkuotteelle, auttais paljon jos olis kapeempi alhaalta niin sais kiinni niin että peukkujen ylös-alas linjat olis täysin suorat.

Pinch ote radiolta, vaikka kaularemmi onkin, tuntuu välillä siltä että tosiaan tarvis sen pulpetin siihen radioon että kunnolla pystyis. Tai jotku kiipeilyvaljaat mihin sen kiinnittää niin että vois keskittyä pelkkiin tikkuihin eikä radion kiinni pitämiseen, pinch grippiä käytetttäessä.

Näin mulla tähän mennessä. Oon kyllä miettinyt että jos yrittäis harjotella vasen käsi pinch, oikee peukku, kun toi perä liikkuu HETI jos ei oo ihan suora ylös-alas käyrä, varsinki temppuillessa kun pitää vaihtaa nopeeta pitchiä maxiin ja minimiin, ja peukalohan ei luonnostaan tee ihan suoraa liikettä ylöspäin kun kädet on about 45 asteen kulmassa radioon.

Poissa fosa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #14 : 01 Elokuu, 2010, 19:00:26 »
Itellä on peukku perällä ja pinch nupilla.. Vaihtelee kyl et tiä häntä mikä sit luontevin..
Vastausvaihtoehtoihin näköjään lipsahtanu kahesti just toisinpäin, valitsin härskisti alemman.. ;D
"Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hänkin."

Jay604

  • Vieras
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #15 : 02 Elokuu, 2010, 03:25:28 »
Itellä on peukku perällä ja pinch nupilla.. Vaihtelee kyl et tiä häntä mikä sit luontevin..
Vastausvaihtoehtoihin näköjään lipsahtanu kahesti just toisinpäin, valitsin härskisti alemman.. ;D

heh, katos kun en huomannu :D

-eipä muuten sanonu kukaan muukaan mitään.. noh, korjasin asian, hyvä kun sanoit :)

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #16 : 06 Elokuu, 2010, 19:08:12 »
Peukuilla mennään ja ihan vaan Pleikkari-taustan takia se tuntui suoraan luontevimmalta (eikö kukaan muu kehdannut tunnustaa vai olenko tosiaan ainoa  ;D ). Niskalenkkikin on, mutta mankka ei ole aivan tasapainossa painavan akun takia, joten peukkuvatkauksella se pysyy myös paremmin räpylässä.
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #17 : 06 Elokuu, 2010, 21:54:54 »
Peukuilla mennään ja ihan vaan Pleikkari-taustan takia se tuntui suoraan luontevimmalta (eikö kukaan muu kehdannut tunnustaa vai olenko tosiaan ainoa  ;D ). Niskalenkkikin on, mutta mankka ei ole aivan tasapainossa painavan akun takia, joten peukkuvatkauksella se pysyy myös paremmin räpylässä.

kyllähän mä tunnustin saman! ;) tosin kommentoin siihen samaan ettei ole ehkä maailman paras ote koska sormi "lipeää" hikisenä herkästi tikun päästä ja mulla on ollu ihan läheltäpititilanteitakin sen takia kun vasen peukku lipsahtaa pitch pumppia tehtäessä kun tullaan maata kohden...

käsi on vaan niin kankee että noi muut otteet tuntuu ihan mahdottomilta varsinkin jos pitää nopeita liikkeitä saada aikaseksi! >:(
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #18 : 06 Elokuu, 2010, 22:22:57 »
Peukku otteella mennään. Opin moisen jo 80-luvun lopussa kun lennokkeja aloin taivaalta tonttaamaan... :)
Vaan nyt on ollut mökin kattorempan jälkeen hieman ongelmaa, kun jostain syystä siitä asti on vasemman käden sormien päissä ollut tuntohäröjä ja kihelmöintii. Tiistaina meen lekuriin selvittään sitä, kun on alkanut haitata lennätystä ja muutakin elämää. Ei vaan ole lähtenyt pois moinen vaiva itsestään. Lieneekö naulojen hakkaaminen ja muu setti tehneen moisen, vaikkakin olen oikeakätinen... :-\
Mut monesti joutunut ottaan kopun taivaalta alas, kun ei vaan enää tunne vasenta tikkua ollenkaan peukalonpäässä.
Toivottavasti tulee kuntoon sormet.
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #19 : 06 Elokuu, 2010, 22:43:35 »
Olen joskus lukenut Curtis Youngbloodin vastauksen tähän kysymykseen, joka löytyikin ja linkki sivulle on tuossa alempana. Perusvastaus hänelläkin on se, että lentää sillä otteella mikä tuntuu luontevimmalta. Curtis arvelee vastauksessaan lisäksi expon käytön mahdollisesti eroavan eri otteita käyttävillä. Eli silleen, että peukalo-otetta käyttävät käyttäisivät useammin expoa kuin kynäotetta käyttävät, koska kynäotteella saa tarkempia pieniä liikkeitä. Lisäksi vastauksessa mainitaan mm. sormien pituuden vaikutus asiaan.

Linkki:

http://www.curtisyoungblood.com/faqs/search.php?id=403

Itse kyllä lennän peukalo-otteella. Simua kokeilin äsken kynäotteella, kopteri pysyi ilmassa, mutta ei tunnu luontevalta.

T. Pekka

ps. Puhi, kuulostaa v-mäiseltä, toivottavasti tulee käsi kuntoon.
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #20 : 23 Elokuu, 2010, 14:50:11 »
Kun on ajanut yli 25v peukaloilla lentäviä laitteita niin ei voi vaihtaa.

Puhi: Metsurin vai motoristin sormet, kai ne joskus tulee kuntoon ajan kanssa. Mulla ainakin tuli.
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mitä otetta tikuista käytät ja suosittelet, + perustelut
« Vastaus #21 : 23 Elokuu, 2010, 19:32:20 »
Toisinaan tavallaan harmittaa, että kiinteäsiipisten uran alussa 17v sitten joku asiantuntija kehotti kynäotteeseen. Ei siitä enää opi pois ja kun on nakkisormet niin varsinkin muiden nappuloiden käyttö on hankalaa. Sillä kuitenkin mennään tulevaisuudessakin. Vaikka väkisin

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
9159 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2009, 18:29:16
kirjoittanut Vispilä
9 Vastauksia
6682 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2008, 20:07:52
kirjoittanut Make J
27 Vastauksia
8850 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2014, 23:21:01
kirjoittanut Tsss
10 Vastauksia
3150 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2014, 13:00:19
kirjoittanut SJo1
2 Vastauksia
2490 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2015, 14:17:40
kirjoittanut TeroS