Kirjoittaja Aihe: Kaardianin lentopäiväkirja  (Luettu 105131 kertaa)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #75 : 07 Joulukuu, 2010, 14:53:41 »
Aamulla kun kahvia keittelin ni näytti keli siltä että voi mennä, kahvi kun oli kaadettu mukiin näytti siltä että ei ole mitään asiaa lennättämään.

No, sitten kun kahvi (tosi iso termosmukillinen) oli juotu ja internetti selattu, niin näytti että kirkastuu hetkeksi tuo keli. Avot! samantie kamat autoon ja liikkeelle.

Yhden tankillisen kerkesin 700 reksää ajamaan. Uusi hieno Phantom-kabiini by Canomod näkyy riittävän kivasti talvisessa maisemassa.
Vähän moottorin kanssa ongelmia alkuunsa, mutta reilusti rikkaamalle ja alkohan se käymään nätisti. Lopulta ohitin header-tankin kokonaan ja hämmästyksekseni perä piti hienosti. Taitaa tulla letkujen / klunkin vaihto eteen kohta, ja tilalle menee fuilimaneetti, header pääsee varaosalaatikkoon.

Jokatapauksessa pientä kikkailua ja joku hiihtäjä vieressä totes "ei varmaan oikeilla ihan noin mennä". Selällään tuli roikuttua ja muutama perus tiktokki ja näppärät pystärit aika matalalla. Sit alko sataan lunta. Tankki loppu, ja kamat autoon.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #76 : 07 Joulukuu, 2010, 16:10:26 »
Nätti on!!
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #77 : 07 Joulukuu, 2010, 16:37:38 »
toi on kyllä!ittekki haaveillu kuussatkuun tuota koppaa.ja noi radixit!!kaunista! ;) ;D
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #78 : 11 Joulukuu, 2010, 22:10:11 »
Mitä isot edellä, sitä pienemmät perässä :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #79 : 12 Joulukuu, 2010, 11:14:14 »
Täs on kunnon koppa
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #80 : 29 Tammikuu, 2011, 16:54:59 »
Tänään tuli käytyä lennättämässä 3 lentoa 700 reksää ja 2 poroo.

Aika kovasti palelsi sormia ja meinasi jäädä lennot siksi vähän vajaiksi. Pitkän tauon jälkeen ei oikeen meinaa osata. Lisäksi häiritsee se, että raidio, missä on setupit valmiina, lähti huoltoon. DX7 tuntuu ihan ok:lta käsiin edelleen, ja osaa sillä lennättää, mutta pitäisi swashi säätää tarkemmin jne. Edellinen setuppi oli edellistä (amppari) torppia edeltävä.

Oli ihan mukava tavata muitakin lajin harrastajia. Ehkä tämä alkaa hiljalleen tämä kevään lennätyskausi.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #81 : 06 Helmikuu, 2011, 15:02:46 »
Tänään tuli käytyä lennättämässä samassa paikassa kuin viimeksi. Porukkaa oli harrastamassa varsin reilu määrä, mikä on todella hyvä juttu! Yksin pihalla seisoskelu on aina vähä "semmosta". Toki yksinään ollessa tulee ehkä reenattua jotain tiettyä, eikä vain räimittyä.

Lentoja tuli 700 Nitrolla 3 tai 4 kappaletta. Fuilia paloi se 1/4 kannu, tai vähän enemmän. Kaikki pelasi kuten pitikin. Perä nykii edelleen hieman omituisesti, mutta jos ei anna sen paljon häiritä niin eipä se taivaalla menemistä haittaa.

Sen verran tuli havaittua että perän tönäri ottaa resonanssia aika kovasti ja tärisee sen verran että tämä saattaisi olla se ongelman syy. Pitääpä tutkia mitä sille saa tehtyä.

Eka lento oli enemmänkin pientä harjoittelua vielä, mutta toisen lennon aikana alkoi aurinkokin paistaa ja lisääntyneen valon määrä sokaisi sopivasti estoja ;D
Pari viimeistä lentoa olikin jo aika vapautunutta menoa. Sen perän nykiminen tosin vähän takaraivossa kolkuttaa. Tic-toc-liikkeessä sitä perän ongelmaa ei juuri huomaa. Enemmänkin haittaa se että radio missä swashin liike on hierottu kohdalleen on huollossa, eikä jaksa piipittää tuohon DX7:aan mitään ihan yhtä tarkkaa setuppia.

Jos keliä vaan on niin melkeen tarttis yrittää työpäivien jälkeen jo näin klo 15 hujakoilla mennä lennättämään taas. Tää laji sinänsä on vähän kun polkupyörän ajo. Kerran oppii niin kyllä se taito sieltä äkkiä esille tulee, ja kuntopyörää polkemalla (lue: simulaattoria veivaamalla) säilyy se perustaito yllä.

Toivottavasti saadaan ne kuvat intterweppiin vielä tässä lähiaikana, niin on sitten mitä ihastella :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #82 : 12 Helmikuu, 2011, 16:48:02 »
Tänään tuli vihdosta viimmein askarreltua jo joulua ennen saapuneet osat kiinni tuohon poroon.

Alignin 3G setti meni ihan kivuttomasti paikalleen. Johdotuksien kanssa meinas tulla jo vähän lisää harmaita hiuksia, mutta lopulta löyty jokseenkin tolkullinen reitti niille.

Samoihin aikoihin tuli tilattua myös FBL Radixit. Poron alkuperänen nuppi menee (kun jaksan keskittyä) tuohon taannoin torppaantuneeseen yöporoon.

700E on likimain koelentoa vaille. Akut on ladattu ja säädin konffattuna. Seuraavaksi pitäisi se sähkösetuppi hieroa siihen paikalleen. Se voisi olla huomisen homma.

Jos keli sallii niin 3G poro pääsee taivaalle vielä tänään tuossa pihassa sen verran että voi sitten tulla vuodattamaan tänne miten mikään ei toimi ;D

Muutama kuva liitteeksi.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #83 : 12 Helmikuu, 2011, 19:17:39 »
hah,noi fbl koput on kivoja kellistää kyljelleen ku ei stabbarit ota vastaan. :D
mielenkiinnolla odotellaan kuin toimii tuossa porossa.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #84 : 27 Helmikuu, 2011, 20:14:09 »
Tänään tuli käytyä pikaisesti sisävuorollakin kääntymässä (pitkän tauon jälkeen).
Quarkkia siellä ajelin yhden akullisen. Kovin hyvä tuo SG Quarkki on, hieman meinaa puhtia puuttua kun tökkää tikun ylös, pitäisi varmaan keskittyä vähän ja tehdä siihen setuppi kuntoon, sekä mekaanisesti että ratiosta.

250 reksääkin tuli lennätettyä yksi akullinen. Ihan tarkoituksella, kun piti päästä kokeilemaan FBL-nupillista 450 poroa. Pikkureksä on edelleen hyvässä säädössä ja toimi kuten pitikin.

450 poro ja FBL-nuppi. Pienen jännityksen jälkeen ilmaan ja ai että miten vakaa! Asetukset suoraan sellaisenaan ihan kohdallaan. Lapaura aivan absoluuttisen tarkkaan säädössä. Vähän tuntui kiikkerältä, niin että oikeen nauratti.
Pitihän sitä sitten pihalla käydä myös tätä koittamassa ihan oikeasti. Varmaan vieläkin hätäsemmin saisi kääntymään, mutta varsin positiivinen kokemus. Ei voi kuin kehua Alignin 450 3G-pakettia.

700E oli myös matkassa, tosin sitä ei sisällä saa edes leijuttaa (ainakaan tuolla). No parkkiksella sitten akut kiinni ja viimeisiä tarkistuksia... ja aileroni oli väärinpäin. Vasemmalle oli oikealle jne. Samalla ihmettelin miksi elevator ei korjaa mihinkään suuntaan. No ajattelin että testaan vähäsen govin asetuksia... siihen tuli jotain tolkkua, mutta ei ihan toivottua tolkkua. Ei muuta kun reksät autoon ja kotiin.

Kotona sitten tutkin hieman tätä 700E reksää ja tajusin etten ollut kalibroinut 3G-gyroa ollenkaan... no tein sen ja vähän lisää tarkistelua. Samalla päivitin säätimen asetuksia govin osalta ja piipitin radiosta sopivan asetuksen. --> ulos parkkikselle koittamaan.

Nyt kiekat nousi siihen mihin pitikin, mutta parin harjoittelukerran jälkeen perä lakkasi pyörimästä kokonaan!!! Tarkistin rattaat heti, mikään ei ollut rikki, mutta perän veto ei toiminut... Takasin sisälle ja koko peräputki irti ja tutkimaan. Syylliseksi paljastui se etten ollut painanut putkea riittävän syvälle. No samalla sitten tarkistin monta muutakin asiaa ja uusien lukitteiden kanssa perä nippuun.

Sitten pihalle kokeilemaan, jännitystä mahan pohjalla ja itsevarmuus päässä "että nyt on kaikki säädetty ja tarkistettu moneen kertaan, sen täytyy toimia".

Nyt perä piti kuten pitikin, vielä viimeinen tarkistus ja säädin perän gainit riittävän pienelle ja sitten varovainen leijutus kokeilu. Ensi tuntuma oli liki sama kuin 450-kokosen vastaava, mutta paljon vakaampi. Siinä sitten leijutin hetken ja mietin miksi perä huojuu puolelta toiselle. Säädin gainia vähäsen ja tämän jälkeen nostin uudelleen leijumaan. Aivan uskomattoman hyvän tuntuinen ja taas kaikkis säädöt tarkasti kohdallaan. (Pl. perän huojuminen).

Takas sisälle ja nyt on hymy herkässä! Fiilis on kerrassaan mainio ja hyvä. Sauna päälle ja loggerilla tiedot leijuttelusta. Tämä on juuri sitä fiilistä miksi tätä harrastusta haluaa suorittaa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #85 : 27 Helmikuu, 2011, 20:24:41 »
Syylliseksi paljastui se etten ollut painanut putkea riittävän syvälle.

peräkasetissa on kyljessä reikä ja samoin on peräputkessa ;)
ku olet oikein tarkkaavainen huomaat että sulla jäi kasauksesta 1 ylimääränen ruuvi joka on siihen tarkoitettu ;)
tota ei tosin tainnu olla ohjeessa ollenkaan :)

ei irtoo enää vahingossa ja on varmasti pohjassa!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #86 : 27 Helmikuu, 2011, 20:27:07 »
Syylliseksi paljastui se etten ollut painanut putkea riittävän syvälle.

peräkasetissa on kyljessä reikä ja samoin on peräputkessa ;)
ku olet oikein tarkkaavainen huomaat että sulla jäi kasauksesta 1 ylimääränen ruuvi joka on siihen tarkoitettu ;)
tota ei tosin tainnu olla ohjeessa ollenkaan :)

ei irtoo enää vahingossa ja on varmasti pohjassa!

Juu, mulla on tossa toisessa 700N:ssä sellanen peräputki missä ei ole ko. reikää, ja se ruuvi vaan väännettiin siihen putkeen läpi. Olin kiristänyt nyt kaukaa viisaasti sen ruuvin sillain sopivan kireelle, mutta ei ollu se reikä osunu kohdalleen.

Vähän meinas hävettää mekaanikkoa kun tuo paljastu. Ei pitäs olla ihan noin varovainen kun rakentaa jotain, raakaa voimaa vaan peliin ni menee osat paikoilleen ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #87 : 01 Maaliskuu, 2011, 19:21:15 »
Tänään tuli hieman uudelleen ohjelmoitua ESC:iä ja 3G-gyroa. Goviin tuli jonkinlainen tolkku, ja netistä löytyneiden ohjeiden perusteella säädin hieman 3G-härpäkettä.

Pari erilaista testileijutusta tuossa parkkipaikan vieressä... Ja kyllä se vaan hyvältä tuntuu vaikka vähän perä vispaakin. Melko erikoisesti reagoi sivutuuleen, ensin ei kallistu eikä valu, vaan pienellä viiveellä alkaa menemään tuulen mukana tai kallistumaan.

Alkaa ihmetyttään että mikä hitto on kun aina kaikissa näissä mun koptereissa on perän kanssa ongelmia... No nyt kun vähensin rudderin tail lock -arvoa, niin se oskillaatio ilmiö hieman väheni. Oli varsin pimeää ja koitin varovasti vähän pompottaa pitchillä... ihan levoton määrä tehoa ;D Samaten testasin varovasti tuota kallistusta äkimmin, ja kyllähän tuossa tuntuisi vauhtia olevan.

Laitetaan liitteeksi viimeisen testileijutuksen logia. Lataan akut ja säädän sitä entistä pienemmäksi. Huomenna jatkuu testaus.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #88 : 01 Maaliskuu, 2011, 19:43:18 »
Kannattaa koittaa tiputtaa vähän (tai paljon) govin gainia ja katsoa mitä se tekee peräongelmille. Tai peräti testata fixed endpoints -moodissa. Castlen nopereissa govi tunnetusti "pätkii" tehoa vähän liian krouvisti, joka voi joskus näkyä myös perän toiminnassa.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #89 : 06 Maaliskuu, 2011, 15:13:50 »
Tänään kävin jäällä ajelemassa vähäsen. Pikkasen kipeenä ja silti pakko mennä kun keli on kohdallaan.

2 lentoa 700N:llä ja se pelaa ihan siedettävästi. Toisella lennolla oli taas kerran näitä peräongelmia, mutta kyydissä oli GPS-loggeri. Tiedän ei liity mitenkään toisiinsa, mutta oli kumminkin :)

700E sai virallisen ensilentonsa, kun nyt oli tilaa missä kokeilla hieman enemmän. Harmi vaan että kun antoi napakasi kulmia, niin kuului joku outo "dindindindin" vikisevä ääni ja samalla perä ryki ees taas.
Leijuttelussa ja hiljaa ees taas lipuessa peräkin alkoi toimimaan suunilleen siedettävästi, mutta ei täysin vakuuttavasti. No perus leijuttelua ja sen sellasta. Kokeilin myös sitä 1900 rpm asetusta, ja se aiheutti vapinaa, pitää pienentää gaineja seuraavalla kerralla sitten.

450 FBL oli hieman pettymys ja saikin aikaa vain yhden akullisen. Perä ei pitänyt rajuissa nousuissa eikä hätäsemissä liikkeissä ollenkaan. Kun tökkäsi tikun ylös reippaasti niin perä antautui käytännössä heti ja koko vehje pyörähti. Torppasinkin melkein tämän takia kun kikkailin jotain suht matalalla. Tätä ongelmaa täytynee tutkia ihan oikeasti. Mekaanisesti ei pitäisi olla vikaa, mutta gyron säätöjä pitää puukottaa tähänkin.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #90 : 11 Maaliskuu, 2011, 23:58:17 »
Tässä parina päivänä on tullut näpyteltyä "uuteen" makkaan setuppeja eri koptereille. Nyt on jo oikein 3 kopteria säädettynä tähän Futten 12Z:aan.
Kaikki vieläpä Hiroboa... Melkeen hävettää ;D No Alignit seuraa perässä kun on haettu tuntumaa... pitäähän sitä olla jotain millä saa lennätettyä vaikka mikä olis.

Quarkki lentää kivasti ja saa säädettyä kaiken kivasti.

Freyaan on setuppi tehty, siinä ei ole CCPM:ää. Sen setupin teko oli varsin helppoa ja suoraviivaista.

Turbulenceen tein setuppia ja nyt kun tein ekalle CCPM-nupille setuppia, niin tarttee sanoo, että kyllä JR/Spektrum on aika paljon erilainen säätää. Alan hiljalleen ymmärtään miksi nuo FAIstelijat käyttää 12Z tai 14Z mankkaa.

Nyt kun on kokemuksia Spektrum DX7:sta, JR 11X:stä ja Futaba 12Z:sta, niin kyllä minustakin tulee Futaballa lennättävä. Vaikka on oudoksestaan hieman hankala oppia tähän eri maailmaan, mutta kun tajuaa miten paljon helpompi on säätää ja miten paljon enemmän on ominaisuuksia... Sikäli kun kaikkea tarvitsisin...  ::)

No kerrottakoon esimerkki: se mitä JR/Spektrumissa pitää säätää endpointeilla (swashin asento ylä ja alapäässä) niin 12Z:ssa säädetään swashi valikosta suoraan prosenttiarvoa, millä kompensoidaan aileronia ja elevatoria ylhäällä ja alhaalla. Näillä neljällä selkeästi ymmärrettävällä arvolla säätyy suoraan lineaarinen liike koko matkalle.

Odotukset olis, että huomenna pääsis koittaan sekä Freyaa että Turbua. Pitää toivoa hyvää säätä iltapäivälle...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #91 : 12 Maaliskuu, 2011, 02:02:56 »
Tässä vielä kuva huomisen taisteluparista... tai sunnuntain. Riippuu kelistä, toistaiseksi näyttää hyvältä :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #92 : 12 Maaliskuu, 2011, 11:22:28 »
Yhdyn tuohon, itsekkin siirryin dx7 -> 12FG. Aluksi tuntui todella sekavalta ja niitä valikoita ja ominaisuuksia oli joka paikassa joka asiaan... nyt jo alkanut hahmottua hommat, eniten tuotti päänvaivaa keksiä miten ne lentotilat saa toimimaan ja expo/dual ratet.. kun kaikki kytkimetkin voi ohjelmoida toimimaan miten ja missä asennossa haluaa  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #93 : 12 Maaliskuu, 2011, 18:14:57 »
Tänään tuli käytyä oikeen kahteen kertaan lennättämässä.

Yhteensä tuli 5 lentoa Turbulla ja 3 Freyalla. Alignit saivat levätä tällä kerralla, vaikka autossa olikin 450 poro matkassa.

12Z mankka alkaa hiljalleen tuntumaan kotoisalta käteen. Ohjelmoinnissa on vielä vähän "hakemista", mutta kyllä se tästä. Kaiken kaikkiaan onnistunut päivä. Molemmat Haribot lentää hyvin ja kaartavat kauniisti.

Freyassa oli nyt ensimmäistä kertaa käytössäni nuo Scott Greyn FAI-lavat. Aivan uskomattoman hyvät lavat. Kone lentää suoraan ja vakaasti, tekee juuri sitä mitä radiosta käsketään. Inertiaa piisaa rotaatioiden tekemiseen ja muutenkin kovin tarkasti ohjautuvat lavat. Enää tarvitsee säätää tyynessä kelissä setupin hienosäätö kohdalleen.

Turbulence oli nyt ensimmäistä kertaa oikeasti taivaalla. Moottori on ehkä hieman tehottoman oloinen (YS 91 ST), mutta saattaanee johtua osittain siitä, että ei ole govia säädetty ollenkaan, ja laitoin koneen rikkaammalle kun kävi niin kovin rumasti ensin.
Turbu lentää myös vakaasti ja suoraan. Flippausnopeus ei ihan ole sitä mitä haluaisin, mutta tämä saattaa johtua lavoista. Nämä SAB:it ei oikein istu minun käsiini, ihan ok peruslavat, mutta ei mitenkään räväkät räimintälavat. Seutuppia pitää hieroa melkoisesti vielä, jotta on täysin mieleinen, toisia lapoja en toistaiseksi laita, vaan hieron ensin kaiken muun kuntoon.

Olin niin hyvällä tuulella tämän onnistuneen lennätyspäivän jälkeen, ettei pahimmin haitannut vaikka ei setuppeja tullut ajatuksen kanssa hierottua. Ehkä sitten seuraavalla kerralla.

Tuli myös koelennettyä yksi 600ESP, missä on Helicommandi. Vähän se tuntui erilaiselta, ja ratiosta setupin tekeminen poikkeaa myös tavallisesta, mutta kopterian tuokin. Käytiin ESPin nykyisen omistajan kanssa hieman asetusten perusteita läpi ja lopulta hänkin uskalsi pompottaa vähän reksäänsä. Onnistunut ensimmäinen leijutus!

Kerrassaan mainio päivä!
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #94 : 13 Maaliskuu, 2011, 18:39:17 »
Tänään tuli käytyä kans! Olihan se mahtavaa että Sammykin tuli Turusta asti katsomaan, no ei vissiin ihan vartavasten, mutta tuli kummiski :)

700E sai yhden lennon (kun niitä akkuja ei enempää ole). Moottorin ujellus-ongelma ratkesi Tohtori R:n vinkkien avulla. Säätäminen jatkuu silti. Koitin pienentää aileron ja elevator gaineja vähäsen, kun kerran kovasti kone alkaa oskilloimaan 1920 RPM asetuksella. Tämä ei auttanut ihan toivotulla tavalla, tai sitten pitää pienentää vielä vähän lisää.
Ajelin siinä varovasti 1750 RPM tuntumalla taivaalla vähäsen ja flippasin sen pari kertaa. Tuntuma paranee edelleen ja vielä kun kaikki säädöt saa kondikseen niin tästä tulee hyvä!

700N LE pääsi tänään tositoimiin pitkästä aikaa. 12Z mankkaan pikaisesti tehty setuppi. Tulipahan todistettua että pitää tehdä ajatuksen kanssa pöydällä se setuppi kuntoon seuraavaa kertaa varten. Kentällä säätäminen on vähän "semmosta".
Lopulta sain siedettävän kurvin kaasulle ja ajelin sitten pari tankillista lisää. Yhteensä taisi tulla 3 tankillista ajeltua. Ei ihan yhtä hauskaa kun tuolla toisella 700N:llä, mutta govi on suurin syyllinen, tai läinnä sen konffaamattomuus :)

Ehdottoman positiivista oli se, että tämä 700N ei pienen lämmittelyn jälkeen ravistanut perällään yhtään. Perä toimi yhtä hyvin kuin Turbulencessa. Nyt alkaa näyttämään siltä että pääsee reenaamaan F3C ja F3N poppikseen liikkeitä, kunhan tässä saa hierottua setupit nuo ration kuntoon.

Fuiliahan tässä viikonloppuna tuli käytettyä yhteensä puolitoista kannullista. Vaatteet haisee mukavasti Klotsille :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #95 : 15 Maaliskuu, 2011, 20:12:09 »
Tänään kävin koittamassa 700E:tä yhden (ja ainoan) akullisen. Eilen illalla säädin 12Z-mankkaan setuppia ja tänänä testailin. Melkosen hyvä alkaa olemaan. Nyt kun älyää tuon govin säädön päälle, niin homma helpottui valtavasti.

Samalla kun tein tuon setupin uusiksi, arvoin lisää liikettä aileronin ja elevatoriin. Nyt on melkosen hätänen flippi ja rolli... ;D ihan levoton. 1800 RPM nupissa, ja pyörii varsin hätäsesti.

Samalla huomasin, kun varovaa pitch pumppia koitin ja jotain tic-tocia, että pitempi ylös veto tai alas tulo, niin säädin ei ehdi reagoimaan lapakulmien muutoksen aiheuttamaan tehon tarpeeseen riittävästi, vaan mielellään tunkee sen 2000 RPM hetkellisesti.

Nyt alkaa muuten säädöt löytymään, mutta pitää nuita gaineja pudotella, jotta saa enemmän nuppiin jenkaa. 2000 RPM olisi tavoitteena, saa nähdä miten siihen pääsee.

Oli kiva vähän räimiä tuolla 700E:llä. Tehoa tuntuu olevan ihan levottomasti enemmän kun nitrossa ja liikehdintä vielä hullumpaa.

Akkujen kanssa on mennyt nyt niin, että testileijutusten jälkeen molempiin akkuihin upposi 2600mAh +/- 20mAh, eka taivaslentoleijutus vaati 2800mAh molempiin, +/- 20mAh. Tämän päiväinen taivaslento näyttää syövän molempiin 3620mAh +/- 20mAh.
Tästä voisi päätellä, että on varaa (ja pitääkin) nostaa kiekat sinne 2000 RPM hujakoille. Tai sitten jos nätisti ajelee, niin melkein vartin kerkee ajeleen.

Liiteenä tämän päivän kikkailun logi. Nyt on maksimi virrankulutus saatu jo "sinneppäi", piikit siellä 100A paremmalla puolella...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #96 : 16 Maaliskuu, 2011, 13:19:44 »
Eilisestä sen verran vielä, että selvis se miksi Poron perä ei pitäny edellisellä viikonloppulennättelyllä . Hoksasin että kun käänsi lavanpitimet toisteppäi?! niin sai enempi liikettä toiseen suuntaan. liitteenä paintilla piirretty kuva...

Ajatus tuli ilmi kun katselin että miksi lavat kääntyy toiseen suuntaan kovasti enempi ja toiseen ei. Niin mietin sitten että miten saa sen olemaan päinvastoin.

Jos joku tajuaa, niin kiva juttu ;D

Perä piti yhtä hyvin, kuin ennen FBL-konversiota. Tavoitteena onkin tänään vähän koeajaa poroa myös.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #97 : 16 Maaliskuu, 2011, 13:43:34 »
^ Mä oon miettinyt samaa operaatiota. Onko tossa Poron perässä joku hieno suunnittelu idea mitä en ymmärrä. Slider liikkuu toiseen suuntaan enemmän kuin toiseen vaikka kaikki onkin 90-asteen kulmassa?? Auttoiko noitten lavanpidikkeiden kääntäminen siihen että matkaa tulee nyt molempiin suuntiin yhtä paljon?

-

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #98 : 16 Maaliskuu, 2011, 13:58:41 »
Googlesta hakusanoiksi: rc helicopter grip flip
Löytyy paljon juttua asiasta, delta-kulmista jne.

Esimerkiksi runryderissä havainnollinen lätinä kuvan kera.


Editti:
Niih, tohon voi laittaa vielä sanan 'tail' joukkoon.

Esimerkiksi helifreakissa juttua tuosta chinese modin vaikutuksesta asian yhteydessä
« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2011, 14:05:18 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #99 : 16 Maaliskuu, 2011, 15:26:01 »
Thanks, mutta mites ton 450 Pron mekaniikka? Miksi se on toispuoleinen? Suunnitelmaa vai suunnitelmallisuutta.

Muutkin ovat tähän törmänneet ja grip flip auttoi. Ilmeisesti vaan huonoa suunnittelua RR keskustelua

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
69 Vastauksia
33181 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 23:34:06
kirjoittanut XciD
9 Vastauksia
4650 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1587 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2009, 23:04:04
kirjoittanut kaardian
3 Vastauksia
2786 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2013, 18:33:47
kirjoittanut kekke
21 Vastauksia
5895 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2017, 15:57:50
kirjoittanut Wilikki