Kirjoittaja Aihe: Kaardianin lentopäiväkirja  (Luettu 105129 kertaa)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Kaardianin lentopäiväkirja
« : 02 Huhtikuu, 2010, 19:31:35 »
Varastetaan ajatus Maikolta ja kirjotellaan yhteen säikeeseen lennätyksistä ja nakellaan kuvia, jos sellasia sattuu siunaantuun.

Tänään tuli käytyä Vanattarassa tällä "uudemmalla" paikalla ajelemassa sähköllä.
250 reksä pääsi ekaa kertaa pihalla kunnolla taivaalle, muuten ihan kivaa, mutta pitäs nupin linkit herkistellä ja hommata jotain tehokkaampia akkuja. Vaikka lämmintä oli 7 astetta, niin silti nuppi jäykisty!?! Perus ees taas ajelua ja muutamia pystäreitä. Ei oikeen uskaltanu enempää räimiä kun tuntu että ei futaa ihan niin ku pitäs.

450 Pro reksä lensi 4 akullista. Sen nuppi oli tullut herkisteltyä tossa muutama viikko takaperin ja koko vehje toimii kuin unelma. Alignin 750GP gyrokin on ihan riittävä minusta. Kokonaisuudessaan ehkä jaetulla ykkössijalla 700 reksän kanssa. Pysyy selällään mukavasti ja ei oikein mistään voi valittaa. Täysin tehtaan tekemä perus paketti ja noin hyvä. (vähä menee Align mainokseks, mutta sou not!)

500 reksää ajelin 2 akullista. 12T pinjoni on vähä turhan pieni. Nuppiin pitäs saada pikkasen lisää jenkaa. 13T pinjoni olis varmaan se mikä sinne pitää laittaa. Turnipsin 6S 3000mAh akut tuntuu varsin sopivilta. Lentoaika n. 6 - 8 min ja cutoffi on siellä ylimmässä asetuksessa. Toinen on 20 - 30C ja toinen 30 - 40C akku. Pienen eron niissä huomaa. Se äkäsempi on vähä äkäsempi.

Kello oli aika tarkkaan 18:00 kun lähdin pois, aurinko paisto vielä sen verran että ehkä akullisen olis voinu enemmän ajella. Viimmesellä lennolla oli kylläkin pientä orientaatio-ongelmaa havaittavissa valon vähenemisen myötä. No, tästä jos laksee että kesäpäivänseiaukseen on aikaa n. 2,5kk niin siittä saman verran eteenpäin eli about 5kk on hyviä iltoja tarjolla.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #1 : 25 Huhtikuu, 2010, 16:29:40 »
Tänään tuli hätäpäissä käytyä ajamassa 700 reksää 3 tankillista tuolla Vanattarassa. Aurinkoa, tyyntä, pilvistä, kovaa puuskittaista tuulta ja pari pisaraa vettäkin taisi sattu kaikille lennoille. Aika jännä keli, sää vaihtu parissa minutissa erilaikseks.

Muuten tuo pelaa hienosti ja kaikkee, mutta perä nykii vähäsen oudosti ja vaeltaa pikkasen. Tarvinnee tutkia sitä sitten joskus kun on aikaa. Luulen että se on vaan siittä kiinni että pitäisi raaskia laittaa moottoria kireemmälle pikkasen niin käynti tasottuisi. Ehkä sit ens kerralla.

Tuli tilattua 710 Radixit, mutta ne ei vielä ehtiny tähän hätään. Nyt on jokatapauksessa ainakin 2 viikkoo ilman mitään lennätystä, duunireissut estää tehokkaasti kaiken harrastamisen. Kostoks ostin Polarin FT80 -sykemittarin.

Tuli mittailtua sykkeitä tuossa lennättäessä. Ei mitään kovin hämmästyttävää kun ei tehyt mitään sellaista "oho" temppua. Kerrostalossa ja hissin ollessa epäkunnossa huomasi että ihan sama miten kopteria lennttää tää käy urheilusta kun raijjaa romut eka kuutosesta alas ja sit takas sinne.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #2 : 13 Toukokuu, 2010, 20:06:40 »
Tänään tuli pitkästä aikaa käytyä ajelemassa. 4 tankillista 700 reksää ja kaks vajaata akullista 450 poroo.

Mielenkiintoista oli huomata miten paljon taidot "ruostuu" kolmessa viikossa. Ei oikein mitään uskalla ja menee totutteluun puolet ajasta.

Lensin yhden lennon Align 690D -lavoillla, ja sitten vaihdoin nuo Radix 710 tilalle. Aika paljon muuttui reksä vakaammaksi. Flippaa hitaammin ja inertia säilyy pidempään. Nämä Radixit eivät ole  Stick Bangerit. Mukavaa ns. sunnuntaiajelua saa aikaan, vaakakierteet pysyy hienosti ja vauhti säilyy... Mokkiskin totes että "sustahan tulee FAI-mies".

Oma mielipide lapojen eroista on että nämä 710 Radixit on mukavemmat ajella, pitää ehkä vähän tehdä lisää setuppia nuppiin, enempi cyclic-kulmia ulos. 690 lavat ovat räväkämmät, niillä on kiikkeryyttä ja pystyy kikkailemaan paremmin. No, ehkä sitä vois hommata vertailun vuoksi nuo Radixin 710 SB -lavat myös.

Tänään tuli koeajettua Align takin se liiviosa ulkona ja hyvä se on :)  Pakkohan sen on olla hyvä kun siinä lukee Align ;D

Sunnuntaina olis tarkoitus päästä uudestaan lennättään. Tänään oli aika kova tuuli, mutta oon päättäny että vesisade on ainoa miksi en lennättään lähde. Pitää päästä ajeleen nyt kun tätä valoakin piisaa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #3 : 14 Toukokuu, 2010, 00:58:56 »
Moro,

Oma 700:nen flippaa ja rollaa 710 radix sb:llä ihan mielettömän räväkästi. Toki siihen vaikuttaa myös se, että tuli hankittua ne radixin stabbarit... ne super stubsit vai mitkä ne nyt olikaan :D. Loistavasti toimii kyllä tämä setuppi reksässä.

-Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

tuupola

  • Vieras
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #4 : 16 Toukokuu, 2010, 13:33:32 »
Mielenkiintoista oli huomata miten paljon taidot "ruostuu" kolmessa viikossa. Ei oikein mitään uskalla ja menee totutteluun puolet ajasta.

Huomasin ihan saman. Tosin en ollut varma johtuiko se kolmen viikon tauosta vai pienestä krapulasta...

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #5 : 16 Toukokuu, 2010, 16:15:20 »
Kolme ja 3/5 tankillista tuli ajeltua täällä Hämeenkyrössä. Ei lentokentällä, vaan appiukkokokelaan pellolla. Enemmäkin olisin ajellu, mutta fuilia ei ollu enää enempää matkassa.

Melkosta tuulta ja puuskia n. 6m/s jatkuvaa ja +-2m/s vaihtelua. Lisäsin swashimixistä rosentteja 45% -> 50% kaikkea. Pitchiä vois pudottaa pari prosenttia takas päin. Muutoin kulmien lisääminen autto tähän "vakauteen" näillä Radix 710 -lavoilla. Nyt alkaa olemaan melkeen sopiva flippi ja rolli vauhti, ja kuitenkaan ei tartte tinkiä vakaudesta.

Paikkana tää peltoaukea ei ole ihan optimaali, mutta tilaa on sopivasti pieneen kikkailuun. Puut ovat hieman metsän edessä ja aika korkeita. Taivalla isot liikeet ei oikein tahdo olla turvallisia, mutta kivaa se silti on.

Vastarin akkua aloin myös miettimään että jokohan se kohta pitäisi ladata, alkaa olemaan 8 - 12 lentoa takana. 2S2P LiFe = 4600mAh 6,6V  vielä tähän mennessä en ole saanut sinne menemään kuin jonkin säälittävän 1600mAh n. 8 lennon jälkeen. Nyt vois olla jo 3000 menossa rikki.

Päivän lentojen välissä pääsin säätelemään myös moottoria vähäsen, YSsi ei oikein tykkää ihan näin kuumasta. Hyvin se käy, mutta tyhjäkäyntiä piti hieman säätää, ja silti sammui pari kertaa kunlähtityhjäkäynnistä startin jälkeen koittamaan nostaa kierroksia.
Samaten gyron/perän valuiminen vasemmalle meinaa olla jokseenkin älytöntä. En oikeen keksi mitään syytä, perälapoja koitin löystyttää ihan inasen. Ei vaikutusta. Seuraavaksi pitäisi vaihtaa gyroteippi ja ottaa se metallilevy pois, josko se auttaisi. Tosin postissa on tulossa Align 780GP, jonka aion tähän laittaa tilalle. Tutkin sitten leirillä lisää.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #6 : 17 Toukokuu, 2010, 19:25:42 »
Dodiiiii!!!

Tänään aamulla ovikello sano että plimplom. Ovella oli setä joka sanoi että allekirjoitus ja nimenselvennös tähän. Sedällä oli paketti jonka se sitten luovutti. Paketissa oli Align GP780 -gyro.

Töistä kun kerkesin kotia, ni Futten 520 rapsastiin siististi irti ja lens omaan pakettiinsa. Tilalle teipattiin sitten tuo GP780 ja pikaisen ohjelmoinnin jälkeen kamat kasaan ja kentälle.

3 tankillista nyt tällä 30% optifuililla. Tehoa on vähän enemmän ja samalla tuli lisättyä vielä cyclic kulmia ja pitchin pidin ennallaan. Moottori ei ole ihan terävimmässä säädössä vielä, mutta alkaa olemaan kokolailla hyvä. Lämpötila pysyy maltillisena ja savuttaa sopivasti.

Nyt peräkin pitää eikä vaella enää yhtään. Hapattakoot fariseukset keskenään Futaban parhautta ja sapattina Sparttaania, minä olen sen verran pakana että palvon Alignia!

700 reksä on nyt täysin puhdasverinen Align, moottori on YSsi ja putki on Outrage, mut niitä ei lasketa ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #7 : 23 Toukokuu, 2010, 15:49:26 »
Leirillä tuli lennätettyä aika paljon, niin paljon että sekosin laskuissa ja se legenraadinen "viimmenen lento" sitten päättyi torppiin 700 reksällä. Vahinkoja tutkitaan sitten kun on aikaa. Osia pitäs kait tilata heti, mutta, tutkitaan nyt ensin.

Torpista sen verran että ihan oli oma moka. Vähän voi syyttää sitä ettei tienny miten LiFe puottaa jännitteensä, mutta se ei ole siltikään selitys. Olis pitäny ladata vastarin akkua päivällä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #8 : 27 Toukokuu, 2010, 22:28:17 »
Noniin damaget tutkittu ja tässä listaa mitä menee vaihtoon:
- pääakseli
- lepatusakseli (näyttää suoralta, mutta vaihdetaan varmuuden vuoksi)
- stabbari (sen sais väännettyä suoraks, mut ei viitti pelleillä)
- peräputki (mut ei tt-kardaania, se on ehjä ja suora, just sen verran vähän taipu peräputki)
- toinen landariteline
- toinen landariputki
- äänenvaimennin (tilalle tulee samanlainen outrage)
- nupista pari linkkiä (ne mikkä menee lavampitimille)
- nupin "hattu"
- kabiini (tuli tilattua samanlainen mikä on toi orkkis)
- kabiinin kiinnikeruuvvit
- päälavat

Yllättävää oli se että runko pysy ehjänä ja kaikki rattaat. Samaten servot ja gyro tuntuis ehjältä näin äkkiseltään.

Vähän riippuu miten haluaa laskeskella että paljonko tuli hintaa, mut osia tuli tilattua n. 250USD edestä, ja siinä ei ole päälapoja eikä peräputkia. Jos haluaa lompakolla ajatella ni tää oli sit sellanen kiva pieni n. 300€ torppi. Sillähän sais jo toisen 450 Poro kitin... et ... Nii ei pidä ajatella lompakolla ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #9 : 27 Toukokuu, 2010, 22:42:36 »
Ja Matti muistaa seuraavaksi latailla sitä vastarin akkua aina välillä lentojen yhteydessä... :P

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #10 : 27 Toukokuu, 2010, 23:21:48 »
Ja Matti muistaa seuraavaksi latailla sitä vastarin akkua aina välillä lentojen yhteydessä... :P

Joo, ja ei luota enää siihen että "kyllä se koko päivän kestää"... Reksäkin olis muutamaa osaa vaille lentokunnossa... siis niitä osia mikkä postissa tulee :D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #11 : 27 Toukokuu, 2010, 23:29:13 »
Yllättävän vähällä pääsit onneksi. Olihan tämä opettavainen tapaus kaikille meille vastariakun "vaarallisuudesta".

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #12 : 27 Toukokuu, 2010, 23:35:58 »
Tulee vähän mieleen tämä tapaus alkukeväältä (ensilento, vastariakku petti, kone tonttiin, mutta tuli vain jokusen tuhannen kalliimmaksi, tässä taisi olla LiFe ladattu vain väärällä ohjelmalla). Eiköhän nämä taas hetken aikaa muista (vastariakun liittimetkin kannattaa muistaa kiinnittää hyvin, laittaa johdot, ettei pääsee jonnekin väliin ja laittaa akku muutenkin kiinni, ettei tipu).  ::)
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu, 2010, 00:02:30 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #13 : 30 Toukokuu, 2010, 18:27:43 »
Tänään tuli ajeltua sähköllä tuolla appiukkokokelaan pellolla. 450 tuntuu hyvältä ja toimii mainiosti, vähän pitäs tarkentaa nupin säätöä swashin ollessa ihan alhaalla ja ylhäällä.

500 reksän lapaura ei halua pysyä yhtään. Kotiin kun pääsin ni nyppäsin nupin irti swashista ylöspäin ja tutkin linkki kerrallaan mikä mättää...

Yhteensä 6 akullista. Yksinään videokuvaaminen on vähä hankalaa, mut tossa noita...

Eka pelkkää testailua, ja sit pari pientä pätkää lennättämistä. Jälkimmäisen kohdalla tuli kiirus kun alko tulee kohtuu kova sadekuuro niskaan...





[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #14 : 30 Toukokuu, 2010, 18:46:47 »
Heh, on kyl siistin näköistä ku kamera paikoillaan ja ei paljon tuule. Ihan phoenixissa lentelis :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #15 : 31 Toukokuu, 2010, 21:29:44 »
Tänään Maarianhaminassa 6 akullista jalkapallostadionilla ja viereisellä hiekkakentällä. Tuulta tasasta 2 - 3 m/s pyörivää sellasta ikävää. Ja lisäks sellasia kivoja merituulipuuskahduksia 8m/s heti kun osu vähän korkeemmalle (n. 10m korkeudella). Ei kovin nautinnollinen tuulen puolesta, mutta tuli silti ajeltua se 6 akullista :)

Parasta tietty se että jätin virtalähteen töpseliin menevän johdon kotiin... no ehkä saan lainattua jostain sen letkun tohon pc-poweriin.

Tuli ennen lähtöä tänne säädettyä swasplate leveler -työkalulla tuo 450 nuppi ja se on jokseenkin parempi nytten. Selällään pysyy vähän paremmin. Erona omaan silämääräseen arvioon oli ainoostaan täysin alakohdassa ollessaan vajaa 2mm ero yhden nurkan kanssa. Muutoin asetukset pysy samana.

No, jos tulis vähä tasasempi tuuli, tai tyynehkömpi hetki huomenna ni pääsis koittaan et miten se nyt sit menee kun ei enää jännitä uutta lennätyspaikkaa ja läheisiä taloja.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #16 : 09 Kesäkuu, 2010, 21:41:50 »
Eilen vein isälleni tullia varten paperit kaikki valmiina, ja sille... Isä sitten kävi tänään taistelemassa tullissa ja sai lopulta kaikki roippeet mukaansa.
Ilta sitten vierähti 700 korjaillessa, tai lähinnä osia kiinnittäessä. Nyt se olis taas lentokuntonen.

Tulipahan säädettyä swashi oikeen sillä antikristuksen pakanallisella washi-työkalulla. Nyt on nuppi symmetrinen alhaalta ylös. Vielä pitää tarkistaa kaikki nuo mixing armit että ovat pultattuna kiinni edelleen, yksi oli vähän löysällä.

Sen verran vois huomiona todeta että yllättävän vähällä pääsi tässä torpissa. Kabiini ja änkkäri on ehkä ne yllättävimmät ja kalleimmat, ilman niitä (ja lapoja tietty) torpin hinnaks olis jääny reilusti alle 100€. Nyt sitten varrotaan että josko huomenna olis keliä tai ylihuomenna, tai huomisen ylihuomenna... Todennäkösesti nyt alkaa sataan vettä ja se vaihtuu joulun kantissa lumisateeks.

Jos joku on jaksanu näinkin pitkälle lukea, niin kerrottakoon että isossa kopterissa on osat sen verran jämäkämpää tekoa että esim. lepatusakselin mutkalla oloa ei havainnu kuin peilä vasten pyörittämällä. Pääakselikin näyttää äkkiseltään ihan hyvältä. Että ne kannattanee vaihtaa AINA torpatessa ihan vaan varmuuden vuoks.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #17 : 10 Kesäkuu, 2010, 22:55:05 »
Tänään kävin koittamassa pari tankillista, hyvin se taas toimii. Swashin säätö tuntu auttaneen pariin pieneen "vaivaan". Ja nyt tuo menee niiiiiiin suoraan tyynessä kelissä että ei mitn järkeä...

No, sit alkaa taas moottorin säätäminen.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #18 : 25 Kesäkuu, 2010, 02:35:27 »
Tänään tuli ajeltua pari kolme tankillista 700 reksää tyynessä kelissä... kaikki hienosti, perä erellä kaheksikon alkuja molempiin suuntiin... ehkä ens kerralla sitte koko käännöksiä että pääsee siihen kasiin asti.

Egeltä tuli ostettua reijja. Tarttee myöntää että yks parhaiten leijuvia koptereita, mitä tähän asti on tullu koestettua. Ehkä vähän turhan rauhallisen olonen, mut vakaa ja kaikkee. Juhannuksena anoppilan pellolla pääsee ajeleen vertailua paremmin ja hieroon setuppia.

Pikkuhiljaa alan ymmärtää että ehkä tolle Harivollekki on paikkansa tässä maailmassa. Vähän ehkä petyin siihen ettei tullu sellasta "blow my mind" -juttua, mut hyvä se silti oli. Ei mikään ADHD kopteri, mut hyvä.

450 porolla tuli koitettua pellon "pinnassa" lentelyä kun Mokkis yllytti ;) sinne se sit torppaantu, mut mitään ei hajonnu, pinjoni lähti vähä löysälle, sen kun kiristää ni taas on taivaalla tuo poro.

Toivottavasti tänä juhannuksena onnistuu lentelyt eikä Kylmäjuotos-Koikkis pääse iskemään. Monta kallista oppirahaa on jo maksettu siihen pussukkaan missä akkuja ladataan säännöllisesti...

Raportoidaan sit sieltä Hämeenkyrön pelloilta ja/tai lentokentältä lisää...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #19 : 25 Kesäkuu, 2010, 11:02:10 »
Tänään tuli ajeltua pari kolme tankillista 700 reksää tyynessä kelissä... kaikki hienosti, perä erellä kaheksikon alkuja molempiin suuntiin... ehkä ens kerralla sitte koko käännöksiä että pääsee siihen kasiin asti.

Egeltä tuli ostettua reijja. Tarttee myöntää että yks parhaiten leijuvia koptereita, mitä tähän asti on tullu koestettua. Ehkä vähän turhan rauhallisen olonen, mut vakaa ja kaikkee. Juhannuksena anoppilan pellolla pääsee ajeleen vertailua paremmin ja hieroon setuppia.

Pikkuhiljaa alan ymmärtää että ehkä tolle Harivollekki on paikkansa tässä maailmassa. Vähän ehkä petyin siihen ettei tullu sellasta "blow my mind" -juttua, mut hyvä se silti oli. Ei mikään ADHD kopteri, mut hyvä.

450 porolla tuli koitettua pellon "pinnassa" lentelyä kun Mokkis yllytti ;) sinne se sit torppaantu, mut mitään ei hajonnu, pinjoni lähti vähä löysälle, sen kun kiristää ni taas on taivaalla tuo poro.

Toivottavasti tänä juhannuksena onnistuu lentelyt eikä Kylmäjuotos-Koikkis pääse iskemään. Monta kallista oppirahaa on jo maksettu siihen pussukkaan missä akkuja ladataan säännöllisesti...

Raportoidaan sit sieltä Hämeenkyrön pelloilta ja/tai lentokentältä lisää...
Nonii hyvä että kone toimii, muuttuu vielä paremmaks noilla SG lavoilla.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #20 : 25 Kesäkuu, 2010, 18:29:33 »
Tänään 3 tankillista 700 reksällä täällä maalla. Alkaa erinäiset liikkeet sujumaan kovin hyvin.

Nyt seuraavaksi pitäisi varmaankin ostaa se sellainen lapakulmamittari että saisi hierottua setupin tarkemmaksi. Swashityökalulla sai aikaiseksi vähän parannusta, niin varmaankin muillakin työkaluinvestoinneilla saisi aikaan vastaavaa.

Pääsääntöisesti ongelmana on että kone lentää suoraan, mutta äärilaidoilla kaartaa hieman johonkin ei haluttuun suuntaan. Swashityökalulla tämän ilmiön sai pienenemään merkittävästi, mutta nyt kaipaisi ominaisuutta että kaikki olisi oikeasti lineaarista.

Freyaa en päässyt lennättämään yhtään, kun se ei mahtunut mukaan. Yksi akullinen tuli suristeltua 450 porolla. Eilen kävi niin että se napsahti heinäpeltoon kun ajoin liian matalalta... mitään ei hajonnut. Pinjoniin uudet lukitteet ja hyvä tuli.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #21 : 25 Kesäkuu, 2010, 19:00:59 »

Pääsääntöisesti ongelmana on että kone lentää suoraan, mutta äärilaidoilla kaartaa hieman johonkin ei haluttuun suuntaan. Swashityökalulla tämän ilmiön sai pienenemään merkittävästi, mutta nyt kaipaisi ominaisuutta että kaikki olisi oikeasti lineaarista.


Sun pitää sitten miksata radiolla, pit-> ele ja pit-> ail , jos haluat että se kone menee täydellisen suoraan. :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #22 : 25 Kesäkuu, 2010, 20:47:39 »

Pääsääntöisesti ongelmana on että kone lentää suoraan, mutta äärilaidoilla kaartaa hieman johonkin ei haluttuun suuntaan. Swashityökalulla tämän ilmiön sai pienenemään merkittävästi, mutta nyt kaipaisi ominaisuutta että kaikki olisi oikeasti lineaarista.


Sun pitää sitten miksata radiolla, pit-> ele ja pit-> ail , jos haluat että se kone menee täydellisen suoraan. :)
Eikä tartte... esim. rainbow-tyyppinen liike, missä pitcheleron on lähes täysin negatiivinen ja sit ohjataan se laaja kaari,niin siinä lähtee kaartaan vähän sivulle päin. Se pitäisi ymmärtääkseni korjata säätämällä jotain muuta kun miksausta.
Samaten se että kun tökkää täyden pitchin ylös tai alas niin kopteri kääntyy vähän jommalle kummalle kyljelle, niin tämä pitäs säätää endpointeilla kuntoon.

Sit sitä reijjaa kun säätää niiiii siihen niitä miksauksia sit pitäs käyttää :) Ei vaan jaksais ihan hirmusesti säätää, pitäs vaan lennättää ja opetella tikkutuntumalla korjaamaan.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #23 : 25 Kesäkuu, 2010, 21:20:45 »

Eikä tartte... esim. rainbow-tyyppinen liike, missä pitcheleron on lähes täysin negatiivinen ja sit ohjataan se laaja kaari,niin siinä lähtee kaartaan vähän sivulle päin. Se pitäisi ymmärtääkseni korjata säätämällä jotain muuta kun miksausta.
Samaten se että kun tökkää täyden pitchin ylös tai alas niin kopteri kääntyy vähän jommalle kummalle kyljelle, niin tämä pitäs säätää endpointeilla kuntoon.

Sit sitä reijjaa kun säätää niiiii siihen niitä miksauksia sit pitäs käyttää :) Ei vaan jaksais ihan hirmusesti säätää, pitäs vaan lennättää ja opetella tikkutuntumalla korjaamaan.

Tohon ekaan. Siellä swashilla tulee sellainen väärä liike, että kun sä työnnät elevatorilla ja pitch on täysin alhaalla, aileron suunta muuttuu. Sen voit korjaa ele->ail tai sitten tikkujentakaa  :) Pöydällä näet sen virheen todennäköisesti.

Toiseen, jos sulla se vehje on pöydällä säädetty suoraan niin sitten kannattaa korjata tikuilla tai miksaamalla, miten tykkäät. Mulla on sellanen asenne että laitan pöydällä niin hyvin kun jaksaa, lennossa säätää radiolla loput. Näin fai-koneella. Mut eipä mulla lento turbulencellä paranis jos alkais hieromaan sitä setuppia.. lentelee vaan ja yrittää tikuilla pitää sen vehkeen suunnilleen aisoissa:D Esim. tuulensuunta kun väännän jotain rainbow tapaista vaikuttaa tosi paljon, sivutuulessa se lähtee aina rukkasesta :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #24 : 25 Kesäkuu, 2010, 22:31:40 »
Juho, juurikin näin... Turha hifistely pois ja ajetaan vaan. Sit kun säädetään sitä kisakalustoo niin sit on eri, sit on pakko hihistellä kun kaikki muutkin hihistelee ;D

Sen verran on pakko kommentoida, että pöydällä vehje on säädetty kutakuinkin niin hyvin kun vaan osaan säätää swassityökalun avulla. Lavanpitimen linkit pitäs vähä pitentää ja siihen sitä lapakulmamittaria tarttisin, ehkä ostan, ehkä en.

Lisätäänpä päivän suoritteisiin 4 akullista lisää tuota poroilua. 700 reksää koitin saada taivalle mut YSsillä tuntu olevan itsesuojeluvaisto päällä... sammu monta kertaa tyhjäkäynnille ja sit luovutin. Ihan hyvä vaan, olis vähä ehkä harmittanu torpata tälleen muutaman A:n jälkeen tuo 700.

No paha mieli karkotetaan lataamalla akkuja niin ettei Volvo lähde käyntiin aamulla ja saa hyvän tekosyyn jäädä päiväks lennättään tohon appiukkokokelaan pellolle.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
69 Vastauksia
33181 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 23:34:06
kirjoittanut XciD
9 Vastauksia
4650 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1587 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2009, 23:04:04
kirjoittanut kaardian
3 Vastauksia
2786 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2013, 18:33:47
kirjoittanut kekke
21 Vastauksia
5894 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2017, 15:57:50
kirjoittanut Wilikki