Kirjoittaja Aihe: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.  (Luettu 11591 kertaa)

kellarihiisi

  • Vieras
Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« : 22 Helmikuu, 2011, 15:46:21 »
Olen nyt värkännyt tuon SR:n kanssa kuukauden päivät, rikottu on monta kertaa.
Aletaanpa alusta, kovalla alustalla kun antaa kaasua, tahtoo vetää vasemmalle, liukumalla, no trimmiä oikealle ja sitten yritän nostaa niin haluaa kaatua oikealle, nostaa vain vasempia jalkoja, olen koettanut antaa reilusti kaasua että se hyppäisi ilmaan, mutta ei, oikealla kyljellään on heti ja kolisee. Jos taas laitan trimmin keskelle ja oikeen repaisen koneen puoleen metriin, lähtee melkoisella vauhdilla vasemmalle vaakaan, eikä kerkeä ohjata, sitten onkin penkka vastassa. Olen nyt irroittanut nuo linkit ja mittaillut niitä, ja säätänyt niitä, mikään ei tunnu auttavan, en vaan ole saanut leijutettua paikallaan yhtään sekuntia. Flybarin lavat on suorassa, swashplate on suorassa, kun laittaa virrat päälle. Olen purkanut ja kasannut koneen varmaan kymmenen kertaa, on käynyt mielessä että onkohan tässä jokin rakeenteellinen vika. Viimeksi irroitin tuon takimmaisen gyron, kun se näytti olevan puoli milliä kallellan, laitoin uuden teipin alle. Takimmaisen gyron säätö on -puoleisen nuolen kärjen kohdalla, pohjassa oleva gyron meisselilovi - ja + suuntaisesti, en oikeen ole vielä sisäistänyt itselleni miten tämä pohjassa oleva vaikuttaa. Flybarin painoja olen kokeillut sisällä ja ulkona. Parissakin you tuben videossa jätkä  vaan vetasee koneen metriin ja sanoo vielä että näin se leijuu vaikka itsestää, ja heiluttelee kaukosäädintä. Minä vaan en nyt ymmärrä mitä minä teen väärin, meinaa kohta usko loppua tähän harrastukseen. Videoita on katsottu kymmeniä, käyttöohje on luettu monta kertaa kannesta kanteen, kopteriopas luettu useita kertoja.

mika a

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #1 : 22 Helmikuu, 2011, 16:03:20 »
Kuulostaa vähän oudolle. Mut vaikee sanoa näin yhtä äkkiä näkemättä mitään. Onko kopteri ollut aina suorassa ja pysynyt paikallaan kun laitat virrat päälle? Missäpäin Suomea asut, aattelin vaan et jos lähellä ois joku on kokenut harrastaja joka vois jelpata.

kellarihiisi

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #2 : 22 Helmikuu, 2011, 18:47:52 »
Asun Inarissa, eli aika kaukana. Kopteri pysyy hyvin paikallaan, ei pyöri, kun trimmit kohdallaan, paitsi liukkaalla alusta sen näkee hyvin kun kaasua on niin paljon että on juuri nousemassa, vetää suoraan vasemmalle, kun laitan trimmin ääri oikealle, niin alkaa pysyyn siististi paikallaan, kun sitten lisään kaasua sen viimeisen hitusen, nousee oikean puolen jalkojen varaan. Karrikoiden voisi esittää, että jos vetäisin kaasun tästä täysille, tekisi n. metrin kaaren ilmassa ja tulis katolleen maahan.
Olen tehnytkin sen kerran kovalta pihalta pehmeään lumeen, vahinkojen välttämiseksi.
Minun pitää avata you tubeen tili kopterille, ja laitta sinne kuvia, josko joku osaisi antaa vika analyysin.

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #3 : 22 Helmikuu, 2011, 19:06:36 »
Millä radiolla ajat kopteria, onko Bladen oma radio, vai Spectrumin DX6 tai DX7?

Minä en saanut mSR kopteriani menemään mihinkään järkevästi sen omalla radiolle, mutta DX7:llä oli helppo saada trimmattua kohilleen.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #4 : 22 Helmikuu, 2011, 19:10:16 »
Heitetääs nyt kyseistä kopteria tuntemattomana yleisenä kommenttina koptereista: Peräroottori työntää koko konetta sivusuunnassa ja kopteri kompensoi tämän liikkeen kallistumalla hieman työntöä vastaan. Käytännössä siis kopteri leijuu aina hieman vinossa.

Kuvaamallasi tavalla saa varmasti kopterin lähtemään milloin mihinkin. Ensin pitkin liukasta maata luistellen, kun kopteria ei pääse kallistumaan nojaamaan vasten peräroottorin työntöä ja sitten varsinkin, jos trimmillä trimmaat kopterin "suoraksi".

Koitappa vielä kerran (vaikka ulkona pehmeällä lumella) heittää swash suoraksi ja tempaista kopteri noin metrin korkeuteen. Jos meinaa pyrkiä johonkin suuntaan, sitten voit nakustella vähän sitä trimmiäkin. Trimmejä ei voi koskaan saada edes lähes kohdilleen pienillä pompuilla eikä etenkään maassa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #5 : 22 Helmikuu, 2011, 19:25:28 »
Ratkaisu:
1. Simullaatorissa kopterin ohjaus hanskaan
2. Kopteri ehjänä KUNNOLLA ilmaan suoraa n. metrin korkeuteen.


Kaikki kopterit lähtevät liukumaan tasaisella alustalla, jotuen juuri peräroottorista ja siitä ettei se pääse kallistumaan kompensoidakseen tuota työntyä. Jos trimmaat maassa tuon niin oikealle kallistus on ISO ilmassa ja siksi se kippaa sinne.
Eli säädä kopteri kuntoon (swash suoraan) ja ehjät osat paikoilleen. Sitten vaan kopteri rohkeasti ylös maasta, leijuttaminen pitää osata simussa että tämän voi tehdä... Sitten jos leijutuksessa tuntuu että vetää "voimakkaasti" johonkin suuntaan niin sitä voi korjata trimmillä kunnes on rauhassa. Kopteri yrittää AINA mennä jonnekkin ei ne pysy koskaan paikoillaan ilman apulaitteita(elektroniikkaa, ihmistä)

Komppaan trnquillia

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

kellarihiisi

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #6 : 22 Helmikuu, 2011, 21:34:43 »
Bladen oma radio, HP6DSM.

No nyt äijät puhuu asiaa, säädin trimmin about keskelle, enkä välittänyt siitä liu'usta, ja tempasin ylös vaan, vähän kerkesin trimmiä säätää, mutta kun vähän tuuleskeli tuolla ulkona oli maltettava lopettaa ennen kuin tulee remonttia.
Mutta minähän lensin jo jopa 4-5 sek. ihan oikeesti. Kuinka paljon nuo apupyörät vaikuttaa ohjailuun, entä tuo puomin poikkievä, onko sille tarkkaa paikkaa, katsoin vaan kuvasta silmämääräisesti mallia, hajoitin senkin tuossa aikaisemmin.

ja muuten vaan tiedoksi tappio lista, runko poikki(7,99cad), tail boom(7,99cad), blade grip 3kpl(9,99cad) , center hub 3 kpl(4,99cad), rotor blade set 2 kpl(12,99cad), control frame 2 kpl(2,99cad), main gear (3,99cad), main shaft(4,99cad), stabilizer/fin set(4,99cad), spindle shaft(4,49cad).
niin että remonttia on piisannut. smile.

kiitoksia trunquill & 1m4s0, ei kai se ole muuta kuin harjoittelua, ja lisää harjoittelua.


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #7 : 22 Helmikuu, 2011, 22:10:03 »
Jea, harjoittelua vaan ni kyllä se siitä! Helikopteri ei koskaan "lennä itseään", vaan pilotilla pitää olla sormensa pelissä jottei tulisi romua. Nettivideot itseään lennättävistä koptereista ovat hyvin pitkälti hyvien olosuhteiden, äärimmäisen hyvin säädetyn kopterin ja ehkä useiden ottojen yhteisvaikutuksesta syntyneitä illuusioita. Oikeasti kopteri lentää ensikertalaisen käsissää äärimmäisen harvoin siten.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #8 : 22 Helmikuu, 2011, 23:17:46 »
Jep, kyllä se siitä lähtee... taistelua vaan!  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #9 : 23 Helmikuu, 2011, 05:45:01 »
jmuuten vaan tiedoksi tappio lista, runko poikki(7,99cad), tail boom(7,99cad), blade grip 3kpl(9,99cad) , center hub 3 kpl(4,99cad), rotor blade set 2 kpl(12,99cad), control frame 2 kpl(2,99cad), main gear (3,99cad), main shaft(4,99cad), stabilizer/fin set(4,99cad), spindle shaft(4,49cad).
niin että remonttia on piisannut. smile.
Mistä olet tilannut noita osia?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #10 : 23 Helmikuu, 2011, 10:05:18 »
e-flightin ex omistajana voin antaa vinkin että tämä kauppa on nopea, varastotilanne on usein parhaita mitä löytää ja postituskin maksaa usein vähemmän ku esim suomessa... osat tosiaan on tupannu tulemaan alle viikossa... (mSR osia tilaillu)

kannattaa tutustua!

http://www.rc-choppers.co.uk/
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

kellarihiisi

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #11 : 23 Helmikuu, 2011, 10:56:38 »
Toin Kanadasta tullessani epämääräisen kasan osia, kaveri lähettänyt kirjekuoressa pari pientä npippeliä.

Poissa raissu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #12 : 23 Helmikuu, 2011, 18:15:22 »
Bladen leparikumit on tosi veltot..... Laitoin laakerit kumien tilalle ja siitä tuli lennettevä. Sama laakeri sopii kun lavanpitimissä....
Blade MSR
Blade SR 120
BLADE SR X 2

kellarihiisi

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #13 : 23 Helmikuu, 2011, 20:26:11 »
mikä, leparikumit, nyt ei ymmärtänyt..

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #14 : 23 Helmikuu, 2011, 20:56:12 »
lavanpitimien välissä kulkee lepatusakseli joka on sovitettu itse nuppiin kumisilla o-renkailla.
ne on kumia koska yleensäottain nupin pitää päästä "lepattamaan" mutta joissain tapauksissa tilalle pitäis saada vakiokumeja kovempaa tavaraa jotta ohjaus paranee!
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

kellarihiisi

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #15 : 23 Helmikuu, 2011, 22:04:18 »
Ai jaa, i see, mien se käytännössä tuntui muuttuvan.

kellarihiisi

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #16 : 22 Maaliskuu, 2011, 09:19:44 »
Terve taas, katselin juuri tuossa videoa bladesta, http://www.rchelicopterfun.com/blade-sr.html, ja nyt kyllä alkaa epäilyttämään tuo minun kopteri, onkohan siinä jotain rakeenteellista vikaa, ei unissakaan tuommosta lentoa kuin videossa. Kolme kuukautta kohta harjoiteltu, lähes joka kerta hajoitettu jotakin. Oikeen oikeen tarkkana kun on, saattaa pysyä 5-10 sek. 2-3 metrin aluella, sekin on työtä ja tuskaa. Minulla alkaa loppumaan usko koko harrastukseen pikkuhiljaa. Hyvää kevättä kaikille.

kellarihiisi

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #17 : 22 Maaliskuu, 2011, 15:34:06 »
Tuo pohjassa oleva gyro, mitä sen pitäis ohjata, olen ruuvannut sitä äärestä toiseen, en kyllä huomaa mitään vaikutusta sitten yhtään missään, pitäisikö se näkyä silmällä mitä se tekee, kun pitää kourassa ja heiluttelee kopteria. Hemmetti vieköön, mikä mättää.

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #18 : 22 Maaliskuu, 2011, 16:47:19 »
:

You may have to increase your tail-rotor mixing a bit. You do it with the screw on the bottom of your ESC. If I remember right, turning it clockwise will increase your tail motor output. Counter clockwise will decrease it. If it's yawing to the left you will need more tail rotor output to make it yaw more to the right.

Eli pohjassa olevasta ruuvista säädetään perämoottorin vaikutusta, ja saattaa vaikuttaa siihen, kuinka äkäisesti perämoottori alkaa lisäämään tehoja.
Jos pääroottori pyörii, mutta kopteri pysyy muuten paikallaan, säädä pyrstöroottori pysymään lähes paikallaan. Kopterin nokkaa kääntämällä perän pitäisi vastustaa tätä liikettä.
Trimmillä tehdyn säädön pitäisi vaikuttaa myös tähän säätöön. Tätä voi kokeilla esim. paljaalla lattialla antamalla pääroottorille hieman kierroksia, testaa tätä myös peräsintikulla.

Säädön pitäisi joka tapauksessa vaikuttaa.

Mikä on suurin ongelma, eikö kopteri tottele, vai tekeekö omiaan muuten vaan?
Liian pienessä tilassa tehty  leijutus ei anna oikeaa kuvaa kopterin säädöstä, koska ilmavirtaukset alkavat häiritä kopterin liikkeitä.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Taffeli

  • Vieras
Vs: Blade Sr, ei vaan ymmärrä.
« Vastaus #19 : 18 Kesäkuu, 2011, 20:43:10 »
Joitain häikkää sinä varmaan on. Ostin juuri käytettynä samanmoisen ja ilman mitään simuiluja tms sitä kyllä pystyy lennättämään. Taustalla lelukopterin lennätystä vain siis. Se pohjassa oleva vekotin ei ole gyro, vaan säätää ilmeisesti jonkinlaisen oletusnopeuden takamoottorille päämoottoriin nähden ja sitten gyro tekee hienosäädön. Mun kopteria pystyy kyllä melko hyvin lennättelemään pienellä alueelle vain n. 30cm korkeudessa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3612 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2015, 22:24:40
kirjoittanut JokiKarhu
4 Vastauksia
14641 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2011, 15:05:22
kirjoittanut peksa
49 Vastauksia
27809 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2012, 22:10:56
kirjoittanut pilot4fn
14 Vastauksia
7386 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2013, 22:53:46
kirjoittanut Kuntsari
0 Vastauksia
1608 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2017, 00:08:47
kirjoittanut Tomi99