Kirjoittaja Aihe: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!  (Luettu 6658 kertaa)

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« : 21 Joulukuu, 2009, 20:37:44 »
 >:( Taas Spektrumin(?) kanssa jotain outoa ??? Tai sit noparissa...

Sain viissatasen hk:n nippuun ja varovasti autotallissa eka pyöritykset... niin eiköhän kaasutikku taas renkkaa. Kun vetää ihan alas, oikein painaa tiukasti, okei, moottori pysähtyy, mutta kun päästää irti niin alkaa hissuksiin pyöriä. Holdi pitää vetää päälle niin toppaa. Holdissa onkin käyrä alkaen -10% mut ei normimodeen saa kuin nollille. Trimmi on ihan alhaalla. Monitorissa näkyy ettei kaasun nuoli mene ihan alas kuin painamalla.

Laite on käynyt huonojen potikoitten takia jo takuuhuollossa et ne pitäis olla ok.

Nopari on HK: n SS70A heli- halpis. Olen siitäkin koittanut ohjelmoida ylä- ja alapisteet,  käynnistää tikku ylhäällä ja vetää sitten alas kun piippaa. Tähän ei kyllä manuaalissa ole mitään ohjetta että millaset piippaukset pitäis kuulua...

Olen myös kalibroinut tikkujen asennot huoltomenusta mut ei vaikutusta.

Noparin ohjeessa on myös joku PWM setting 8 tai 16Khz, aiempi for low rpm and low pole count motors ja jälkimmäinen for most outrunners. Moottori on Hobbymaten 1700kv ja pole countia en ole saanut selville vaikka olen koittanut etsiäkin. Timing on 15 asteessa.

Sori jos tuli sekavaa tekstiä, kuuluu luonteenpiirteisiin ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 21 Joulukuu, 2009, 22:41:03 kirjoittanut Petpass »
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #1 : 21 Joulukuu, 2009, 21:01:22 »
Tuo ongelma on melko varmasti lähettimen päässä...
Itsellänikin on dx7 täydellä kaasulla 99% mutta ku painaa kovemmpin ihan ylös niin löytyy 100%
sama taitaa olla alhaallakin, prosentti tai 2 vajaa mutta ku painaa kovemmin.... tosin itse en ole löytäny haittaa tuosta, kopterit toimii kuten pitää :s
Tuohon voi tosin vaikuttaa silikooniletku modailu että sai pykälät pois kaasulta :P
Jos motti lähtee pyörimään hyviän vaikka sitä vähän vastustaa niin ei ole ajoituksissa häikkää... motti nykii ja "pököttelee" jos ajoitus on pyllyllään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #2 : 21 Joulukuu, 2009, 21:43:04 »
Okei, mulla on tuo kaasutikku ihan smuutti, ilman pykäliä siis. Ei siis siinä vikaa. Pitääköhän koittaa kääntää potikan pohjaa vähän että saa kaasun nollaan.

Niin osaako kukaan tuosta pwm- asiasta kommenteerata? Pulse widht modulation, wtf?
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #3 : 21 Joulukuu, 2009, 22:01:34 »
Okei, mulla on tuo kaasutikku ihan smuutti, ilman pykäliä siis. Ei siis siinä vikaa. Pitääköhän koittaa kääntää potikan pohjaa vähän että saa kaasun nollaan.

Niin osaako kukaan tuosta pwm- asiasta kommenteerata? Pulse widht modulation, wtf?
Itse siis modasin pois pykälät jota lennokkihommissa porukalla on kaasussa... muovissa on pykäliä, samalla saa kiristettyä kaasua jne siieltä. Eli voi siellä joku ahistaa ettei potikka pääse ihan reunaan, tiedä sitten... näkyykö vastaavia ongelmia simulaattorissa, jos palkeista seuraat?

Tuskin kannattaa mennä tuota muuttelemaan, enpä ole kuullut että moista säätimistä löytyisi...
Eli jättäisin default(alkuperäis) asetuksen voimaan.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Mika08

  • Vieras
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #4 : 21 Joulukuu, 2009, 22:18:13 »
Paas kaasun trimmi nollille (keskikohtaan) ja määritä noi noparin rajat uudelleen.
Sit jos moottori pyörii nii trimmistä vähän kaasua pois.

Voi tehdä myös niin, että noita rajoja saadettäessä ei vedäkkään kaasitikkua
ihan alas vaan jättää sinne alkuun pienen kuolleen kohdan.

Kyseisestä noparista en tiiä et miten raja määritetään, mut yleensä
tikku ylös, sähköt päälle, kuuluu pari piippausta sit tikku alas (eli tässä vaiheessa ei vedetäkkään
tikkua ihan alas vaan jätetään ihan pikkusen ylös) ja kuuluu
piippauksia ja kun hiljenee nii on toiminta valmiina.

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #5 : 21 Joulukuu, 2009, 22:38:23 »


Paas kaasun trimmi nollille (keskikohtaan) ja määritä noi noparin rajat uudelleen.
Sit jos moottori pyörii nii trimmistä vähän kaasua pois.

Voi tehdä myös niin, että noita rajoja saadettäessä ei vedäkkään kaasitikkua
ihan alas vaan jättää sinne alkuun pienen kuolleen kohdan.

Kyseisestä noparista en tiiä et miten raja määritetään, mut yleensä
tikku ylös, sähköt päälle, kuuluu pari piippausta sit tikku alas (eli tässä vaiheessa ei vedetäkkään
tikkua ihan alas vaan jätetään ihan pikkusen ylös) ja kuuluu
piippauksia ja kun hiljenee nii on toiminta valmiina.



Tämä uudelleenmäärittäminen trimmi keskellä auttoi. Nyt toimii kuin ihmisen mieli.

On se kumma ettei nää asiat tu mieleen vaikka yrittää miettiä omassa päässään. Kertonee vanhentuneesta raudasta...

Kiitos ja kumarrus!
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #6 : 22 Joulukuu, 2009, 15:07:05 »
Niin, toimi se jopa yhden kerran oikein... tänään oli ensileijutus ja holdia joutu heti käyttämään. Trimmi ei auttanut. Eli nopari siis hukannut sen alarajan? Tästä noparista kun ei ole ohjeessa kaasun määritykselle mitään mainintaa tai ohjetta. Olisiko muka vastari pitänyt bindata uusiksi?

Mutta kyllä ilmaan silti päästiin, perän vaellusta ratessa en tahtonut vielä saada pois, sitten akku oli jo tyhjä ja laturi herjaa että yksi kenno puuttuu(väittää 5s Turnigyä 4s akuksi).

Joskus vastustaa.
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #7 : 22 Joulukuu, 2009, 16:33:08 »
Mittaa jännite akusta, mitä näyttää... tarkista tasurin johdot, onko kontaktivikaa...
Kokeile vaan bindata uusiksi, varmuuden vuoksi..
Perän vaellusta ei saa täysin pois, normi modessa kierrokset vaihtelee niin perä elää sen mukaan.. eli mahd rauhalliseksi ja HH päälle, menoksi vaan.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Mika08

  • Vieras
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #8 : 22 Joulukuu, 2009, 16:37:44 »
Siellä ohjeessa on se kakkoskohta Throttle Setting niin tehdasastuksena toi "Auto Throttle Range" nii
vaihdappa se "1.1ms to 1.8ms" tuohon ja katoppa mitä tekee, vai ookko jo koittanu?
Jospa se ei oo noissa halppis nopareissa toi auto toiminto nii luotettava ;D.

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #9 : 22 Joulukuu, 2009, 19:47:55 »
Jeps, akku lähti latautumaan, oisko ollu joku kenno päässyt liian alas ja laturi(Imax B5) siitä varoitellut?  Akku oli kyllä vähän lämmin jo kun lopetin ::)

Pitääpä huomena kokeilla kun on aikaa niin vaihtaa tuo "auto range" pois päältä, voi hyvinkin olla ettei parilla kympillä saa ihan sitä mitä parilla sataa :D

Muuten ensileiju oli jees, paitsi kun on tottunut eskyn radioon niin piti laittaa expoja miinuksen puolelle että jotain tapahtuis tikuista... Mikään ei juuri kuumentunutkaan paitsi tosiaan tuo akku ja vähän tuo peräservo(ds520)
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #10 : 30 Joulukuu, 2009, 17:15:31 »
Siellä ohjeessa on se kakkoskohta Throttle Setting niin tehdasastuksena toi "Auto Throttle Range" nii
vaihdappa se "1.1ms to 1.8ms" tuohon ja katoppa mitä tekee, vai ookko jo koittanu?
Jospa se ei oo noissa halppis nopareissa toi auto toiminto nii luotettava ;D.


Tämä vinkki toimii, viimeinkin ehdin kokeilemaan! Kiitos avuista :)  Perjantaina koeponnistusta Kokkolan Kippari-hallissa, siellä on  joku sisälennätystapahtuma Uuden Vuoden kunniaksi alkaen puolilta päivin.

Kaikki tältä alueelta mukaan surraamaan!

Structurally compromising impact
            -Club member-

Illodin

  • Vieras
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #11 : 11 Maaliskuu, 2010, 20:33:27 »
Hei
Mikähän radion asetus mulla on pielessä?  Vaikka throttle-tikku on alhaalla, radion monitori näyttää, että throttessa on tasoa jäljellä? Käytännössä roottori lähtee pyörimään, kun virrat on kyktetty. Toki throttle holdilla menee hiljaseksi.

- Bindannut olen pariin otteeseen
- Tarkistin throttle curven ja low kohta on nollassa

Jotain muuta on jäänyt tsekkaamatta, mitäköhän? Kiitos avusta.

.I

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #12 : 11 Maaliskuu, 2010, 20:39:46 »
Trimmiä pari naksua throttlella?
Kokeile kalibroina kaasun ala ja yläpisteet noparille uudestaan.
Jos ei näistä apua niin napsuta trimmiä muutaman kerran alaspäin ettei lähde pyörimään
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2010, 20:42:41 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #13 : 11 Maaliskuu, 2010, 20:50:50 »
Trimmiä pari naksua throttlella?
Kokeile kalibroina kaasun ala ja yläpisteet noparille uudestaan.

Juuri tuota pelkäsinkin  :D siis tiedottomuuttani. Vääntäisitkö rautalangasta miten noparin ylä- ja alapiste kalibroidaan. Radio siis DX6i ja nopaeri Blade400 alkupräinen. Kiitos taas avusta.

(Trimmit on keskellä juu. Monitorista kun katsoo throttle on ensimmäisellä mitta-astekon viivalla. Kun laittaa throttle holdin, monitorista throttle tippuu puolikkaan yksikön lähemmäksi nollaa.)

EDIT: Etsivä löytää: "Eli radioon virrat päälle ja kaasu täysille. Sitten noparille virrat ja odottaa että se piippaa. Sen jälkeen kaasutikku alas ja odottaa että nopari piippaa uudelleen. Nyt nopari tunnistaa radion lähettämän maksimi ja minimi kaasun."

.tiedoton
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2010, 21:09:34 kirjoittanut Illodin »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Spektrum dx6i kaasu häröilee, apuja!
« Vastaus #14 : 11 Maaliskuu, 2010, 20:56:00 »
Ei nyt ole DX6i:tä kädessä, mutta siinä holdi on tosiaan vähän vähemmän kuin tikku alhaalla, joten jos nopari kalibroi nollapisteensä buutissa, se kalibroituu "liian alas" jos sähköt laittaa holdi päällä.

Nopein ratkaisu lienee, että napsuttelet kaasun trimmin alas ja jätät sen sinne. Silloin tikku alhaalla pitäisi olla sama kuin hold.  

En tiedä voiko subtrimmillä pelata myös saman jutun.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2010, 21:07:37 kirjoittanut keke »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Spektrum DX6i ja HBK2

Aloittaja Jokusenpojan faija E-Sky Sähkökopterit

11 Vastauksia
4481 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2008, 19:02:38
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
2210 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2009, 14:12:26
kirjoittanut Nube
1 Vastauksia
1984 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2009, 14:27:51
kirjoittanut Hermis
8 Vastauksia
5377 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2011, 17:32:16
kirjoittanut Falconi
19 Vastauksia
8944 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2009, 23:49:14
kirjoittanut 1m4s0_