Kirjoittaja Aihe: Tumpin tuunailut  (Luettu 7450 kertaa)

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Tumpin tuunailut
« : 28 Kesäkuu, 2016, 09:26:42 »
Moro kaikille,

Ehkä nyt on jo vihdoin hyvä aika tuoda näitä mun tuunailuja julkisuuteen  :D

Lyhyesti omasta RC harrastuksesta:
RC autoilla tuli hurjasteltua kovastikin 80-luvun alussa HMR (Helsingin Mini Racing riveissä).
Jonkin vuoden jälkeen eli noin 2010 tuli hankittua heräteostoksena sisätiloihin sopiva lelukopteri ja siitä kipinä taas lähti...

Saman virheen oon tehny kuin varmaan moni muukin, eli yhteisille lennätyspaikoille en oo kehdannu mennä kun en osaa niitä hienoja 3D kuvioita.
Oppirahat (ja rahat) on tullu maksettua kun on pitäny kaikki opiskella kantapään kautta. No nyt on kuitenkin vuosien mittaan ymmärrys kopterien hengenelämästä lisääntynyt siinä määrin että lapoja ei tarvii viikon välein vaihtaa ehjiin  ;D

Lennätystyyli on semmosta taivasfiilistelyä oikean kopterin liikeratoja mukaillen. 3D pyöritystä olen simulla kokeillu mutta totesin että jännitys on liikaa mun pumpulle. Tää harrastus on kuitenkin ennen kaikkea rentoutumista varten (ja pikkasen myös jännitystä).

Kopterien ulkonäkö ja asennusten viimeistely on mulle lähes uskonto ja sadepäivien aikana on tullu hiottua piiiitkään mm canopien asento ryhdikkääksi ja landarien paikka omaa silmää paremmin mielyttäväksi.  8)   Ehkä tulevaisuudessa tulee rakenneltua jokunen skaala-kopukin.


Mutta itse asiaan. Mun kopterit on kaikki alluja. Tähän ei oo mitään muuta perustelua kuin että eka kunnollinen kopteri oli allu ja niissä on vaan tullu pysyttyä.

Ekana esittelyyn mun suosikki TRex 500E
- kopteri tuli hankittua käytettynä torpin jäljiltä hieman huonossa kunnossa. Esittelyjä tuosta edellisestä elämästä oli paljonkin toisen henkilön myfleetissä
- tuosta "raadosta" ei oo enää paljoa jäljellä parin vuoden rakentelun jäljiltä

Nykyinen setup
- TRex 500E
- moottori: Align BL500M
- ESC: Hobbywing 100A V3
- servot: 3 x Align DS 515 + 1 x SAVOX sh-1290mg
- gyro: BeastX
- tuunailut: itse maalattu canopy, runkoa leikattu pikkasen akun kiinnityskohdasta siten että akku on noin 1cm alempana (sain canopyn keulaa enemmän alaviistoon), vanhasta torpatusta canopysta leikattu gyron päälle näkösuoja, landarit siirretty noin 2cm eteenpäin ja alkuperäisiin landarien kaariin kiinnitetty käännetyt Goblin 500 landarit + kaikkea muuta pienempää tuunailua. Muutoksissa pyrkiny mahdollisimman korkeaan viimeistelytasoon ja tehdasasennus lookkiin.







« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2016, 09:38:49 kirjoittanut Tumppi T »

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tumpin tuunailut
« Vastaus #1 : 09 Heinäkuu, 2016, 10:47:54 »
Tänään tää harrastus taas näytti vahvat puolensa. Kärsivällisyys ja maltti on kasvanu vuosien mittaan ihan eri lukemiin 😃

Aamun käytin asentelemalla Trex 500:seen Spektrumin telemokkulan (TM1100). Bindatessa se bindausnappula hajos mokkulan sisälle (aitoa Spektrum laatua..heh). Ennen olis koko palikka lentäny seinään, mutta nyt tuli vaan todettua "jahas" ja purin mokkulan pois.

Kamat kainaloon ja lähipellolle nautiskelemaan muutama akullinen ja enää ei harmita juurikaan 🙂
« Viimeksi muokattu: 10 Heinäkuu, 2016, 09:11:34 kirjoittanut Tumppi T »

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tumpin tuunailut
« Vastaus #2 : 10 Heinäkuu, 2016, 11:39:42 »
Sadepäivän ratoksi kaivoin tuon hajonneen telemokkulan esille ja avasin sen.

Suurennuslasin kanssa kolvailin irti bindauskytkimen, tinasin tilalle pari ohutta johtoa jotka vedin mokkulan ulkopuolelle naaraspuoliseen servoliittimeen kytkettynä.

Nyt mokkula toimii ja saan bindailtua normaalilla bindaus-liittimellä   8)

YES!!!

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tumpin tuunailut
« Vastaus #3 : 10 Heinäkuu, 2016, 12:55:20 »
Sadepäivän ratoksi kaivoin tuon hajonneen telemokkulan esille ja avasin sen.

Suurennuslasin kanssa kolvailin irti bindauskytkimen, tinasin tilalle pari ohutta johtoa jotka vedin mokkulan ulkopuolelle naaraspuoliseen servoliittimeen kytkettynä.

Nyt mokkula toimii ja saan bindailtua normaalilla bindaus-liittimellä   8)

YES!!!
Tais tulla parempi ku uus.😊
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tumpin tuunailut
« Vastaus #4 : 10 Heinäkuu, 2016, 17:14:23 »
Matti: näin on 😃
Taikuri ittekki yllätty!

Ja kun hifistellään ulkonäön ja viimeistelyn kanssa niin pakkohan oli tilata Terolta mustat EC5:t.

Seuraavaks etsintään ohutta mustaa kutistemuovia mihin mahtuis tuommonen genssin 6S akku...
Eihän sitä akkua canopin sisältä kukaan nää mutta kun itseä häiritsee silmään akun vaihdon yhteydessä 😎

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tumpin tuunailut
« Vastaus #5 : 11 Heinäkuu, 2016, 10:46:47 »
Tuossa kun lähipellolla kävin äsken lentelemässä ni lavat oli ku ötököiden hautausmaat 😃

Testinä vahasin just lavat Korrekin kiiltovahalla ja kohta testaamaan auttaako yhtään. Ainakin luulis helpommin puhdistuvan 😎

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tumpin tuunailut
« Vastaus #6 : 12 Heinäkuu, 2016, 10:16:35 »
Tuulinen ja sateinen sää  :(

Aamu tuli käytettyä hyödyksi vaihtamalla rekkulaan uus remmi ja remmin etupulley/ratas. Ratas oli jo parhaat päivänsä nähny ja hihnassa oli yhdessä kohtaa pieni rispautuma. Varmuus ennen kaikkea.

Samalla päivitin runkolevyjen kiinnitysruuvit pykälää isommalla kannalla oleviin. Pienempikantaisten materiaali tuntui olevan jotain Pandan lakua vastaavaa. Aika helposti pyörähti rikki.