Kirjoittaja Aihe: njs:n kopterit  (Luettu 132037 kertaa)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #100 : 05 Helmikuu, 2012, 20:26:52 »
Olisko se X7 siinä vieressä aiheuttamassa optista harhaa? :)

Sitä ei moni tiedä ;) hehehe

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #101 : 10 Maaliskuu, 2012, 14:29:55 »
Joulukuussa torpattu X5 lensi tänään kaksi akullista ja pysyi ehjänä. Vaikka eka akku menikin perä itseen päin leijutteluun niin kyllä oli hieno fiilis. Ei sitä muistanutkaan millaista se on lentää vähän isompaa kopteria. Korjauksen yhteydessä vaihdoin pinionin pari pykälää pienemmäksi (16t->14t) ja lavat vähän pidemmiksi (500mm->520mm).

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #102 : 09 Huhtikuu, 2012, 22:18:14 »
Tuli tänään ja eilen lennettyä X5:lla yhteensä 16 akullista ja se tuplasi samalla tuolla kopterilla lennetyt lennot, eli syyskuun lopusta maaliskuun loppuun oli kertynyt huimat 16 lentoa. No nyt kopteri toimii niinkuin pitääkin. Huimasti lisääntyi luottamus kopteriin ja omaan lennätykseen näiden 2 päivän aikana. Kyllä se talven pitkä tauko vaan tuntuu, joulu-maaliskuussa kertyi lentoja reilu 20 ja niissäkin aika monesti oli ongelmia kopterin kanssa. Mutta toisaalta taas huomaa senkin, että simussa vietetyt tunnit ei ole menneet täysin hukkaan.

450:sen perään ostin vähän Tarotin aluosia, mutta se vägäili ja temppuili eilen, tänään en edes ottanut mukaan. Kunhan säät lämpenee vielä niin täytyy koittaa sitäkin säädellä.

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #103 : 05 Toukokuu, 2012, 21:03:16 »
Tänään taas 9 akullista lentoja (X5 4kpl, 450 5kpl - 1 poron akku meni käsien lämmittämiseen kun oli vaan 10 astetta  ;) ) Nyt on yhteensä 70 akullista lennetty tänä vuonna.

Tänään tuli leijuteltua ihan oikeasti selällään molempia koptereita. Porolla jopa lentelin vähän selällään. Kokeilin myös tictocia mutta ei mennyt kuin simussa.. Muutenkin viimeinen akullinen tuli lennettyä lähes kuin simua (mutta ilman torppia! :) ) Nyt kun alkaa tuo lentely jo onnistua niin alkaa huomaamaan puutteita koptereissa. Eli tuo poron perä, kyllä se on huono. Koitin precomppia laittaa Beastiin mutta ei tuntunut auttavan. Eli se ei pidä kun paljon positiivisiä kulmia. Täytyy tehdä siihen tämä seuraavaksi: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=142911 Toivottavasti pitää sen jälkeen. Lisäksi peräservo vinkuu, saattais kaivata vähän rasvaa.

X5:ssa laitoin govin päälle, toimi ihan hyvin, mutta kierrokset on aika maltilliset 14t pinionilla 75% kaasulla. Hobbywingin oman laskurin mukaan pitäs olla 2400, mutta en usko, täytyy mittailla ens kerralla.

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #104 : 06 Toukokuu, 2012, 16:09:11 »
Eli se ei pidä kun paljon positiivisiä kulmia. Täytyy tehdä siihen tämä seuraavaksi: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=142911 Toivottavasti pitää sen jälkeen.

Ei auttanut tuo modi, mutta J@nin vinkistä mittasin kulmat ja olihan niitä nupissa +19 ;D Johan rupes pitämään kun loivensi +12 asteeseen. Samalla kopterista tuli aika rauhallinen, liikahti meinaan mukavasti noilla kulmilla. Täytyy nyt kotona tarkasti kattoo nuo ja laittaa vaikka 13, ja ehkä sitä vois sen 15t pinioninkin hankkia.

Lentoja molemmilla tuli taas 4kpl, sitten loppui sähkö ja bensa.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #105 : 06 Toukokuu, 2012, 17:13:37 »
Ei auttanut tuo modi, mutta J@nin vinkistä mittasin kulmat ja olihan niitä nupissa +19 ;D Johan rupes pitämään kun loivensi +12 asteeseen. Samalla kopterista tuli aika rauhallinen, liikahti meinaan mukavasti noilla kulmilla. Täytyy nyt kotona tarkasti kattoo nuo ja laittaa vaikka 13, ja ehkä sitä vois sen 15t pinioninkin hankkia.

Lentoja molemmilla tuli taas 4kpl, sitten loppui sähkö ja bensa.
+19 JOOH.  ;D Itellä on Prossa noin 11-12 asteen paikkeilla + ja -. Digitaaline mittari olis kiva. Liikahtaa noillaki kulmilla ihan hyvin omaan lentoon ja perä on kyllä lukittuna paikolleen.

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #106 : 06 Toukokuu, 2012, 22:28:50 »
+19 JOOH.  ;D Itellä on Prossa noin 11-12 asteen paikkeilla + ja -. Digitaaline mittari olis kiva. Liikahtaa noillaki kulmilla ihan hyvin omaan lentoon ja perä on kyllä lukittuna paikolleen.

Kerran oon säätänyt FBL kopterin ilman digitaalista mittaria ja oli myös se vika kerta..

Joo, en tiedä miten noi kulmat on tuonne tullut, oisko noissa servoissa ollut jotain häikkää kun oli viikko sitten swashikin vinossa. Tiedä sitten kuinka kauan sekin ollut vino..

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #107 : 16 Toukokuu, 2012, 18:30:59 »
Parit kuvat kun 7HV on nyt valmis.


Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #108 : 16 Toukokuu, 2012, 23:47:48 »
Hyvä fleet! Löytyy kaiken kokosta. 7HV videoa sitte ekasta lennosta!

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #109 : 20 Toukokuu, 2012, 09:34:19 »
Eilen tuli 7HV:lla lenneltyä 6 akullista leirillä. Tässä eka, enpä ollut edes lapoja ennen tätä pyörittänyt joten jännitys oli aika paha ja 4 minuuttia kun pidättää hengitystä niin ei se ainakaan helpota lennättämistä  ;)



Videolla nuppikierrokset siellä 1600 paikkeilla. Myöhemmin tuli sitten kokeiltua muitakin, 2000:lla on pientä perän vägäystä, joten sen syytä tarvitsee metsästää. Alkuperäiset muoviperälavat vaihtuivat hiilikuituisiin RotorTecheihin, jotka hieman vähensi vägäystä mutta ei poistanut kokonaan. Myös Edget kävi perässä, mutta sama juttu niillä.

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #110 : 20 Toukokuu, 2012, 11:14:50 »
Aloin tuota vägäystä tutkimaan ja pieni ylläri paljastui kun otin peräservon armin irti.



Sitten olisikin kiva tietää mikä tuon on hajottanut..

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #111 : 20 Toukokuu, 2012, 11:44:43 »
Sitten olisikin kiva tietää mikä tuon on hajottanut..

Juuri se wägäys?

Muuten kompassi näytti kyll makialta peliltä. Onnittelut loistavasta hankinnasta!
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #112 : 20 Toukokuu, 2012, 15:32:42 »
Olisikohan ollut valuvirhe, sen verran siisti tuo katkeamiskohta. Laitoin tulemaan saman rattaan metallisena, jos kestäisi paremmin.

Virrankulutuksesta sen verran, että noilla 1600-1800 kierroksilla menee 5min rauhallisessa taivaslennossa n. 2000mAh ja vastariakusta n. 150mAh. Akut Gens Ace 4000mAh 6S 25-50C.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #113 : 20 Toukokuu, 2012, 15:59:23 »
Akut Gens Ace 4000mAh 6S 25-50C.
6S setupillako vaan pörräilet vai oliko sulla kaks tommosta kyydis?

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #114 : 20 Toukokuu, 2012, 16:19:55 »
6S setupillako vaan pörräilet vai oliko sulla kaks tommosta kyydis?

12S eli 2kpl.

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #115 : 23 Kesäkuu, 2012, 15:21:06 »
Tulihan se torppi vihdoin tänään, monesti ollaan lähellä oltukin tässä viime aikoina tällä 450:llä. Edellisestä torpista ehti vierähtääkin 3kk ja reilu 200 akullista. Tällä kertaa syynä oli ihan oma typeryys. Liian matalla ja liian lähellä itseä tuli temppuiltua. Yhtäkkiä kopteri olikin tulossa kohti, joten mitään ajattelematta vasen tikku alas ja holdi päällä. Kovaa se on nurmikenttäkin kun vaudilla tullaan. Pari päivää aikaisemmin tuli tällä kopterilla 100 akullista täyteen ja vaihdoin kopteriin uuden peräputken ja tuet sekä TT:n. Ehtihän ne 4 akullista siinä ollakin.

Kohtuu pitkä lista tuli vaihdettavaa: landarit, päälavat, canopy, alumiinen canopy holder, peräputki, TT, peräputken tuet, pää-, lepatus- ja peränakselit, peräservon armi, nupin linkit ja ehkä yhden nuppi servon rattaat (tai koko servo). Ja toki laakereita sitten kasa.

Torpin jälkeen lennot olikin kunnon säätämisestä, vähemmän korkeutta ja olisi voinut tuoda toisenkin kopterin muovikassissa kotiin.

Tänä vuonna kertyneet lennot:
7HV - 38 akullista
X5 - 90 akullista
450 - 99 akullista

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #116 : 03 Heinäkuu, 2012, 22:21:08 »
Korjatulla 450:llä on taas lennelty ja hyvin toimii. Meni muuten tuossa korjauksessa vaihtoon kaikkiaan 16 laakeria. Uusi canopykin tuli, ALZRC:ltä löytyi 7HV:n canopya vastaavalla värityksellä.


Poissa J@ni

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #117 : 03 Heinäkuu, 2012, 22:22:20 »
Hieno on!  ;D
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: njs:n kopterit
« Vastaus #118 : 03 Heinäkuu, 2012, 22:55:51 »
Toimii!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #119 : 09 Syyskuu, 2012, 21:13:49 »
Oho, pari kuukautta vierähtänytkin viime päivityksestä..

Poron kanssa on ollut kaikenlaista pientä ongelmaa ja lentoja ei montaa kymmentä ole kertynyt. Perälle on vaihtunut MKS 8910A+ kun luulin, että Futaba S9257 vetää viimeisiään, mutta vika olikin muualla. No onpahan nyt 50% nopeampi servo perällä :)

X5:lla on tullut lenneltyä n. 100 akullista. Beasti vaihtui Brainiin jokin aika sitten, ja Brainillä lentoja takana 25 akullista. Otin myös Brainin govin käyttöön. 16t pinionilla ei saa kuin 2400 nuppiin, mutta hyvinhän tuo silläkin liikkuu. Ilman govia HS oli n. 2600. Liian kovat kumit aiheuttaa tuossa helposti tärinää, joten punaiset piti vaihtaa pehmeämpiin. Mukana tulevat mustat on vähän liian pehmeät, joten tuli tilattua KDBB Extreme Editionin kumit ja ne tuntuikin toimivan hyvin. Täytyy kyllä ihmetellä tuota toista X5:sen akkua, Turnigy 4000mah 20C (en ostanut, tuli aikanaan kopterin mukana) ja lentoja takana 69 kpl, mutta akku on ihan kivikova vieläkin ja tehoakin irtoaa vielä kohtuullisti. Ikinä en ole näin hyvää Turnigyn akkua nähnyt, käynyt ilmeisesti joku moka tehtaalla.

7HV:lla oli 1,5kk tauko lenteilyissä kun tuli myytyä Beasti siitä pois ja motti kävi käämityksessä J@nilla. Tänään sitten tauon jälkeen 12 akullista. Tähänkin tuli Brain govilla, 700MX on käämitty 6+6x1.4mm YY ja lisäksi laitoin vino trattaat.  Ero olikin huima edelliseen verrattuna, kopusta tuli myös todella hiljainen vinojen rattaiden ansiosta.
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2012, 23:05:11 kirjoittanut njs »

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #120 : 16 Syyskuu, 2012, 17:08:07 »
Tänään tuli taas oltua kentällä melkein 5h ja kaikilla kopuilla lennettyä: 450 6kpl, X5 5 kpl, 7HV 8kpl

450 Pro toimi taas pitkästä aikaa ja tuo uusi peräservo (MKS 8910A+) on kyllä hyvä, suosittelen. Viimeisin vika oli TT:n eturatas joka oli hieman tullut ulospäin ja näin jumitti rattaita joka taas aiheutti tärinää ja servojen nykimistä.

X5 vinkui vähän, eli joku laakeri menossa, mutta vaikea sanoa mikä. Täytyy varmaan vielä hetken lentää niin on sitten helpompi paikallistaa :) Tuo Brainin govi auttaa kummasti huonojen akkujen kanssa, ei tule samanlaista puutumista tiukoissa liikkeissä.

7HV:ta tuli kiusattua oikein kunnolla. Hyvä uutinen oli, että noparin ylikuumenissuoja toimii. Huono oli se, että se meni päälle. Eli tuo J@nin kääminä moottori haukkaa ihan mukavasti virtaa ja siilestä mitattuna noparin lämmöt oli n. 80 astetta kun tuo meni päälle. Noparille luvataan 120A jatkuvaa ja 180A hetkellistä (10sek), mutta J@nihan on vastaavasta (tosin ohuemmalla langalla) mitannut yli 220A. 3min tikut pohjassa ajelua ja sitten tuo ylikuumenissuoja kytkeytyi. Normaalia lentelyä tuo kestää ihan hyvin ja nopari oli 4min jälkeen 60 astetta. Mielenkiintoista nähdä miten Tohtorin ja Maikon Castlet jaksaa tuon moottorin kanssa Gauissa. Tohtorilla on siinä vielä paksummat langat kuin mun 700MX:ssä  ;D
« Viimeksi muokattu: 19 Syyskuu, 2012, 14:13:15 kirjoittanut njs »

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #121 : 19 Marraskuu, 2012, 22:50:01 »
On vähän heikosti tullut harrastettua viimeiset 2kk, lennot 450: 0, 7HV: 3, X5: 20.

No toinen kausi kopterointia kuitenkin takana. Tällä kaudella päästiin jo 460 akulliseen kun viime kausi jäi 167 akulliseen. Eli 450 Pro 161kpl, X5 226kpl ja 7HV 73kpl. 7HV tuli tälle kaudelle hankittua ja vaikka lennot jäikin noin vähäisiksi niin kyllä iso kopteri on aina iso kopteri :) Lompakko kiitteli kun X5 ja 7HV säästyivät torpeilta tällä kaudella. 7HV:n vähäiset lennot johtuivat lähinnä hajonneesta latauskalustosta ja sitten pitihän sitä 7HV:tä päivitellä heti reilun 50 lennon jälkeen (700MX käämiminen, Beast->Brain ja vinot rattaat). Ensi kaudella kyllä 7HV saa lentoaikaa huomattavasti enemmän. Syyskuun lopulla tuli 450 Pro myytyä pois, ihan jees kopteri mutta liian herkkä hajoamaan.  Ilman tämän kokoista kopteria kun ei osaa olla, niin Warp 360 tulossa.

X5:lla tuli paljon lentoja kesällä, mutta jotenkin se on alkanut tuntua turhalta välimallilta, sitä ei uskalla lentää kuin 450:stä joten miksi edes lentää kun teen sillä samaa kuin 7HV:lla. Ja monesti kesällä kun koko kalusto oli mukana niin vähiten X5 oli ilmassa. Sama juttu eri lennätyspaikoissakin, siellä missä voin lennättää X5:sta niin myös 7HV mahtuu. Joten sen myynti on ollut mielessä, mutta olkoot nyt vielä tuossa jos vaikka keväällä taas innostuu siitä.
Viime viikonloppuna X5 kitin mukana tullut Turnigy 4000mah 6S 20C myös kuoli vihdoin, 78 lentoa ja eikä ollut edes pullistunut yhtään. Normaalisti lentelen 4min tuolla, mutta nyt oli pakko ottaa alas jo 2min kohdalla kun kierrokset vaan laski eikä nousseet takaisin. Kennojännitteet näytti 3.3V siinä vaiheessa. Hyvin se kesti Turnigyksi.

Viime keväänä tuli harjoiteltua paljon uutta lentämiseen, mutta sitten jumituin alkukesän jälkeen tekemään aikalailla samaa koko loppukesäksi. Varmasti suurimpana syynä tähän oli simutuksen lopettaminen kokonaan. Siinä sen tärkeyden taas huomasi hyvin. Talveksi oon saanut järkättyä liikuntahallivuoron, joten taas pitäisi pikkukopteri ostaa, luultavasti Nano CPX. Jos tuolla saisi parempin harjoiteltua ja pidettyä tuntumaa yllä kuin satunnaisilla talvisilla lentokerroilla (viime talvena joulu-maaliskuu 26 lentoa) ja simulla.

Kai tuota mun lentoa voisi kutsua tällä hetkellä sellaiseksi vauhdikkaaksi taivaslentelyksi. Nyt simutttelu on taas alkanut hieman kiinnostamaan, joten jos ensi kaudella sitten päästää siihen ekan kauden päätteeksi asetettuun tavoitteeseen: “Jos sitä vaikka sitten ens kesänä osaisi jotenkin lentää.” :D

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #122 : 20 Marraskuu, 2012, 17:24:12 »
7HV:ta tuli kiusattua oikein kunnolla. Hyvä uutinen oli, että noparin ylikuumenissuoja toimii. Huono oli se, että se meni päälle. Eli tuo J@nin kääminä moottori haukkaa ihan mukavasti virtaa ja siilestä mitattuna noparin lämmöt oli n. 80 astetta kun tuo meni päälle. Noparille luvataan 120A jatkuvaa ja 180A hetkellistä (10sek), mutta J@nihan on vastaavasta (tosin ohuemmalla langalla) mitannut yli 220A. 3min tikut pohjassa ajelua ja sitten tuo ylikuumenissuoja kytkeytyi.

Tätä piti eilen sen verran kommentoida, että eipä tuo ollutkaan ylikuumenissuoja vaan ihan LowVoltageCut joka kytkeytyi. Ylikuumenemissuojaa päästään kokeilemaan sitten ensi keväänä kun hankin uudet 55-60C akut tuohon :) Eli voipi mennä uuden noparin hankinnaksi samalla ellei halua polttaa koko kopteria jos tuo suoja ei toimikaan.

Vaihtoehtojahan ei ainakaan kauheasti ole: Castle 160HV, YGE 160HV-K, Jive 120HV, Kosmik 160 tai 200.
« Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu, 2012, 17:35:15 kirjoittanut njs »

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #123 : 11 Maaliskuu, 2013, 23:58:04 »
YGE 160 HV-K sitten eksyi kopteriin. Samalla LiFE vaihtui Gryphon QUASAR becciin.









Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: njs:n kopterit
« Vastaus #124 : 12 Maaliskuu, 2013, 00:07:13 »
kannattaa varmaan laittaa noi moottorijohdot tuolta velcron alta ni ei heti murru päistä poikki ku vapisee ympäriinsä valtoimenaan ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
10302 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2016, 20:22:42
kirjoittanut 338federal
0 Vastauksia
1558 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2017, 12:29:23
kirjoittanut Teme
15 Vastauksia
3633 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Lokakuu, 2019, 17:46:58
kirjoittanut R3DgRu
6 Vastauksia
2843 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Tammikuu, 2020, 19:19:44
kirjoittanut Matti Häkkinen
3 Vastauksia
1639 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2022, 19:22:43
kirjoittanut TeroS