Kirjoittaja Aihe: Lentonopeuden mittaus  (Luettu 29810 kertaa)

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Lentonopeuden mittaus
« : 16 Helmikuu, 2011, 07:46:28 »
Onko mahdollista esimerkiksi kevät- tai syysleirin yhteydessä järjestää lentonopeuden mittausta?

Ei tarvitsisi välttämättä olla kilpailu kysymyksessä. Täällä varmaan joku tietää tarvittavat laitteet ja hyvät järjestelyt turvallisuuden ja muun kannalta.

Itseäni kiinnostaisi tietää paljonko nuo omat kopterit tai ainakin toinen niistä kulkee, vaikka niitä ei sen kummemmin olekaan viritelty.

-Pekka- 
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #1 : 16 Helmikuu, 2011, 08:26:20 »
Pari vuotta sitten Freya kulki Paattisilla 138km/h.
Kovempaakin tuo Ege olis voinut vetää;)
Nyt on tullut noita nopeus videoita katottua, niin korkealta vapaa pudotuksella vauhtia, loiva oikaisu pitchiä lisäten.

Henseleitit saattaa osaavissa käsissä vetästä sen 200km/h.
Mutta en usko, että kukaan vielä on niin paljoa noilla täälä leikkinyt, että hirveesti yli menisi;)
Ainakin meidän kolmen Henseleitit kerkii leirille, multa kun ei puutu, kuin mekaniikka.

Eilen oli pakko tehdä tuo nopari valmiiksi:
- Johtavalla epoksilla jäähdytys siili kiinni Jiveen
- Jiven moottorijohtojen lyhennys, liitinten kolvaus ja kutistesukkaa päälle.
Enää 2kk niin Hensut on täälä:)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #2 : 16 Helmikuu, 2011, 09:17:30 »
Leirillä on mitattu perinteisesti tutkalla. Toinen (ei niin tarkka?) tapa olisi GPS, multakin löytyisi vermeet tähän. Eli EagleTree + GPS kopterin kyytiin ja sitte vaan hurjastelemaan. EagleTree:stä saa halutessaan dataa livenäkin maahan. Lennokkipiireissä käyttävät ilmeisesti jotain valo- tms. veräjiin perustuvaa ratkaisua, jossa lentolaitteella pitää lentää läpi kahdesta "portista", joiden välinen matka on tiedossa ja matka-aika mitataan.

Kaikissa edellisissä tavoissa on se ongelma, että ne mittaavat vain maanopeuden. Myötätuuleen siis pääsee kovempaa, kuin vastatuuleen. Tyynessä ongelma toki poistuu.

Nopeuslennosta voisi tehdä puoli-virallisen tapahtuman määrittämällä tietyn pätkän joka pitää lentää vaakalentoa kahteen suuntaan saman akullisen/tankillisen aikana. Lopputulos olisi kahden eri suuntaan tehdyn ohilennon nopeuden keskiarvo.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #3 : 16 Helmikuu, 2011, 09:51:06 »
Huomenta,

Tuo nopeuden mittaus onkin sitten tulkinnan varainen juttu. Viralliset FAI:n nopeusennätykset tehtiin siten, että 100m matka lennettiin edestakaisin vaakalennossa. Tällä pyrittiin kumoamaan vasta ja myötätuulen tuomat edut sekä estettiin mahdoton syöksyttäminen jolla kopterin nopeus tietenkin saadaan suuremmaksi mitä normaali vaakalentonopeus olisi. Tuo mittaus suoritettiin sekuntikelloilla ja siitä laskettiin nopeus. Hieman duuniahan se vaati kun tätä joskus vuosituhannen alkupuolella viimeksi kokeiltiin. Taidettiin sen aikaisilla vehkeillä päästä 140km/h lukemiin. Ihan tarkkoja lukuja en muista.

Syöksytysnopeus onkin sitten ihan eriasia. Tulee 10kg rautakuulakin melko lujaa maatakohti kun sen parin km. korkeudesta pudottaa ;) Samoin hetkellinen lentonopeus saattaa olla joskus ihan jotain muuta kuin maksimivaakalentonopeus. Eilen uutisoitiin kun Kankkunen oli ajanut jollain Bentleyllä uuden jäänopeusennätyksen 330km/h. Siinäkin ajettiin jäätietä vastakkaisiin suuntiin ja olikohan siinä se mittausalue 1km. jolta mitattiin keskinopeus. Hetkellinen huippunopeushan saattaa sitten vaihdella.

Sitten jotain nopeuteen vaikuttavia tekijöitä.

- Osa meistä minä mukaanlukien ei jostain syystä osaa lentää kopterilla suorassa, vaan taivaalla painetaan menemään hieman kahva edellä. Tuo hidastaa kopterin lentoa ihan oleellisesti kun perä vastustaa menemistä enempi. Nykyiset gyrot ovat vielä niin hyviä kaikenlisäksi, että se onnistuu. Onneksi tuosta pääsee eroon. Vaihtaa nopeuskisan ajaksi gyron rate moodiin jolloin peräevä voitaa kopterin linjan oikein. Heading Lock tai Hold miksikä sitä haluaa kutsua aiheuttaa sen, että perä jäkittää vastaan jos sitä ei osaa ajaa itse aivan suoraan.

- Toinen nopeutta merkittävästi syövä asia on kopterin nyökkiminen elevaattori suunnassa. Tuon hallintaan on sitten niin paljon eri ratkaisuja etten ala niitä tässä käymään läpi jollei joku sitä erikseen pyydä. Syitä kun on peukalon tärinästä nupin lepatuskumeihin ja moneen muuhun siltä väliltä.

- Kolmas asia onkin sitten roottori lähinnä lapojen pituus ja hyötysuhde ja roottorin kierrosalue. Nyt sitten nostankin kädet suosiolla pystyyn. En osaa sanoa onko samalla roottorin kierrosnopeudella lyhyet vai pitkät lavat nopeammat? Pidemmillä tulee enempi työntövoimaa mutta niillä on suurempi ilmanvastus. Tuota pitäisi testata jos oikein kilpailuhenkiseksi alkaa. Oma perstuntuma on se, että lyhyemmät lavat ja enempi kierroksia nuppiin on nopeampi kuin pidemmät lavat ja vähemmän kierroksia. Mutta toi on ihan fiilis pohjalta heitettyä. Kulkeehan ne isot kopterin melkein 300km/h vaikka niissä on ihan törkeän monta metriä pidemmät lavat ja alle 600 rpm nupissa ;) Uskoisin myös, että parempi ratkaisu on paljon kierroksia vähän kulmia kuin vähän kierroksia ja paljon kulmia.

- Sitten lopuksi siihen nopeuteen tietenkin vaikuttaa kopterin ilmanvastus. Etusijalla taitaa olla koppakoneet ja etenkin Staycee kopat jotka lienee virtaviivaisimpia mitä markkinoilla on. Jalakset hieman vastustaa joten kyllä sitä yhden lennon voi lentää ilman jalaksia ;) Mitä korkeammalla nuppi on, niin sitä enempi se vastustaa. Ainakin Hirobon koptereissa pääakselin korkeutta pystyy muuttamaan joten niin lyhyt pääakseli käyttöön kuin mahdollista ja ihan oma nopeussetuppi käyttöön ;) Samoin kaikki aukot kopassa lisää ilmanvastusta joten yhden keikan lyhyen lentokeikan ajaksi jäähdytysaukot vaan surutta umpeen jotta ilmanvastus pienenee ;) Kyllä se kone pari minuuttiia ilman hyvin toimivaa jäähdytystä toimii... ainakin viileässä kelissä ;)

Sitten kun suoralento alkaa tuntua tylsältä niin pylon kisat parillakin kopterilla on aika jännää ;) Joskus on tullut lennettyä pyloani kopterilla yksin, mutta onhan se paljon mielenkiintoisempaa kun rataa kiertaa vaikka toinenkin kopteri ;) Mielellään vastakkaiseen suuntaan, niin yleisöllä on enempi jännitettävää...

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #4 : 16 Helmikuu, 2011, 10:06:13 »
minkähänlainen turvakoppi katsojille tarvittas, jos tuollainen pylon kisa järjestettäisi;) video kuvaa tarjottas sitten pubiin tai mökille kisapaikalta...

Johny: en ollut linkkaamassa mitään pätkää;)
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2011, 10:34:40 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #5 : 16 Helmikuu, 2011, 10:22:56 »
Mä voin ottaa tutkan taas mukaan.

Tässä muuten toi pylonointi video :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

JCA

  • Vieras
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #6 : 16 Helmikuu, 2011, 10:27:59 »
Samppa:
E: Sammy kerkes ensin..


Kannatan ehdottomasti tätä mittausta, olisi kyllä ihan siistiä päästä näkemään. Suostuiskohan Turun polaasi tuleen tutkaamaan ja kirjottaa ihan poliisin laput nopeimmille? :D
Vois ihan kokeilla mitä noi vermeet menee vaakalennossa (jos joku saa sen kopterin lentämään suoraan sopivan pitkän matkan) ja sitten ottaa huiput syöksyttämällä.

Henseleitin canopyhan on vähän niinku

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #7 : 16 Helmikuu, 2011, 10:47:19 »
En tiedä miten luotettavasti noilla tutkilla saa sitä nopeutta mitattua. Onhan noilla rc-autoillekin mitattu nopeudet kokolailla kohdallaan. Silloin on päästy tutkaamaan autoa suoraan edestä- tai takaapäin. En tiedä millainen virhe tuollaiseen tutkaan tulee kun nopeutta mitataan liikkeen sivusuunnasta. Esimerkiksi valokuvauksessakin liikkuvaa kohdetta voi sivusta seurata ja kun kuvattava kohde pysyy samassa kohtaa kameran etsintä koko ajan ja nappaa liikkeesä kuvan, on liikkuva kohde about terävä ja tastasta tosiaan näkee, että vauhtia on ollut. Mutta kameran mielestähän tuossa se kovaa liikkuva kohden on paikoillaan. Vähän samaa efektiä varmasti tutkallakin tulee jolle pääse aivan suorran edestä päin mittaamaan. Eli käytännössä tutkan kanssa tutkaaja pitäisi saada 10m - 20m korkeuteen lentolinjalle jolloin mittaus onnistuisi mahdollisimman luotettavasti.

Toinen kysymys onkin se, että miten laaja se tutkan säde on. Vaikka sillä on mitattu niitä nopeuksia, niin miten luotettava se oikeasti on? Meinaan ei tuollaiseen kopteriin oli helppo osua kapealla säteellä.

Hitto kun tuo GPS-mittauskaan ei ole aivan tarkka. Siinäkin on heittoja silloin tällöin suuntaan jos toiseen vaikka melko hyvin yleensä pitääkin kutinsa.

Toisaalta ei tässä kai mitään virallista ennätystä olla tekemässä joten pääasia on se, että on mukavaa touhuamista vaikka pieniä mittausvirheitä olisikin.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #8 : 16 Helmikuu, 2011, 10:51:40 »
no joku teistä helsingin suunnalla vaa nätisti pysäyttää hottentotit kehä 3:lla ja kysyy kauniisti et "kuis tarkka toi teitin fööni on ja kui pienii kohteit sil voi mittaa ku pitäis saaha tietää rc kopterin nopeus?" :D

P.S. en ota mitää vastuuta siitä miten he saattavat reagoida tohon (ei ne ainakaa viime meripäivillä tykänny ku kauhees darras menin kysyy et voinko siirtää autoni paikasta toisee) :D

JCA

  • Vieras
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #9 : 16 Helmikuu, 2011, 10:54:42 »
Mäpä kysäsen duunissa kun polaasit käy ens kerran :)

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #10 : 16 Helmikuu, 2011, 11:21:45 »
Tutka heittää iloisesti tuossa, kuten Timo asiasta mainitsikin.
Kovat ukot lentää kahdessa metrissä vaakasuoraan ja sitten se vielä kovempi äijä seisoo tutka kourassa keskellä lentolinjaa ::)

Tutka osaa poimia kohteen yllättävän hyvin ja tutkaamista helpottaa maksiminopeuden näyttäminen varsinaisen tutkaamisen päätyttyä (kun liipaisimen irroittaa, ruudulla näkyy maksimi nopeus).
Tutkaajan tulee huolehtia siitä, että seuraa kohdetta ja pitää lipaisimen pohjassa koko tutkattavan matkan ajan. Tämän jälkeen vaan nostaa sormen liipaisimelta ja lukee tuloksen näytöltä.
Eihän tuo mikään huippulaite oo, mutta on se vähän parempi kuin nuo lego-tutkat.
Muistaakseni toi kikotin http://www.bushnell.com/products/other-products/speed-gun/101901/
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #11 : 16 Helmikuu, 2011, 11:34:55 »
Tulihan ne henseleitit heti mukaan tähän nopeustaisteluun  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #12 : 16 Helmikuu, 2011, 17:18:35 »
Tutka heittää iloisesti tuossa, kuten Timo asiasta mainitsikin.
Kovat ukot lentää kahdessa metrissä vaakasuoraan ja sitten se vielä kovempi äijä seisoo tutka kourassa keskellä lentolinjaa ::)

Tutka osaa poimia kohteen yllättävän hyvin ja tutkaamista helpottaa maksiminopeuden näyttäminen varsinaisen tutkaamisen päätyttyä (kun liipaisimen irroittaa, ruudulla näkyy maksimi nopeus).
Tutkaajan tulee huolehtia siitä, että seuraa kohdetta ja pitää lipaisimen pohjassa koko tutkattavan matkan ajan. Tämän jälkeen vaan nostaa sormen liipaisimelta ja lukee tuloksen näytöltä.
Eihän tuo mikään huippulaite oo, mutta on se vähän parempi kuin nuo lego-tutkat.
Muistaakseni toi kikotin http://www.bushnell.com/products/other-products/speed-gun/101901/
Joo tutulta näyttää toi tutka ja se mun nopeuden ottaminen oli just semmosta että ajoin niin korkeelle kopterin ku näin ja sitte pystärillä käännös ja täysiä maatakohti ja loiva oikasu ja varmasti ei kone lentäny suoraan   ;D  ja oli ihan Fai kulmat käytössä olisko ollu 9 astetta sab lavoilla 710 muistaakseeni ja Irmeli koppa.  ;D
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2011, 17:21:02 kirjoittanut Ege »

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #13 : 16 Helmikuu, 2011, 18:20:01 »
Sille tutkaajalle pitäis olla joku suoja, minkä taakse vetäytyä, jos näyttää, että kopteri tulee silmille.

Tutkahan näyttääpi oikein vain ihan edestä, mitä sivummalta mitataan, sitä pienempi on vauhti.

Jos esim. ajaisi ympyrää tutkaajan ympäri samalla etäisyydellä koko ajan, ymmärtääkseni tutka näyttäisi 0 km/h nopeudeksi. Se tutkan sivuliikehän ei käytännössä vaikuta, tutka kai vertailee kohteesta takaisin kimpoavan signaalin aikaeroa ja laskee siitä nopeuden. tjsp.

Ege tais silloin leirillä tosiaan syöksyttää Irmeliä 138 km/h, mä taisin päästä Skeidalla 10 km/h vähempi...ja lepatusakseli väänty vauhdin heivaamisessa, kun se vähän pääsi haukkaamaan.

Yhden herran vissiin piti lentää kokokoppa Reijolla 200 km/h, asiasta oikeen vetoakin lyötiin.

Panos oli 100ee, mä lupasin voiton lahjoittaa johonkin reippaaseen, harrastukseen liittyvään juttuun, se on muuten vieläkin roikkumassa, lahjoituksen kohteesta saa antaa hyviä ehdotuksia  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #14 : 16 Helmikuu, 2011, 19:02:47 »
GPS ja siihen reaaliaikainen linkki on varmasti se yksinkertaisin ja loppujen lopuksi ehkä myös riittävän luotettava ratkaisu. EalgeTree + GPS + OSD Pro + EagleEyes, niin kopterin nopeuden saa suoraan ilmasta läppärin näytölle. Joku ko. kombon omistava voi kommentoida, saako nopeuden peräti graafina, vai pitääkö koittaa tuijottaa mittareita?

Toki GPS:n paikkatieto heittää aina jonkin verran, mutta satakin metriä kun posottaa suoraan ja koittaa siitä ottaa keskiarvoa, niin ollaan varmasti aika lähellä totuutta. Tollasen GPS+hilut -paketin saisi helposti rakennettua modulaariseksi, eli velcrolla vaan mittaus/lähetin-paketti kopterin pohjaan kiinni ja taivaalle.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #15 : 16 Helmikuu, 2011, 19:15:06 »
Aikaa enne trexejä...

Elettiin vuotta 2003 tms. Vesivehmaalla järjestettiin ihan virallinen nopeusmittausvaakalennos sa, eikä missään syöksytyksessä. Siinä lennettiin muistaakseni juuri sitä 100m matkaa edestakaisin ja keskinopeutta laskettiin. Silloinen voittokone oli Hiorobon Eagle EX2 ja Black Shark 2 kopan kopio sisäänvedettävillä laskutelineillä.

Lennokit.netissä lienee oikeat tulokset mutta asianomaisten kesken juttelin, niin Jyrki Lehtinen taisi lentää vaakalentona 163km/h ja Ari Holmström 159 km/h, nämä siis keskinopeudet vaakalennossa.

Että mitkä ilmajarrut sulla on Ege ollut jos syöksyssä on vauhtia ollu vaan tuon verran?

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #16 : 16 Helmikuu, 2011, 22:09:12 »
Aikaa enne trexejä...

Elettiin vuotta 2003 tms. Vesivehmaalla järjestettiin ihan virallinen nopeusmittausvaakalennos sa, eikä missään syöksytyksessä. Siinä lennettiin muistaakseni juuri sitä 100m matkaa edestakaisin ja keskinopeutta laskettiin. Silloinen voittokone oli Hiorobon Eagle EX2 ja Black Shark 2 kopan kopio sisäänvedettävillä laskutelineillä.

Lennokit.netissä lienee oikeat tulokset mutta asianomaisten kesken juttelin, niin Jyrki Lehtinen taisi lentää vaakalentona 163km/h ja Ari Holmström 159 km/h, nämä siis keskinopeudet vaakalennossa.

Että mitkä ilmajarrut sulla on Ege ollut jos syöksyssä on vauhtia ollu vaan tuon verran?

--
Timo


No enempää ei tullu koitettiin aika monta kertaa ja oothan sä nähny ni ei se mun kopteri suoraan kulje ku en vaan osaa.

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #17 : 16 Helmikuu, 2011, 22:10:00 »
Juzalla tais olla fpv-kopussa nopeusnäyttö jos en väärin muista, osaa varmaan itse kertoa enemmän laitteen luotettavuudesta.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #18 : 16 Helmikuu, 2011, 22:18:51 »
Mullakin nopeus N9:llä taisi olla jotain 115km/h, mutta moottorista oli tuolloin säädöt huonot. Markus kellotti muistaakseni 130km/h 450:llä (olisko ollut v2), joka kylläkin hetkeä myöhemmin räjähti ilmaan  ;D (good fun!)

Nämä FBL vehkeet kulkee kyllä aika haipakkaa, sillä tangon aiheuttamia vastuksia ei ole. Muutaman kerran olen tuota 700E:tä pistänyt menemään suoraan, niin nopeus nousee kyllä nopeasti aika kovaksi. Hymyilyttää vaan kun menee niin hätäiseen.

-

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #19 : 16 Helmikuu, 2011, 22:30:12 »
Tuolla padasjoella kyllä päihitin Freya Evo op missä oli nova-4 koppa  Revittelijän Ultimaten missä oli 100cm3 bensamosa eli kyllä toi kokokoppa auttaa hirveesti nopeudessa.
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2011, 22:31:48 kirjoittanut Ege »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #20 : 16 Helmikuu, 2011, 22:40:27 »
Arilla muuten tais olla silloin ihan Freyan avokoppa. Eli jos oikein muistan, niin Jykä sai 4km/h etua silloin kopalla... No Saattoihan noissa olla muitakin eroja...

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #21 : 16 Helmikuu, 2011, 22:46:03 »
Arilla muuten tais olla silloin ihan Freyan avokoppa. Eli jos oikein muistan, niin Jykä sai 4km/h etua silloin kopalla... No Saattoihan noissa olla muitakin eroja...

--
Timo
Ja veikkaan että niin laihalle säädetyt moottorit ku uskals laittaa. Mullahan on aina liian rikkaalla ni ei varmaan kaikkia tehoja irtoo mut moottorit kestää niin kauan kunnes torppaan. 3 mäntä avaimenperää kertyny yhen annoin Makelle.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #22 : 16 Helmikuu, 2011, 22:57:48 »
Siihen aikaan lennettiin muuten YS80ST moottoreilla ja nykyiset 91St antaa tehoa enemmän. 80:set oli kenkkuja säädettäviä... Eikä ollut kun 680mm lapoja  ;)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #23 : 16 Helmikuu, 2011, 23:18:19 »
jossain ameriikoissa päin oli nopeusmittaus toteutettu mikrofoonilla jonka ohi ajettiin ja sitten tietokone laski nauhoitetun äänen vääristymästä nopeuden. ilmeisesti doppler-efektiin perustuu. en tiedä kuinka tarkka tuollainen systeemi on, mutta ei ainakaan pitäisi olla kallis toteuttaa. noitahan voisi vaikka pistää useamman peräkkäin niin saisi syöksyttämisyritykset karsittua pois, ja mikrofoonitkin voisi ripustaa vaikka jonkun tikun päihin niin ei tarveisi maassa kiinni lennellä. olis muuten näppärä ohjelma kännykässä tuollainen, kukas alkaa koodaamaan? ::)

JCA

  • Vieras
Vs: Lentonopeuden mittaus
« Vastaus #24 : 17 Helmikuu, 2011, 00:32:02 »
Eikös vastaava ohjelma löydy jo kännykään? Se vaan laski nupin kierrokset..