Kirjoittaja Aihe: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.  (Luettu 20676 kertaa)

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« : 04 Marraskuu, 2014, 19:51:03 »
Tulipa hankittua otsikon mukainen kopu ja tontitettua se kuten kirjoitin tuolla http://www.kopterit.net/index.php?topic=24227.0

Eli nyt kun kopu on pakko purkaa atomeiksi niin tutustutaampa tarkemmin sen tekniikkaan ja sisuskaluihin.  Koitan pistellä kuvia hieman tännekkin ja picasan alle tulee varmasti enemmänkin...

TÄRKEÄÄ. jos ostat ko. kopun niin aseta parametrit kuten facebook ryhmässä neuvotaan ennen kuin lennät sillä.
MAA-ASEMAN FAILSAFE OLI OMASTA  TEHDASASETUKSISSAAN POIS PÄÄLTÄ eli jos olisi karannut androidilta niin sinne se sitten olisi mennyt ilman että mitään olisi ollut tehtävissä...

Tämän ketjun tarkoituksena on siis tutustua kopterin tekniikkaan puolueettomasti ja tekniikkaankin nippeli painotteisesti ottamatta kantaa hinta laatusuhteeseen tms. Myyjät  tietysti hehkuttavat uutuutta ja niinhän heidän tulee tehdäkkin, mutta onko kopteri hintansa väärtti niin sen saa jokainen  miettiä omassa mielessään...

Itsellä ei ole kokemusta juurikaan muista Quodeista joten joku kenellä on niin voi sitten kertoa plussat ja miinukset muihin malleihin nähden.

Tekniset tiedot walkeran sivuilta



Omassa suomesta ostetusta paketista löytyi
Devo F12E radio
Ilook+ kamera
G-3d gimpaali
5400mah/ 6 kennon lipo.
5a laturi
BT-2401A/B datalinkki maa asemaa varten (EI TOIMI ILMAN PÄIVITTÄMISTÄ)EI TOIMI VALITETTAVASTI SAMAAN AIKAAN RADION KANSSA
Scout X4 kopteri jonka sisältä sitten löytyy...
FCS-X4 ÄLY ( arduino) tarkennusta tulee jatkossa lisää
RX709 VASTARI telemetria portilla ( portista kytketty vain yksi johdin gps moduuliin ei muuta)
BT-2401A MAA-ASEMA LINKKI
GPS UBLOX NEO-6M-0-001 ( sisältää kompassin ja pariston) ymmärtääkseni ei ihan parhaimpia siruja, mutta tiedä sitten kannattaako vaihtaa vai ei?
YLIMÄÄRÄINEN SERVO LIITIN ( Menee gimpaalin johtosarjaan mutta ei ole kytketty mihinkään.
YKSI HASSU MÖYKKY ( menee aux7 gimpaalin johtosarjaan. liittyyköhän kameran laukomiseen)


DATALINKISTÄ.

Eli mukana tulee MAA-ASEMA linkki jonka kautta voi kopteria sitten hallita, ohjelmoida ja säätää Android tai ios laitteella.
SUURIN PETTYMYS TÄSSÄ PAKETISSA. Datalikki ei toimi radion kanssa samaan aikaan. Eli vain jompi kumpi voi olla yhteydessä kopterin joko linkki tai sitte devo12.  Datalinkki kaataa android laitteet kunnes se on päivitetty ja päivitykseen tarvitaan walkeran usb-uart ohjelmointi kaapeli, siis se sama kuin vanhemmissa walkeran vehkeissäkin.

JOS TAAS KYTKEE KAAPELILLA MISSION PLANERIN KIINNI KOPUUN NIIN DEVON RADIO TOIMII NORMAALISTI.
Järkeeni ei mene miksi tuo on tehty noin. Miksei linkki vain voi linkittää kuten langaton usb jolloin radion ja langattoman missien planerin käyttö onnistuisi yhtä aikaa. Eli reittipisteitä voisi heitellä sinne lennossa ja ennen kaikkea lentodata tulisi täydellisenä alas koneelle. Ardupilottiinhan näitä kolmannen osapuolen linkkejä on asennettu niin miksi walkeran omilla linkeillä homma on estetty.

Radioon tai älyn ei myöskään ole oletuksena asetettu autopilot tilaa eli vaatii pientä säätämistä jos haluaa pitää kontrollit radiossa ja tarvittaessa käynnistää reittilento radion kautta. Itse tein tämän tappelemaan aikani radion mix,travel etc säätöjen kanssa.

Omassa koneessani ei gps hold pitänyt konetta paikoillaan ainakaan alkuperäisillä parametreillä joten en kauheasti luottaisi noihin Gps toimintoihin ainakaan vielä vaikka kaiken maailman youtube videot ja myynti esitteet niitä hehkuttavat.  Nämä ongelmat saattavat tietty korjattua päivitysten myötä mutta tätä kirjoitettaessa toiminta on mitä sattuu...
JATKUU....

GPS on siis samaa kauraa kuin qr350pro mallissa. Piireiltään identtinen mutta piirilevy suurempi.
« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2014, 18:39:58 kirjoittanut porepe »

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #1 : 04 Marraskuu, 2014, 21:41:21 »
Walkeralta tulee Scout:iin korjaukset, jossa on korjattu näitä alkusarjan ongelmia. Tarkkaa listaa en saanut, mutta interferenssi ongelmat on korjattu ja uudet asetukset ja softapäivitykset ovat nyt tulossa (kolmas versio). GPS:n tarkkuutta koittavat vielä parantaa.
« Viimeksi muokattu: 11 Marraskuu, 2014, 13:33:14 kirjoittanut VERTICAL »
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #2 : 04 Marraskuu, 2014, 21:58:01 »
Mielenkiintoista ja mukavaa kuulla että paneutuvat ongelmiin. Mahtaakohan päivitys olla pelkkää softaa vai myös rautapuolta? Tuo android lähti tulille kun päivitin nuo linkit uudemmalla filulla. Tiedä sitten mikä beeta versio on itselle tullut mutta tällä mennään...


Molemmista walkeran linkkipalikoista löytyy sekä usb että uart liitin ja maapuolen palikasta myös bluetooth. Tiedä sitten millaisella modauksella tai ohjelmalla saisi nuo toimimaan vain tyhmänä linkkinä. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että kopussa oleva linkki keskustelee uartin kautta älyn kanssa. Myös  kaikki käytössä olevat vastarin piuhat  paitsi aux7 ja telemetria menevät linkkipalikan kautta seuraavasti
Vastarin Databus -> BT-2401A ppm in
Vastarin aux4 -> BT-2401A pwm in 3
Vastarin aux5 -> BT-2401A pwm in 2
Vastarin aux6 -> BT-2401A pwm in 1
Vastarin aux7 -> kamera gimpaalin johtosarjaan jonkun pwm releen tms möykyn kautta.

Vasta tuosta BT Mokkulan ulostuloista ne menevät älylle elikkäs laitteelle FCS-X4

Ainoa piuha mikä menee suoraan vastarilta älylle on tuo telemetria piuha joka siis menee Gps modulin johtosarjaan.
Eli luultavasti tuo BT mokkula estää liikenteen vastarin ja älyn välillä jos maa-asema linkki on aktiivisena jolloin ohjaaminen radion kautta on luonnollisesti mahdotonta. Vielä en ole varma miten tuo radion blokkaa mutta koitan ottaa selvää koska mielestäni olisi turvallisempi jos radiota voisi käyttää...

Pitää viellä varmistaa mutta mielestäni kaikki muu menee datana / ppm muotoisena paitsi laskuteline ja kameran ohjaukset.
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2014, 22:06:56 kirjoittanut porepe »

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #3 : 04 Marraskuu, 2014, 23:58:35 »
Eli alustavasti sain ainakin walkeran oman maa-asema softan pelaamaan devon rinnalla kun ohitin bt palikan ja nyt vastari keskustelee suoraan aivojen kanssa mutta reittipisteet, parametrit, lentodata etc siirtyvät uart kaapelin kautta älyn ja bt palikan välillä. Tietenkään en pysty nyt konetta androidista manuaalisesti virtuaali tikuilla lentämäään mutta eipä ole tarvettakaan...

Gps vaeltamisen näkee oheisesta kuvasta kun kopu on oikeasti ollut paikoillaan noin 10 minuuttia. Kuvassa ei ole alkulämmittelyn rataa vaan ainoastaan se mitä kone mukamas liikkui kun oli ollut päällä aikavälillä 5-15minuuttia...

Edit: PAHIMMAT JÄIVÄT KUVAAMATTA.  kone siirtyi yhtäkkiä mukamas noin kilometrin pohjoiseen ja sieltä vajaa kilsan etelään vaikka olla möllötti samassa paikassa. Tosin kuoret auki joten kannen maataso elikkäs kuparilevy ei ole paikoillaan... Silti mielenkiintoista seurattavaa tabletin ohjelmistosta kun kopu ajaa mukamas pari kilometriä noin 5 sekunnissa... 3 ja 5 välähdyksen paikoitusero oli luokkaa 5 metriä... Katsotaan jos saan parempia tuloksia kun kansi on kiinni... GPS MAATASON PUUTTUMINEN SAATTAA AIHEUTTAA OMAT HEITTONSA JOTEN  LUE TÄTÄ VARAUKSELLISESTI ELI RAUTALANGASTA VÄÄNNETTYNÄ KUN KOPTERI ON KASASSA NIIN GPS TODENNÄKÖISESTI TOIMII PAREMMIN...
« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2014, 00:18:23 kirjoittanut porepe »

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #4 : 05 Marraskuu, 2014, 09:43:26 »
Kannattaa huomioida tämä:

IMPORTANTLY, do not leave the scout on for extended time without binding to GCS or radio, as that WILL fry the power board. (Dont ask how we know)  ;D

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #5 : 05 Marraskuu, 2014, 18:12:09 »
Kannattaa huomioida tämä:

IMPORTANTLY, do not leave the scout on for extended time without binding to GCS or radio, as that WILL fry the power board. (Dont ask how we know)  ;D

Nyt meni kyllä hieman yli hiseen
.. miten hitossa tuo seisottamin tuohon vaikuttaa
Vai keittääkö se regulaattorit vai  mitä.


Sain tänään uuden rungon mallia carbon look...
On kyllä aika operaatio vaihtaa...

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #6 : 05 Marraskuu, 2014, 18:50:17 »
Pitää viellä vilkaista tuo aivolaatikko tarkemmin läpi mutta äkkiseltään alkaa tuntumaan että scout on runko,moottori ja akkupuolta lukuunottammatta identtinen qr350pro kopterin kanssa. Tietty vastarissa telemetria portti ja sitten tuo maalinkin mokkula android ja ios laitteita varten scoutista löytyy joita ei vakio 350ssä ole. Usb kaapelin kun lyö kiinni niin tunnistaa saman arduinion molemmista ja Gps/kompassi identtinen... se onko aivoissa samat kiihtyvyysanturit ja barometrit selviää piahkoin... 350prossa saattaa myös kaksisuuntainen uart väylä kommunikointi olla estetty. Tällä ei sinäänsä merkitystä koska bt palikka ei 350seen mahdu kuin gimpaalin paikalle... Mutta varaosien etc kannalta saattaa kiva tietää miten nuo eroavat...

Edittiä....

FC tai äly millä nimellä sitten haluaakin tuota kutsua niin ei ole sama... Piirilevy on muuttunut toiselta puolelta oleellisesti. Looppia en jaksanut kaivaa joten en tiedä onko palikoita vaihtunut uudempiin....

Gps on siis piiriltään sama mutta scoutissa sekä gps että kompassa on samalla levyllä kun taas 350ssä ne on eri paikoissa. Kompassin tyyppiä en lähtenyt vertailemaan.....
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu, 2014, 19:00:25 kirjoittanut porepe »

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #7 : 06 Marraskuu, 2014, 22:52:03 »
Tuo F12S Radion telemetria näkymä on sen verran köyhä omaan makuun että laitampa minim  Osd palikan tilaukseen.
Koska en kaipaa yhtään ylimääräistä lähetintä kopuun niin päätinpä purkaa tuon Ilook+ kameran samalla kun kopterikin on atomeina...
kameran sisällä kolme pää osaa eli Kenno/objektiivi paketti, Kameran emolevy ja täysin erillinen lähetin osa kuten epäilinkin.

Emolla menee lähettimelle 3 johtoa jotka ovat...
Valkoinen = maa
Vihreä = audio ( ainakin luulisin. En tutkinut kun en tarvitse.)
Punainen = video

Katkaisin piuhat ja juotiin pidemmän Johtosarjan tilalle johon tarkoitus laittaa perus servoliitin, jossa keskellä maa ja laidoilla av/in ja av/out.
Näin ollen perus "bind plug" paikoilleen ja kamera toimii kuten ennenkin tai sitten servokaapeli kiinni ja toinen pää minim Osd lautaan ja näin Osd saadaan kameran ja lähettimen väliin jolloin datan pitäisi näkyä mankan taulussa. Ensin meinasin koko lähettimen repiä ulos boksista mutta  sitten en voi fpv: tä  käyttää muissa kopussa. Kuvia tulee perässä kunhan ehdin...

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #8 : 08 Marraskuu, 2014, 22:36:17 »
Tullut leikittyä 350pron kanssa viime päivät joten Scoutti hieman vaiheessa vieläkin.... En uskaltanut tuota droidplanner v2 softaa kokeilla suoraan Scoutissa joten olen sillä ohjelmoinut tuot pienempää näin ensialkuu ja tuntuu siinä ainakin pelittävän.
« Viimeksi muokattu: 08 Marraskuu, 2014, 23:49:22 kirjoittanut porepe »

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #9 : 10 Marraskuu, 2014, 14:46:28 »
Nyt kun on tullut tuolla 350llä lenneltyä kameralla ja ilman niin erot  Scouttiin  alkavat todella erottua... vaikka Scouttia en montaa minuuttia ehtinyt ennen torppausta lentämään niin ero 350een on huima. Scout on jopa kameravarustuksella vakaampi, hepompi ja tehokkaampi kuin 350nen ilman kameraa... Eli jos ja kun muutama alkupään bugi Scoutin GSCn ja GPSn puolella saadaan kuriin niin olen pakettiin enemmän kuin tyytyväinen. Ennen kailkea SUURI KIITOS HOBBYLINNALLE tuesta, varaosista ja ymmärryksestä tätä tekemääni tarkempaa syyniä kohtaan.  Näkökulmani on nimen omaan alottelevan multicopter lentäjän mielipide eli joku kokeneempi varmasti pelastaa koneen pahemmasta tilanteesta kuin minä, mutta toivottavasti kirjoitukseni auttaa murtamaan sen harhakäsityksen jonka mainoksista voi saada. ELI KOPTERIA ON OSATTAVA LENTÄÄ TURVALLISESTI OLIPA SE SITTEN KUINKA AUTOMAATTINEN TAHANSA. ELI OPETELKAA HALLITSEMAAN LAITTEENNE MYÖS MANUAALISESTI ÄLKÄÄKÄ USKOKO KAIKENMAILMAN MAINOSLAUSEITA MITÄ NETISSÄ HEHKUTETAAN...Itse en tuohon miinaan ole lauennut koska suhtaudun tekniikkaan aina skeptisesti ja pidän sitä vain avustajana en herrana...

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #10 : 10 Marraskuu, 2014, 16:19:57 »
Tiedä sitten vaikuttaako tämä paikannuksen tarkkuuteen ja häiriö alttiuteen vai pelkästään pilotin mielenrauhaan mutta tuli kuitenkin alu teipattua koko ylärungon sisäpuoli kriittisiltä alueilta.
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu, 2014, 18:56:25 kirjoittanut porepe »

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #11 : 10 Marraskuu, 2014, 19:50:17 »
Eipä tuosta haittaakaan ole. Olen tuplafoliot vetänyt QR X350Pron gps:n modulin kohdalle ja siitä vähän yli.

Sen missä huomannut suurimman hyödyn niin saa nopeammin GPS-yhteyden. Tarkkuuteen ei mielestäni hirveästi vaikuttanut,

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #12 : 22 Marraskuu, 2014, 17:48:51 »
Walkeralta tulee Scout:iin korjaukset, jossa on korjattu näitä alkusarjan ongelmia. Tarkkaa listaa en saanut, mutta interferenssi ongelmat on korjattu ja uudet asetukset ja softapäivitykset ovat nyt tulossa (kolmas versio). GPS:n tarkkuutta koittavat vielä parantaa.


Mielenkiintoista tästä tekee se että Hobbylinna ei ole kuullut vastaavaa walkeralta mutta alkusarjassa tai jollakin aikavälillä tehdyissä koneissa on ollut muita malleja enemmän ongelmia.

Tämä selviää esimerkiksi lukemalla Scout X4 facebook ryhmää ->
https://m.facebook.com/groups/809947189027931?view=permalink&id=842073839148599&ref=m_notif&notif_t=group_comment_reply&actorid=1185691418
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=_1u_PLFwoRM
Joku Taiwanin toimittaja oli maininnut että 1-15.9 tehdyissä olisi ollut FC ongelmia...

FB ryhmästä käy myös ilmi ettei minun Scout ole ainoa joka lähtee omille teilleen tai sekoilee miten sattuu...
 Tosin ei niitä ongelmia aivan kauheasti ole ainakaan vielä raportoitu joten kyseessä lienee maanatai kappaleet....

Syy miksi palasin tähän aiheeseen on että SCOUT TULI TOISTAMISEEN TONTTIIN ja samalla tavalla... ensimmäisellä kerralla kone oli loitter tilassa ja lähti yht äkkiä täysillä taakse päin ja tikut eivät tienneet mitään. Otin tonttiin ja kasasin koneen uuteen runkoon... Kamera ei lopettanut kuvausta oikein joten video tiedosto sökönä...

Toisella kerralla ( viime yönä ) tilanne muutoin sama mutta lentomoodina altitude hold. Leijuttelin konetta noin 1.5 metrin korkeudella ja olin lennellyt sillä jo torppaa ympäri viimeisen 10 minuuttia. Käänsin tien päällä kulkusuunnan ja lentelin kaikessa rauhassa hiljaksiin eteenpäin noin kävely vauhdilla kun kone ilman mitään varoitusta nykäisi ja niiasi etu vasemmalle ja samantien perään lähti täysillä taka oikeaan. Heitin koneen stabil tilaan ja otin tonttiin... tai siis ojaan katolleen se päätyi lopulta noin 15m päähän tuosta niiauksesta.

Taas sama homma windows 8.1 väittää että sd kortti on tyhjä vaikka videokuvaus oli päällä ja akku ei tällä kertaa edes irronnut. Hain netistä 40 taalaan palautus ohjelmiston joka onnistui palauttamaan jopa edellisten 2 formatoinnin takaiset tiedostot kortilta. Ohjelma varoitti ettei videotiedostot välttämättä toimi ja tarjosi 3 osapuolen videokorjaus ohjelmistoa. Ohjelma maksaa bout satasen. Latsin sen ja ajoin viimeisen videon siitä läpi.. kuvanlaatu ok mutta ääniraita pätkii ärsyttävästi... mutta ennenkaikkea torppaus videon sai kuin saikin pelastettua riittävän hyvin jotta siitä näkyy mitä tapahtuu... Toki kello oli yli puolenyön joten valoa tai gammaa tulisi lisätä jotta kuvasta saisi selkeämmän, kun ei tämä Ilook+ ole mikään yökamera

video tuolla ->

« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu, 2014, 18:23:10 kirjoittanut porepe »

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #13 : 22 Marraskuu, 2014, 18:27:07 »
Ehkä eniten Walkeran FC:ssä ärsyttää se ettei logeja saa päälle, tai ainakaan minä en ole saanut joten jää vain arvailujen varaan mikä sielä sekoilee tai mikä bitti menee poikittain...

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #14 : 22 Marraskuu, 2014, 18:29:06 »
Tarkoittaako "otin tonttiin" hallittua torppaamista?

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #15 : 22 Marraskuu, 2014, 18:34:19 »
Hallittu on aika kaukaa haettu käsite kun katsoo videon ;)

Mutta siis joo heitin manuaalille ja kaasut alas...
2 metrin päässä oli lauta aita joten olis taas saanut parsia koko kopun nippuun ilman pudotusta. Nyt ei mennyt kuin laskutelineet.
« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu, 2014, 18:36:37 kirjoittanut porepe »

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #16 : 23 Marraskuu, 2014, 13:22:29 »
No niin ja taas on facebook ryhmässä yksi onnellinen lisää jonka Scoutti otti hatkat... Tällähetkellä näyttää siltä että olemassa omevalla firmwarella ei kannata mitään gps modea käyttää... kopteri karkasi silti vaikka omistaja yritti paikata manuaali tilassa kun tämäkään ei onnistunut kokeili hän rtl modea mutta kopteri katosi taivaalle....

Kalibrointi ja odottelu on kuulemma scoutin kohdalla erittäin tärkeää ja jos kalibroinnin jälkeen siirtää kopua enne lähtöä niin sekoittaa kompassin...  myös muut ovat raportoineet että jopa 11 sateelliitin tuella voi gps seota yhtäkkiä joten älkää käyttäkö gps tiloja ainakaan ensimmäisten 10 lennätyksen aikana vaan opetelkaa manuaali puolen lentoa... Tiedä sitten onko walkera korjaamassa näitä ongelmia millaisella aikataululla...

Manuaali lentämiseen ihan kiva härveli....

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #17 : 30 Marraskuu, 2014, 09:24:09 »
ELI KOPTERIA ON OSATTAVA LENTÄÄ TURVALLISESTI OLIPA SE SITTEN KUINKA AUTOMAATTINEN TAHANSA. ELI OPETELKAA HALLITSEMAAN LAITTEENNE MYÖS MANUAALISESTI ÄLKÄÄKÄ USKOKO KAIKENMAILMAN MAINOSLAUSEITA MITÄ NETISSÄ HEHKUTETAAN...Itse en tuohon miinaan ole lauennut koska suhtaudun tekniikkaan aina skeptisesti ja pidän sitä vain avustajana en herrana...

Olen samaa mieltä. Lisäisin tuohon vielä, että kopteria on paljon mukavampi itse ohjata. Itse olen X350 PRO -kopteria kolhinut ainoastaan noissa gps-tiloissa. Pari kertaa on laskeutuessa pompauttanut itsensä väärin päin. Kerran tuli vauhdilla alas ja gimbaali rikki.  Itse en ole vielä tonttiin ajanut. Senkin aika varmaan koittaa..
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #18 : 30 Marraskuu, 2014, 10:09:42 »
Olen samaa mieltä tuosta manuaali modessa lentämisestä. Mutta Walkeran manual modehan on itseasiassa stabilze mode eli autopilotti vakauttaa koneen mutta ei tee muuta. Altitude holdissa mukaan astuu barometri tarkkailemaan korkeutta... Scoutin kohdalla manual mode ei pelasta tuholta jos olaan matalalla, koska osa koneista kärsii jonkin asteen sekoiluista ( eivät kaikki yhtä pahasti ) ja kone saattaa lähteä driftaamaan täysillä satunnaiseen suuntaan.  Scoutti kärsii myös moottoreiden sycronointi ongelmista ja viallisia ESCejä on tullut mailmalla vastaan jolloin saattaa sammuttaa yhden moottorin kesken lennon tms...

Joku julkaisi eilen kuvan FBssä uudesta Scoutistaan ja gps antennin kuori on muuttunut muodoltaan korkeammaksi. Voi olla että ovat vaihtaneet gps mokkulan toiseen mutta tästä ei vielä ole vahvistusta....

Omani on sekoillut sekä GPS että Altitude tiloissa joten gps ei ole yksinään syypää sekoiluun...

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #19 : 30 Marraskuu, 2014, 10:48:38 »
Aivan. Eli quadin sekoilu ei silloin liity gps-tilaan vaan johonkin muuhun ongelmaan?
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #20 : 30 Marraskuu, 2014, 11:12:07 »
On siinä sellainen aasinsilta että GPS ja Kompassihan ovat samalla piirikortilla kuten ovat myös talissa ( sama varaosa).
 Ja APM saataa tehdä mitä vain jos kompassi sekoaa... En ole tuota APMn lähdekoodia jaksanut tutkia mutta ymmärtääkseni kompassia käytetään kaikissa lento modeissa yhdessä gyron kanssa määrittelemään suunta ja asento... Eli kompassi virhe tai pikemminkin nopea aiheeton muutos kompassin kuvittelemassa pohjoisessa saattaa aiheuttaa vaikka mitä.... Joten kun ovat samalla kortilla niin GPSän vaihto saattaa auttaa vaikka vika ei siinä olekkaan....

Kompassihan toimii I2C väylässä ja tuossa omassani on ehkä ongelma väylässä... vaihdoin Gps mokkulan perjantaina ja sen jälkeen kone ei löytänyt kompassia. Laitoin vanhan takaisin mutta eipä toiminut enää sekään.. boottasin koneen moneen kertaan ja koitin useasti molempia sekä uutta että vanhaa mutta aina lopputulos sama ei kompassia... Kun kone oli levännyt yli 24 tuntia lähti kompassi tulille kun koneen käynnisti eli kaikki näennäisesti taas ok...

Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että FCssä on jotakin häikkää tai walkeran virittämässä APM softassa paha bittisolmu...

Maailmalla on useita ja suomessakin muutama Tali H500 johon vaihdettu täys APM tai Naza vastaavien ongelmien ja luotettavuuden takia... Myös Scoutteja on mailmalla modattu muille ohjaimille kuin Walkeran omalle...  Lisäksi Taleihin on vaihdettu noparit koska orkkikset ovat todella hitaat... Scoutin kohdalla samaa ongelmaa mutta vaihtaminen on haasteellisempi kun tilaa ei oikein ole millekkään normi 30A noparille, eikä APM 2.6 mahdu Scoutin sisään servoliittimien kanssa ellei levylle juota 90 asteen liittimiä tai kolvaa johtoja suoraan ohjaimeen...

Naza kait sinne mahtuisi mutta sitä en huoli....

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #21 : 30 Marraskuu, 2014, 12:24:38 »
Jaa niin. Unhtui mainita että viime mällin jälkeen jossa siis laskutelineen jalat katkes. Alkoivat servot pitämään ajoittain hassua ääntä... No enää eivät pidä minkäänlaista äänä mutta haisevat hiton pahalta :) eli servojen piirit kärähti....

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #22 : 30 Marraskuu, 2014, 20:12:00 »
Joo kyllähän nuo multikopterit ovat sisuksiltaan monimutkaisempia mitä luulin :D

Toivottavasti saat kopterin kondikseen ja syy oikkuiluun löytyy.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #23 : 30 Marraskuu, 2014, 20:34:03 »
No itseasiassahan ne ovat paljon yksinkertaisempia mekaniikaltaan kuin normi heli tai edes liidokki... Ja kaikki se monimutkaisuus on oikeastaan ohjelmistossa. Eli mitäkä anturiarvot aiheuttavat minkäkin tapahtuman ja millä ehdoilla...

Jos pistetään multin ohjaimeksi joku Kk2.0 niin on lähempänä perus heliä säädöiltään ja lento tuntumaltaan... KKssa kun ei ole mitään gps tai kompassia... vain 3 akseli gyro ja kasa säätöjä ja mixauksia... Voihan tuollaisen multin älyn laittaa normi kopteriin ja kun irroittaa tikuista niin siinä se sitten olla möllöttää paikoillaan hooveroimassa...

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: walkera Scout X4 tarkemmassa syynissä.
« Vastaus #24 : 30 Marraskuu, 2014, 21:27:02 »
No itseasiassahan ne ovat paljon yksinkertaisempia mekaniikaltaan kuin normi heli tai edes liidokki... Ja kaikki se monimutkaisuus on oikeastaan ohjelmistossa. Eli mitäkä anturiarvot aiheuttavat minkäkin tapahtuman ja millä ehdoilla...

Sehän siinä vähän hämääkin. Olen tottunut säätämään mekaanisesti. Esim. gyrona olen lähinnä gy401:ä käyttänyt. Perus stabbari-tangolla varustettu säätyy mukavasti. Nyt olen törmännyt kaiken maailman gepseihin ja IOC mikä lie :D Mutta mielenkiintosia laitteita ja kyllähän näistä enemmän haluaa tietoa. Siksi näitä sinunkin kokemuksia luen mielelläni.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
8988 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2014, 18:36:37
kirjoittanut porepe
0 Vastauksia
1969 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2015, 23:36:23
kirjoittanut porepe
1 Vastauksia
2254 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Tammikuu, 2015, 21:33:19
kirjoittanut porepe
3 Vastauksia
4057 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2015, 19:12:05
kirjoittanut oskuk
1 Vastauksia
2797 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2015, 23:36:23
kirjoittanut VERTICAL