Kirjoittaja Aihe: Kun XT-60 on jo liian pieni...  (Luettu 7468 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Kun XT-60 on jo liian pieni...
« : 26 Kesäkuu, 2014, 15:55:14 »
Mitenkäs paljon Hobbykingin XT-60:sta uskaltaa pistää läpi max virtoja? Tuli mieleen kun laskeskelin että isoimpaan nykyiseen (lentopainoa karvan alle 2kg quadilla) max kulutus voisi olla noin 80A.

Mikä olisi seuraava liitin mihin kannattaisi siirtyä? XT-90, EC5(?), anderson powerpole?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #1 : 26 Kesäkuu, 2014, 16:49:10 »
Ec5
Sent from my RM-821_eu_finland_354 using Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #2 : 26 Kesäkuu, 2014, 17:11:36 »
Korpin kanssa samoilla linjoilla.
Omakohtasia kokemuksia tuosta XT-90. Näin aloittelijana en uskonut kokeneempia vaan tilasin XT-90 ja aika nopsaa ne vaihtui EC5:iin ihan vaan tuon irroittamisen vuoksi.
Eihän noita t XT-90:ä saannu irti toisistaan ku sattu jus pahimmoilleen huono pari  :(

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #3 : 26 Kesäkuu, 2014, 17:16:29 »
Ec5 on siitäkin hyvä että holkit juotetaan irrallaan siitä kuoresta ja painetaan kuoreen vasta jälkikäteen. Näin huonokaan kolvaaja ei saa kuoria sulatettua :)

Ite ajellu ec5 liittimistä 300a virtoja ja hyvin on kestäneet. Irtoaa myös sovinnolla muttei vahingossa.

Saa noikin tosin tiukaksi jos juottaa epähuomiossa kontakteihin tinaa ulkoreunalle.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #4 : 26 Kesäkuu, 2014, 23:36:45 »
Mitenkäs paljon Hobbykingin XT-60:sta uskaltaa pistää läpi max virtoja? Tuli mieleen kun laskeskelin että isoimpaan nykyiseen (lentopainoa karvan alle 2kg quadilla) max kulutus voisi olla noin 80A.

EC5, mutta kyllä mä uskaltaisin xt60:iäkin alle 2-kiloisessa käyttää (60 A jatkuvaa(?) kai pitäisi kestää). Kuulostaa 80 A aika kovalta kulutukselta tuon kokoiselle piikkinäkin.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #5 : 27 Kesäkuu, 2014, 00:14:12 »
Itse aloitin noiden XT60 liittimien kanssa. Taitamaton kun niitä tinaa pienessä tinassa niin eihän siitä hyvä tule. Leikki sinällään mutta en osannut noita juottaa mitenkään järkevästi ja ehkä vehkeetkään ei olleet parhaat mahdolliset. Meni hermot, liittimet suli ja osa liitoksista irtosi ilmassa, osaa taas ei saanut ilman rautakankea irti.

En siis sano että vika on yksin liittimessä, mutta mun kohdalla tuo tappelu loppui kun vaihdoin EC-liittimiin. Pienemmässä on EC3 ja isommassa EC5, juottamiset onnistuu tällaiselta taitamattomaltakin paljon helpommin. Ehkä taitoa on tullut mukana myös, "apukädet" auttaa mutta jos pitää jompaa kumpaa suositella niin ei ole vaikea päätös. Mulle ei XT-liittimiä tule missään kokoluokassa enää ikinä tai jos tulee mahdollisen käytetyn kopterin mukana, ne lähtee onneksi sivuleikkurilla nätisti irti.

Tuo EC ei varmaan ole paras vieläkään, mutta se on huomattavan paljon enemmän juotosvirheitä anteeksiantavampi kuin XT-liitin. Ehdottomasti se jos pitää ja ennen kaikkea on mahdollista valita. Jos olisin ostamassa turnigyn akkuja kunkulta, leikaisin akuista liittimet irti ja vaihtaisin EC-liittimiin. Sen verran pahasti suivaannuin XT-liittimeen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #6 : 27 Kesäkuu, 2014, 01:08:09 »
Ec3 ja xt60 käy muuten muistaakseni jossain määrin ristiin! Joku tais joskus latailla molempia samalla johdolla tms.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #7 : 27 Kesäkuu, 2014, 01:19:34 »
Jännä homma. Mä käytän xt60 ja isoissa xt90 eikä mulla ole mitään pahaa sanottavaa. Hyvin ovat toisiinsa kiinnittyneet ja sopivan tiukkoja ovat. Helppo juottaa ja kestää paljon. Niin ja mulla on niitä käytössä aika paljon. 450, 500 night, 500PRO, Rave, 700E, 700N ja noin 20 akussa, luulis jo että jossain olis ongelmia ollut, mutta ei ole. Eli siis XT ehdottomasti.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #8 : 27 Kesäkuu, 2014, 06:31:00 »
Jännä homma. Mä käytän xt60 ja isoissa xt90 eikä mulla ole mitään pahaa sanottavaa. Hyvin ovat toisiinsa kiinnittyneet ja sopivan tiukkoja ovat. Helppo juottaa ja kestää paljon. Niin ja mulla on niitä käytössä aika paljon. 450, 500 night, 500PRO, Rave, 700E, 700N ja noin 20 akussa, luulis jo että jossain olis ongelmia ollut, mutta ei ole. Eli siis XT ehdottomasti.

ec:t ja xt:t on metalleiltaan periaatteessa samanlaisia, mutta ec on helpompi kohelon kolvata, eli ec sopii mulle paremmin :)
Jos molemmat on juotettu oikein, ei taida tiukkuudessa olla eroa näiden liitinten välillä, mutta ec liittimet ei tarvi kutistesukkaa, koska johdonpään eriste menee liittimen rungon sisään asti.
Olikohan se niinpäin että xt60 urkkiin passaa ec3 narttu kaveriksi
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #9 : 27 Kesäkuu, 2014, 09:04:04 »
Ehkä nämäkin ovat makuasioita :)
Noi XT90:t mitä itellä oli, ehkä sattu vain hunoja yksilöitä :(
Mutta sen huomasin että kolvatesa nuo EC5 oli mielukkaampia itelle.
Apuna on tuommonen HK:n jigi minkä avullla kolvailen.


Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #10 : 27 Kesäkuu, 2014, 10:36:20 »
Ec3 ja xt60 käy muuten muistaakseni jossain määrin ristiin! Joku tais joskus latailla molempia samalla johdolla tms.

Jep, ec3 liittimellä olevat akut käy XT60 laturilautaan ja esciin:



Omasta mielestäni ec3 ja ec5 on kivempia koska ne on helpompi irrottaa. XT liittimet on koko matkan suoria joten niistä saa huonomman otteen.

Noissa on sitten suuria eroja jo keskenäänkin riippuen valmistajasta.

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #11 : 27 Kesäkuu, 2014, 10:56:22 »
XT-liittimet on ihan käypäsiä, vaikeampia tosiaan juottaa. Aluksi oli noiden kanssa ongelmia kun tuntu ettei saa millään revittyä irti tai jää liian löysäksi, mutta hyvin pian hoksasi homman juonen ja kaikki oli yllättäen kiinni juottamisvaiheesta. Noista on tosiaan olemassa melko paskojakin versioita..

Ps. Oon käyttäny kahessa +4kg hexassa xt60-liittimiä kuten moni muukin..teoriassa siitä menee piikkinä maksimissaan 120A muttei kuulosta kovin realistiselta sekään, siksipä teoriassa. Ei oo tullu vielä tarvetta vaihtaa isompiin :) ainoan ongelman tuottaa isompien akkujen julmat virtapiuhat.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #12 : 27 Kesäkuu, 2014, 11:55:41 »
Toisaalta mä oon sitte nähny ec3 liittimen joka suli kiinn7 eli ei meinattu saada sitä irti. Jouduttiinkohan jopa katkomaan johdot. Se oli 6s  500protos eli ei mikään iso laite edes. Virtoja varmaan maks 80A tms... eli ite valitsisin ec5 tai vastaavan isomman liittimen jos virrat karkaa yli 50A.

Ei ylimääränen varmuus ole koskaan pahasta

Myös deans on virrankestoltaan noita pikkuliittimiä parempi ja kuitenkin pieni ja siro. Ite käytin joskus noita. Toiset ei tykkää yhtään mutta kyllä sekin liittimenä toimii.
« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2014, 11:57:41 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #13 : 27 Kesäkuu, 2014, 22:00:04 »
Mitenkäs paljon Hobbykingin XT-60:sta uskaltaa pistää läpi max virtoja? Tuli mieleen kun laskeskelin että isoimpaan nykyiseen (lentopainoa karvan alle 2kg quadilla) max kulutus voisi olla noin 80A.

Mikä olisi seuraava liitin mihin kannattaisi siirtyä? XT-90, EC5(?), anderson powerpole?

ja sehän on tosiaan paljolti kiinni kuinka paljon se kopu oikeesti ottaa virtaa... mun quadin(1.7kg) moottorit on max 30A syöviä ja suurimman virran olen saanu 9x6 huiskilla 52A vaikka se teoreettinen 120A... ja nykyisillä 10x4,7 ottaa 28A.

varmin on tietty valita se XT-90 tai se EC5

XT-liittimissä on tosiaan se, että juottaessa liitinpari yhdessä liittimet on helppo irrottaa(toki voi olla niitä susi versioita mut en tiiä niistä). Niissä on tosiaan huonoa et liittimen ovat äärimmäisen lyhyet. Deansseja taas itse boikotoin kun on vaara(pieni, mutta kuitenkin) saada kontaktit näkyviin niin, että niissä on sähöt(itse saanu jenkki-> euro sovittimesta sormille ku osu sormet kontekteihin niiden ollessa jännitteelliset).
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #14 : 27 Kesäkuu, 2014, 22:44:43 »
(itse saanu jenkki-> euro sovittimesta sormille ku osu sormet kontekteihin niiden ollessa jännitteelliset).

Seinästä tulevassa sähkössä ja akun sähkössä on pari oleellista eroa.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #15 : 28 Kesäkuu, 2014, 09:39:38 »
Seinästä tulevassa sähkössä ja akun sähkössä on pari oleellista eroa.

sori... hölmösti kirjotettu... eli mahdollisuus saada oikariin ;)
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #16 : 29 Kesäkuu, 2014, 03:44:27 »
Itse käytän xt60 liittimiä joka akussa ja välillä kyllä ottaa pattiin kylmillä ja märillä käsillä repiä noita irti.. Muuten ihan hyvät, mutta välillä tuntuu ettei irtoa millään. Varmaan jossain kohtaa täytyy ec-liittimet käydä läpi mutta ei yhtään kyllä huvita uudestaan kolvailla kaikkiin akkuihin liittimiä jos niikseen

Siitä en tiedä mikä noissa xt60 liittimien kolvauksessa muka on vaikeaa. Nehän menee tosi nätisti
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #17 : 29 Kesäkuu, 2014, 10:38:37 »
Omat kokemukset vielä toistaiseksi lyhyeltä uralta:

Deanst-T

+helppo irrottaa
+tulee valmiina genssien mukana
-välistä vaikea kytkeä
-hankala juottaa

XT-60

+helppo kytkeä
-hankala irrottaa

HXT

-välistä irrotus täysin hanurista (HK:n liittimiä)

Mulla juottaminen alkoi sujua varsin nätisti kun oli vähän harjoitellut, katsoin pari youtube-videota (pyörän keksiminen itse on vaan tuskaa), lukenut foorumia ja hommasin 80W juotosaseman. Liittimen sulaminen on se sudenkuoppa joka XT-60:lla tuli vastaan, on paras juottaa sen vastinkappaleen kanssa. Ja bullettien kanssa on tuota tinaa tullut töhnättyä sinne ulkopinnalle myös  :D

Oliskohan sen kopterin virrankulutus ollu vaan 18A max / moottori. ESCit kuitenkin 20A niin jotain pelivaraa siinä oli. 4S, 900kV motit ja 10x5 potkurit tais antaa ton. Luultavasti melko teoreettinen ellei lähde tekemään nopeusennätyksiä  :) En muista onko acrokopuissa oikein koskaan tullut käytettyä täyttä kaasua.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #18 : 29 Kesäkuu, 2014, 10:40:42 »
Jos ne tarttuu toisiinsa, niin voi olla että tinauksessa on mennyt jotain hiukan pieleen ;)
Sent from my RM-821_eu_finland_354 using Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Kun XT-60 on jo liian pieni...
« Vastaus #19 : 29 Kesäkuu, 2014, 15:56:47 »
Mulla loppu deanssien käyttö siihen, kun liittimessä oleva jousilirpukka kääntyi poikittain aiheuttaen oikosulun, Olin just laittamassa akkua lataukseen.
Melkoinen pamaus ja lirvake paloi hitoille, akku jäi ehjäksi.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5399 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Heinäkuu, 2009, 01:03:31
kirjoittanut El_magico
11 Vastauksia
7025 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2011, 11:34:27
kirjoittanut jamppa991
36 Vastauksia
10135 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2014, 09:40:30
kirjoittanut mikek
2 Vastauksia
12810 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2015, 00:33:45
kirjoittanut Bnito
6 Vastauksia
2391 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2019, 23:32:40
kirjoittanut kopterimies