Kirjoittaja Aihe: HKPilot Mega V2.5  (Luettu 92839 kertaa)

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #125 : 09 Heinäkuu, 2014, 22:51:19 »
noniin, nyt on ensilento otettu ja ilmassa pysyi (eikä tullut tonttiin :D ).
Nyt heräsikin muutama lisäkysymys:
1. pitch/roll oli väärinpäin, aiheuttaako harmaita hiuksia kun jollain gps moodilla lentää? Eli piti laittaa reverset päälle lähettimestä (devo10).
2. ilmaannousu todella epävakaa, vaikuttaa että haluaisi nousta edestä nopeammin ja näyttää että heittää voltin. Nousi kuitenkin lopulta ilmaan ja ilmassa on aikalailla paikallaan kun ei koske mihinkään tikkuun. mistä moinen voi johtua vai pitääkö kaasua laittaa vaan hiukan rohkeammin? en ole lentänyt kun ladybird/vast aiemmin.

kalustona siis hk predator 650 runko, ldpowerin 580kv motit ja simok flashatyt 30A escit.

Täällä on ollut neljä runkoa Ardulla ja toistaiseksi sellaista DJI nousua en ole saavuttanut. Eli kaasua on pitänyt laittaa sen verran että juuri ja juuri on maassa ja siitä napakka nykäisy ylös. Tuossa olennaista lienee hyvä tasapaino kopterilla ja kaasuun kalibroidut escit. Vetelä runkokin laittaa yläkerran keikkumaan ja vaikeuttaa lähtöä.
Muuten tuo ei kovin ronkeli autopilotti ole. Laskuvarjotesteissä on kopteri väännelty taivaalle vartissa uudelleen 35 metrin vapaapudotuksen jälkeen. Kahteen mieheen väänneltiin laite kopterin muotoiseksi ja takaisin kameran eteen, sillä kertaa ilman kumilankaa varjossa :). Yksikään osa ei ollut sinne päinkään ja kyllä se lensi kun ilmaan sai.

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #126 : 10 Heinäkuu, 2014, 08:57:03 »
noniin, nyt on ensilento otettu ja ilmassa pysyi (eikä tullut tonttiin :D ).
Nyt heräsikin muutama lisäkysymys:
1. pitch/roll oli väärinpäin, aiheuttaako harmaita hiuksia kun jollain gps moodilla lentää? Eli piti laittaa reverset päälle lähettimestä (devo10).


Tuskin tuosta reversestä haittaa on. Itse jouduin ensilennolla ekalla Ardulla kääntämään Pitchin ja hyvin pelasi.
Ole muuten varovainen Fencen kanssa. Se saattaa laittaa autopilotin päälle, koska tahansa sopivassa GPS glitchissä kopteri voi tulla syliin. Laitoin tästä juuri löytyneestä bugista lisätietoa tuonne toiselle multikopteri - osiolle.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #127 : 11 Heinäkuu, 2014, 07:46:52 »
Miten olette syöttäneet virran APM2.6:lle? Mulla on 30A afrot joiden BEC jää näköjään auttamatta vajaaksi.

Uudet ESC:it vai erillinen regulaattori? Tai sitten tuo http://www.ebay.com/itm/APM-Power-Module-with-XT60-Connectors-ARDUPILOT-APM-2-5-2-/271251499520
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2014, 08:17:10 kirjoittanut Nemo »

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #128 : 11 Heinäkuu, 2014, 12:23:05 »
Miten olette syöttäneet virran APM2.6:lle? Mulla on 30A afrot joiden BEC jää näköjään auttamatta vajaaksi.

Uudet ESC:it vai erillinen regulaattori? Tai sitten tuo http://www.ebay.com/itm/APM-Power-Module-with-XT60-Connectors-ARDUPILOT-APM-2-5-2-/271251499520

Tuo on se virallinen tapa syöttää virrat APM:lle. Tuo on ilmeisesti tee se itse malli, kun johdot on irti. Tuon pitäisi antaa myös virrankulutus amppeereina sekä myös jännite.

Tuo on hyvä laite, mutta siinä on yksi ongelma: Jos APM:n sulake palaa, APM mykistyy.

Itse olen katselemassa tuollaisen rinnalle tai yksin akkuvarmistettua BECciä. On muuten outoa jos ESCcit eivät anna virtaa tarpeeksi. Ole varovainen servojen ja muiden virtaa vaativien laitteiden kanssa ja lue tämä: http://copter.ardupilot.com/wiki/common-apm25-and-26-overview/#Powering_the_APM_2526_Board

APM ei ole suunniteltu syöttämään servoille virtaa ilman erillistä poweria. Sulake palaa.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #129 : 11 Heinäkuu, 2014, 12:47:50 »
Kiitti, hyviä pointteja. ;) Eli jatkon kannalta varmaan täytyy laittaa jokin ubec. Afrot antaa kyllä ulos 5.0V mutta vain 0.5A. Se riittää tällä hetkellä KK:n purkille mutta eipä taida riittää muille.

Tämä suunnitelma on vasta "projekti-excelissä", joten täytyy jatkaa pähkäilyä.

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #130 : 11 Heinäkuu, 2014, 13:10:16 »
Kiitti, hyviä pointteja. ;) Eli jatkon kannalta varmaan täytyy laittaa jokin ubec. Afrot antaa kyllä ulos 5.0V mutta vain 0.5A. Se riittää tällä hetkellä KK:n purkille mutta eipä taida riittää muille.

Tämä suunnitelma on vasta "projekti-excelissä", joten täytyy jatkaa pähkäilyä.

Joo tuo 0.5A ei pitäisi speksien mukaan riittää. Viritän juuri parhaillaan Vector 7:n APM controlleria ja olen laittamassa siihen tällaista: http://www.helipeople.eu/index.php/ubec-5v-6v.html

Dokumentaation mukaan sulakkeen voi ohittaa ainoastaan laittamalla piuha I/O pinneihin kiinni, jos inputit on täynnä. Output puoli on juuri väärällä puolella sulaketta varmuuden kannalta ajateltuna.

Noita powermoduleita saa valmiina Jdronesista ja 3Droboticsilta/jälleenmyyjiltä. JDrones on se oikea alkuperäinen Jani Hirvisen yritys. Janihan tämän Arducopterin aloitti ja veti projektia pitkät ajat.

Poissa JanneHoo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #131 : 14 Heinäkuu, 2014, 12:42:33 »
laitoin itsekin tilaukseen tuon powermodulen, tällä hetkellä olen ottanut output puolelta virran apm:lle. Kun tuon powermodulen kautta ottaa virran niin jp1 pitää olla irtikytkettynä eikö? jotta apm ei saa virtaa enää tuolta output puolelta.

Testailin tuossa altholdia ja loiteria ja niistä pari juttua:
-altholdissa kopteri ei pysy valitulla korkeudella kaasu 50% vaan valuu hiljakseen alaspäin, kuinka isoja heittoja tässä on oletettavissa?
-loiter päällä kopteri kiertää sellaista parin metrin kehää suht paikallaan, mutta tuulen vaikutuksia korjaa todella rajusti. tätä lienee mahdollista korjata pid arvoilla, joten kysyisinkin että millaisia arvoja ihmisillä tuossa on? Itse olen tähän asti mennyt suoraan noilla vakioilla, lienee vähän väärät 650 kokoiseen?

ja vielä viimeisenä, logia olen yrittänyt ladata kopterista mutta missionplanner kaatuu aina n. 10min latauksen jälkeen. Sama toistunut useampaan kertaan, onko kenelläkään ollut vastaavaa?

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #132 : 14 Heinäkuu, 2014, 13:58:08 »
PIDit on kaikki yksilöllisiä arvoja. Kopterit on yksilöitä ja sen takia ei välttämättä kaverin pid arvot toimi sinun kopterissa. Kannattaa lukea pid säätö periaate ennenkuin rupee niitä säätelemään. Youtube on täynnä säätö videoita.

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #133 : 14 Heinäkuu, 2014, 15:06:01 »
Itse olen todennut että lähes tulkoon joka FC:lle kannattaa laittaa virta tulemaan beciltä. Noitten powermodulejen kanssa on pari kertaa ollut brown out ongelmaa kun virrat ei ole riittäneet kaikille komponenteille joten tälläkin hetkellä Module hoitaa akku telemetrian ja becci virran syötön vastarille ja FC:lle. Ehkä syynä on ollut halvat modulet mutta kun on kerran sulanut kaikki johdot ilmassa ja multi paloina maassa niin oppii arvostamaan sitä becciä :D Pideihin voi jotain suunnilleen fiilistä hakea Autotunella mutta kohdallaan olevia arvoja sillä ei löydy. Helpompi lähteä arpomaan kun on edes sinnepäin.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa JanneHoo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #134 : 14 Heinäkuu, 2014, 15:48:18 »
joo en täältä odottanutkaan minulle juuri oikeita pidejä, vaan lähinnä että saisi vähän suuntaviivoja mihin lähtee säätämään. Ei ole telemetriamoduulia joten säätäminen on aika hidasta, ja vain yksi akkukin tällä hetkellä niin lentotahti aika rauhallinen :D

voiko sen jotenkin valita ettei apm ottaisi tuosta powermodulen kautta virtoja? vai pitääkö piuhoja katkaista siitä sitten?

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #135 : 14 Heinäkuu, 2014, 16:34:17 »
JP1 jumperi paikalleen ja bec kiinni outputissa vapaaseen kohtaan, module saa syöttää virtaa myös, ei haittaa ollenkaan koska jumperi määrää mistä virta otetaan. Noita powermodule failureita on tapahtunut aika paljon niin ulkoinen bec on kyllä hyvä "vakuutus".
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #136 : 14 Heinäkuu, 2014, 17:04:00 »
Mitenköhän tarkalle on laskettu tuon Power Modulen virrankesto? Suunnitelmissa on max 18A ottavilla moottoreilla oleva hexa ja papereiden mukaan power module kestää ilmeisesti 90A jatkuvaa. Melko kesy on virrankesto, koska on kait noita apm purkkeja laitettu myös hexaan.

Tarkoitus oli jo vaihtaa varmuuden vuoksi XT60 liittimet järeämpiin koska laskennallinen max kuormahan (peak) noilla koneilla tulee olemaan 108A ::)

Poissa JanneHoo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #137 : 14 Heinäkuu, 2014, 17:27:27 »
JP1 jumperi paikalleen ja bec kiinni outputissa vapaaseen kohtaan, module saa syöttää virtaa myös, ei haittaa ollenkaan koska jumperi määrää mistä virta otetaan. Noita powermodule failureita on tapahtunut aika paljon niin ulkoinen bec on kyllä hyvä "vakuutus".

ja ei haittaa vaikka nopareilta tulee nyt tuonne outputtiin niin että kaikki 3 piuhaa kiinni?

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #138 : 14 Heinäkuu, 2014, 17:28:52 »
Itse irrottelen ne nopareiden plussat etteivät turhaan syötä.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa JanneHoo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #139 : 14 Heinäkuu, 2014, 17:55:01 »
ne on jo paketoitu niin hienosti nyt etten viitsisi alkaa irroittelemaan, eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi sitten katkaista plussa loppupäästä piuhaa.

Näin lukee tuolla ardupilotissa:
You should normally remove the APM’s JP1 jumper when using the Power Module so that only your APM board and your receiver are powered from the Power Module’s on-board regulator and not from your ESCs.

eli jos otan tuon jp1 irti(mun laudassa ei ollut pinnejä siinä eli kolvasin johdonpätkällä tuon kiinni) niin ei ole haittaa että nopareilta tulee kaikki piuhat kiinni lautaan?

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #140 : 14 Heinäkuu, 2014, 18:08:41 »
JP1 jumperi paikalleen ja bec kiinni outputissa vapaaseen kohtaan, module saa syöttää virtaa myös, ei haittaa ollenkaan koska jumperi määrää mistä virta otetaan. Noita powermodule failureita on tapahtunut aika paljon niin ulkoinen bec on kyllä hyvä "vakuutus".

Jumpperi asennettuna virta voi tulla kahta reittiä (rinnankytkentä) ja korkeamman jännitteen antava kuormittuu enemmän. Jumpperi ei tee muuta kuin yhdistää Output riman plussan koko APM:n plus rimaan.
Kaksi virtalähdettä on kaksinkertainen mahdollisuus vikaantumiseen. Toinen kun päästää savut, saattaa se ylikuormittamalla polttaa toisenkin. Akkuvarmistettua BECiä meinaan kokeilla jossain kohtaa. Sitten se BEC saa päästääkin savut ulos.

Käytännössä varmaan monella lennonohjain on virroitettu niin monesta lähteestä kuin Escejä on vaikka useampaa lähdettä ei suositella.

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #141 : 14 Heinäkuu, 2014, 18:10:45 »
Kahdesta modulesta itellä tullut savut, becistä ei kertaakaan.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #142 : 14 Heinäkuu, 2014, 18:17:38 »
ne on jo paketoitu niin hienosti nyt etten viitsisi alkaa irroittelemaan, eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi sitten katkaista plussa loppupäästä piuhaa.

Näin lukee tuolla ardupilotissa:
You should normally remove the APM’s JP1 jumper when using the Power Module so that only your APM board and your receiver are powered from the Power Module’s on-board regulator and not from your ESCs.

eli jos otan tuon jp1 irti(mun laudassa ei ollut pinnejä siinä eli kolvasin johdonpätkällä tuon kiinni) niin ei ole haittaa että nopareilta tulee kaikki piuhat kiinni lautaan?

Eli sulla ei ole jumpperia, mutta johto on tilalla juotettuna? Silloin sulla on jumpperi. Tuo ohje ohjeistaa ottamaan sen johtavan jutun pois siitä missä jumpperi kuuluisi olla.

Neljä esciä "jumpperin" irroituksen jälkeen ei välttämättä haittaa. Voi ne toisiaan poltella sittenkin jos joku vikaantuu. Varmin on ottaa plus piuha irti. Vaikka ihan irroittamalla neulalla liittimen pesästään ja sukkaa päälle, jos ei halua hajoittaa.

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #143 : 14 Heinäkuu, 2014, 18:20:05 »
Kahdesta modulesta itellä tullut savut, becistä ei kertaakaan.

Becit on varmaan varmempia, kun eivät käy niin kuumana. 90A pikkurillin kokoisen piirin läpi on aika paljon.
Itelläni ei ole moduleja ollut koskaan ja ei varmaan tulekaan.

Poissa JanneHoo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #144 : 14 Heinäkuu, 2014, 19:34:56 »
Eli sulla ei ole jumpperia, mutta johto on tilalla juotettuna? Silloin sulla on jumpperi. Tuo ohje ohjeistaa ottamaan sen johtavan jutun pois siitä missä jumpperi kuuluisi olla.

Neljä esciä "jumpperin" irroituksen jälkeen ei välttämättä haittaa. Voi ne toisiaan poltella sittenkin jos joku vikaantuu. Varmin on ottaa plus piuha irti. Vaikka ihan irroittamalla neulalla liittimen pesästään ja sukkaa päälle, jos ei halua hajoittaa.

juu tarkoitin vain että ei ole sitä fyysistä jumpperia siinä. Erillistä beciä ei ole jolta virtaa syöttää joten olisikohan kannattavaa ottaa tuo jumpperi pois ja jättää virta tulemaan myös siltä puolelta? jos tuo module sattuu kärähtämään vaikkei siitä kyllä mitään 90A virtoja ole menossa läpi. vai onko tässä nyt riski että käräyttää tuon apm:n?

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #145 : 14 Heinäkuu, 2014, 21:20:47 »
juu tarkoitin vain että ei ole sitä fyysistä jumpperia siinä. Erillistä beciä ei ole jolta virtaa syöttää joten olisikohan kannattavaa ottaa tuo jumpperi pois ja jättää virta tulemaan myös siltä puolelta? jos tuo module sattuu kärähtämään vaikkei siitä kyllä mitään 90A virtoja ole menossa läpi. vai onko tässä nyt riski että käräyttää tuon apm:n?

Jos otat jumpperin pois
- Powermodule hoitaa APM:n virransyötön yksin ja ESC:t eivät toimi varmistuksena, ne eivät hyödytä mitään.

Jos jätät jumpperin paikalleen
- Virransyöttö tulee Power Modulesta sekä ESCeiltä. Tämä ei ole suositeltu vaihtoehto.

Eli ota jumpperi pois ja hoida virransyöttö joko Power Modulella tai erillisellä BEC:llä. Jos käytät suurempaa virtaa tarvitsevia laitteita kuten servoja, ota niille virta output pinneistä ja hoida output pinneille oma virransyöttö, vaikka yksi ESC:n BEC.



Jotta homman saa vielä sekavamman oloiseksi, lue tämä: http://copter.ardupilot.com/wiki/common-apm25-and-26-overview/

Se on paksua tekstiä ja saa tavata läpi monta kertaa, mutta on parasta tietoa mitä on saatavilla.

Itse laitoin juuri kopteriini erillisen BEC:n I/O pinneihin. Nyt saa sulake kärähtää kun syötän virran sulakkeen "väärälle" puolelle, mutta APM on viimeinen kuin sammuu. Jos se sammuu, sammuu kaikki muukin ja lopputuloksena on joka tapauksessa romua. Näin ei suositella tekemään, koska väärä kytkentä polttaa APM:n. Ajattelen kuitenkin turvallisuuden ilmassa olevan olennaisinta ja autopilotin hajoaminen pöydällä on pienin murhe kun muuten tultaisiin kivenä alas. Näin on paremmat mahikset vastarin pysymiseen sen aikaa hengissä, että saa varjon pihalle.

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #146 : 14 Heinäkuu, 2014, 21:35:07 »
Onkos joku tuota HKpilot miniä enempikin kokeillut?
Semmoinen on käytössä miniquadissa, mutta kompassi pitkien kalibrointienkin jälkeen vielä kenkkuilee.

Poissa JanneHoo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #147 : 14 Heinäkuu, 2014, 21:37:58 »
kiitoksia tiedoista, nyt tyhmäkin tajuaa :D noin sen itsekin ajattelin mutta hyvä varmistaa. Eipä tuolla mitään servoja/tms tule olemaan, jossain vaiheessa gimbal mahdollisesti.

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #148 : 15 Heinäkuu, 2014, 02:31:22 »
Onkos joku tuota HKpilot miniä enempikin kokeillut?
Semmoinen on käytössä miniquadissa, mutta kompassi pitkien kalibrointienkin jälkeen vielä kenkkuilee.

Nyt aktiivi käytössä Mini. Kompassi kenkkuili alussa mutta sain toimimaan. Helpoin vaihtoehto on ulkoinen kompassi ja gps. Se piirilevyllä oleva tahtoo ottaa häiriötä. Muuten on kyllä ihan mukava FC, ei ole tullut valitettavaa tähän mennessä.

TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa JanneHoo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #149 : 17 Heinäkuu, 2014, 10:48:50 »
luulen että mulla on kanssa ton kompassin kanssa jotain probleemia vielä, nimittäin loiterissa kopteri lähtee vaeltamaan taaksepäin aika vauhdikkaasti.

Mitenkäs muuten onko tuo apm:n telemetriaportin liitin joku ihan standardi jonka voisi täältä löytää jostain elektroniikkaliikkeestä? minimosd löytyy jo ja kamera yms. vehkeet on matkalla tänne mutta tuli mieleen ettei ole tuota apm:n päähän tulevaa liitintä missään noista kaapeleista.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
6084 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Tammikuu, 2008, 08:06:00
kirjoittanut seppomikael
0 Vastauksia
2150 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2013, 12:34:42
kirjoittanut Anteo
9 Vastauksia
4490 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2014, 08:17:26
kirjoittanut madog2mad
13 Vastauksia
12314 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2016, 17:56:05
kirjoittanut Koippa
14 Vastauksia
5452 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2015, 19:12:29
kirjoittanut askohi