Kirjoittaja Aihe: Kopteri nubille... (minä)  (Luettu 34180 kertaa)

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #50 : 27 Tammikuu, 2009, 10:28:37 »
Kevennys alkaa - Pakko ei ole torpata, se on totta. Torppi vaan on väistämättä ennemmin tai myöhemmin edessä. Yleensä torpin todennäköisyys lisääntyy mitä enemmän on taalaa taivaalla ja torppien lukumäärän määrää lompakon paksuus tai mielen hulluus. – Kevennys loppuu

Hyvillä ja sopivilla vehkeillä on kiva harrastaa. Olet varmaan katsellut erinäköisiä lentovideoita netistä. Mikä on tuntuma, millaista lentämistä haluat tulevaisuudessa itse harrastaa? Tämä vaikuttaa siihen millä olisi järkevä aloittaa. Tietenkin kuten RikuP tuossa aiemmin sanoi on hankala muodostaa mielipidettä kun ei näitä oikeen pääse itse kokeilemaan helposti. Ilmeisesti olet suunnitellut tästä pidempiaikaista harrastetta. Oletko iteroinut jonkunsuuntaista vuosi/kuukausibudjettia? Tämäkin ehkä auttaisi jos joku haluaa suositella valmiita toimivia settejä. Pidempään harrastaneilla kun on yleensä jonkunlainen näppituntuma mitä minkäkinlaisen kaluston ylläpito maksaa. Tätä tosin yleensä hämärtää nälkä kasvaa syödessä –efekti. Vai kuinka moni vielä ajaa samalla kopulla millä harrasteen aloitti? Tarkoitan nyt siis sanotaan jos on aloittanut vaikka pari-kolme vuotta sitten ja harrastanut suht aktiivisesti?

Vieläkin peräänkuuluttaisin aloittavan harrastajan kokonaispaketin hintaa, minkä joutuu köyhtymään ennenkuin pääsee omatoimisesti harrastamaan. Voisiko tähän vasta-aikoihin aloitelleet listata omien kokonaispakettiensa hintoja siitä kun sai kipinän siihen kun ensimmäisen kerran pääsi yksin lennättämässä käydessään ilmaan? Ja tarkoitan nyt sitten kaikkine kikkuloineen kenttätarvikkeet sun muut? Näistäkin kun kuitenkin kertyy. Tietenkään porukalla harrastaessa kaikkea ei ole pakko hankkia itse ja paljon määrää mitä jo löytyy ennestään.


« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 10:44:47 kirjoittanut okallio »

z0tis

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #51 : 27 Tammikuu, 2009, 10:33:57 »
Oon samoilla linjoilla Keken kanssa, tuo nitro miesten "saaa ajaa niin kauan kun haluaa" on varmaan ihan totta mutta entä sitten käytännössä?, onko täällä oikeesti monta jotka jaksaa esimerkiski yksin kauheen monta tankillista ajella? itellä on 3 akkua ja nekin riittäny tähän mennessä ihan hyvin, yhen ajattelin vielä kesäks hommata. Entäs sitten ku kentällä on muitakin ? onko porukalla oma kone kokoajan ilmassa kun ei oo aikaa ladata akkuja 45min-1h? tässä ajassa saa hyvällä laturilla 2 akkua aina täyteen

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #52 : 27 Tammikuu, 2009, 10:38:23 »
Moi! Itse aloitin harrastuksen Make_J kannustamana ja mietittiin mikä olis hyvä aloitus kopteri ja päädyttiin soillon 30 Rapukkaan koska varaosia sai Sabesta. Yhden kunnon torpin tein sillä asfalttiin tosin helppo oli lennättää kun Make trimmas kopterin valmiiks. Sitte kun opin ajamaan taivaalla ni hommasin Jukalta kasaamattoman Freyan, ja hommasin pikkuhiljaa siihen tarvikkeita. En ole katunu päätöstä, nyt jos aloittaisin harrastuksen niin valinta olis ehdottomasti Knight 50 sport ja polttis.http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=21_75&products_id=28
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 10:45:00 kirjoittanut Ege »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #53 : 27 Tammikuu, 2009, 11:45:48 »
Oon samoilla linjoilla Keken kanssa, tuo nitro miesten "saaa ajaa niin kauan kun haluaa" on varmaan ihan totta mutta entä sitten käytännössä?, onko täällä oikeesti monta jotka jaksaa esimerkiski yksin kauheen monta tankillista ajella?
Tänään kävin pikaisesti kentällä pyörähtämässä ja poltin kolme tankkia putkeen (vähän yli 30 min lentoaikaa taivaalla). Vastaavalla reissulla kesällä yksin (ja talvellakin sillon ku en lintsaa töistä) menis helposti esim. kuusi tankkia (yli tunti ilmassa). Kopterointi on vaan niin kivaa ;). Se olis sitten jo se 8-10 akkua... mä lennän aina enemmän sillon ku oon yksin kentällä. Kavereiden kanssa on mukava fiilistellä ja usein reissut jää 3-4 tankkiin ja sitten jotain akkuja nykyään tolla "sähkömiesten" 450:sellä.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #54 : 27 Tammikuu, 2009, 12:38:32 »
Kai mun pitää kanssa hieman hämmentää, lentoaikoja 450 rexillä.
Eilen illalla oli melkein tuulettoman ja lumisateettoman ilman vuoksi käydä pari akullista kietaisemassa ostarin parkkiksella. Vaihdoin samalla lennätyspaikkaa oman parvekkeen alta toiselle puolen parkkipaikkaa, jossa tuntui olevan paljon parempi valaistus :)

Itsellä on ajastin säädettynä 11 minuuttiin ja 2250mAh akkuun (Rhino 2250mAh 3S 11.1v 25C)  tulee tankattua tuon jälkeen 1400-1600mAh.
Moottorina on tuo SE v1 mukana tuleva 430X ja toistaiseksi käytössä pienin mukana tullut pinioni (olisko ollut 11 hampainen). Kierroksia nupissa on aika vähän, mutta näillä mennään :)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #55 : 27 Tammikuu, 2009, 13:01:48 »
Vieläkin peräänkuuluttaisin aloittavan harrastajan kokonaispaketin hintaa, minkä joutuu köyhtymään ennenkuin pääsee omatoimisesti harrastamaan. Voisiko tähän vasta-aikoihin aloitelleet listata omien kokonaispakettiensa hintoja siitä kun sai kipinän siihen kun ensimmäisen kerran pääsi yksin lennättämässä käydessään ilmaan? Ja tarkoitan nyt sitten kaikkine kikkuloineen kenttätarvikkeet sun muut? Näistäkin kun kuitenkin kertyy. Tietenkään porukalla harrastaessa kaikkea ei ole pakko hankkia itse ja paljon määrää mitä jo löytyy ennestään.

Hirvittää vähän ajatus laskea mitä on mennyt, mutta tässä nyt saldoa (ja laskeminen loppuu ennen ensimmäistä torppia ettei hirvitä liikaa ;D ) Viime vuoden touko-kesäkuussa aloin haalia tavaroita kasaan ja ensileijutukset oli heinäkuussa.

Futaba 7C 2.4 GHz FASST289 €
Phoenix RC129 €
Futaba S925775 €
Spartan 760179 €
T-Rex 450SEv2, 3xHS-56HB, linkkipihdit, sekalaisia varaosia554 €
Laturi Bantam BC-6, lähetinakku, Deans-liittimiä ym.222 €
2x 3s1p akku, tarvikkeita144 €
Yhteensä1592 €

Lisäksi tarvitaan vielä sekalaisia työkaluja, juotosvälineet, mielellään yleismittari, voiteluaineita, ruuvilukitetta yms. Varmaan vielä unohdin jotakin tärkeää, mutta tuo ehkä antaa vähän suuntaa, halvemmallakin voi päästä liikkeelle, mutta tuossa nyt minun esimerkkini.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #56 : 27 Tammikuu, 2009, 13:02:26 »
Itsellä on ajastin säädettynä 11 minuuttiin ja 2250mAh akkuun (Rhino 2250mAh 3S 11.1v 25C)  tulee tankattua tuon jälkeen 1400-1600mAh.
Moottorina on tuo SE v1 mukana tuleva 430X ja toistaiseksi käytössä pienin mukana tullut pinioni (olisko ollut 11 hampainen). Kierroksia nupissa on aika vähän, mutta näillä mennään :)
Hurjan kauan pääset akulla! Mulla on samassa 450:sessä timeri 7:30. Kyllä se lentoaika sullakin vähenee, kun alat soveltamaan enemmän niitä simussa harjoteltuja liikkeitä... ;) Mut pääsee tuolla näköjään noinkin kauan.

Kahden kaverin 500:sissa oli viime kesänä 2500 mAh akuilla timerit 6:00 (3D kiekat). Mulla oli 600E:ssä muistaakseni kans 7:30 5000 mAh akuilla (ei mitkään 3D kierrokset, taivaslentoa).

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #57 : 27 Tammikuu, 2009, 13:04:29 »
Futaba 7C 2.4 GHz FASSTXXX €
Phoenix RCXXX €
Futaba S9257XX €
Spartan 760XXX €
T-Rex 450SEv2, 3xHS-56HB, linkkipihdit, sekalaisia varaosiaXXX €
Laturi Bantam BC-6, lähetinakku, Deans-liittimiä ym.XXX €
2x 3s1p akku, tarvikkeitaXXX €
YhteensäXXXX €
SENSORED! ;D

Hyi, ei tommosia saa laittaa esille...

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #58 : 27 Tammikuu, 2009, 13:09:47 »
SENSORED! ;D

Hyi, ei tommosia saa laittaa esille...

Pitäisiköhän ilmoittaa adminille :D no vanhalla kymppitonnilla pääsee jo ilmaan... tein sen taas

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #59 : 27 Tammikuu, 2009, 13:10:47 »
anybody who pays the listed prices doesn't deserve any better  ;D
check out modelhelistore.co.uk, helidirect, flying-hobby.com

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #60 : 27 Tammikuu, 2009, 13:55:20 »
anybody who pays the listed prices doesn't deserve any better  ;D
check out modelhelistore.co.uk, helidirect, flying-hobby.com

I did some comparison one year ago when I started buying the equipment. Modelhelistore did not have Spartan nor Futaba in stock back then, the price level was about the same due to the exchange rates. T-rex store had just started and their price level was much better than before in Finland. Now is a different story as the GBP is very attractive. IMO supporting the Finnish economy is not that bad, just my opinion.

The downside from ordering from further away (outside EU) is that if you are unlucky you have to pay 22% VAT and pick up your parcel from the nearest Tulliposti which for me is 40 km one way (or pay Itella €€€ for clearing it).
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 14:08:55 kirjoittanut jpietari »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #61 : 27 Tammikuu, 2009, 14:08:34 »
>> IMO supporting the Finnish economy is not that bad, just my opinion
and IMO (note the "O" for "opinion...) "supporting" the economy, your local hobby shop etc etc equals throwing away good money that could buy me better gear instead.
Maybe thats cynical, but when I started with this hobby I thought I'd rather pay more and get something back for it later. I was wrong. I could have just as well have thrown away a couple of € 100 for all the good that it did.
Buying international means a) get better prices and b) get exactly the stuff you want. As far as it concerns me, it's a no-brainer, really, few exceptions (for example some Raptor spares from Sabe).
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 14:13:08 kirjoittanut mnentwig »

z0tis

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #62 : 27 Tammikuu, 2009, 14:17:47 »
>> IMO supporting the Finnish economy is not that bad, just my opinion
and IMO (note the "O" for "opinion...) "supporting" the economy, your local hobby shop etc etc equals throwing away good money that could buy me better gear instead.
Maybe thats cynical, but when I started with this hobby I thought I'd rather pay more and get something back for it later. I was wrong. I could have just as well have thrown away a couple of € 100 for all the good that it did.
Buying international means a) get better prices and b) get exactly the stuff you want. As far as it concerns me, it's a no-brainer, really, few exceptions (for example some Raptor spares from Sabe).

Well i dont think that supporting finnish hobby shops is equal to trhowing money away, mayby a foreing person like you cannot understand it but i rather pay more and support local shops than order it at factory from china. I think that the price is not the only thing what matters.

So you don't care where you get your parts? and who gets the money? as long as you get your parts so cheap as possible?
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 14:20:57 kirjoittanut z0tis »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #63 : 27 Tammikuu, 2009, 14:28:44 »
Maybe thats cynical, but when I started with this hobby I thought I'd rather pay more and get something back for it later. I was wrong. I could have just as well have thrown away a couple of € 100 for all the good that it did.
Buying international means a) get better prices and b) get exactly the stuff you want. As far as it concerns me, it's a no-brainer, really, few exceptions (for example some Raptor spares from Sabe).

I agree with you, but I think this problem is rather global: there are shops that care about the customer (I hope the majority) and then there are shops that are only in it for the money. Some shops do a lousy job in packing the merchandise and it causes extra trouble for you to get replacement for broken stuff. You just need to learn where to buy. I usually buy only on-line, also from Finnish shops and I have good experience from T-Rex store, Hobby-JP, Sabe and Vertical Hobby (I have known Antti for over twenty years).

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #64 : 27 Tammikuu, 2009, 14:29:35 »
Oh, I think I understand that very well. The choice is yours.
What I find a bit sad is when I see young people burn so much of their hard-earned money to "support" the economy, their local hobby shop etc etc that in the end they realize they can't afford the hobby and give up (and, outright depressing, when part of the reason for giving up is the expensive Esky junk they have been sold that is next to impossible to learn on).
Jeez, somebody is full of opinions today. Unpopular ones  ;D

and don't get me wrong, I have indeed spent quite some money also at Sabe and Vertical, and will of course buy from a local shop if the price is right.

... as long as you get your parts so cheap as possible?
Yes. And, don't forget, fast. Online inventory is a must. I consider it scamming if a webshop tries to trick me into buying things that aren't on stock (as some Finnish shops do).

One exception, I avoid products made in China. But that's a completely different story, has to do with executing "criminals" for organ transplants.
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 21:28:32 kirjoittanut mnentwig »

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #65 : 27 Tammikuu, 2009, 16:28:39 »
Jeez, somebody is full of opinions today. Unpopular ones  ;D
and don't get me wrong, I have indeed spent quite some money also at Sabe and Vertical, and will of course buy from a local shop if the price is right.
... as long as you get your parts so cheap as possible?
Yes. And, don't forget, fast. Online inventory is a must.

Gentlemen, allow me to throw more water in the mill. I think I could buy more stuff from the local shops, but... why should I pay 100€ more of the same product? Wouldn't it be easier to buy the product from "internet" and then just give 50€ to the local shopkeeper? Win win situation.

I agree with Markus. I am perhpas a selfish cheap child labor supporting person. I allways compare the delivery time, tolls and other expenses into the local prices. So far I have bought my radio from Sabe and some spare parts. Vertical has managed to sell me few servos and one motor with integrated esc, and a charger. Most of other stuff from "internet".

When it is a wednesday evening and I brake blades or something else, then on thuersday morning I'll call to sabe and order the items I need, get them by friday and can crash again on weekend. This is where it pays to have local shops.

The local shops have one problem... they cannot order huge ammounts of <insert the item name you need here> so, they have to pay more to the factory. Also in this country we don't have that big makets in the business... so they have to take bit more of each sold item.

Now that I am considering to purchase a bigger heli I am looking from "internet" comparing the prices and well... you know what's going to happen.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #66 : 27 Tammikuu, 2009, 21:38:37 »
Onko kukaan muuten koskaan laskenut noiden akkujen lataukseen kuluvaa sähkön hintaa? Sekin pitäis ottaa tuohon sähkökopun kustannuksiin mukaan. Protokseen on  S7 Li-Fe akkuja 4kpl a100eur+BC8DX+Pätevä virtalähde joka kykenee syöttämään tuota laturia
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa HMakela

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #67 : 27 Tammikuu, 2009, 22:07:53 »
Kyllä viisasta pohdintaa, paljon vastauksia, monia näkökulmia, loistavaa!

tällä hetkellä olen jo 450 puolella, koska tunnistin itseni liiankin hyvin tuosta mitä oku sanoi, että kuitenkin nälkä kasvaa sydessä ja kohta täytyy ostaa toinenkin kopteri. Näin varmsti. joten miksi ei aloittaa sitten pienemmällä, johon varaosatkin halvempia. Ehkä sittenkin.... kyllä melkoista myrskyä käy mielessä kun eri kokoluokat ja kopterit taistelee herruudesta :D
Trex 600E
joku ihime hitec mangga

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #68 : 27 Tammikuu, 2009, 22:28:05 »
Jos 450 kopteriin päädyt niin valinta on myös hyvä.

Ja hyvän kopterin kasattuna saat kun otat tuon mitä Marcus myy.
Ellet sitten halua kasata uutta ihan alusta pitäen.
Mikä ei sekään ole huono vaihtoehto. Tulee vain vähän kalliimmaksi...

Tuo 450 + 2.4GHz radio ja simu. Siinä on aloitussetti joka hakee vertaistaan. No kuussatasen kanssa tulee yhtä hyvä setti mutta jos aiot nitron hankkia jossain vaiheessa niin silloin pienempi sähkis on oikea vaihtoehto ekaksi kopteriksi.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #69 : 27 Tammikuu, 2009, 22:44:37 »
Onko kukaan muuten koskaan laskenut noiden akkujen lataukseen kuluvaa sähkön hintaa? Sekin pitäis ottaa tuohon sähkökopun kustannuksiin mukaan. Protokseen on  S7 Li-Fe akkuja 4kpl a100eur+BC8DX+Pätevä virtalähde joka kykenee syöttämään tuota laturia
-Samppa

Äkkiäkös tuon laskee...

Yksi kilowattitunti on sähkölaskuni mukaan 11,10 centtiä.

Jos lasketaan hinta 1000mAh:lle kennoa kohden niin siitä tulee kait 3,7V kertaa 1Ah = 3,7Wh. Tuo 3,7V on varmaan aika hyvä keskiarvo kennojännitteelle läpi lataustapahtuman 3,0V -> 4,2V.
Tästä tulee hinnaksi kennoa ja 1000mAh:ta kohden 3,7Wh/1000Wh*11,10c= 0,04107c. Ja kun huomioidaan lataussysteemin hyötysuhde niin voidaan olettaa että oikea hinta voisi olla 0,05c/kenno/1000mAh.

Nyt jos otetaan malliksi 6s 5000mAh:n akku joka on ajettu tyhjäksi niin summaksi saadaan 6*5*0,05c=1,5centtiä/lataus.

Kait tämän voisi laskea helpomminkin mutta tässä on malli miten sen voi laskea eri mAh kulutuksille eri kennokoolla. Lifeakuille tulos pitänee kertoa arvolla 0,9 pienemmän kennojännitteen vuoksi tai sijoittaa kaavaan 3,3V tuon 3,7V tilalle...

Matematisoi seppo
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 22:48:30 kirjoittanut seppomikael »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #70 : 27 Tammikuu, 2009, 22:44:43 »
oh... and with Nitro you either need substantially more luck than I had, or you'll soon get your very own chance to learn autos the hard way ;D
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 22:51:10 kirjoittanut mnentwig »

Poissa HMakela

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #71 : 28 Tammikuu, 2009, 06:28:15 »
tuota muuten myös itse pohdin että maksaahan sen akun lataaminenkin jotain.

otetaanpa muuten esimerkki, polttis vs sähkö ja kustannukset. korjatkaa jos syötään täyttä puppua.
oletetaan että lennetään 3d. esimerkkikoneena 600rexi.

Sähkö:
jos lasketaan että akkua ladataan noin 200 kertaa ja sitten se on kaputt. akku maksaa ~200 euroa, joka tekee monien kaavojen ja yhtälöiden jälkeen ~1€ per lataus + tuo kulunut sähkö! eli sen 1,5c lento siis maksaa 1.015 euroa sähkökopulla.
lentoaika n. 6min = 0.1691666666666666666666 6666666667 / minuutti


Polttis:
sovitaan että 4 litraa löpöä maksaa 40 euroa. ja tuo on käsittääkseni melko korkea hinta vielä eli halvemmallakin varmaan saa?
tuosta täyttää 600 tankin n. 9 kertaa. 40 / 9 = 4.444 per lento.
ja se lentoaikahan oli noin 10 - 11 min = 0.4232804232804232804232 8042328038 / minuutti


yhteenveto:
polttiksella lento maksaa noin 25 euroa per tunti
sähköllä vastaavasti 10 euroa per tunti

SIIS SÄHKÖKOPUN OMISTAVA ON SÄÄSTÄNYT KOPTERINSA HINNAN POLTTOAINEKULUISSA JO 100 LENTOTUNNIN JÄLKEEN! (1500€)

ps. ei sillä että ketään kiinostaisi, kunhan pohdin :)
pps. minua ei voida syyttää kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, osoitettani en kerro, vakuutukset on kunnossa. :D

Trex 600E
joku ihime hitec mangga

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #72 : 28 Tammikuu, 2009, 08:23:49 »
Jaha, täällä kans sorrutaan laskemaan :)

Itse suoritin rankkaa ekselöintiä pari päivää sitte ja tulokset olivat jotakuinkin näin:
Jotta voi sähkövehkeellä ajella enemmän kun sen yhden lennon, olisi hyvä olla joku 4 - 5 akkua. Akku maksaa sen ~200 euroa. Jos ostaa sitä fuilia kerralla enempi niin hintana voisi käyttää vaikkapa 30€ per gallona kuluineen päivineen. Joten niiden 5 akun hinnalla saa 33 gallonaa fuilia, ja yhdellä gallonalla ajaa 80 minuttia. = 33 gallonalla ajaa 2640 minuuttia. Tai 240 - 280 lentoa.

Itse sovelsin hieman erilaisia lukuja, mutta näillä arvoilla tulisi jotain 250 lentoa ennen kuin alkaa sähkö olemaan edullisempi. Jos karua keskiarvoa laskee niin kerta viikossa ja 4 - 5 lentoa per kerta läpi vuoden. 50 viikkoa olisi kulunut ennen kuin akut alkavat maksaa itseään takaisin.
Jotenkin alkaa tuntua että riippumatta kopterin käyttövoimasta, todelliset kustannukset ovat likimain sidoksissa kokoluokkaan. 450 kokoset on halvempia kaikinpuolin, ja 700 kokoset on taas ihanasti kalliimpia kun 600. jne.

Itse päädyin siihen että jos tässä mun pakottavassa kopterikuumeessa pitää vielä saada se 600 kokonen niin se varmaankin pitää kaikesta huolimatta olla nitro kopteri. Tosin olen päättänyt silti että pitää olla sähkönen 600. Ja mieli tekis sellasta 500 kokosta sähköä...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #73 : 28 Tammikuu, 2009, 09:06:22 »
Epäilisin, että kaardian on tässä oikeammilla linjoilla. Lisäksi täytyy vielä tuohon alkuun laskea mukaan hyvän laturin hinta (vastarin akkua lataa millä tahansa). Tuo 200 sykliä on kyllä tosi paljon...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #74 : 28 Tammikuu, 2009, 10:27:19 »
Tulee myös mieleen että maksaako monikin  6s akuista tuon näissä laskennoissa käytetyn 200 euroa?  Jos kotimainen t-rex store myy 159€ 5200mAh 6s akkua torppitakuulla niin missä pihvi?  Puhumattakaan siitä, että vastaavankokoisia zippy etc halpa-akkuja saa satasen tietämissä. Eihän ne ehkä yhtä montaa sykliä kestä tai anna ihan samanlailla virtaa mutta virran tarve ja sitäkautta myös akkujen kestävyys tuntuu olevan  aika lailla myös lentotyylistä kiinni. Hetki menee, ennenkuin kyvyt edes ovat sitä luokkaa että runnotaan kopteria joka akulla ns. täysillä. Eikä kaikki välttämättä halua lentää extreme 3d:tä.
Pari parempaa akkua ja läjä laaduttomampia vois olla se järkevä tapa? ehkä? Aika monella on kuitenkin ihan hyviä kokemuksia zippyistä rhinoista ja sensellaisista.

miun 2 senttiä

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
19083 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
37 Vastauksia
18724 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2008, 12:59:46
kirjoittanut sgtpepper
14 Vastauksia
7474 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
12 Vastauksia
8644 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2011, 22:09:31
kirjoittanut SJo1
8 Vastauksia
7886 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Joulukuu, 2009, 16:44:00
kirjoittanut Rotary