Kirjoittaja Aihe: Tuukan tuherrukset  (Luettu 46706 kertaa)

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #25 : 07 Huhtikuu, 2012, 17:11:08 »
Tänään taas kaks akullista rexillä. Kulmia tuntuis nyt olevan just sopivasti ja flippi nopeudetkin tuntuis sopivilta, mutta siihen tikun keskialueelle haluisin vähän enemmän liikettä. Todella rasittavaa kun kentällä on niin kylmä että ei siellä jaksa mitään säätöjä tehdä, vaan aina täytyy kotona muistella miten se lensi ja sitten miettiä mitä lähtee muuttamaan. Joten jokainen lento tuntuu aina ekalta.. ;D

Äsken muutin parametri menusta B Control behavior kohtaan "transmitter" ja hatusta arvoin jotkut expot ja dual ratet mankkaan. Noita ehkä jaksaa tuolla kentälläkin sitten säädellä. Samalla nostin kohtaa C pitchin up compensationin kohtaan high, koska pientä delfiini efektiä oli lennossa kun ränkkäs collectiivia.

Ensi viikolle luvannut hiukan lämpöisempää keliä, joten voisi koittaa jonkun päivän pyhittää ihan puhtaasti säätämiselle ja hakea sellaiset säädöt että niitä ei enää tarvisi muutella ja voisi sen jälkeen keskittyä siihen olennaiseen... Torpin vaanimiseen! 8)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #26 : 10 Huhtikuu, 2012, 23:36:43 »
Tänään taas kaks akullista rexillä ja alkaa jo säädöt tuntua TOSI hyvältä. Oli vaan niin kova tuuli että ei viitsinyt koskea säätöihin sen enempää, ennen kuin pääsee kokeilemaan tyynemmässä kelissä. Alkaa tuo rexi tuntua pikku hiljaa todella hyvältä kopterilta ja paranee vain pikku jutuilla koko ajan. Nyt rexillä kertynyt jo 15 akullisen verran tiimaa, kesä on vasta tulossa ja luotto kopteriin on nyt jo ihan huipussaan. Simussakin on tällä hetkellä jo pari uutta juttua painettuna takaraivoon ja odottelemassa ensimmäisiä kokeiluja. Tavoitteena olisi osata lentää ennen syksyä! :)

Lentelyjen jälkeen Suomalaisen ilmailun pioneeri, itse Jyrki Laukkanen tuli juttusille ja kyseli kovasti kopterista ja sen toiminnasta. Hieman hämmentävää selittää lentämisestä henkilölle, jolle minä voisin esittää kysymyksiä aiheesta vaikka koko päivän. :-\
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #27 : 21 Toukokuu, 2012, 15:48:59 »
Äsken tuli Rexille 30 akullista ja ~ 3h 45min lentoaikaa täyteen. Vehkeet toimii hienosti ja lentäminen on mukavaa. Jotain uuttakin tuli tänään kokeiltua, eikä oikeastaan jännittänyt yhtään, mikä on pelottavaa. Aina kun se pieni jännitys lennätyksestä vähenee, vaani torppi nurkan takana.. ;D

Edelleen pitäisi hankkia joko lisää akkuja ja/tai latauskapasiteettia, että saisi noista sessioista vähän pidempiä. Tällä hetkellä on vain kaksi akkua ja yksi iCharger, joten jos haluaa lentää enemmän kuin kaksi akkua per sessio, saa melko kauan seisoskella kädet taskussa ja odotella että akut latautuu. Ei hyvä. Jos taas lentää vaan sen kaksi akullista, niin tuntuu että se eka akullinen menee lämmitellessä ja tokalla akulla vasta alkaa päästä vauhtiin ja sitten ne akut onkin jo tyhjät.. :(

Yksi vaihtoehto olisi tietysti laittaa joko Gaui tai Kiinarexi kuntoon, jotta voisi odotellessa lentää niillä. Niihin on akkuja mielin määrin ja ne saa myös ladattua melko hätäseen jos tarve vaatii. Tänään oli tauko vehkeenä mukana Hyperion Extra 300 ja sekin tuli tonttiin että pätkähti, joten tällä hetkellä toi Rexi on mun ainut lentokunnossa oleva laite.. :-[
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #28 : 27 Toukokuu, 2012, 21:18:18 »
Kuumetta tai ei, tuli sitten kuitenkin käytyä kokeilemassa miten tuo Rexi lentää uudella DFC nupilla. Hienostihan se lenti ja jollain tavalla se tuntui paremmalta entiseen verrattuna ja kovempaa se ainakin tuntuisi menevän ja kaarrot ym. menee entistä enemmän kuin raiteilla.

Mutta, heti nousun jälkeen kuuntelin että kopu pitää ihmeellistä ääntä. Ihan kuin se tärisisi reilusti, mutta ainakaan silmällä ei minkäänlaisia tärinöitä nähnyt ja Beastikin piti kopterin suorassa kuin naulattu. Ajattelin että kuulen omiani ja lähdin varovasti liikkeelle, enkä innostuksissani sitten enää huomannut kiinnittää huomiota koko ääneen. Laskeutumisen jälkeen kuitenkin muistin taas äänen ja kopua tutkiessa huomasin että toisessa lavanpitimessa on ihan selvästi klappia, kun taas toisessa ei. Mutta koska olin 100% varma että lepari on asiallisesti kiinni, ruuveissa lukitteet, eikä välystä ollut pitkittäis suunnassa, uskalsin lentää vielä toisen akullisen.

Toisella akullisella en mielestäni kuullut mitään ihmeellistä ja lensinkin kuin viimistä päivää, kopun toimiessa täydellisesti (jos sellainen on edes mahdollista!?) ja teinpä loppuun vielä sellaisen pikkulasten autorotaation parin metrin korkeudesta siten, että kopu oli vielä kunnolla liikkeessä kun vedin holdin päälle. :)

Nyt kun tossa pöydällä tutkin hiukan lisää, niin nyt molemmissa lavanpitimissä on klappia! Jossain oli puhetta että tuo DFC nupin rakenne rasittaa lavanpitimien laakereita, mutta ei kai nyt kahden lennon jälkeen mene kypsäksi? Ja olen kyllä melko varma että vanhalla nupilla, ei ollut mitään klappeja missään, eikä myöskään tuossa DFC nupissa ennen noita kahta lentoa. Täytynee purkaa ja tutkia....

Samalla reissulla selvisi, miksi telemetria satunnaisesti piipittelee lentoakun jännitettä. Lähti koko telemetrian johto irti akun liittimestä, lieneekö ollut kylmäjuotos...





Loppuun vielä kuva koko komeudesta.

« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu, 2012, 21:28:03 kirjoittanut TuukkaJK »
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #29 : 28 Toukokuu, 2012, 11:59:11 »
Kyllä se nyt vahvasti näyttää siltä, että lavanpitimien laakerit on aivan kypsät ja klappia on reilusti.. :( Uudet on tilattu Trex-Storesta ja otimpa samaan pakettiin vielä uudet painelaakerit ja leparin. Katsotaan kauanko kestää uusilla laakereilla. Vanhat kesti 30 lentoa vakionupilla + 2 lentoa DFC nupilla, mikä on mun mielestä pikkasen liian vähän. Ei noita nyt koko aikaa jaksa olla vaihtamassa...

Lepatuskumit voidaan näköjään korvata POM muovisilla puslilla kun väljät laakerit hoitaa lepatuksen... ::)

Mielessä oli hankkia myös Alignin uusi päivitetty perä, mutta ehkä pitäisi sittenkin hankkia KDE Directin vastaava tekele?
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #30 : 07 Kesäkuu, 2012, 21:36:43 »
Hitto sentään....


Tuli tuo kiinarexi kasattua "laatuosilla", DFC nuppi, ALZRC DS45MG, BeastX, ym. Tänään sitte viisi akullista kerkesin kurmottaa kunnes maa tuli vastaan. Ihan omaan piikkiin meni. :( Tuli tehtyä sellaisia 1/4 osa flip -> puolpiro -> puolflip -> puolpiro -> 1/4 osa flippejä (eli periaatteessa piroflip, mutta vaiheittain, en tiiä onko tälle joku oikee 3D termikin!?) ja voima ja liike tuntu loppuvan kesken. Oli meinaan cyclic- ja collective tikku samaan aikaan ihan tapissa. Toi ei ainakaan noilla default säädöillä ollut ihan niin liukas peli kun tuo 600 rexi...

Kai tuosta vielä peli tulee, mutta vaihtoon menee aika pitkä lista osia. Yks vaihtoehto olis kait ostaa kokonaan uus 450 Pro:n runko, jos jostain sellainen kitti löytyisi ilman mitään sähköjä?

600:lla tuli ja lasketeltua kaks akullista ja nyt on uusilla lavanpitimien laakereilla tahkottu jo huimat neljä akullista ja ainakaan vielä ei ole välyksiä ilmaantunut. Jännä että ne vanhat laakerit menivätkin niin nopeasti... :-\
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #31 : 08 Kesäkuu, 2012, 22:12:32 »
Tulipa tänään laitettua ekaa kertaa kamera 600 Rexin kyytiin. Yllättävän tärinätöntä kuvaa, vaikka kamera on vedetty vain sträpillä kopun kylkeen, ilman mitään värinän vaimennuksia ja en ole edes lapoja tasapainottanut. Lennossa nyt ei ole mitään ihmeellistä, kun ei osaa, eikä uskalla ja jostain syystä toi kamera vielä lisäsi jännitystä.. :-\

Eka akullinen ihan rauhallista leijuttelua:




Toka akullinen vähän vauhdikkaampaa taivasrallia:






PS: Tuo aikaisemmassa viestissä sekavasti selitetty liike, joka johti kiinarexin torppiin, näkyy tokassa viedossa kohdassa 2:30...
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #32 : 11 Kesäkuu, 2012, 15:19:37 »
Eilen tuli kokeiltua kameraa tassujen välissä. Tässä yksi pätkä siitä.






Postissa odottelis yks akkupari 600:een lisää. 2 x Turnigy 6S 3300mAh 30C. Oon yhden kerran saanu noista vanhoista 3600mAh akuista käytettyä sen 80%, joten koitetaan olisko noi pienemmät sopivammat. Ainankin pitäis olla jokusen gramman köykäsemmät, vaikka tuskimpa sillä mun lennossa on väliä. Eipä toi kameran tuoma 170 grammaakaan juurikaan tunnu.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #33 : 14 Kesäkuu, 2012, 15:57:02 »
Tuli toissa päivänä laskussa tökättyä perälavoilla johonkin kiveen ja ne otti vähän kipeetä. Ei ne nyt ihan rikki mennyt, mutta jälkiä tuli kuitenkin. Laitoin nyt sitten 105mm lavat ja korkeemmat landarit tilaukseen, jos noilla lääkkeillä pääsisi tosta satunnausesta perän karkailusta eroon. :-\


Eilen illalla/yöllä tuli pitkästä aikaa harjoiteltua taas vähän Adobe Premieren käyttöä. Kunnon pöytäkoneella tuo videoiden pätkiminen on hiukan mukavampaa, kuin läppärillä tuhertaminen. Tässä siis nopeasti kyhätty video noista viime viikon lennoista koottuna:

- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #34 : 05 Elokuu, 2012, 20:34:09 »
Ompa ollut hiljaista... Heinäkuussa lensin kokonaiset kaksi akullista.. :-[

Tänään kävin sitten pitkästä aikaa lentämässä kolmen akun voimin ja oli kiva huomata että kaikki "taidot" ei olleet ihan vielä kadonneet. Nyt pitää koittaa alkaa ahkerammin lennättää, vaikka näin kesällä tuntuu koko ajan olevan paljo muutakin tekemistä, mutta kohta on taas talvi ja sitten ei tule kyllä lennettyä sitäkään vähää.

Tosiaan tuli tuohon Rexiin laitettua 700:sen perälavat ja vaikka tänään yhden akullisen verran tein kaikkeni jotta olisin saanut sen perän karkaamaan, niin ei, se piti kun tauti. Tosin gainit on heitetty ihan hatusta ja en niitä kovassa tuulessa viittinyt sen tarkemmin alkaa edes säätämään, mutta pääasia on että se satunnainen, sydämmentykytyksiäkin aiheuttanut perän karkaaminen on poissa. Aika hurjalta tuo näyttää kun on DFC nuppi ja 105mm perälavat, mutta ainakaan vielä ei ole lavat kohdanneet kesken lennon.. ;D
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #35 : 13 Syyskuu, 2012, 16:06:52 »
Äsken kentällä ja neljä akullista T-Rexillä. Samalla tuli kopterille 7 tuntia (69 akullista) lentoaikaa täyteen. Jollakin tulee tuollaisia lentoaikoja täyteen kuukaudessa, mutta itsellä noi lentelyt ovat yleensä sen kolme akullista per kerta, kun ei yksin kentällä yleensä jaksa kovinkaan kauaa kiviä potkia, joten akut lennetään tyhjiksi ja ladataan vasta kotona seuraavaa kertaa varten.

Tässä on nyt puol kesää mennyt siten, että tuntuu ettei mitään uutta ole oppinut ja/tai uskaltanut kokeilla, joten välillä jopa ollut hiukan turhautunut olo. Simussakaan ei jaksa oikein keskittyä mihinkään hyödylliseen harjoitteluun ja aika vähälle on simuttelut jäänyt muutenkin. Tänään sitten päätin että nyt tehdään jotain uutta! Ja sieltähän tuli piroflippiä ja muutamat autorotaatiot. Toi autorotaatio on ollut pitkään mielessä, mutta ei vain ole kertaakaan uskallus siihen riittänyt. Toi kenttäkin on aika kehno autorotaatio harjoituksien kannalta, kun perälapoja tahtoo mennä ihan normi laskuissakin, kun aina on joku möykky tai kivi juuri väärässä kohtaa.

Noh, viisi rotaatiota taisin tehdä ja viimeisellä kaivettiin perälavat soraan oikein huolella, mutta hyvä fiilis jäi silti ja uusia lapoja on jo tilauksessa. 8)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #36 : 18 Syyskuu, 2012, 21:36:33 »
Tänään taas parit autorotaatio harjoitukset uusilla perälavoilla ja tällä kertaa jäi jopa lavat ehjäksi. Tosin huomasin tänään, että viime kerralla kun perälavat kaivoivat maata, oli niistä lentänyt jotain kiviä tjsp. myös päälapoihin ja nyt niissä on kolme pientä vekkiä. Ei niistä kyllä mitään haittaa ole, mutta kun olen uusien lapojen ostoa miettinyt jo kauan, niin ehkäpä tässä olisi oiva tekosyy? ;D Sitten kun vielä keksis että mitkä lavat tilaan. Edge? Radix? Kuinkahan paljon nuo Edgen 603mm lavat on pidemmät kuin Align 3G?

Tässä vielä pikku video rotaatio treeneistä. Palautetta saa antaa...




Samalla kertaa oli myös GPS loggeri kopun kyydissä ja tauluun jäi lukemat 178.01km/h.  :)


Ja lopuksi vielä tärisevää ilmakuvaa Mersun kyydistä:
Lainaus
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu, 2012, 21:41:23 kirjoittanut TuukkaJK »
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #37 : 18 Syyskuu, 2012, 21:40:06 »
Align lavat on 600mm pitkät ja edget 603 pitkät :)
tästä suomesta halavalla http://thehelistore.com/index.php/kopteritarvikkeet/lavat/edge-cf-fbl-blades-603mm.html
Ainaki noi EDGEt on hienot ja niissä lukee EDGE ;)
ja tosiaan, edget on parhaat lavat lentää, tarkka pitchi ja tarkka cyclikki. Ja hyvä pauke ;)

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #38 : 18 Syyskuu, 2012, 21:51:23 »
Tuolta niitä jo katselin. Jos ne on tosiaan sen 603mm pultin reiän keskeltä lavan kärkeen, niin ehkä tuo DFC nuppi + 700 perälavat yhdistelmä vielä tuon 3mm kestää.. ;D
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #39 : 18 Syyskuu, 2012, 21:57:40 »
joo, eiköhän, ainaki noi EDGEt on hiuka jäykemmät ku alignit ni ei taivu ehkä nii paljo, ni kompensoi sen 3mm ;)

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #40 : 18 Syyskuu, 2012, 22:46:09 »
Tuolta niitä jo katselin. Jos ne on tosiaan sen 603mm pultin reiän keskeltä lavan kärkeen, niin ehkä tuo DFC nuppi + 700 perälavat yhdistelmä vielä tuon 3mm kestää.. ;D

Tällaisesta yhdistelmästä on muistaakseni ollut juttua helifreakissa että ei kannata. Nimittäin muistelen lukeneeni että porukalla on ollut ongelmia jo norminupillakin, joten dfc nuppi on vielä enemmän limitillä. Tosin, oikeastiko se siitä 3mm on ollut kiinni, mene ja tiedä. :D
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #41 : 22 Syyskuu, 2012, 20:35:28 »
Eilen oli tämän kesän synkin päivän Kymin kentällä.

1. Mersu: Rakentelin siihen eräänä iltana laipat, vaikka se ei edes sellaisia kaivannut, mutta piti vain saada jotain näperrettävää. Eilen oli koelennon aika ja kaikki meni hyvin kunnes tuli aika kokeilla laippojen toimintaa. Vivusta laipat 50% ja kaikki hyvin, vivusta laipat 100% ja vieläkin kaikki oli OK, vivusta taas laipat 0% ja sitten alkoi syöksykierre, joka päättyi kentän pintaan. Eipä tuosta paljoa jälkipolville jää näytettäväksi...


2. Kopteri: Mersun torpin jälkeen piti lentää pari akullista rauhallisesti, koska torpin jälkeen millä tahansa vehkeellä lento tuntuu aina kovin epävarmalta. Lennot menikin ihan hyvin ja rauhallisissa merkeissä vain perus juttuja tehden. Päätin sitten kuitenkin lopettaa toisen akullisen lennot autorotaatiolla ja jotenkin onnistuin kippaamaan kopterin maassa. Jäi kuitenkin jaloilleen, mutta ainakin perä-, ja pää-lavat ovat entiset ja lisäksi yksi servo vaikutti hiukan omituiselta, vaikka kaikki rattaat ovat ehjät.


Viimeistään tässä vaiheessa olisi pitänyt tajuta kerätä kamat kasaan ja painua kotiin nuolemaan haavoja, mutta...


3. Auto: Ajattelin kuitenkin vielä polttaa hiukan nitroa autolla ja tankillinen menikin ihan kivasti, kunnes toisella tankillisella auto päätti lähteä kaasu pohjassa eteen päin, vaikka "kuljettaja" yritti jarruttaa. Onneks auto kuitenkin tajusi pysähtyä noin 20 metrin kiihdytyksen jälkeen. Kaasu servossa ei ollut minkään laista eloa. Ilmeisesti vastari LiFe:n 6,6V oli sille liikaa.


Noh.. Nyt sitten lähti ne Edget tilaukseen ja taitaa autorotaatio harjoitukset jäädä hetkeksi tauolle... :( Kukahan osais tohon kopterin servo hommaan sanoa jotain tyhjentävää? Eli siis tuon pikku kippauksen jälkeen swash oli vinossa ja kun heiluttelin collectivea, tuo yksi servo meni aivan eri tahtiin kuin kaksi muuta. Painoin peukalolla servoarmista ja oletin että tunnen kuinka rattaat antavat periksi, mutta servo vain asettui hiljalleen oikeaan asentoon, jonka jälkeen se toimi aivan normaalisti. Kotona purkasin servon ja kaikki rattaat täysin ehjiä. Kasasin servon ja testasin sitä uudelleen ja peukalolla väänsin armista minkä jaksoin, mutta servo ei hievahtanutkaan ja toimi ihan normaalisti. :o

Mulla oli nyt vähän sellainen ajatus, että vaikka tuo servo toimii aivan niin kuin ennenkin, ostan yhden uuden servon kopteriin ja tuo mystisesti hajonnut ja itsestään ehjääntynyt servo pääsee auton kaasuservoksi...


- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #42 : 01 Lokakuu, 2012, 16:13:15 »
Nyt on Rexi taas koeponnistettu edellisen pikku kippauksen jäliltä. Uusiksi meni siis yksi nuppiservo (kiitokset vaan LauriP:lle), päälavat ja perälavat. Samalla tuli laitettua DFC swash ja sai tuon koko nupin geometrian todella hyväksi aiempaan verrattuna. Päälavoiksi tuli EDGE 603mm FBL lavat ja en oiken tiedä kuinka paljon oli lapojen ansiota ja kuinka paljon tuon paremman geometrian ansiota, mutta kopteri lensi paremmin kuin koskaan.

Mulla on tohon kolme akku pakettia, kaksi kappaletta 2x Turnigy 3600mAh 6S 30C pötköä ja yksi pötkö jossa 2 x Turnigy 3300mAh 6S 30C. Noilla 3600mAh pötköillä on toisella 35 ja toisella 31 sykliä takana ja alkavat olla jo melko lussussa kunnossa. Tuli tänään lennettyä ekaksi noi 3600mAh pötköt tyhäksi ja ajattelin että 10 asteen ulkolämpötila on vienyt akuista mehut, mutta sitten viimisellä lennolla kun oli tuo 3300mAh pötkö, jossa vasta 11 sykliä, niin johan oli kopterissa kulkua! Noita ei oikeastaan koskaan ole pahemmin rankaistu, eikä ikinä ole purettu yli 80%, mutta toisaalta olen melkein aina säilyttänyt akut täytenä ja joskus ne on lojunut pidempiäkin aikoja käyttämättä. Mutta luulisi nyt silti että noista saisi edes sen 50 sykliä, ennen kuin alkaisivat puutumaan?

Noh, markalla saa markan tuotteen. Ehkäpä se on ensi kesäksi hommattava kaikkien ylistämiä Gens-Aceja. Talveksi ei viitsi uusia akkuja enää ostaa, kun tulee kuitenkin lennettyä vähemmin.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #43 : 01 Lokakuu, 2012, 16:40:33 »
Lainaus
Mutta luulisi nyt silti että noista saisi edes sen 50 sykliä, ennen kuin alkaisivat puutumaan?

Moro,

Mulla on tossa 600Prossa noita 6S 3300mAh 30C akkuja ja niillä on takana n. 50 sykliä/akku. Akut on edelleen kivikovia ja antavat tehoa edelleen hyvin ulos. Akut ovat lennon jälkeen viileitä, vain hieman lämpimämpiä kuin ennen lentoa. Olen tosin säilyttänyt akut aina tyhjänä ja ladannut akut juuri ennen lennättystä, mutta tuskin täytenä säilyttäminen noin paljoa vaikuttaa? 
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #44 : 01 Lokakuu, 2012, 16:52:30 »
Moro,

Mulla on tossa 600Prossa noita 6S 3300mAh 30C akkuja ja niillä on takana n. 50 sykliä/akku. Akut on edelleen kivikovia ja antavat tehoa edelleen hyvin ulos. Akut ovat lennon jälkeen viileitä, vain hieman lämpimämpiä kuin ennen lentoa. Olen tosin säilyttänyt akut aina tyhjänä ja ladannut akut juuri ennen lennättystä, mutta tuskin täytenä säilyttäminen noin paljoa vaikuttaa?

Storage - Lipo should never be stored fully charged, or with less than 50% of capacity remaining.
  We strongly recommend Hyperion EOS chargers, as they have automatic STORE functions to insure that the packs are in the range of about 60%~70% capacity (3.78V~3.92V resting voltage per cell).  After returning home for the day, simply use STORE MODE to achieve this automatically. Batteries are best stored in a cool, dry environment (2~20 °C or 37~68 °F).

Source: http://media.hyperion.hk/dn/g3lipo/

Näyttää google kertovan, että säilytyslämpötilalla on iso merkitys täytenä säilytyksen vaikutukseen. Lämmin ja täysilataus = paha. Täysi ja kylmä = ei ollenkaan niin paha.
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu, 2012, 17:06:14 kirjoittanut heikkit »

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #45 : 01 Lokakuu, 2012, 17:32:39 »
Lämpösessä ja täytenä on säilytelty.. Se on vähän kaks piippunen juttu kyllä, sillä aika monta keikkaa olis jääny tänäkin kesänä tekemättä jos olisi pitänyt alkaa latailemaan akkuja, ennen kentälle lähtöä. Kyllä noi nyt vielä ihan täysin toimivia on, mutta huomaa kyllä selvästi, että terävin puhti on poissa. Tietysti tolla 3300mAh pakalla on myös keveyden tuoma ero noihin isompiin verrattuna.

Täytynee varmaan ens kesäksi tosiaan hommata Gens-Aceja pakka, tai kaksi, ja samalla toinen iCharger ja virtalähde. Noita kun voi ladata 5C:llä huomattavasti nopeammin, niin ehkä niitä sitten viitsi pitää storagessa.

Ainiin, tuossakun varaosia tilasin viimeisen kippauksen jälkeen, niin otinpa sitten uudet lepatuskumit, vaikka vanhoissa ei mitään kulumisen merkkejä ollutkaan. Olin elänyt siinä uskossa että mulla oli ne uudet POM "kumit", mutta kun nuo uudet "kumit" tuli, niin eipä jäänyt epäselväksi, että nämä uudet POM "kumit" on jotain aivan toista maata. Eli olen siis lentänyt vanhan mallisilla pehmeillä lepatuskumeilla, DFC nupilla ja 700:sen perälavoilla. ;D
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #46 : 28 Marraskuu, 2012, 21:08:48 »
Tommonen DJI F450 quadrokopu tuli tässä työpäivän päätteeksi niputettua. Huomenna vois kokeilla pysyykö ilmassa. :)

Sanoisin että aika laatu kamaa toi DJI. Ei ole kyllä minkään kasaaminen (ei edes Ikean huonekalujen) ikinä sujunut noin kivuttomasti ja yksinkertaisesti. En varmaan päästänyt ainuttakaan kirosanaa.. ;D Vähän kolvausta, ruuvausta, purkki kiinni tietokoneeseen ja säädöt nopeasti suunilleen kohilleen ja se oli siinä. Alle 4 tuntia meni kahvi ja tupakka taukoineen.


- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #47 : 29 Marraskuu, 2012, 16:24:19 »
Quadilla leijuteltu kolme lentoa tossa pihalla ja hienosti toimii. Tuo on Attitude hold modessa aivan naurettavan helppo lentää ja tosi vakaa noin pieneksi rimpulaksi. Manuaali modessa sitten löytyykin liikettä ja vauhtia ihan liikaakin tuossa pihalla lentelyyn. Kaikki gainit oli default asetuksissa ja ainoa jota pitää ehkä hiukan säätää on altitude hold joka kyllä toimii mutta ilmeisesti sen saa toimimaan paremminkin. Nyt tahtoo korkeus soutaa varmaan 1,5m välillä. 

Nyt pitäis alkaa miettimään jotain kamera + kamerateline yhdistelmää tuohon, jos vaikka ens kesänä, tai miks ei talvellakin koittais saadaa jotain ilmakuvaa.


- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #48 : 05 Joulukuu, 2012, 20:32:13 »
Quadilla lennetty nyt 48min ja hienosti on pelannut. Yli 10min menee helposti 4S 3000mAh akulla ja kun on tottunut T-Rexin 5-6min adrenaliini täyteisiin lentoihin, niin qadilla tulee ton 10min aikana vilkuiltua jatkuvasti timeria. "Eikö se p**keleen akku lopu koskaan!?". Eli jotain sisältöä tuohon on pakko saada, joten kameran ostoon tässä joutuu.

Tuli kaikesta vakaudesta ja helppoudesta huolimatta vielä laitettua Naza GPS tuohon ja mitä nyt vähän katulamppujen valossa kokeilin, niin hienosti pelaa. Ja koska mopo on jo karannut, niin joululahjaksi on tulossa AeroXcraft F550 laskutelineet ja GoPro gimbal. Enää puuttuu sitten se GoPro.... Eräältä foorumilaiselta (kiitos vaan), tuli myös ostettua 4 käytettyä DJI mosaa ja läjä potkureita. Joko nuo jää laatikon pohjalle varaosiksi, tai sitten tuo päivitetään F550 hexaksi. Katsotaan nyt miten tuo pelaa quadina kun lyödään vähän painoa kyytiin.

4S setupilla ja 8'' potkureilla tuntuisi kyllä olevan tehoa reservissä jokseenkin riittävästi. Mutta mitenkä mahtaa olla vakauden suhteen DJI 450 quad vs. 550 hexa?

« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2012, 20:47:03 kirjoittanut TuukkaJK »
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuukan tuherrukset
« Vastaus #49 : 18 Joulukuu, 2012, 22:23:49 »
Tällästä tänään. Lisää seuraavassa jaksossa.. ;)



- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
1913 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2009, 16:42:09
kirjoittanut Tuukka
5 Vastauksia
2880 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2010, 11:26:28
kirjoittanut JCA
123 Vastauksia
48947 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2015, 18:13:55
kirjoittanut Jerkku
16 Vastauksia
8396 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Lokakuu, 2011, 12:36:02
kirjoittanut TuukkaJK