Kirjoittaja Aihe: Rikun vatkaimet  (Luettu 35352 kertaa)

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #75 : 08 Heinäkuu, 2010, 11:35:43 »
Kiitos tästä!  :) Pitää alkaa virittelemään jotain tuon tapaista heti kun säät ei salli lennättämistä  :D

-T
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #76 : 11 Elokuu, 2010, 19:37:38 »
Taas on kopuja ulkoilutettu kotipihasta. Töissä askarreltu vanhoista lastenvaunuista kuljetus/huoltoalusta otettu myös vihdoin käyttöön, näppärästi kulkee fluidit, työkalut yms mukana ja koputkin jalaksista tasossa kiinni. Alhaalla on vanhat UPS -akut startteria varten ja tulevaisuudessa pumpulle ja autoradiolle ;)

450 taivaslentely alkaa tuntua mukavalta, joten kuussatku piti myös saada tulille, leijuttelua ja eikun taivaalle. Katsoin että tankissa on litkua vielä hetkeksi, mutta niinhän siinä kävi että pääsin harjoittelemaan autorotaatiota neljästä metristä rypsipeltoon. Kopu säilyi ehjänä.

Timeriin on naputettu 8min mutta tankki jäi vähän vajaaksi koska pumppu meni rikki, siksi silmäpelillä seurailin tilannetta.

Koput ehjiä, loistava fiilis!

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #77 : 12 Huhtikuu, 2011, 13:05:20 »
Se on sitten kopterikausi aloitettu Mommilassakin! Sen verran vanhaksi ja mukavuudenhaluiseksi tullut etten enää viitsinyt särkeä vehkeitä pimeässä talvipakkasessa.

450
Katselin viikonvaihteessa vain että kaikki on suunnilleen kiinni, akut latinkiin ja varovaista leijuttelua pihassa. Tänään sitten pellonlaitaan kuusi akullista varovaista taivaslentelyä, alkoi sykekin olla viimeisillä akuilla lähellä normaalia. Tuo peltoalue vieressä on sen verran kapea ettei kahdeksikkoa kummempaa uskalla.

600 N
Sama juttu, ruuvien tarkistelu ja huomasin lavanpitimeen tuleva linkkipallo oli lähes kokonaan irti, puoli kierrosta kun pyöräytti niin oli irti ja kopu on nostettu talviteloille suoraan ajosta :o ! Moottori pärähti hämmästyttävän helposti käyntiin, piti tehdä yhtä ja toista talven aikana, mutta niinpä jäi tekemättä :)
Sen verran paljon oli vielä lunta pellonlaidassa, joten en päässyt kopukärryn kanssa liikkumaan, pihassa leijuttelua ja tuntuihan se taas valtavalta nelipätkän jälkeen.

Hieno aurinkoinen keli ja mikä parasta, ei vielä paarmoja! :D

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #78 : 14 Huhtikuu, 2011, 10:38:38 »
Ekat silmukat tehty 450:lla, rumia kuin mitkä mutta kymmenisen ehdin kokeilla kunnes akut loppuivat.

Hieno fiilis, eihän tässä kauaa ole vielä harrastettukaan... :)

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #79 : 15 Huhtikuu, 2011, 19:19:36 »
450 tupsahti turpeeseen :D

hyvinkin puuskaisessa tuulessa treenailin silmukoita kun ei vaan taipunut enää vaan tuli nokka edellä hankeen.
Aika pienin vahingoin, ottaen huomioon että tuli suhteellisen lujaa.

Pikaisesti katsottuna:

- pohjalevy murtui edestä
- toiseen lapaan tuli pieni jälki, mutta vaihtoon menee
- ehkä pääakseli
- ehkä lepari
- takalavat
- stabbari vääntyi aavistuksen, voi olla että taipuu vielä suoraksi

ei muuta kun vempain kuntoon ja uudestaan taivaalle ettei mene hartiat lukkoon. Eipä ne nyt mene, koska tässä viikon aikana on jokin naksahtanut ja pulssi on paljon tasaisempi kun nostaa härvelit ilmaan.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #80 : 15 Huhtikuu, 2011, 22:23:12 »
Turpeeseen tupsahtamisia sattuu aina  :). Silmukat on melko hankalia tuulessa, taidat ensi kerralla koettaa vähän ylempänä?  ;)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #81 : 15 Huhtikuu, 2011, 22:37:29 »
Silmukat on melko hankalia tuulessa, taidat ensi kerralla koettaa vähän ylempänä?  ;)

Kyllä se nytkin oli aika korkealla alunperin, siinä vaiheessa kun tultiin nokka alaspäin tuntui vaan että ilma hävisi alta ja sitten tupsahti. Kaikki kävi kyllä tosi nopeasti, en edes ehtinyt panikoimaan! Aiemmat torpit on mennyt kuin hidastettuna, mutta tässä en ehtinyt tehdä mitään :D

Omasta varaosahyllystä löytyy muut osat paitsi pohjalevy ja lepariakseli, täytyy nyt samalla tilata noita kriittisiä osia kunnes pelto kasvaa taas rypsiä niin tulee pehmeitä torppeja.
Tuleepahan käytyä kopteri läpi kun en saanut talvella aikaiseksi, laakerit olisi ainakin syytä tsekata ja vaihtaa.

Pitää kait sitten treenata 600 nitrolla niitä silmukoita, tosin edelleen pakoputkesta lentää soppaa jonkun verran, kone ei lämpene kauheasti mutta ei savutakkaan mielestäni liikaa, kaipa se on vielä liian rikkaalla.


Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #82 : 17 Huhtikuu, 2011, 22:31:26 »
450
huomenna tilaillaan varaosia

600N
OSsin takalaakerissa tuli todennäköisesti käyttötunnit täyteen, alkoi pitää aikamoista rohinaa. Sylinteriputki lähti irti kuumailmapuhaltimella, mutta laakerit on niin lujaa kiinni ettei ainakaan vielä irronnut, jatkamma huomenna.

[spoiler]Hirobo Freya OP...
Tällainen käytetty "aihio" tuli nurkkiin, pitänee ottaa jossain vaiheessa tutkintaan josko siitä saisi vielä toimivan pelin. Ainakin seuraavia pitäisi hommata:
- Nupin servot
- GY611:n kaveriksi pitäisi keksiä servo.
- Canopy (tai jos löytyisi pilkkahintaan joku umpikoppa)
- YS 91 ST:n mäntä

ensimmäistä kertaa näin freyan noin läheltä, joten puutelista varmasti kasvaa, mutta tuossa nyt ainakin aluksi. Suosituksia otetaan vastaan ja kaikki muutkin vihjeet ja neuvot erittäin tervetulleita. Sunnuntailentelijälle on turhaa ehdottaa hifiservoja :)
En edes tiedä mikä tuon virallinen malli on, metallinuppi siinä on  ::) [/spoiler]



Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #83 : 17 Huhtikuu, 2011, 22:45:08 »
Lainaus
laakerit on niin lujaa kiinni ettei ainakaan vielä irronnut
Laitoitko lohkon uuniin, siten irtosi mulla ainakin hienosti...
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #84 : 17 Huhtikuu, 2011, 22:52:33 »
Laitoitko lohkon uuniin, siten irtosi mulla ainakin hienosti...

Kokeilin vasta puhaltimella antaa lämpöä, rouva oli sitä mieltä että tälle illalle on harrastettu jo riittävästi, joten jatkan huomenna. Uunissa lähti ossin automoottorin laakeri ainakin hyvin.

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #85 : 19 Huhtikuu, 2011, 21:19:50 »
Saben paketti tuli päivässä, TrexStoren paketti on itellan sekoiluissa, eiköhän se huomenna tule.

450
odottelee niitä osia edelleen...

600N
OSsin laakerit vaihdettu, takalaakeri piti aika rohinaa, sain kopun kasaan ja vajaan tankillisen leijuttelin, nyt tiedän miltä tuon moottorin pitää kuulostaa kun laakerit on kunnossa, ne on ilmeisesti rallattanut niin kauan kun motti on mulla ollut, käytettynä ostin.

Freya
eilen riisuin pienempiin osiin, vähän putsailin ja ihailin linkistöjä, mielenkiintoinen kun tottunut tuohon Align -tyyppiseen ratkaisuun. Intoa olisi kovasti laittaa se kuntoon mahdollisimman pian, mutta taloudellinen tilanne mahdollistaa tämän rauhallisen tutkiskelun :) Jos jollain olisi myydä tähän edullisesti nuppiservot niin laittakaa YV:tä, samoin tarvetta canopylle, ämpärimuovinenkin kelpaa, myös alkuperäiset landarit hakusessa, nuo ei lienee ole omat.

Laakerisetin varmaan tilaan suosiolla, ei tiedä yhtään kuinka vanhat ja monta kertaa torpatut nuo ovat :)

Moottori -aihioita on kolme kappaletta, kaksi kpl YS 91ST ja yksi YS 91SR, en ole vielä ehtinyt kartoittaa missä kunnossa ne on, pyörivät osina laatikossa, josko niistä yhden toimivan saisi järkevin kustannuksin.

Mukana tuli myös hilpeän keltaiseksi maalattu runko, sillä voi lennellä sitten aina pääsiäisenä noitien seassa.




Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #86 : 19 Huhtikuu, 2011, 21:30:52 »
Siellähän on jo fuilit valmiina tankissa ;)
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #87 : 19 Huhtikuu, 2011, 21:33:04 »
Siellähän on jo fuilit valmiina tankissa ;)
Eipä tarvi tuhlata aikaa tankkaamiseen sitten kun on rojut kasassa

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #88 : 20 Huhtikuu, 2011, 09:58:34 »
450
osat tuli, pääsee ehjäämään tämänkin kopterin. Alkaa vaan tuntua aika pikkuiselta 600N ja Freyan rassaamisen jälkeen.

kopussa oli alunperinkin tällainen;
http://www.trex-store.com/bottom-platesecf-p-311.html

mutta katsoin että SE V2 -versioon tyrkytetään tällaista:
http://www.trex-store.com/bottom-plate-p-1856.html

otin kuitenkin tuon ensimmäisen varmuuden vuoksi, mutta ilmeisesti tuo alempikin kävisi.

600N

Myös toinen OS SX on kunnossa, TrexStoresta tuli tarvittavat kilkkeet että saan tarvittaessa varamoottorin "heittämällä" kiinni.

Freya

investointeja:
- Radix 710 FAI -lavat
- Kolmas YS 91ST +putki, voi rauhassa rempata ne kaksi muuta mottia hyllyyn vaihtokoneiksi :)

Alkaa taas varaosahamstraus, mutta mikään ei ole niin ärsyttävää kun torstai tai perjantai -iltana rikot kopterin ja olit suunnitellut viikonlopuksi ahkeraa lennättelyä.

Ihanan kallista...


Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #89 : 25 Huhtikuu, 2011, 21:23:57 »
450

alkaa akut hyytymään, pitäisi tilata uusia, tosin kiinnostus nyt enemmän noiden isojen retaleiden kanssa.

600N

Yritin eilen ruuvata kaasukäyrää, lysti loppui kun ilmeisesti tulppan käyttötunnit tuli täyteen, ainakaan ei hehkuttanut enää ja tulpanavainta ei tietenkään ollut mukana, enkä jaksanut hakea.

Freya

runko jälleen kasassa, myös linkistöä ruuvattu manuaalin mukaiseksi, servoja ei ole vielä kiinni joten on nyt vaan suurinpiirtein.

Perässä oli pystyevä kyllä kiinni kun purin sitä, mutta en ajatuksen kanssa katsonut miten se oli kiinnitetty koska vasenta peräpuoliskoa oli modifioitu siten ettei evä mene alkuperäisiin reikiin. Lainasin sitten keltaiseksi maalatusta puoliskon ja yritän bensalla liotella maaleja pois.

Tällä hetkellä havaitut puutteet:

- Collar joka tulee moottorin ja tuulettimen väliin

- alkuperäiset landarit
- pakoputki (kaupoista sovittu)
- Tail Unit Case (vasen puoli riittää)
- laakereita (tilattu)

jos tällaisia pyörii nurkissa niin ottakaapa yhteyttä yv:nä

Seuraavaksi nupin kimppuun.


« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2011, 12:02:20 kirjoittanut Riku T »

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #90 : 25 Huhtikuu, 2011, 21:29:05 »
Lainaus
yritän bensalla liotella maaleja pois
Tuskinpa bensalla lähtee jos nitrokopteriin on maalattu, koita selluohentimella (nitro thinner).
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #91 : 25 Huhtikuu, 2011, 21:35:29 »
Tuskinpa bensalla lähtee jos nitrokopteriin on maalattu, koita selluohentimella (nitro thinner).

se on nyt muutaman tunnin muhinut tuolla ja lohkeilee siten että lähtee rapsuttelemalla. Katsotaan huomenna kuinka irtoaa, mutta en tuon palasen liottelujen takia ajatellut investointeja tehdä, mutta laitan tuon nitro thinnerin korvan taakse, jos vaikka innostuisi liottelemaan tuon keltaisen rungon, pitää vaan ensin keksiä että miksi ihmeessä :D

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #92 : 26 Huhtikuu, 2011, 12:22:08 »
oli tarkoitus kasailla pitkin kesää Freya kuntoon, pikkuhiljaa keräillä osia... pa*kanmarjat!

toivottavasti nuo omat servoarmit käy, olishan ne pyöreät paljon hienommat
http://static.rcgroups.com/forums/attachments/2/7/4/6/t1533657-202-thumb-futm0552.jpg

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #93 : 05 Toukokuu, 2011, 18:01:13 »
Jälleen sain sovittua naapurin isäntien kanssa lennätyspaikoista.

Aamupäivästä iltapäivään pääsee kotipihasta pörräämään ja iltapäivästä kun aurinko osuu huonosti voi mennä sitten tuonne tienvarteen lennättämään (n.300m joutuu siirtymään). Tiedä sitten kuinka tuon tien yli viitsii lennätellä, vaikka ei siitä montaa autoa tunnissa kulje, kummallakin puolella on kuitenkin lääniä hyvin jäädä odottelemaan jos tiellä trafiikkia.

ylempi kuva siis omasta pihasta ja alempi tienvarresta, kuvat ei ole ihan 180 astetta.

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #94 : 08 Toukokuu, 2011, 13:41:17 »
Freya:
taas pitäisi osia tilata, odotellaan tilipäivää :)

600N:

innostuin tätä säätelemään, rustasin kaasu ja lapakäyrät uusiksi, sillä seurauksella että nyt perä vaeltaa normitilassa vastapäivään ja idlellä myötäpäivään. Ennen säätelyjäni perä piti vähän paremmin, viime kesänä jopa erinomaisesti leijuttelussa.

Nuppi säädetty siten että sieltä lähtee +-13, vaikkakin tavoitteena vakaa taivaslentelykone.

Gyro: GP 750

Tälläista löytyisi DX7:n asetuksista:

Thro Curve
norm: 3-32-40-47-100
st-1: 70-47-100
st-2: 100-50-100

Pitch Curve:
norm: 36,5-51,5-66,5-75-100
st-1: 28,5-64,5-93,5
st-2: 100-50-100

Gyro Sens:
0= 67
1: 42

fmode kaikki: 0

D/R & EXPO
ail+elev

norm:
EXP: +20
D/R: 80

idle:
EXP: +25
D/R: 95



Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #95 : 24 Kesäkuu, 2011, 08:52:35 »
Freya:
valmistuu pikkuhiljaa (dejavu), pitäisi vielä nuppi purkaa kuitenkin ja käydä läpi ja vaihdella vähän bling -osaa mitä jäi Hollolan reissulta mukaan.

600N
ilmeisesti pakoputken o-renkaat roiskii löpöä, moottori ihan metukassa lennätyksen jälkeen. Putki ostettu joskus käytettynä, joten hyvä aika vaihtaa ne renkaat kun ei hajuakaan iästä. Perän outoudet katosi mystisesti.

450
tällä on tullut enimmäkseen päristettyä kun mahtuu parhaiten tuolle kapeahkolle lentosektorille suhteutettuna taitoihini. Silmukat alkaa näyttää ajoittain jo silmukoille, varovaista vaakakierrettäkin on kokeiltu, meinaa vaan vauhti loppua aina kesken.

Futaba 8FG
Eilen kävin hakemassa, aloittelin iltasella piipittelyn, ekana vastarin sai ainoa täysin toimiva kone, eli 450 (niin... olisi voinut funtsia tarkemmin). Mukavan tuntuinen käteen, namiskoja enempi kuin laki sallii ja säädettävää riittää. Logiikkakin aukeaa varmasti pikkuhiljaa.

DX7
menee myyntiin ainakin kolmen vastarin ja mSR:n kanssa, myynti-ilmo tulee myöhemmin, mutta jos kiinnostusta niin tarjouksia voi esittää yv:nä

Yak
odottelee uusia akkuja. Avasin mattoveitsellä keulan, tarkoituksena parantaa moottoripukin kiinnitystä, unohdin ottaa akun pois sisältä, terä meni läpi että suhahti, kirjaimellisesti, onneksi ei koneeseen tullut isompia vahinkoja, yksi ilmanottoaukko vaan lisää.

Phoenix
innostuin taas pörräämään, pitää hommata futelle adapteri. Pitäisi kait hinkata asetuksista enempi että saisi realistisemman, 600 ja 450 on simussa paljon kiikkerämpiä kuin omat kopuni.

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #96 : 26 Kesäkuu, 2011, 17:16:50 »
450

vaihdoin Futaban vastarin, säätelin aikani ja kaikki meni hienosti, sitten yhtäkkiä tapahtui jotain, eli ihan kaikki servot alkoi pitää omaa elämäänsä ja sätkimään. Lopuksi pit -servo sitten jämähti, se jäkittää vastaan eli virtaa sinne tulee mutta ei liiku. Aileron oireilee myös, eli kun liikuttelen hitaasti niin puolessavälissä tekee sellaisia "värinöitä".

Nyt ennen kun kukaan ehtii futabaa moittimaan niin heitin takaisin spektrumin vastarin kiinni ja tekee samaa (alignin 410), voiko yksi viallinen servo sotkea koko paletin?

p.s. aika kiva tuo 8FG :)

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #97 : 26 Kesäkuu, 2011, 18:14:17 »
Sulla tulee virta noparin BEC:in kautta? voitko kokeilla jollain vastariakulla tai toisella noparilla.. minulla nimittäin hajosi yhdestä noparista BEC niin että jännite heitteli miten sattuu ja servojen elämä oli sen mukasta ku vastari resetoikin välillä.

Sitte toinen että eihän ollu HiSpeed mode päällä vastarista? sitä ei varmaan ne 410 kestä kun eivät kestä beastinkaan takana kovaa taajuutta.
| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #98 : 27 Kesäkuu, 2011, 02:01:28 »
Sitte toinen että eihän ollu HiSpeed mode päällä vastarista? sitä ei varmaan ne 410 kestä kun eivät kestä beastinkaan takana kovaa taajuutta.

kestää ne DS410 servot biistin takana 200Hz signaalia sen minkä kestää ihan normaalisti toimien kunnes pimenevät yhtäkkiä mystisesti! mitään sätkyjä ei kyllä tule... (tai ainakaan itse en ole kuullut vaikka muutamasta pimenemisestä on kyllä kuullu/todistanu)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #99 : 27 Kesäkuu, 2011, 07:19:21 »
onneksi nämä outoudet tapahtui tuossa työpöydällä, kopteri tosiaan otettu suoraan lennosta tuohon pöydälle vastarin vaihtoon. Yks servo on jumissa, virta tulee mutta ei liiku, ei pysty käsinkään vääntelemään kun virrat päällä, ilman virtoja pystyy liikuttelemaan ja toinen tekee puolenvälin tienoilla sen värähdyksen, tikun kun jättää oikeaan kohtaan niin jää  tosiaan väpättämään itsekseen. Elevatorin servo toimii miten pitääkin.

Nopari on se alkuperäinen kopun mukana tullut.

Siirrän tämän kopun nyt sivumpaan ja katselen ajan kanssa jos löytyisi edulliset nuppiservot ja keskityn noihin isompiin...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4977 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2008, 12:29:25
kirjoittanut riku
10 Vastauksia
5554 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2010, 21:58:08
kirjoittanut [mitch]
Ranen vatkaimet

Aloittaja rane78 « 1 2 ... 31 32 » MyFleet

799 Vastauksia
220549 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2022, 07:05:09
kirjoittanut Matti Häkkinen