Kirjoittaja Aihe: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni  (Luettu 6996 kertaa)

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« : 11 Maaliskuu, 2009, 19:02:37 »
Outo ongelma tuli esille kun aloin taas yli puolen vuoden tauon jälkeen nyt lomalla kasata 600 sähkökoptereita lentokuntoon.
Eli en oikein saa selville mistä johtuu, mutta nyt "vakio kopterin" (kuvassa sininen) pääratas(helical) ottaa kiinni torque tuubin alemman eturattaan yläosaan. Minulla on myös rotorworkz rungolla (kuvassa punainen) 600E kopteri, mutta siinä ei ole samaa ongelmaa. Vaihdoin kaikki mielestäni tähän liittyvät osat molempien kopterien kanssa keskenään ja vain vakio kopterissa jumittaa tuo pääratas. Alla pari kuvaa. 

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #1 : 11 Maaliskuu, 2009, 19:08:40 »
Minulla sama ongelma enkä tosiaan saanut millään säädettyä sitä pois. Se ei kuitenkaan käytännössä haitannut mitään ajossa, sillä noin 5 minuutin ajamiselle pääratas hioo perän rattaan pinnasta sen verran pois, että ei enää kosketa. Myöskin nuppini pyörii tosi hyvin tästä huolimatta (kymmeniä kierroksia ja ajassa noin minuutin kun pysäyttää kopterin). Mikäli joku tietää korjauksen niin mielelläni itsekin tekisin :)

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #2 : 11 Maaliskuu, 2009, 19:21:19 »
Minulla sama ongelma enkä tosiaan saanut millään säädettyä sitä pois. Se ei kuitenkaan käytännössä haitannut mitään ajossa, sillä noin 5 minuutin ajamiselle pääratas hioo perän rattaan pinnasta sen verran pois, että ei enää kosketa. Myöskin nuppini pyörii tosi hyvin tästä huolimatta (kymmeniä kierroksia ja ajassa noin minuutin kun pysäyttää kopterin). Mikäli joku tietää korjauksen niin mielelläni itsekin tekisin :)

Outoa toi kyllä on, huomasin samalla että "One-way bearing shaft" nupin pää ympäryys voi heittää yli puolella millimetrillä. Sillä ei sinänsä pitäisi olla vaikutusta tähän koska myös isompi mahtuu siihen A laakeri pukkiin (vaikka ei mahdukaan pienenmpään B laakeripukkiin). Tuossa Rotorworkz rungossa on ihan erilaiset laakeripukit ja epäilen että sen takia ei ole siinä tätä ongelmaa. En kuitenkaan muista tätä olleen vakio rungossakaan aikaisemmin, joten en oikein käsitä mikä voisi olla eri lailla minulla nyt.

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #3 : 11 Maaliskuu, 2009, 20:17:57 »
Omissani ei yhdessäkään ole käynyt noin. Paitsi ekassa 450 kopterissa kun oli collari jäänyt löysälle ja ja koko paketti oli vähän alhaalla. Ihan kuin tuossakin.

Eihän siellä ole mitään prikkaa joka olisi vahingossa eksynyt ylälaakerin ja päärattaan väliin. Rakenteessa näyttäisi yksi prikka olevan joka on rattaiden välissä. One way bearing shaftin pitää siis olla suoraan kiinni ylälaakerissa ja ylä puolella tiukasti se collari. Ja en muista että onko tuo muovinen laakeripukki symmetrinen. Itse olen kasannut sen aina niin päin että se kohdistinlovessa oleva A-kirjain on oikeinpäin. Kun kone ei ole inverter! ;D

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #4 : 11 Maaliskuu, 2009, 20:29:04 »
Omissani ei yhdessäkään ole käynyt noin. Paitsi ekassa 450 kopterissa kun oli collari jäänyt löysälle ja ja koko paketti oli vähän alhaalla. Ihan kuin tuossakin.

Eihän siellä ole mitään prikkaa joka olisi vahingossa eksynyt ylälaakerin ja päärattaan väliin. Rakenteessa näyttäisi yksi prikka olevan joka on rattaiden välissä. One way bearing shaftin pitää siis olla suoraan kiinni ylälaakerissa ja ylä puolella tiukasti se collari. Ja en muista että onko tuo muovinen laakeripukki symmetrinen. Itse olen kasannut sen aina niin päin että se kohdistinlovessa oleva A-kirjain on oikeinpäin. Kun kone ei ole inverter! ;D

Mielestäni koitin kaikenlaista, jopa tarkistin manuaalista :) että pricka on oikeassa kohdassa, mittasin myös että pricka on 0,8mm. Noi laakeripukit ovat oikeinpäin, eli A kirjain oikeinpäin (niinkuin kopteri) kaikki osat ovat ok, otin vertailun vuoksi myös uudet osat pussista. Tosiaan vaihdoin myös toisesta kopterista koko pääratas paketin ja sekin jumitti tuossa vakio rungossa, mutta ei rw rungossa. Jos pääakseli ei ole paikalla, niin saa väännettyä päärattaan niin että tulee väljyyttä, mutta ei silloin kun pääakseli on paikalla.
EDIT: ei auta vaikka olis inverted  :)
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2009, 20:37:37 kirjoittanut riku »

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #5 : 11 Maaliskuu, 2009, 21:16:56 »
Perän etukasetti pois ja sen kiinni ottavan hammasrattaan ja akselin vertailu vois ehkä selventää tilannetta...
Ensimmäisen postauksen kuvista olin havaitsevani, että pieni vetoratas olisi erillä korkeudella niissä kuvissa...


-jari-
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #6 : 11 Maaliskuu, 2009, 21:30:03 »
Omassa koneessani (ESP) on noin 1-1,5mm ilmarako.
Täytyisi livenä pyöritellä sitä aikansa niin ehkä pystyisi jotain keksimäänkin. Kun vertailee toiseen yksilöön missä ei noin ole...

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #7 : 11 Maaliskuu, 2009, 22:02:09 »
Omassa koneessani (ESP) on noin 1-1,5mm ilmarako.
Täytyisi livenä pyöritellä sitä aikansa niin ehkä pystyisi jotain keksimäänkin. Kun vertailee toiseen yksilöön missä ei noin ole...

Nyt kun manuaaleja taas selasin niin huomasin että toisessa kohdassa mainitaan tuon prikan paksuudeksi 0,8mm (s. 8 ) ja sitten taas manuaaliin takaosassa niin mainitaan että se on 0,5mm (osa 50B050), sama koskee sekä ESP että vakio manuaalia. Tosin senkään ei ehkä pitäisi tällä tavalla vaikuttaa...? (Align manuaalithan löytyy kätevästi täältä ).

Autorotaatioratas on eri korkeudella rw ja vakio rungoissa, vaihdan seuraavaksi vielä myös torque tuubit rattaineen keskenään.

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #8 : 12 Maaliskuu, 2009, 14:01:33 »
Perän etukasetti pois ja sen kiinni ottavan hammasrattaan ja akselin vertailu vois ehkä selventää tilannetta...
Ensimmäisen postauksen kuvista olin havaitsevani, että pieni vetoratas olisi erillä korkeudella niissä kuvissa...

-jari-


Vaihdoin noi torque tuubit keskenään ja ei ollut "punaisen" kanssa ongelmaa. Mittasin sitten tt:n eturatas setin ylä- ja alarataan etäisyyden ja huomasin että se heittää yli puolella millimetrillä "punaisen ja sinisen" välillä. Pussissa josta olin ottanut siihen "siniseen" sen eturattaan oli vielä kaksi jäljellä (ollut joku kolmen setin tarjous jostain) ja niissä molemmissa oli etäisyys myös puoli milliä pienempi. Onneksi löysin varaosapakista vielä yhden valkoisen setin, jossa oli pidempi etäisyys. Lopulta vaihdoin sen valkoisen siihen paikalle ja nyt ei hinkkaa se pääratas siihen enään. Pienestä on kiinni, mutta saisivat kuitenkin edes yrittää saada noi osien mitat oikein... 
« Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu, 2009, 14:09:13 kirjoittanut riku »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #9 : 12 Maaliskuu, 2009, 15:27:42 »
Itselläni homma korjaantui tänään kun huoltotoimien (lue pienen hankikosketuksen jälkeien korjaus) yhteydessä huomasin, että peräputki roikkui vähän - kun asensin sen niin, että nostin vähän perästä kun kiristelin ruuvejä niin sain aikaiseksi tarvittavan 1mm välyksen. Tiedän, että kopteriin ei saa jättää mihinkään vääntöjä, mutta vääntämällä sitä vähän ylös se asettuu oikein suoraan kun kristyksen yhteydessä se kuitenkin vähän valahtaa alaspäin. Voit siis myös tarkistaa oman kiinnityksesi joskos sullakin vähän roikkuu perä siinä vakiorungossa. Se on tolla matkalla hyvin pienestä kiinni, että ottaa kiinni.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #10 : 12 Maaliskuu, 2009, 15:40:12 »
Olen huomaavina kuvistasi, että sulla roikuu se perä vähän - vertaa perärattaan linjaa niissä missä se ottaa kiinni ja niitä jossa ei - mielestäni selvä ero - toisessa suorassa ja toisessa vinossa. Toki voi olla kuvakulman aiheuttamaa harhaa, mutta tarkista ihmeessä tuo.

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #11 : 12 Maaliskuu, 2009, 15:49:00 »
Olen huomaavina kuvistasi, että sulla roikuu se perä vähän - vertaa perärattaan linjaa niissä missä se ottaa kiinni ja niitä jossa ei - mielestäni selvä ero - toisessa suorassa ja toisessa vinossa. Toki voi olla kuvakulman aiheuttamaa harhaa, mutta tarkista ihmeessä tuo.

Joo, toi voi myös vaikuttaa siihen ja mielestäni hieman nyt "vaistomaisesti" nostinkin peräputkea kun laitoin uudestaan kiinni. Tuossa kuvassa "IMG_3663.JPG" yllä, niin ei ole peräputkea kiinni ollenkaan ja silti jumitti, mutta ehkä juuri tuon peräputken hivenen ylösnostaminen sitten vääntää osat paremmin paikoilleen.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600E:n pääratas ottaa alempaan etu tt rattaaseen kiinni
« Vastaus #12 : 26 Maaliskuu, 2009, 16:57:31 »
Oletko kokeillut kiristää sen pääakselin kahdella kuusiolla kiinni olevan mustan lukittimen siten että nostat kevyesti pääakselia ylöspäin? Minulla ainakin auttoi.. Eikä jää klapiakaan yhtään kun liikuttelet pääakselia ylös alas.
Jos sen kiristää kun kopteri on jalaksillaan, eikä nosta akselia kevyesti, niin tahtoo pääratas jäädä hieman matalemmalle kuin pitäisi. Ei kannata nostaa liikaa, muuten jumittaa akseli eikä pyöri kunnolla.
(muista lukite)
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2009, 17:00:53 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
6603 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2009, 12:20:03
kirjoittanut Viljo
6 Vastauksia
4102 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2011, 21:13:10
kirjoittanut ropellihattu
29 Vastauksia
14973 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Lokakuu, 2011, 10:28:07
kirjoittanut elvis
13 Vastauksia
5545 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2013, 19:20:59
kirjoittanut jesi
21 Vastauksia
8732 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2015, 23:19:32
kirjoittanut madog2mad