Kirjoittaja Aihe: Salkkumallinen aggregaatti  (Luettu 44558 kertaa)

Poissa skybolt

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #75 : 16 Huhtikuu, 2017, 23:57:13 »
Tuontitukussa näkyis olevan ig2000 tarjouksessa 489€.
Tuosa ois tehua vaikka muille jakaa  8)
Pitääpä nukkua yön yli ennenkun tekee mitään päätöstä :-\
Jos vaikka möis yhen kopterin pois että sais rahotuksen tuohon  :'(
T-rex 500 | Brain
Goblin 380 | Brain
Futaba 14SG

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2017
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #76 : 17 Huhtikuu, 2017, 08:47:41 »
Tai sitten eivät. Sama 2kVA moottorille on IG2000-mallissaki. Ainoo ero on että vanhemman spekseissä ei puhuta mitään kilowateista, ainoastaa kVA:sta.

Joo, vaan ainakin tuon IG2600 manuaalissa sanotaan että moottorin teho on 3.3kW ja ulos saa korkeintaan sen 2.6kVa. Tehoa olen mitannut ulos 2500W, kuormana oli serveripowereita. En tiedä mitä vastaava oli IG2000 mallille, mutta pienempi moottorihan siinä on. Perinteisestihän näissä tuo lukema tulee siitä mille virralle siellä on generaattori mitoitettu, mistä tulee suoraan tuo speksin mukainen kVa lukema. Moottorillehan ei mitään kVa arvoa ole olemassakaan, kun se antaa ulos tehoa eikä se ota vielä mitään kantaa loistehon päälle.

Niin joo, vaan puhutaanko tässä nyt kuormana olevasta moottorista eikä gaatin voimalähteestä? Silloinhan tuossa on järkeä. Eli oikeasti tuo IG2000i olis mitoitettu  1.28kW, max 1.6kW teholle, mutta virtaa sieltä kestää ottaa ulos enempi. Jos kuorma on induktiivinen ja loisvirtaa on niin sieltä voi ottaa myös 2000kVa kuorman ulos, kunhan 1.6kW tehoa ei ylitetä. Näin siis speksien valossa.

Vissiin se IG2000 osalta oli kuitenkin mennyt niin että sieltä sen aikalailla 2kW kuorman kuitenkin sai ulos ilman että se siihen tukehtuu. Liekö sama tilanne myös tuon uudemman IG2000i kanssa.

Kauas ovat hinnat karanneet siitä kun oman IG2600:n ostin 520e:lla eikä sekään mikään huippuhalpa ees ollu sillon  ???

Inflaatio on ollut kyllä rajua Kiporin hinnoissa. Itsellä tais olla -15% tarjouksesta 500€ kotiin kuljetettuna IG2600. Seuraavana päivänä tarjouksen päättymisestä hinta pompsahti sinne 720€ lukemaan, ja sinne jäi. Tuon ostoksen ajoituksesta olen kyllä ollut pitkään tyytyväinen :)
Trex 450 Pro DFC (3GX)
Synergy E7 (CGY750)
Futaba 14SG

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, SIL, TreRC, HCTF
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #77 : 17 Huhtikuu, 2017, 17:37:04 »
Oisko pari vuotta sitten ku paikallisesta honkkarista hain oman 2000:n hintaan 399€. Kovasti o hinnat noussu :o

Poissa TimoK

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #78 : 17 Huhtikuu, 2017, 18:08:33 »
Oisko pari vuotta sitten ku paikallisesta honkkarista hain oman 2000:n hintaan 399€. Kovasti o hinnat noussu :o

Olisko ollut joku tarjous? Hinta on ollut muistaakseni n. 0,5 harrasteyksikköä jo hyvän aikaa.
|Goblinit 420 & Black Thunder|VBC|

Entiset:
|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, SIL, TreRC, HCTF
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #79 : 17 Huhtikuu, 2017, 19:47:30 »
Olisko ollut joku tarjous? Hinta on ollut muistaakseni n. 0,5 harrasteyksikköä jo hyvän aikaa.

Oli joo. Ja ny ku dementia hälvenee ni on siitä nyjjo kolme vuotta, melko tasan ku kevätleirille lähtiesäs kaappasin mukaan ja ekan nykäsyn tein Paattisilla.

Poissa skybolt

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #80 : 19 Huhtikuu, 2017, 16:06:09 »
Nysse on sitten tilattu. Kipori nimittäin.

Olin jo ostamassa bilteman vehjettä, mutta jostain se iski hirvee kipori kuume  ??? .
Ehkä tämä hankinta joskus maksaa takasin hintansa  ::)

Tosin yhestä kopterista pitää luopua, jotta ei mee ihan pakkasen puolelle harrastetili  ;)
T-rex 500 | Brain
Goblin 380 | Brain
Futaba 14SG

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #81 : 19 Huhtikuu, 2017, 19:22:41 »
Nysse on sitten tilattu. Kipori nimittäin.

Olin jo ostamassa bilteman vehjettä, mutta jostain se iski hirvee kipori kuume  ??? .
Ehkä tämä hankinta joskus maksaa takasin hintansa  ::)

Tosin yhestä kopterista pitää luopua, jotta ei mee ihan pakkasen puolelle harrastetili  ;)
no sehän maksaa ittensä heti takasin ku pääsee lennättämään enemmän!  :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon edition. | G BlackNitro |
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa skybolt

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #82 : 19 Huhtikuu, 2017, 20:37:27 »
Näinhän se taitaa tehdä.
Pitää toivoo että kerkee viikonlopuks posti kuljetta kotio.

Lähetetty minun ALE-L21 laitteesta Tapatalkilla

T-rex 500 | Brain
Goblin 380 | Brain
Futaba 14SG

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #83 : 28 Kesäkuu, 2017, 09:54:49 »
Päivän hintavinkki, tuurissa:

KIPOR IG2000 2KW SALKKUAGGREKAATTI 101045155
399€

Nyt joku päivittää isoon ja myy tonnisen mulle halvalla? 😛
/ Jere Siirilä
DJI Mavic Pro | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #84 : 28 Kesäkuu, 2017, 11:32:47 »
Mulla oli ensin pari Bilteman värkkiä, mutta bensahanat vuoti ja menivät palautukseen. Kipor on palvellut nyt 4 vuotta hyvin.
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa skybolt

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #85 : 28 Kesäkuu, 2017, 20:27:25 »
Huomenna oisin tuurissa, mutta ei oo varaa päivittää .
Pitikin mennä kiireessä hommaamaan aikasemmin  tuo tonninen versio .
 Autoonkin nokkahihna rullineen kaikkineen piti vaihattaa, kiitokset tuon Oulun moottoritien tai mikä se nyt tällä alueella syökään noita.
Nyt on harraste rahasto tältä kesää nollilla...


Edit: onhan tuosta kiporin hankinnasta jo kauemmin ku kuukaus...
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2017, 20:55:38 kirjoittanut skybolt »
T-rex 500 | Brain
Goblin 380 | Brain
Futaba 14SG

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #86 : 28 Kesäkuu, 2017, 22:20:23 »
Kyllä tuo tonninen versiokin ihan hyvin riittää, ainakin mulle. 700 kokoisen akkupareja latailee 3C virralla ihan mainiosti. Lisäksi on huomattavasti pienempi ja kevyempi kuin IG2000.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #87 : 30 Kesäkuu, 2017, 22:02:59 »
Juu ja onhan se papereiden mukaa hiljasempiki.


Mää päädyin ostamaan Timcon kakstonnisen koneen.

Soittelin Kiporin ja Timcon virallisen huollon kanssa fiiliksiä, setä kehu että on uransa aikana nähny noita merkkikoneitaki työpöydällään.

Kehu että hyviä ovat molemmat.
Ja notta jos hälle tulee kone, niin yleensä vuorokauden sisään korjattu, osia löytyy ja sävelet on selvät.
Sanos että brändikoneen huollossa voi kestää viikkojakin tätä nykyä.

Enivei, kiporiin verrattuna tuo on karvan hiljaisempi, on pari usbia, näyttö missä jännite/taajuus/kw/käyttötunnit ja pienempi kulutus.
Pitää vertailla joskus livenä TeroS kanssa.


Kakstonnisesta kiporista on tullu uus malli, missä tuo matalempi kulutus ja kaukosäätimellä etäsammutus, ja jotain muuta pientä.


Oma kone on käytetty, kävin hakemassa tulevaisuuden varalle:
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/oljyt-ja-polttonesteet/moottorioljyt/teboil-moniaste-10w-30-moottorioljy/p/1470728/

http://www.motonet.fi/fi/tuote/111037/ngk-cr7hsa






Edit:

OT: Näyttää siltä, että mun leirin vaatiman sähkönkulutuksen mukaan agre ottaa noin 0.3-0.4L/h.
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2017, 13:19:32 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Mavic Pro | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #88 : 06 Elokuu, 2017, 11:35:59 »
Ostin sitten Lidlistä kiinalaisen aggregaatin "kun halvalla sai". Tällainen siis:



Tehoa luvataan 1000W jatkuvaa ja 1200 hetkellisesti. Hinta oli 179€ tarjouksessa eli melkoisen halpa.

Lähti ainakin hyvin käymään, käy siistin oloisesti, on kohtalaisen hiljainen ja antaa sähköä ulos, tosin en vielä kuormittanut millään loisteputkiroikkaa järeämmällä kun ajattelin ensin hiukan sisäänajaa.

Ruma ja kömpelö lootahan tuo on muotoilultaan sekä ulkomitoiltaan tehoisekseen aika iso mutta mukavan kevyt kantaa verrattuna 2 kW Hondaan joka meillä on mökillä. Tätä kanniskelee yhdellä kädellä vähän kauemmaskin ilman kovin suurta epämukavuutta, Hondan kanssa 50 metriäkin alkaa tuntua työltä.

Ajattelin juottaa tälle alusta asti vain pienkonebensaa, kyseessä kumminkin laite jonka käyttö on satunnaista joten bensa saattaa välillä seistä tankissa pitkiäkin aikoja eikä litrahinnalla ole niin väliä. Ensimmäisen koekäytön tein 2-tahtibensalla, ajattelin ettei ylimääräinen "ylävoitelu" alussa ainakaan pahaa tee. Lirautin myös muutaman tipan moottoriöljyä tulpanreiästä sylinteriin ja vetelin käynnistintä jokusen kerran ilman tulppaa että lähtee öljy liikkeelle. Sitten bensaa tankkiin ja vetelyä kunnes pärähti. Vaati ehkä 10 kiskaisua ensikäynnistyksessä että bensa saavutti kaasuttimen, sen jälkeen tuntuisi olevan "laakin peli" kun muutaman kerran sammutin ja käynnistin uudelleen.

Meinasin että ajelen ensin jonkin aikaa ilman kuormaa ja automaattikaasu päällä ennen kuin kokeilen miten suhtautuu raskaampaan kuormitukseen. Ensimmäiset öljyt kannattanee myös näissä Kiinanihmeissä vaihtaa suhteellisen pian? Veikkaisn että hioutumista tapahtuu alussa ja voipa olla jotain "asennushiekkaakin" koneessa ja näissähän ei öljynsuodatinta ole. Öljytilavuus on 2,5 desilitraa eli kovin iso kustannus öljynvaihto ei ole.  :)

Hommasin siis ihan "hätävaraksi" sekä akkujen lataamiseen lennätyspaikalla joten tunteja tuskin tulee läheskään samalla tavalla kuin esim. mökkikäytössä. Eihän tämä varmasti mikään Honda ole mutta toisaalta näitä saakin Hondan hinnalla puoli tusinaa. Ja onhan tuossa kolmen vuoden takuu jos sattuu heti alussa räjähtämään. :)

« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2017, 11:38:37 kirjoittanut Murgo »

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #89 : 06 Elokuu, 2017, 12:45:00 »
Juu, katselin tuota useampaankin otteeseen kaupassa.

Hyvän takuunhan natsisiwa myöntää, ongelmaksi tulee vaan huollon/osien saanti paikallisesti, riskinä se että sanovat etteijoo ja sit antavat markan vian takia uuden koneen tai sanovat etteijoo ja refund.

Pieni toivo tietysti on, että löytyy sukulaisia osia kipor timco sektorilta, jonka osia saa paikallisesti.


Mää tuunasin omaa allikaattoria joutessani:






Taustavalaistu mittari näyttää / tallentaa kierrokset ja lämmöt / niiden maksimit, voi hälyt määrittää myöskin.
Tärkeimpänä tuntimittari, tuntitrippimittari ja säädettävä huoltoväli-ilmaisin.

Koneessa itsessään toki oli h/v/hz/kw mittari entuudestaan:
/ Jere Siirilä
DJI Mavic Pro | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #90 : 06 Elokuu, 2017, 17:46:00 »
No niin, nyt on parin-kolmen tunnin sisäänajo/koekäyttö suoritettu. Kokeilin myös 800W rälläkällä jota pyöritti nikottelematta, automaattikaasu on jopa "älykäs" eli ei mene heti täysille vaan säätää kierroksia portaattomasti kuorman mukaan, kun rälläkän käynnisti niin lisäsi hiukan kaasua ja sitten kun painoi laikan rautaan niin polkaisi täysille.

Öljyn vaihdoin ensimmäisen kerran, siinä oli kyllä havaittavissa jo ihan selvää kiiltoa mutta isompia sattumia ei ollut. Täytynee vaihtaa ainakin aluksi aika tiuhaan ainakin kunnes (jos  ;D) lakkaa tulemasta metallia.

Se on toki tiedossa että Lidlin tapauksessa takuu on rahat takaisin-tyyppiä koska kausituotteita ovat joten tuskin niitä enää myöhemmin on varastossa. Tosin kaipa nämä kaikki enemmän tai vähemmän toistensa (eli alunperin Hondan) klooneja ovat joten voisi kuvitella että monet osat käyvät "ristiin".

« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2017, 17:48:33 kirjoittanut Murgo »

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #91 : 06 Elokuu, 2017, 17:53:35 »
Juu =)

Mää päädyin ym Teboil öljyyn kun täyttää speksin ja 4L kannussa lähes ilmaista.

Hain apteekista 100ml ruiskun ja etrasta sopivaa letkua, saa isoimmat öljyt imettyä pois, tarvi välttämättä alkaa kaatamaan ollenkaan, kun tukee koneen vähän pystyyn.
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2017, 18:00:31 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Mavic Pro | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #92 : 06 Elokuu, 2017, 19:13:59 »
Minulle on jäänyt vuosien varrella erinäisiä vajaita öljypulloja jotka sopivat hyvin tuohon käyttöön kun ei niistä mihinkään isompaan koneeseen enää riitä. Tällä kertaa koneeseen meni turhankin hyvää, Castrolin synteettistä suuritehoisille moottoripyörille tarkoitettua, öljyä jota oli jäänyt melkein täysi pullo hyllyyn niiltä ajoilta kun Hayabusan omistin.

Sinänsähän noissa lienee aika sama mitä litkua sinne laittaa kunhan vaihtaa tarpeeksi usein, uskoisin että öljyn likaantuminen on näissä matalaviritteisissä vierintälaakeroiduissa koneissa suurempi ongelma kuin sen ominaisuuksien heikkeneminen, sitä suodatintakaan kun ei ole. Ja kuten sanottu, koska öljymäärä on häviävän pieni (töissä vaihtelen öljyjä kuorma-autoihin joihin menee 25-35 litraa kerralla  :D) ja "jämäöljy" käytännössä "ilmaista" (kun ei sille oikein muutakaan käyttöä keksi, no, crossipyörän vaihdelaatikossa noita "tippoja" on myös tullut käytettyä) eikä vaihtotyökään kovin iso ole niin kannattanee vaihtaa esim. pari kertaa vuodessa vaikkei kovin usein käyttäisikään.

Mistä tuli mieleen että pitääpä ottaa seuraavalle mökkireissulle öljyt mukaan ja vaihtaa siihen Hondaan, taitaa olla viime vaihdosta kohta jo vuosi, joskin käyttötunteja ei sillekään ole tullut kuin ehkä parikymmentä.

Tuo Honda EU2000i on kyllä loistokone, kokemusta kahdesta yksilöstä, toinen ollut kai kymmenkunta vuotta verkkosähköttömällä mökillä, toinen edellisessä työpaikassa kenttäkörjauskäytössä. Luotettavia ja huippulaadukkaita mutta kuten sanottu, hinta on sitten sen mukainen ja painon puolesta enemmän raahattava kuin kannettava. Ainoa huono puoli noissa molemmissa on ollut "yliherkkä" öljyvahti joka mineraaliöljyä käytettäessä aiheuttaa sen että kone sammuu aina muutaman sekunnin käynnin jälkeen koska öljy ei valu tarpeeksi nopeasti takaisin kampikammion pohjalle jolloin öljyvahti sammuttaa moottorin. Muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen öljy notkistuu senverran että pysyy käynnissä ja synteettisen öljyn käyttö pienentää ongelmaaa huomattavasti.
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2017, 19:26:58 kirjoittanut Murgo »

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #93 : 06 Elokuu, 2017, 19:26:22 »
Eikös noissa kaikissa vaatimuksena ole mineraaliöljy, ei siis missään nimessä synteettistä..

Käytetyt materiaalit laitteessa määräävä tekijä, stefat ja muut semmoset.
/ Jere Siirilä
DJI Mavic Pro | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #94 : 06 Elokuu, 2017, 19:36:19 »
Mootoriöljyn tapauksessa uudessa moottorissa voi käytännössä aina käyttää parempaa kuin mitä vaaditaan, poikkeuksena jotkut vanhemmat moottoripyörät joissa liian "liukas" öljy saattoi aiheuttaa kytkimen luistoa.

Vaihteistoissa sitten jos käsketään käyttää GL4:ää voi esim. GL5 aiheuttaa sykronointiongelmia.

Käsitys "liian hyvän" moottoriöljyn haitallisuudesta juontaa aikaan (olisiko ollut joskus 70-luvulla tms.?) jolloin ns. pesevät öljyt tulivat markkinoille ja kun niitä laitettiin vanhoihin, umpikarstaisiin koneisiin niin kaikki vuosien varrella kertynyt moska lähti liikkeelle aiheuttaen tukoksia ja moottorivaurioita. Myös kuluneet (usein vielä nahkaiset) akselitiivisteet jotka pitivät enää karstan voimalla saattoivat alkaa vuotaa kun karsta liukeni.

Yksi poikkeus ovat myös vanhat Harley Davidsonit joissa öljypumpun venttiilit ovat senverran kulahtaneet että notkeana pysyvä moniasteöljy tihkuu koneen seisoessa niiden läpi öljysäiliöstä kampikammioon ja tulee sitten huohottimista ulos käynnistettäessä. Tätä ongelmaa vähentää perinteinen yksiasteöljy joka jähmettyy jäähtyessään enemmän jolloin takaisinvaluminen hidastuu. Ongelmaa ei ole uudemmissa pyörissä joiden takaiskuventtiilit ovat vielä tiiviit eikä malleissa kuten oma Dynani joissa öljysäiliö sijaitsee kampikammiota alempana.

Esim. mainitsemassani Hondassa on vuosikausia käytetty ihan normaalia täyssynteettistä autoöljyä ja hyvin pelaa. Alussa oli mineraalia mikä aiheutti noita kylmäkäynnistysongelmia.

Öljyihin liittyy valtava määrä uskomuksia, yksi on juuri tuo synteettisen öljyn "ohuus", että tulee ulos tiivisteistä herkemmin tms. Se ei kumminkaan ole sen ohuempaa kuin saman viskositeettiluokan mineraaliöljykään. Myöskään esim. 5W50-öljy ei ole käyntilämpötilassa ohuempaa kuin vaikkapa 10W40 vaan itse asiassa paksumpaa, se vain jäykistyy vähemmän kylmässä.

Yksi yleinen harhaluulo on myös että voimansiirtoöljyt olisivat paksumpia kuin moottoriöljyt koska niiden SAE-numerot ovat suurempia. Todellisuudessa SAE-viskositeetit eivät ole "samaa sarjaa" voimansiirto- ja moottoriöljyille, muistaakseni 80W90- vaihteistoöljy on suunnilleen yhtä "paksua" kuin 20W50-moottoriöljy tms.
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2017, 19:47:11 kirjoittanut Murgo »

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #95 : 06 Elokuu, 2017, 20:48:06 »
Juu, mutta silti joku syy valmistajalla on speksata rtfmään tässä tapauksessa ne mineraalit?
/ Jere Siirilä
DJI Mavic Pro | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #96 : 07 Elokuu, 2017, 05:10:07 »
Aika vaikea keksiä mikä sellainen syy voisi olla, olisiko joku jäänne tai käännöskukkanen? Ei se moottori sitä osaa "haistaa" miten perusöljy on valmistettu jos ominaisuudet muuten ovat sopivat.

Omani ohjeissa muuten lukee vain että "käytä vain moottoriöljyä (15W40)". Eli ei ota mitään kantaa peruöljyn tyyppiin eikä edes luokitukseen viskositeettia lukuunottamatta kunhan on moottoriin tarkoitettua.

Mutta kukin toki käyttää koneissaan mitä haluaa, tällaisessa laitteessa öljyn laadulla tosiaan tuskin on mitään todellista merkitystä mihinkään kunhan sitä on tarpeeksi ja se vaihdetaan edes joskus. Nämä pienkonemoottorit ovat kuitenkin hyvin matalaviritteisiä eivätkä aseta mitään erityisvaatimuksia öljylle (märkäkytkin tms.). Itse käytän pienkoneissa jatkossakin sitä mitä sattuu varastoista kulloinkin löytymään eli pääsääntöisesti samoja kuin autoissa ja prätkissä koska niistä jää kuitenkin aina "pullonpohjia".

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Salkkumallinen aggregaatti
« Vastaus #97 : 07 Elokuu, 2017, 08:01:57 »
Juu, pitää nuuskia kirjoja.

Mullakin kans hyllyn päällä jämiä sieltä sun täältä..
/ Jere Siirilä
DJI Mavic Pro | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
52 Vastauksia
29852 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2013, 17:29:58
kirjoittanut vee73
90 Vastauksia
19488 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2014, 08:32:50
kirjoittanut Mika Lukumies
59 Vastauksia
15371 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Kesäkuu, 2014, 10:15:09
kirjoittanut Kaapeli