Minulle on jäänyt vuosien varrella erinäisiä vajaita öljypulloja jotka sopivat hyvin tuohon käyttöön kun ei niistä mihinkään isompaan koneeseen enää riitä. Tällä kertaa koneeseen meni turhankin hyvää, Castrolin synteettistä suuritehoisille moottoripyörille tarkoitettua, öljyä jota oli jäänyt melkein täysi pullo hyllyyn niiltä ajoilta kun Hayabusan omistin.
Sinänsähän noissa lienee aika sama mitä litkua sinne laittaa kunhan vaihtaa tarpeeksi usein, uskoisin että öljyn likaantuminen on näissä matalaviritteisissä vierintälaakeroiduissa koneissa suurempi ongelma kuin sen ominaisuuksien heikkeneminen, sitä suodatintakaan kun ei ole. Ja kuten sanottu, koska öljymäärä on häviävän pieni (töissä vaihtelen öljyjä kuorma-autoihin joihin menee 25-35 litraa kerralla
) ja "jämäöljy" käytännössä "ilmaista" (kun ei sille oikein muutakaan käyttöä keksi, no, crossipyörän vaihdelaatikossa noita "tippoja" on myös tullut käytettyä) eikä vaihtotyökään kovin iso ole niin kannattanee vaihtaa esim. pari kertaa vuodessa vaikkei kovin usein käyttäisikään.
Mistä tuli mieleen että pitääpä ottaa seuraavalle mökkireissulle öljyt mukaan ja vaihtaa siihen Hondaan, taitaa olla viime vaihdosta kohta jo vuosi, joskin käyttötunteja ei sillekään ole tullut kuin ehkä parikymmentä.
Tuo Honda EU2000i on kyllä loistokone, kokemusta kahdesta yksilöstä, toinen ollut kai kymmenkunta vuotta verkkosähköttömällä mökillä, toinen edellisessä työpaikassa kenttäkörjauskäytössä. Luotettavia ja huippulaadukkaita mutta kuten sanottu, hinta on sitten sen mukainen ja painon puolesta enemmän raahattava kuin kannettava. Ainoa huono puoli noissa molemmissa on ollut "yliherkkä" öljyvahti joka mineraaliöljyä käytettäessä aiheuttaa sen että kone sammuu aina muutaman sekunnin käynnin jälkeen koska öljy ei valu tarpeeksi nopeasti takaisin kampikammion pohjalle jolloin öljyvahti sammuttaa moottorin. Muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen öljy notkistuu senverran että pysyy käynnissä ja synteettisen öljyn käyttö pienentää ongelmaaa huomattavasti.