Kirjoittaja Aihe: Kytkentäkaavio spektrum-polttis  (Luettu 7612 kertaa)

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« : 25 Marraskuu, 2009, 22:44:53 »
Olen tässä hetken metsästänyt selvää kytkentäkaaviota, tuloksetta vielä toistaiseksi.
Raptor 60 v2 pitäisi saada spektrumin kanssa toimimaan, vastarina AR6200 ja radiona dx6i.
Jos löytyisi joku vastaava kuin, Vispilän loihtima sähkökaavio, http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=2768.0;attach=10734;image

Mulla on pöydällä nyt ensimmäinen Raptor 60 V2 ja kytkentäkaaviota tässä kaivataan... Omilla testaamisilla pärjää monesti pitkälle mut, nyt on semmonen fiilis ettei viitsi lähteä viheltelemään, tulee vaan turhat toimintasavut...!?

Kiitos,
Rami
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #1 : 25 Marraskuu, 2009, 22:48:12 »
Muuten samallatavalla, mutta throttle kanavaan tulee kaasuservo(sähkössä nopari) ja batt kanavaan tulee vastarin akku(pienissä sähkökoptereissa tyhjä kun virta tulee lentoakulta).
Muistaa katsoa että kaasukanava toimii oikeinpäin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #2 : 25 Marraskuu, 2009, 23:35:45 »
Juu nyt selviskin, mua hivenen sekotti turhaan toi bindaus ja touhuaminen. Bindasin ja nyt on kaapeleita testailtu vastariin mut tässä nyt kun tota tekniikkaa katon ni, tossa ei mennäkkään ccpm swashilla vaan 90´ swash systeemillä.

Pitää aamusta keskittyä, tutkailla pultit ja systeemit läpi, jos sitä kelien salliessa ottais sitten muutaman leijuttelun.
Ensin tietty pitää saada kanavat kohdilleen ja kaasu toimimaan oikein.
Niin ja mites päin se kaasu pitikään nyt sitten toimia?
Yhdelle forumilaisella tossa ed.iltana jo soittelin ja oli puhetta, et jossain vaiheessa jahka on aikaa ni vois kattoa perussäätöjä mut, ei tässä nyt malta jäädä kikkailemaan kun on laite tallissa.
Todistettavasti leijui aijemmin päivällä niin kyllä sen pitäisi olla sen verran säädöissä että, pääsee vähän leijuttelemaan.

Kanavat nyt vaan oikein ja joku soiva kaasu-, lapakäyrä radioon, vinkkejä käyristä vai mennäänkö vastaavilla mitä sähköissä käytetään?
« Viimeksi muokattu: 26 Marraskuu, 2009, 00:03:36 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #3 : 26 Marraskuu, 2009, 00:42:05 »
Moi löytyykö lapakulma mittaria?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #4 : 26 Marraskuu, 2009, 00:52:29 »
Lainaus
Niin ja mites päin se kaasu pitikään nyt sitten toimia?
Kato miten servo liikuttaa kaasaria, jos tikku alhaalla on kurkku auki niin kääntää kanavan

Muuten sähköjä vastaavillaitse ainakin ajan mutta kaasukäyrä on eri,  itselläni on idlellä 100-keskipiste-100.
Keskipiste on kaasu jossa kierrokset on nupissa ok. Normi modeen tälläät itselle mieluisen tuntuman...
Itse lähtisin kokeilemaan lapakulmakäyrää jossa alhaalla -4, keskellä +5, ylhäällä +9-12
Kaasukäyrää alhaalla 0(tai %jossa on tyhjäkäynti, ei tartte trimmiä pitää), keskelle ys50st laitoin kaasarissa olevien merkkien mukaan käyrän pisteet 2 ja 4...leijuu siinä välissä (5 pistettä käyrällä)
En tiedä onko muissa kaasareissa merkkejä,moottorin ohjekirjassa on varmaan jotain ohjetta?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #5 : 26 Marraskuu, 2009, 13:01:02 »
eli kaasari menee kiinni myötäpäivään ja aukee vastapäivään.ainakin siinä tt:n mosassa ja uskoisin et kaikissa muissakin moottoreissa toimiin noin päin.onnellisia hetkiä rapukan kanssa ;D ;D

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #6 : 26 Marraskuu, 2009, 22:23:22 »
Lapakulmamittari on ainoastaan pienemmille lavoille, ei 400 isommille.

Nyt on sähköt kiinni, pöydällä kaikki liikkuu sinne minne pitääkin ja kaasuservo tsekattu.

Antakaas vinkit odottamattomaan räjähdykseen, lavat on irti, että ei lähde ainakaan kauas jos yhtäkkiä iskee jostain syystä täyden kaasun päälle. Mites tämmöinen kone sammutetaan jos sattuu jotain odottamatonta, tyhjäkäynti kenties turhan ylhäällä tms...?

Tyhjäkäynti ruuvi taitaa olla vas.puolella ja oikealla puolella seosruuvi, mottina siis TT70..?

Järkevintä olisi odottaa ja kosia joku paikallinen suhari kentälle seuraamaan tilannetta mutta mutta, ei sitä nyt malttais venailla, eikä tämä nyt ydinfysiikka pitäisi olla. Ensimmäinen yli 450 luokkainen kopu herättää kummoisesti itsesuojeluvaiston.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #7 : 26 Marraskuu, 2009, 22:50:24 »
Manuaalissa varmaan selitetään ne ruuvit, jos ei ole manuaalia tsekkaa guuggelilla.
Startatessa pidä toinen jalka landarin päällä, startteri lavanpitimen edessä(pyörimissuunta estyy) ja toisella kädellä toisesta lavasta kiinni, jos lähtee täydellä kaasulla huutamaan niin polttoaineen saantu tukkoon letkusta puristamalla startterikädellä.
Itse kuitenkin laittaisin kuitenkin eka starttii lavat paikoilleen niin on enemmän "voimaa" pitää nupista kiinni kun on lavat tukena.
Eikai siinä mitään ongelmaa pitäisi tulla kun trimmiä naputtaa ylöspäin että lähtee käyntiin.
Itse nostan kaasutikkua ekalla startillä vähän, lähtee käyntii korkeammilla kierroksilla... ei tartte jurnuttaa startterilla siinä rajoilla käynnistyykö vaiko eikö, kone lämpenee niin tyhjäkäyntikin löytyy paremmin sitten.
Nämä omia näkökantojani, ekalla startilla oma nitro otti tuon hotstartin eli kaasutäysillä... onneksi oli kokenut kaveri starttaamassa (ei hoksattu tarkistaa juuri kaasun suuntaa, oli täysillä tikkualhaalla)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #8 : 27 Marraskuu, 2009, 11:20:40 »
Savut otettu, lähtee tulille kivuttomasti, mut käy turhan suurella tyhjäkäynnillä.
Radiosta koitin nyt ihan aluksi, travel adj. 100% -> 125% ja auttoi hivenen. Nyt on servon liikerata max ja kaasun vivuston liikerata tuntis olevan kanssa päässään.

Neulaventtiilillä ei pitäisi olla merkitystä tyhjäkäyntiin, sen kanssa ei haeta tyhjäkäyntiä? Seosruuvia koitin, käynti vaan muuttuu epätasaiseksi.

Miten tämmösessä laitteessa ylipäätään nyt sitten säädetään tyhjäkäynti?

Netistä löysin manuaalin 90 koneelle, http://mms.tiger.tw/upload/upload_file/Engine/9609-PRO90-manual..pdf
Vastaava mitä tuo 70.

V.loppuna jos keli ja ruumis sen sallii niin pitänee käydä koittamassa leijuttelua ja mahd jonkun professionaalin kanssa.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #9 : 27 Marraskuu, 2009, 12:03:07 »
Siis tyhjäkäynti on suuri vaikka kaasutin on kiinni?  :o
Kaasukäyrästä tai trimmistä(siihen vaikuttaa myös..) tyhjäkäynti, ei sen koneen pitäisi edes käydä jos kaasuttin on täysin kiinni... ellei tt:llä ole jotain ihme virityksiä.
Tyhjäkäynnin tasaisuus seosruuvista, itsellänikin vielä heattavana nuo seokset kohdalleen ys50:ssä

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #10 : 28 Marraskuu, 2009, 16:24:27 »
Kaasutin ei mennyt kokonaan kiinni. Purkasin ja tutkin enemmän tuota tekniikkaa ja kaasuvipu oli hivenen pyörähtänyt akselillaan et, siksi ei mennyt läppä kokonaan kiinni, otti runkoon kiinni.

Nyt on tyhjäkäynti ja vielä kun saisi seokset kohdalleen niin ollaan kartalla.
Lähtee helposti tulille, hivenen sylkee putkesta vaikka mix ruuvin kiertäisi kokonaan kiinni. Käy nippanappa mutta, vaikka mix ruuvin aukaisee 1kier, niin laite käy tyhjäkäyntiä ja sylkee aavistuksen putkesta.

Neulaventtiili on nyt 2.5 kier.auki, mix ruuvi 1 kier.
Onko jollakin vastaavaa tt70 pro konetta, jos voisi hivenen udella säätöjä niin pääsisin alueelle, hienosäätö on huomattavasti helpompi tehdä kun on jotain tietoa oikeasta alueesta.

Nyt taisi mennä tulppakin sitten vielä, olen käynnistänyt varmaan 20krt ja nyt vikalla yrittämällä käytin tyhjäkäyntiä, sammui siihen eikä enää lähde tulille. Vara tulppaakaan ei nyt tähän hätään ole, prkl.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Kytkentäkaavio spektrum-polttis
« Vastaus #12 : 04 Joulukuu, 2009, 17:28:12 »
Laite on suorittanut onnistuneen testileijutuksen  8)

Leijuttelin tankillisen lineaarisilla käyrillä ja sen nyt tietää, vaihtuu korkeus aika rivakasti pienelläkin muutoksella, mut nyt on moottorissa säädöt ainakin siinä suunnassa missä pitääkin, hienosäätöä vielä kun saa/uskaltautuu vähän antamaan jenkaa.

Kaasu- ja lapakulmakäyrät pitää hakea kohdalleen niin ollaan ihan aikataulussa.
Pitää 1m4s0_:n ohjeella luoda käyrät ja lähteä siitä sitten muuttamaan jos tulee tarvetta.

Kiitos ja kumarrus.



Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
34 Vastauksia
44395 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2008, 20:48:29
kirjoittanut ropellihattu
7 Vastauksia
5224 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2007, 12:26:45
kirjoittanut Teo Mähar
22 Vastauksia
10992 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2011, 14:14:35
kirjoittanut Njakee
0 Vastauksia
1414 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Heinäkuu, 2012, 17:26:30
kirjoittanut xXx-84
15 Vastauksia
7208 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2014, 21:10:41
kirjoittanut ija