Kirjoittaja Aihe: Mikado V-Bar  (Luettu 38184 kertaa)

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Mikado V-Bar
« : 28 Marraskuu, 2007, 15:58:56 »
Terve,

Joulu tuli tänä vuonna aikaisin :)... aamulla hain tullista Usasta saapuneen paketin. Sisältä löytyi Mikado V-Bar ja muuta rompetta (mm. JR:n uusi sikanopea peräservo DS8900G). V-Bar on periaatteessa kolme gyroa yhdessä paketissa: yksi perälle, yksi elevatorille ja yksi aileronille. Ajatuksena on että voidaan unohtaa kokonaan mekaaninen stabilointi ja korvata se elektronisella. Toisin sanoen stabilointitanko ja muut nupin "turhat" osaset lähtevät pois. Mitä olen netistä lukenut, kopterin lento-ominaisuudet muuttuvat aika radikaalisti positiiviseen suuntaan. Täällä lisää infoa: http://vstabi.de/. Kaikkia asetuksia voi säätää tietokoneella ja pitääkin säätää. Myös perägyro on monipuolisesti konfiguroitavissa. VStabi-sivustolla on ko. softa ja sen voi ladata omalle koneelleen, jos haluaa katsella erilaisia säätömahdollisuuksia. Lisäosana voi ostaa mm. bluetooth-palikan, jos ei halua värkätä usb-kaapelin kanssa. Softan saa muuten pyörimään myös nykyaikaisessa kännykässä.

Lopuksi joitain kuvia.
« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu, 2007, 16:01:13 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #1 : 28 Marraskuu, 2007, 17:31:05 »
Mut mites sitten aileronit toimii kun stabbri tangon padletit hoitaa ne normisti. Vai miten se menee
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #2 : 28 Marraskuu, 2007, 17:37:46 »
Mut mites sitten aileronit toimii kun stabbri tangon padletit hoitaa ne normisti. Vai miten se menee
Paddlet pekästään kumoaa stabbaritangon vakauttavan hyrrämomentin että tanko ylipäätään kääntyy minnekkään. Kun kallistat stabbaria, huomaat varmaan että lavathan ne loppujen lopuksi muuttaa kulmiaan, ja käännös tapahtuu sitäkautta.

Kaikkia asetuksia voi säätää tietokoneella ja pitääkin säätää. Myös perägyro on monipuolisesti konfiguroitavissa. VStabi-sivustolla on ko. softa ja sen voi ladata omalle koneelleen, jos haluaa katsella erilaisia säätömahdollisuuksia. Lisäosana voi ostaa mm. bluetooth-palikan, jos ei halua värkätä usb-kaapelin kanssa. Softan saa muuten pyörimään myös nykyaikaisessa kännykässä.

Aika makeeta. Lähettää vaan tekstarin kopukkaan ja saa haluamansa setupin. ;D Kertoile lisää kokemuksia kun saat laitteet ilmaan!
« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu, 2007, 17:40:53 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #3 : 28 Marraskuu, 2007, 19:18:17 »
Koitan laittaa osaset kiinni kopteriin (T-Rex 600E) viikonlopun aikana. Toivottavasti pääsen edes koeleijutukset tekemään. Aluksi joutunen tyytymään rajoittamaan pitchin liikettä softan kautta, koska en ole vielä saanut alumiinivipuvarsia, joilla liikettä voi rajoittaa mekaanisesti. Mekaaninen rajoittaminen on parempi ratkaisu: servoresoluutio ei kärsi.

Tuli vielä mieleen, että pitäisi ehkä laittaa 620mm lavat tilaukseen. Stabilointilavoista on ilmeisesti sen verran ilmanvastusta, että Mikado lupaa 20% enemmän tehoa V-Barin kanssa. Kopteri on jo ennestään mukavan tehokas, joten se jaksaisi varmaan pyörittää pikkuisen isompiakin lapoja vaivatta.

PS: säätöjen vaihto kännykällä onnistuu bluetoothin kautta :). Muuten voisi tulla kalliiksi, jos tarvitsisi lähettää tekstiviestejä, sillä setupin hiomista on luvassa PALJON.

« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu, 2007, 19:21:46 kirjoittanut Ville Erkkilä »

saisto

  • Vieras
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #4 : 28 Marraskuu, 2007, 20:07:43 »
kiinnostaa! Mitä muutoksia nuppiin tehdään?

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #5 : 28 Marraskuu, 2007, 20:17:48 »
Nuppi voisi näyttää esimerkiksi tältä. Kuvissa on erään englantilaisen kaverin T-Rex.




Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #6 : 29 Marraskuu, 2007, 20:31:55 »
Tässä muutama kuva. Pitää vielä testata erilaisia swash driverin kokoonpanoja.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #7 : 29 Marraskuu, 2007, 21:49:26 »
Loisto keksintö!!! Vielä kun joku valmistaja implementoi tuon valmiiksi kopteri pakettiin niin ei tarvii askarrella-paskarrella itse. Jää typerä stabbarin tanko ja puoli kiloa rojua pois. Missä tuon näkisi livenä?

Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #8 : 30 Marraskuu, 2007, 19:18:46 »
Mikäs vastari sulla tuolta pilkottaa? Smc-16 scan?
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #9 : 30 Marraskuu, 2007, 19:49:17 »
Joo, se on JR RS77S eli "Graupneriksi" juurikin SMC-16. Olen aiemminkin käyttänyt RS77S:ää tässä kopterissa ja aina on pelittänyt. Suosittelen.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #10 : 01 Joulukuu, 2007, 19:42:17 »
Tuli taas värkättyä V-Barin kanssa ja nyt voin sanoa, että olen tyytyväinen. Aiemmin tuntui mahdottomalta saada kohtuullista swashplaten kallistumista ilman, että swash driver ei bindaisi. Jouduin pikkaisen poraamaan isommaksi pallolinkkikuulan reikää loppupäästä, että ruuvin kanta mahtuisi pallon sisälle. Näin driverin linkki ei voi osua ruuvin kantaan. Lisäksi piti ottaa käyttöön virtuaalinen cyclic renkula, koska muuten kallistuslevyn sisäosa osuisi kulmissa pääakseliin. Minulla on kyllä lähettimessä mekaaninenkin cyclic rengas, mutta se ei näköjään riittänyt. Nyt 65% pitchi liikkeellä ja cyclicin liike nollakohdassa ei tule bindausta. Olen ymmärtänyt, että yli 60% liike on hyvä resoluution kannalta. Akut on ladattu, joten koitetaan saada huomenna kopteri ilmaan.

EDIT: eihän siitä tullut mitään, koska sää oli liian kylmä. Koitetaan uudestaan jonain toisena päivänä.
« Viimeksi muokattu: 02 Joulukuu, 2007, 21:32:52 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #11 : 16 Joulukuu, 2007, 23:52:24 »
No niin, alumiinivivut tulivat postista ja ovat nyt paikallaan. Mikaelni oli tehnyt hyvää jälkeä. Kulmiksi mittasin +/-14 astetta eli justiinsa sopivasti minulle. Enää ei tarvitse rajoittaa kulmia tarpeettomasti softan kautta. Olen lisännyt myös toisen vivun driveriin. Huomiseksi lupasi lämpöä -0 ja tuulta 3m/s: hyvä sää koeleijutteluille.


Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #12 : 17 Joulukuu, 2007, 13:42:31 »
Kävin äsken ottamassa koipparit V-Barista ja hyvinhän se leijui. Tässä jotain huomioita lennoista:
- on melkein parasta ottaa kopteri ilmaan heti, kun on tarpeeksi kierroksia nupissa. Muuten tuntuu, että se alkaa "kävelemään" maassa.
- dual rateja sai pudottaa huomattavasti
- nousut ja laskut kopterilla todella tasaisia. Voi tietenkin johtua käyristäkin.
- vakaa, mukavan pehmeä ohjaus leijuntaan (tuotakin toki saa säädettyä napin painalluksella)
Nyt vain testaamaan, miten eri säädöt vaikuttavat kopterin käyttäytymiseen ilmassa. Odotan innolla taivaslentokokeiluja :).
« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu, 2007, 13:55:51 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #13 : 18 Joulukuu, 2007, 13:48:33 »
Tässä yksi tämänpäiväinen kuva. Lisäsin stability-säätöä ja pudotin edelleen dual rateja. Kopteri leijuu nyt erittäin hyvin.

Poissa fatboy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #14 : 18 Joulukuu, 2007, 15:47:29 »
Hitto kun nayttää hi-tekiltä..... 8)
Hienoa että joku jaksaa värkätä näin "talven" synkkinä aikoina....
x______..______x

        Mikko

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #15 : 18 Joulukuu, 2007, 16:29:23 »
Joo, vähän turhan lyhyitä päiviä ainakin täällä pohjoisempana. Olen nyt Rovaniemellä joulun ajan ja päivän pituus on kahden tunnin luokkaa. Ei oikein ehdi kuin pari akullista ajaa päivässä.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #16 : 20 Joulukuu, 2007, 14:16:13 »
Todistekuva siitä, että kopteri tosiaan lentää... Koitin tänään ajaa vähän taivaalla, mutta kantomatkatestin takia en uskaltanut. Antoi vaivaiset viisi metriä antenni sisällä. Antenni ulkonakin kantomatka oli vain 100 metriä. Aiemmin ilman V-Baria olen saanut hyviä tuloksia. Minulla on sen keskusyksikkö lähellä vastaria, mikä voi vaikuttaa asiaan. Toisaalta olen nähnyt vastaavanlaisia asennuksia muillakin. Mukana tulleet kaapelit ovat lyhyitä, joten kovin kauas vastarista yksikköä ei saa laitettua. Tietenkin voisin siirtyä gigahertsiaikakauteen, mutta se tietäisi taas rahan menoa. Katsotaan, mitä saadaan aikaan.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #17 : 21 Joulukuu, 2007, 18:36:51 »
Kokeilin siirtää keskusyksikköä kauemmas, mutta tämä ei vaikuttanut yhtään. Sitten irroitin V-Barin kokonaan vastarista ja kantomatka lisääntyi huomattavasti. Pitää koittaa vielä toisella PCM-vastarilla, jos tulokset olisivat parempia.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #18 : 21 Joulukuu, 2007, 21:43:33 »
Totta puhut... harmi vaan, että tuo DX-7 sattuu olemaan käytönnössä sama radio kuin minulla on nyt, tietenkin eri moduuli ja vähän paranneltu ominaisuuksia. Usastahan saa jo JR:n X9303:a, joka toisi lisää nykyiseen verrattuna, mutta käsittääkseni se on laiton Suomessa (lähetysteho?). Eurooppa-versio on luvattu helmi-maaliskuulle.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #19 : 20 Tammikuu, 2008, 19:50:39 »
Kantamaongelmat hävisivät uuden radion myötä (2,4GHz). Luulen, että BEC aihetti häiriöitä. Satuin testaamaan Alignin regulaattorilla ja tuolloin kantamaa riitti. Pääsin tänään kokeilemaan taivaslentoa ja hyvin meni. On vaikea selittää, minkälainen ohjaus on, mutta on se parempi kuin ennen :). Englannin kielen sana "smooth" kuvaa aika hyvin, kuitenkin vielä todella tarkka.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #20 : 25 Tammikuu, 2008, 16:08:02 »
Pari fiiliskuvaa tältä päivältä... lunta Rovaniemellä vajaa 40 senttiä ja lämpötila -15 astetta. Kopteri lentää hyvin samalla tavalla kuin simulaattorikopteri. Ainakin lennättäessä tuli samanlainen tunne kuin simulaattorissa. Tuo ei hötkyile ilmassa turhaan ja menee sinne, minne ohjataan. Nousukyky on järkyttävä +/- 14 asteen kulmilla.

EDIT: vaihdoin kopteriin uudet lavat Sabien tilalle. Pituutta on 623mm. Lavat kertovat hyvin tämän vehkeen ominaisuuksista :).
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2008, 16:10:32 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #21 : 25 Tammikuu, 2008, 16:42:59 »
Miten onko tuossa Mikadossa samanlainen "autopilot" ominaisuus kuin Helikommarissa että ko. päästää tikut niin pitäisi oikaista vehe automaagisesti? Jos semmoinen toimii oikeasti niin menee jossain välissä hankintaan. Täytyy sitä ainakin kokeilla.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #22 : 25 Tammikuu, 2008, 17:24:10 »
Ei tietääkseni. Olen ymmäränyt, että V-Barin tehtävä on toimia elektronisena stabbarina eikä niinkään autopilottina. Se käyttäytyy loppujen lopuksi samalla tavalla kuin mekaanisesti stabiloitu kopteri.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #23 : 25 Tammikuu, 2008, 19:30:20 »
Mitenhän mahtaa olla, onko sellaisesta toimivaa versiota muualla kuin markkinamiesten puheissa? Täytyy hommata joku halpa kopteripaketti ja lahjoa meidän eräs tuotekehittelijä, jos se tekis mulle semmoisen :o Tai sitten vaan täytyy opetella lennättämään niin ettei riko koptereita. Toi on kyllä kiinnostava systeemi, mitenhän mahtaa pelittää monilapaisella nupilla?
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Mikado V-Bar
« Vastaus #24 : 25 Tammikuu, 2008, 19:37:11 »
Monilapasista ei ole minulla kokemusta, mutta kannattaa selailla esim. RunRyderin Flybarless-osiota. Toinen hyvä sivusto on http://www.vstabi.de/.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3338 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2010, 10:24:51
kirjoittanut Trnquill
11 Vastauksia
4458 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2009, 00:08:46
kirjoittanut masu
0 Vastauksia
2099 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Helmikuu, 2011, 17:30:32
kirjoittanut mnentwig
1 Vastauksia
2475 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2011, 22:10:31
kirjoittanut Maikko
0 Vastauksia
3577 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2012, 16:25:03
kirjoittanut mnentwig