Kirjoittaja Aihe: os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo  (Luettu 2704 kertaa)

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo
« : 25 Lokakuu, 2009, 21:31:27 »
Morjesta olis vähän aloittelijan kysymyksiä kyseisen moottorin sisäänajosta ja muista yleisistä moottorissa huomioitavissa asioissa lämpötilat ym. Lueskelin tossa muita kommentteja aiheesta ja sieltä ei oikein löytynyt semmosta selvää vastausta miten se homma pitäisi suorittaa oikea oppisesti. :-\
« Viimeksi muokattu: 25 Lokakuu, 2009, 21:33:26 kirjoittanut simo-87 »
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo
« Vastaus #1 : 26 Lokakuu, 2009, 19:13:52 »
Moro!

Elikkä pistät neulat ensin ohjeen arvojen mukaan auki ja vaikka vähän enemmänkin. Yläneuloja ei kannata liian rikkaalle laittaa kuitenkaan, että motti ottaa edes vähän lämpöä (käden lämpöinen suunnilleen). On näin kylminä aikoina aika nahkeaa käynti jos lämpötila ei nouse tarpeeksi. Sitten pienellä kaasulla leijuttelua jokunen tankillinen, ei rajuja nousuja. Tämän jälkeen voi ajella vaikka ympyrää ja kevyttä taivasajoa, vähän aikaa idlessä kerrallaan. Sisäänajoa kun lennät sellaset 8 tankillista niin sitten voi alkaa neuloja kiristelemään.

Neulojen säädöt sisäänajon jälkeen sitten silleen, että löytyy tehoa ja käynti on tasaista, mutta ei käy laihalla. Tässä netistä löytämäni säätöohje:

http://www.raptortechnique.com/enginetuning.htm

-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 19:16:24 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo
« Vastaus #2 : 27 Lokakuu, 2009, 11:31:50 »
kiitoksia neuvvoista eiköhänse siitä lähde sujumaan
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa mnentwig

  • Jäsen 2017
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo
« Vastaus #3 : 27 Lokakuu, 2009, 12:04:00 »
some "opinion"/comments. This isn't necessarily generally accepted truth.

- don't leave a brand-new motor idling for one hour. Make it run, then start hovering or whatever flying
- Modern motors don't require much break-in, since CNC machinery gives much more accurate parts today, compared to 10 years ago.
- do not use continuous full-throttle for breaking in. Neither continuous idle. Anything else in-between should be OK (see manual)
- if for some reason it dies all the time, get a hotter plug (Enya) for the first gallon or two
- for performance flying you want the idle needle as rich as possible, and the main needle as lean as possible. This way, the motor gets better cooling whenever it doesn't have to work full power
- the temperature tells only half of the story. A new motor runs very cool. When the rear bearing wears down, it gets hotter and hotter, no matter the needles.
- tighten the glowplug carefully, but don't overdo it. If you lose it in flight, it can be very hard to find  ;D
- you'll notice a difference on the main needle at about +/- 4 clicks. The idle needle is very sensitive (if you can see the difference, you'll notice the motor behaving differently).
- typical settings: Main needle 1 1/2 to 2 turns open, idle needle "12.00 on a clock face". Mine is at 11.45, i.e. slightly rich.
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2009, 12:06:23 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo
« Vastaus #4 : 27 Lokakuu, 2009, 12:12:04 »
Lainaus
tighten the glowplug carefully, but don't overdo it. If you lose it in flight, it can be very hard to find

Are you speaking from your own experience? ;D

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Jäsen 2017
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo
« Vastaus #5 : 27 Lokakuu, 2009, 13:56:22 »
>> Are you speaking from your own experience?
heh maybe I give up too early ... it's still at Hentta... somewhere
At least I managed to find the Raptor. That's something.

Poissa finFlyer

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: os50 SX-H Ring Hyperin sisäänajo
« Vastaus #6 : 30 Lokakuu, 2009, 15:34:35 »
Lainaus
tighten the glowplug carefully, but don't overdo it. If you lose it in flight, it can be very hard to find

Are you speaking from your own experience? ;D

-op-

Totta ainakin tulppa kannatta kiristää kunnolla, mutta ei liikaa!  Jos se pääsee hukkumaan lennon aikana, sitä on todellakin vaikea löytää! ;D

I am same opinion as vispilä!
I speaking from my own experience!  ;D
I'm old man but stil alive as well!
Aeolus 50 3D, Hirobo SDX, Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix RC       

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
3940 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2007, 10:16:32
kirjoittanut Silli
11 Vastauksia
3675 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Marraskuu, 2009, 15:19:02
kirjoittanut Puisto Kemisti
6 Vastauksia
1444 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2008, 13:53:14
kirjoittanut Kallio
7 Vastauksia
2041 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2011, 11:33:05
kirjoittanut Eelis
34 Vastauksia
18490 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2014, 13:42:29
kirjoittanut varis