Kirjoittaja Aihe: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin  (Luettu 20350 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #25 : 13 Tammikuu, 2008, 17:06:51 »
Testasin tuota ja tuntuu toimivan ainakin mulla toi AVCS kun Gyro 60%-100% arvossa. Säädin sen nyt sitten arvoon 75% Pete-:n suosituksen mukaan!

http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0

oliskos tästä mitään apua?

Jeps. Tätä tavaan tällähetkellä läpi.

Ongelmana oli ton AVCS päälle saaminen Eclipse 7:lla, jota en tajunnut tuosta tekemästäsi dokkarista, enkä Eclipse manuaalista.

-

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #26 : 13 Tammikuu, 2008, 17:17:15 »
Tuolta sitten ohjeet miten perän linkistö säädetään alustavasti kohdalleen-rapukoissa.
http://www.raptortechnique.com/tailpitch.htm

Hienosäätö sitten ilman heading holdia, linkkejä säätämällä niin että kopukkaa leijutellessa perä pysyy paikallaan.

Timo Huhtamäki

  • Vieras
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #27 : 14 Tammikuu, 2008, 00:10:00 »

Ainii ja 401 pitää aina käynnistää HH eli AVCS modessa....

Perustele tämä vaikka ei tähän asiaan hirvesti kuulu. Olen jostakin syystä erimieltä. Voin tietenki olla väärässä. ;)


Ote GY-401:sen manuaalista: "When turning on the power, set the transmitter switch to the AVCS position and turn on the transmitter power switch, then turn on the gyro power."

riittikö perusteluksi?

En muuta syytä tiedä miksi näin pitäisi tehdä, muttakö ohjekirja niin käskee tekemään...

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #28 : 21 Helmikuu, 2008, 23:48:08 »
Päivitetäänpä tänne hieman kuulumisia. En ole suinkaan luovuttanut vaikka hiljaista onkin ollut  :)

Kopteria on nyt (kuiva)säädetty, eli lapakulmia ja radioiden ohjelmointia kopterioppaan mukaan. Kaikki pitäisi olla suht koht ok tällähetkellä. Kävin jopa kokeilemassa moottoria käyntiin ilman aikomusta lentää, mutta kytkin johon olin vaihtanut kulutuspalan ottikin kiinni, joten se jäi vielä yritykseksi. Pitää siis hioa sitä vielä lisää.

Simulaattori ongelma ratkesi sillä kun tilasin Rapidilta Phoenixin. Takana on nyt puolisen sataa kaputtia tälle illalle. Nopeaa kehitystä tuon simulaattorin kanssa kyllä on ja kyllähän tossa aika kuluu. Erikseen tilaamani USB-kaapeli (muutama viesti takaperin) ei sitten toiminut oman lähettimeni kanssa. Jos joku on kiinnostunut ostamaan niin pistäköön yksityisviestiä.

No lentääkö se joskus ???
Tästä eteenpäin varmaan siten että kytkin pitää saada kuntoon samoin pitää opetusjalakset vielä saada alle. Viikonloppuna voisi kokeilla uudestaan käyntiin. Sitten kun tota Fööniksiä hakkaa niin eiköhän se vielä joskus lennä. Kesäkin on vasta tuloillaan.  8)

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #29 : 23 Maaliskuu, 2008, 17:07:12 »
Eagle has flown (and also landed)!!!   8)

Pääsiäislomilla nyt oli sitten aikaa puuhastella. Ensin oli hieman Ossin kanssa käynnistys ongelmia, sillä neulan säädöt hakusessa. Raptor techniquen mukaan sitten löyty jotain osviittaa, eli pääneula 2 kiekkaa auki ja tyhjäkäynti alle puoli kiekkaa. Tuntu toimivan. Tasaisesti kierroksia lisäilin ja ongelmana ollut kytkin tuntui pelavaan nyt moitteetta! Kierrokset kun nousi tietyn rajan yli alkoi kova tärinä. Lavat olivat liian tiukalla eivätkä ne suoristuneet pienillä kierroksilla. Löysääminen auttoi ja tuloksena tasainen kopteri kierrosten noustessa. Tyytyväisenä pakkasin kamat ja siirryin parempaan paikkaan kokeilemaan.

Eka lentoo yritys oli lähinnä sellaista maamatelua. Kone ilmaan ja heti maahan ja trimmausta kehiin. Fiilis oli hyvä, sillä kopu pysyi ehjänä ja kävi jopa ilmassa!

Tänään sitten uudemman kerran. Trimmaus jatkui ja muuten tuntuu kohtuu hyvältä, mutta perä seilaa jatkuvasti maan lähellä. Tämä vaikeuttaa trimmausta. Kopteri kävi metrissä, eli todella rauhallisesti mennään. Pitää vähän tutkailla jälleen tuota gyron trimmaus teoriaa. Ainut ongelma on se että peräroottorin hihna tuntuu tökkivän. Välillä pyörii hienosti, mutta välillä ottaa kiinni. Onko hihna liian löysällä ja se pääsee hyppimään? Vai kenties liian tiukalla. ??? Tämä voi selittää perän kiertymisen.

Edit: Nyt sisällä testatessani perä tuntui toimivan normaalisti, eikä ota kiinni. Ilmeisesti syynä on sitten lämpölaajeneminen tai tässä  tapauksessa kutistuminen joka lyhentää perää ja hihna pääse hyppimään.

Nyt loppui polttoaine, joten testailut loppuivat siihen ainakin pariksi päiväksi.

Jos porukat Espoon tai Helsingin suunnalla on menossa, joskus lennättämään niin voisin lyöttäytyä mukaan. Koskaan en ole nähnyt muun kuin oman kopterin livenä lentävän  :D Hyvät fiilarit oli nähdä vihdoin kopu ilmassa ja vielä ehjänä alas!!

edit: Gyro ei ollut AVCS/HH tilassa. Tämä pitää muuten muutta ensi kerraksi.

-
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2008, 17:52:11 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #30 : 23 Maaliskuu, 2008, 18:11:52 »
Gyron toiminnasta

Huomasin mielenkiintoisen toiminnan säätäessäni gyroa. Kun Heading Hold oli päällä ei servo keskittänyt normaalisti. Kun HH ei ollut päällä keskitys toimi normaalisti. Onko tämä normaalia?

Tarkennan vielä toimintaa:
Eli jos teen vasemmalle monta perättäistä ohjausliikettä servo jää laitaan. HH on kalibroitunut normaalisti. Muuten toimii normaalisti.

-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #31 : 23 Maaliskuu, 2008, 18:30:53 »
Gyron toiminnasta
Kun HH ei ollut päällä keskitys toimi normaalisti. Onko tämä normaalia?
kyllä, koska HH modeissa gyro "muista" mitä tapahtui ennen, mutta ei rate modeissa. Apologies to all friends of Finnish grammar, I think I could explain this better in English :)
It's the same with me, I have actually never seen anybody else fly a heli (but I do fly myself, did my first loops today).
If you like, we can meet for example tomorrow, Hki/Espoo (please send an YV). I can help to set it up and trim, but know only E-helis.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #32 : 23 Maaliskuu, 2008, 19:00:51 »
kyllä, koska HH modeissa gyro "muista" mitä tapahtui ennen, mutta ei rate modeissa. Apologies to all friends of Finnish grammar, I think I could explain this better in English :)
It's the same with me, I have actually never seen anybody else fly a heli (but I do fly myself, did my first loops today).
If you like, we can meet for example tomorrow, Hki/Espoo (please send an YV). I can help to set it up and trim, but know only E-helis.

Thanks, Replied via YV.

Mä hokasin ton toimintaperiaatteen kanssa itse kun aloin vähän kelailemaan. Kun väännän "jalkaa" vasemmalle niin gyro odottaa että perä liikkuu oikealle. Nyt tätä ei kuitenkaan olohuoneen lattialla tapahdu, joten se trimmaa itseään siihen suuntaan, jotta perä liikkuisi.

Huomasin muuten että mulla oli säätelyjen jälkeen jäänyt Gyro sensitivity 0%:ksi. Eli ei ihme jos oli vaikea hallita perää ensilennolla. ;D. Nyt laitoin asetukseksi 80%.

-


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #33 : 23 Maaliskuu, 2008, 20:58:22 »
HIenoa maikko siitä se lähtee mullaki on koneella video mun rapukan ensi leijjutuksista ja on se uskomaton tunne kun se irtoo maasta ja oppii hallittee sitä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #34 : 23 Maaliskuu, 2008, 22:19:56 »
Huomasin muuten että mulla oli säätelyjen jälkeen jäänyt Gyro sensitivity 0%:ksi. Eli ei ihme jos oli vaikea hallita perää ensilennolla. ;D. Nyt laitoin asetukseksi 80%.


Kyl se gaini vähän vaikuttaa siihen toimintaan  ;D. Ei ihme jos seilas ekalla lennolla. Kannattaa laitaa aluksi esim 70% STD modessa (gainin näyttötapa futaba radioissa) ja siitä sit nostaa aina pari prossaa kunnes alkaa perä väpättämään, siitä sitten pudotat pari kolme prossaa niin on hjyvä :)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #35 : 23 Maaliskuu, 2008, 23:54:18 »

Huomasin muuten että mulla oli säätelyjen jälkeen jäänyt Gyro sensitivity 0%:ksi. Eli ei ihme jos oli vaikea hallita perää ensilennolla. ;D. Nyt laitoin asetukseksi 80%.

Tasan kerran olen Rapukkani tumpannut, ja se johtui siitä että Gyron gaini putosi 70%->0%. Se on vähän kiikkerä sillon, juu... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #36 : 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49 »
Noniin,

Tänään tuli lennätettyä ensimmäistä kertaa oikein kunnolla. Paikkana oli Kehä II:n vieressä oleva pelto. Myös muita kopteristeja oli paikalla (6 taisi olla kaikenkaikkiaan).

Perä tosiaan oli parempi kun gyrolla oli hieman gainia :). Ekan lennon lensin itse, jonka jälkeen Mnentwig auttoi trimmaamisessa (vaikka olisinhan mä tietenkin itsekin osannut  ::)). Pikkasen työntötankoa jouduttiin pidentämään että saatiin peräservo keskelle (Gyro siis rate moodissa). Tämän jälkeen homma helpottui huomattavasti, sillä pystyi keskittymään muihinkin kuin perään.

HH päälle ja pari tankillista menoa. Voi sanoa, että valillä oikein rentoutu ja sai vähän naatiskellakkin. Huomenna sitten uudestaan, kunhan homma vähän vielä rauhoittuu niin saa ottaa harjoittelujalakset pois. Hyvät fiilikset on kun sai ton vihdoin lentämään, johan tässä aikaa on mennytkin siitä kun työkaverilta ostin vanhan kalmiston pois.

Nyt herännyt mielenkiinto jotain sähkökopukkaa kohtaakin, sillä sitä pystyisi lennättää lähempänä asutusta ja mahdollisesti hallissakin. Mutta kuten muille vakuuttelin, niin jäitä hattuun vielä. Tosin, kovin vähän vaan tuntuu olevan ainoastaan yhden kopterin omistavia harrastajia ;D

Tämä threadi antaa toivottavasti jollekkin toiselle aloittajalle kuvaa siitä miten yksi RC kopteri on saatu jälleen ilmaan 0-pisteestä.

 8)

-
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2008, 20:26:49 kirjoittanut Maikko »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2257 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Elokuu, 2013, 22:46:39
kirjoittanut rotomoto
13 Vastauksia
11983 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2015, 12:11:16
kirjoittanut Ovlov
12 Vastauksia
6332 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2016, 20:51:06
kirjoittanut Anssi
17 Vastauksia
7035 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Lokakuu, 2018, 00:49:12
kirjoittanut VERTICAL
Jasu, ja uusi aloitus

Aloittaja JasuT « 1 2 ... 6 7 » MyFleet

168 Vastauksia
18811 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2024, 20:34:27
kirjoittanut JasuT