Kirjoittaja Aihe: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?  (Luettu 9292 kertaa)

hmm

  • Vieras
Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« : 13 Lokakuu, 2009, 19:51:13 »
Olen aikeissa ostaa ensimmäistä sähkökopteriani, mutta markkinoilla on niin paljon vaihtoehtoja, etten tiedä mikä olisi sopiva. Olen ajatellut esim. Esky Honey Bee 4CH, Esky belt-CB, 250-600E sarjojen T-rex-koptereita, Hummer 370XL tai Hirobon SRB Quarkia. Laitteet näyttävät kutakuinkin samanlaisilta, mutta hinnat vaihtelevat. Olisi siis erittäin mukavaa tietää, että millaisia nämä kopterit todella ovat. Ottaisin mieluiten vastaan myös muita kopteriehdotuksia! :)
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2011, 12:51:47 kirjoittanut Sammy »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #1 : 13 Lokakuu, 2009, 19:59:06 »
Tossa on sopivin ensimmäiseksi kopteriksi jos vielä joudut yksin opettelemaan että et saa kokeneempaa trimmaamaan jotain isompaa sittehän on toi Innovator kans joka on sittejo yli stabiili.Tosin nämä ei sitten ole tuulessa ajettavia.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39014&grpid=5007

http://www.kopterit.net/index.php?topic=1207.0

http://www.innovator-rc.com/index.php?lang=14

http://www.kopterit.net/index.php?topic=2423.0
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2009, 20:25:18 kirjoittanut Ege »

JCA

  • Vieras
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #2 : 13 Lokakuu, 2009, 20:11:54 »
Olen aikeissa ostaa ensimmäistä sähkökopteriani.. ..250-600E sarjojen T-rex-koptereita..

Kuulemani/ymmärtämäni mukaan 250 rexi ei välttämättä ole ihan paras mahdollinen ensimmäiseksi kopteriksi.
Pieni, kevyt, nopea liikkeissään = vaatii jo vähän taitoa. 450 on ehkä sellanen kiva kompromissi, 600 on iso ja vakaa, mutta aiheuttaa paljon tuhoa kun lähtee lapasesta. Ei sillä etteikö 450 aiheuttais tuhoa, mut vähemmän kuitenkin ja varaosat on halvempia.

Tai sitten 500 rexi, se on justisa sellanen sopivan kokonen. Eikä ainakaan tuo fastladin hinta super combolle ole paha?

Viisaammat taas korjailkoot..  :D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #3 : 13 Lokakuu, 2009, 20:31:46 »
No nuita tuhoja on taas turha alkaa puimaan, muuttas ennemin niin että isommalla torpit maksaa enemmän ja kuin pienellä siksi 450 on hyvä aloitus kun on halvemmat varaosat ja silti koko on sellainen että on vakaa lentää.
250 on vähän turhan vikkelä aloittaa vaikka ihan suht vakaa leijumaan... tietenki harjoittelulla.
Eskyn honey beet jätät suoraan kaupan hyllylle, trexit on kaikki ok, hirobo quark on ok, hummerista ei tietoa.
Osta sellainen johon saa hyvin varaosia.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #4 : 13 Lokakuu, 2009, 20:41:36 »
No nuita tuhoja on taas turha alkaa puimaan, muuttas ennemin niin että isommalla torpit maksaa enemmän ja kuin pienellä siksi 450 on hyvä aloitus kun on halvemmat varaosat

"Taas"? Enpä siitä täällä aiemmin vielä olekkaan antanut omaa mielipidettäni. Anteeksi jos oma mielipiteeni ei ole juuri niin kuin sinä tykkäät, kirjoitan just niinkö itse näen parhaaksi/mitä itse ajattelen. Siinä mua ei tarvitse alkaa opettamaan.

Isomman kun tonttaa niin tulee enempi tuhoa/hajoaa enempi osia/on kalliimpaa vs. isompi on aina vakaampi. Sen enempää kummastelematta.

Osta sellainen johon saa hyvin varaosia.
Olen samaa mieltä, niitä varaosia kuitenkin menee ihan kohtuu hyvää vauhtia :)
Ihan ehdotuksena vain, mutta kannattaa valita myös sellainen kopteri millainen löytyy myös joltakulta muulta foorumin käyttäjältä. Takaa sen, että saa apua. Varmasti kaikki auttaa jos on joku tuntematonkin härpäke, mutta se on aina helpompi auttaa jos on kopteri minkä joku muukin tuntee.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #5 : 13 Lokakuu, 2009, 21:15:41 »
Johnyllä oli hyvä pointi tämä "kannattaa valita myös sellainen kopteri millainen löytyy myös joltakulta muulta foorumin käyttäjältä". Kun aloitin itse tätä kopterointia niin kaverillani (seppo) oli samanlainen kone ja pidimme mittavaa varaosa pakkia yllä ja teimme taulukon osista mitä löytyy kummaltakin, näin kone pysyi lentokunnossa melkein kokoajan kun ei tarvinnut viikkoja odottaa osia maailmalta.Moni päivittää muoviset osat alumiinisin bling palikoihin jo ennen kuin on edes alkuperäisiä hajoittanut joten tässä on hyvä pitää kone lentokunnossa kun ostelee noita muovisia osia pois halvalla ja useasti tuo merkki on Align .
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #6 : 13 Lokakuu, 2009, 21:40:33 »
Lainaus
Eskyn honey beet jätät suoraan kaupan hyllylle

Enpä nyt suoraan teilaisi kaikkia Eskyjä, on totta että jotkut Eskyn tuotteet sopii paremmin verkon painoksi, mutta Esim. Belt CP v2 voisi olla ihan hyvä paketti aloittelijalle, ja nyt noita saa melko halvalla vieläpä. Ei se tietenkään lennä yhtä hyvin kuin joku laadukkaampi peli, mutta onpahan helppo tapa aloittaa.

Lainaus
Olen ajatellut esim. Esky Honey Bee 4CH, Esky belt-CB, 250-600E sarjojen T-rex-koptereita, Hummer 370XL tai Hirobon SRB Quarkia. Laitteet näyttävät kutakuinkin samanlaisilta

Jos tuosta pitäisi valita ne joita EI kannata ostaa, niin itse valitsisin Honey Been ja Hummerin. Mulla on Hummerista vähän kokemusta, kyllä se lentää, mutta ei ole mielestäni hyvä aloittelijalle. Runko muistuttaa enemmän Hornet CP:tä kuin Eskyjä. Ja Hornetista taas ei ole muuta muistoja kuin hiusten repiminen. Honey Bee on taas.. no se verkonpaino. Quark on halpa torpata, ja lentää todella mukavasti kokoisekseen. On tosin melko tyyris ominaisuuksiin nähden (leijuttelu, ympyrät ym, kevyt taivaslento tyynellä), ne rahat voisi suoraan laittaa monipuolisempaan pakettiin.

Kannattaa valita tosiaan sellanen mihin saat osia ja jollainen löytyy kaveriltakin. Trexeihin saa osia, samoin Eskyihin. Jos budjetti vaan sallii, niin suosittelen harkitsemaan Trex 450Pro, Trex 500, tai Trex 600E kopuja. Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa että kaikki Alignit lentää hyvin oikeinsäädettynä, valinta on lähinnä budjetista kiinni. Kuussatku on iso, mutta se on sitten vakaakin. Akkujen hinnatkin on tulleet alas, 6s5000 akun voi saada alle kuuden kympin.

ps. Heh, ai näyttävät samalta  :). Onhan niissä sentään "hieman" eroa kun vertaa vaikka Quarkkia, Trex 600E:tä ja Hummeria  ;D


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #7 : 13 Lokakuu, 2009, 22:06:17 »
Lainaus
"Taas"? Enpä siitä täällä aiemmin vielä olekkaan antanut omaa mielipidettäni. Anteeksi jos oma mielipiteeni ei ole juuri niin kuin sinä tykkäät, kirjoitan just niinkö itse näen parhaaksi/mitä itse ajattelen. Siinä mua ei tarvitse alkaa opettamaan.
No oli belt cp v2 osio jossa on juuri jauhettu kyseisestä aiheesta, siks tuo... eikä ollut mitenkään suunnattu suoraa sinulle vaan yleensä, kun siitä jo toisessa aiheessa puhuttu. Pahoittelen jos provosoiduit.
Lainaus
Enpä nyt suoraan teilaisi kaikkia Eskyjä, on totta että jotkut Eskyn tuotteet sopii paremmin verkon painoksi, mutta Esim. Belt CP v2 voisi olla ihan hyvä paketti aloittelijalle, ja nyt noita saa melko halvalla vieläpä. Ei se tietenkään lennä yhtä hyvin kuin joku laadukkaampi peli, mutta onpahan helppo tapa aloittaa.
En kaikkia eskyjä teilannutkaan vaan kyseistä hanibiitä joka on manittu aloittajan postissa, sillä ei tee mitään.
"Esky Honey Bee 4CH"

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #8 : 13 Lokakuu, 2009, 22:08:07 »
Lainaus
En kaikkia eskyjä teilannutkaan vaan kyseistä hanibiitä joka on manittu aloittajan postissa, sillä ei tee mitään.

Joo sori, ymmärsin viestisi vähän väärin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #9 : 14 Lokakuu, 2009, 08:25:19 »
Aloitin itse Belt cp V2 ja valitettavasti alan itsekkin olla sitä mieltä että kannattaa ehkä ottaa laadukkaampaa. Torpit tuossa beltissä ei maksa juuri mitään, mutta apua tarvii sitäkin enemmän että sen saa lentokuntoon.

Jos on auttava käsi lähellä, niin beltillä voi päästä halvalla ekat torpit yli. Sit ku haluut alkaa oikeesti lentää, niin käy varmasti niin että haluut jonkun laadukkaamman, vähintää haluut beltiin metallisen nupin ja perän, kuten minä nyt. Siinä vaiheessa kun vaihtelet sähköt yms, nii aletaan olla samassa ku olisit ottanut jonkun vähä paremman.

Jos haluat päästä halavalla ja rakennella, niin katso ehirobo:sta CopterX 450 V2, siinä on kai ihan lennettävä peli ja halvalla. Siihen kun klyselet neuvoa, niin sulla neuvotaan halpa moottori, sähköt ym. kiinasta. Kokonaisuutena toimii varamsti hyvin eikä tule kovin kalliiksi. Toki sitten mankka vähän maksaa.


EDIT: Nykyiseen belt cp tilanteeseeni olen siis tyytyväinen. Pirusti sen kanssa jouduin yksin puurtamaan ja täällä neuvoja kyselemään, enkä tiedä riittäiskö kaikilla hermo sellaiseen :). No, osalla tod.näk. paljon paremmin ku mulla :P. Mutta, jos säästät 200e sillä, että valitset "hiukan huonomman" kopterin, tämän hetken tiedon mukaan se kyllä jossain vaiheessa maksattaa itsellään sen 200e kuitenkin lisää. Eli nyt itse tinkisin jostai muusta..

« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2009, 08:54:50 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #10 : 14 Lokakuu, 2009, 08:52:07 »
Itsellä oli ensi kopterina 600e, ja on edelleen. Hyvä peli, mutta pelimerkkejä palaa kun torppaa. Pelkät lavat maksaa sen verran, että sillä tekee jo isoa remppaa 450 kokoiseen kopuun.
Harjoittelu- eli torppausosissa voi säästää pitkän sentin, kun tilaa halpaa huttua Kiinasta. Esimerkiksi lasikuituisia ja pikkuhiljaa jo hiilikuituisiakin lapoja saa itämaista aivan törkeän halvalla (ainakin 500:seen). Niin ikään 5-satkun muitakin osia voi haalia vaikka kloonikoneista tai HK-partsista, aina ei ole pakko panostaa siihen merkkiosaan. Toki osia ostaessaan pitää tiedostaa se, että paketissa saattaa tulla sisällön painon verran kuraa, joka pahimmillaan aiheuttaa vain lisää torppeja; mutta oppiipahan joka tapauksessa korjaamaan kopterinsa! :) Erityisesti kuitenkin lavoissa on helppo säästää harjoitteluvaiheessa, kun ei vaadi viimeisen päälle jäykkää settiä.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #11 : 14 Lokakuu, 2009, 11:10:38 »
Nyt jos ostaisin ensimmäisen "oikean" kopterin, niin se olisi saman tien flybarless. Alkuinvestointi on kalliimpi, mutta stabbariton kopteri sietää paremmin tuulta, on simppeli säätää ja nupissa on vähemmän rikki meneviä osia.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #12 : 14 Lokakuu, 2009, 13:46:11 »
Lainaus
on simppeli säätää

Mitä tarkoittaa simppeli? Verrattuna normi flybarnuppiin? Itse olen ainakin elänyt siinä käsityksessä, että nupin säätäminen vastaamaan edes normaalia flybar nuppia vaatii aika paljon parametrien muuttelua, voi olla että olen väärässä. Ainakin ne flybarless koput mitä olen koettanut, eivät ole olleet kovin hyviä lennettäviä verrattuna hyvin säädettyyn stabbari vakautettuun kopteriin. Luulisin että kopterin perussäätöjen opettelussa on aloittelijalle tarpeeksi hommaa, eikä tarve säätää PC:llä ainakaan hommaa helpota. Eri asia jos joku asiasta tietävä neuvoo miten säätö tehdään. Sitten kun on säädöt kohdillaan niin flybarless on varmasti parempi kuin flybar.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #13 : 14 Lokakuu, 2009, 14:00:12 »
Minä en ole tullut vielä sinuiksi tuon FBL tekniikan kanssa, enkä pidä omaa FBL Protostani mitenkään kovin hyvin lentävänä koneena. Sen allekirjoitan, että se on vakaampi leijuttaa ja lentää suoraan taivalla kuin vastaavan kokoinen perinteinen kopteri varsinkin tuulella, mutta muuten en pitäisi tuotakaan viritystä kovin soveliaana aloittelijalle. Minulla esim. tuo Protos ei vastaa ohjaukseen yhtä herkästi kuin haluasin ja stabbarilla varustettu kopteri tekee, se myös kampeaa tic-tocissa ja välillä myös vauhdista tehdyssä flipissä. Herkkyyden lisääminen tuntuu tuovan muita ongelmia ja on vaikea löytää arvoja, joilla kone toimii. Kaikki tuntuu jossain määrin kompromissilta. On myös vaikea lähteä etsimään ongelmiin ratkaisua, kun ei tiedä onko vika mekaniikassa, säädöissä vai ihan vaan sen FBL gyron softassa. Voihan olla, että omaa käsitystäni hämärtää se, että vertaan FBL Protostani 700:sen reksin käytökseen.

Onhan siinä FBL nupissa vähemmän hajoavia osia, mutta toisaalta aika useassa FBL nupissa tontatessa lapoihin kohdistuva isku välittyy linkeillä suoraan swashplatelle (josta servoille), joka onkin se nupin kallein yksittäinen osa. Norminupissa on niitä mixing armeja välissä ottamassa oman osansa ennen swashia. Kyllä minäkin tykkään FBL nupin yksinkertaisuudesta, mutta en pitäisi tätä kuitenkaan hankitaperusteena.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #14 : 14 Lokakuu, 2009, 14:20:09 »
Lainaus
on simppeli säätää

Mitä tarkoittaa simppeli? Verrattuna normi flybarnuppiin? Itse olen ainakin elänyt siinä käsityksessä, että nupin säätäminen vastaamaan edes normaalia flybar nuppia vaatii aika paljon parametrien muuttelua, voi olla että olen väärässä.
Omien kokemusteni mukaan (Helicommand 3D) kopterin säätäminen ainakin siihen kuntoon että aloittelija pärjää eikä huomaa mitään outoa on äärimmäisen helppoa. Laatikko kiinni, softasta vakautus päälle ja oletusasetuksilla ilmaan. Jos ilmenee oskillointia, gaineja (Helicommandissa niitä on kaksi) alas, kunnes väpätys loppuu. Sitten vain kovaa lentoa! Siihen en osaa sanoa mitään, miten kopteri käyttäytyy 3D:ssä, koska en moiseen taivu. Eikä varmasti moni aloittelijakaan ennen kuin kopteritietämys ja säätötaito ovat muutenkin nousseet korkeamalle tasolle. :)

V-Bar toimii nettikirjoitusten mukaan ainakin T-Rex 500:ssa parhaiten oletusasetuksilla (oma presetti 500:lle), joten siinä "säätäminen" on vielä helpompaa. Purkki kyytiin ja baanalle.

Mika08

  • Vieras
Vs: Mikä ensimmäiseksi kopteriksi?
« Vastaus #15 : 14 Lokakuu, 2009, 18:22:15 »
Itellä ollu kesän tollanen CopterX 450 tosin hiilarirungolla (eipä taida paljon eroa olla hiili tai Al, muuta ku torpatessa, nii ja joku valittanut että perät katkeilee tiiä sitä multa ei oo yhtään katkennu) ja hyvin on pelanut eikä huono lentää, ainut ongelma taitaa olla tikkujen takana.

Oman kopun sähköjen hinta noin:
Nuppiservot Hitec 65HB 3*30€=90€
Gyro Spartan 760 (aika kallis, mutta eipä oo toiminnassa valittamista) 160€
Perässä JR DS3500G (myös aika kallis) 70€
Nopari TURNIGY Plush 40amp (halpa mutta toimiva) 20€
Moottori Scorpion 2221-8 60€ (tehokas akkusyöppö  :) )
Tuosta tulee yhteensä tollaset palttiarallaa 400€ + CopterX AE 450 40€ + akku(ja) + lähetyskulut ja mahdolliset ALV/tullit sekä tietty radiot(miel. >=6CH tietokoneradio).

Joo tuleehan siinä räpsälle hintaa(mut on melkolailla toimiva paketti), rungon päälle ei paljon hintaa kerry, mutta sähköistä kertyy.
Saahan noi sähköt toki paljon havemmallakin, mutta kun on laadukkaat sähköt nii kopun kun kopun(odotan kommentteja mielenkiinnolla) saa lentämään kohtuu hyvin eikä tarvii ihmetellä gyron ja servojen toimintaa ja ne voi sitten tarvittaessa siirtää seuraavaan isompaan/parempaan kopteriin ainakin osittain.

Jos tällai kaikki hommaa erikseen nii onhan siinä kokemattomalle aika haaste rakentaa toimiva kopteri, mutta mutta siitä saa sitä oppia ja kokemusta jos hermot ja mielenkiinto riittää ja ehkä olis myös hyvä ett olis jonkun kokeenemman apua helposti saatavailla. Sitten on noita RTF paketteja, niistä ei ole kokemusta paitti Quarkin osalta: toimiva peli paketista otettaessa ja helppo lennättää, mutta ei oikein voi verrata 450:seen suuremmista puhumattakaan.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
6924 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2007, 20:32:22
kirjoittanut Hermis
26 Vastauksia
16101 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Helmikuu, 2008, 17:10:00
kirjoittanut Vispilä
16 Vastauksia
7233 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2009, 14:56:12
kirjoittanut Vispilä
47 Vastauksia
15068 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2017, 08:01:48
kirjoittanut ini
0 Vastauksia
1911 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2018, 20:09:15
kirjoittanut ReadytoSky