Kirjoittaja Aihe: GAUI 425  (Luettu 173973 kertaa)

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: GAUI 425
« Vastaus #275 : 24 Toukokuu, 2012, 18:43:57 »
Lainaus
Manuaalissa suositellaan isompia perälapoja jos kiekat jää alle 2600.

Lainaus
Millä kierroksilla tämän kokoista ylipäätään yleensä ajetaan ja mikä on sellainen optimi kierrosluku.

En tiedä millä muut ajelee, mutta jos mun laskelmat on oikein niin mulla on nupissa n.2600 kiekkaan ja pironopeus on vähintäänkin riittävä noilla perus perälavoilla.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #276 : 24 Toukokuu, 2012, 19:32:23 »
Tällä on hyvä laskea, pätee 425/550. Siihen voi vaihtaa ne rattaat mitkä vaihdettavissa on eikä anna laittaa sellaista ratasta mitä kaupasta ei saa :D

EDIT: Voitte poistaa tuon taustavärin 14T -pinionin kohdalta, se on vaan mun omaa setuppia varten ;D
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2012, 19:34:06 kirjoittanut Luigi Cravatto »

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: GAUI 425
« Vastaus #277 : 24 Toukokuu, 2012, 19:35:13 »
ei se perälapojen isous niinkään pironopeuteen vaikuta, mutta perän pitävyyteen ja pysähtyvyyteen, ja tasainen pironopeus varsinkin tuulessa on helpompi saavuttaa isommilla lavoilla. Isommat perälavat vaikuttavat myös perän pitävyyteen pitch pumpeissa tai muissa liikkeissä missä käytettään paljon pitchiä. itte aikoinani lentelin pelkästään isoilla perälavoilla. Tuli sillä paras, pienillä ei oikein tullut hyvää millään, perusleijussa pitää, mutta petti heti pitchpumpeissa yms. liikkeissä. Suosittelen siis isompia.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: GAUI 425
« Vastaus #278 : 24 Toukokuu, 2012, 21:29:26 »
kyllä hiilarilavat kestää melko kovia kierroksia mutta nuo muovi lavanpitimet saattaa hajota jos paljoo yli 3000 kiekkaa (ainakin näin minä luulen)
Jees, mulla jää nyt edelleen aika alhaalle. Laskennallisesti irtoaa 2677 rpm. mutta tuosta hävikki pois eli jos 10 prossaa katoaa niin jää 2409 rmp. Nyt on 16 T pinjoni ja motti on 1210 kv.

Siihen olis saatavissa 18 T. Sillä kiekat olis laskennallisesti 3012 rpm. ja siitä hävikit pois jäis noin 2700 rmp. Se taitais alkaa olla jo lähellä hyvää mutta lavat ei vielä lähde tangentin suuntaan.

Välitysten vaihtoonhan tässä vehkeessä on muitakin optioita. Onko sillä edes merkitystä mitä hammasrattaita vaihdetaan jos välitys päätyy haluttuun.

Ei tämä nyt ole vielä ajankohtainen, tehot riittää tuolla nykyisellä ihan hyvin ja se lentää vakaasti. Tällä kokemuksella en tarvi vielä yhtään äkäisempää laitetta, nyt lähtee jo mun tarpisiin nähden vähintään riittävästi. Kiinnostaa vaan noin periaatteellisella tavalla kun katsoin tuota T-rex 500 HV  ketjua ja siitä sen videoklipin. Poistui aika äkäseen. Jos mulle antaa tuollaisen niin se ei kauaa pysy näköpiirissä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa psi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • learning to throw yourself at the ground and miss
Vs: GAUI 425
« Vastaus #279 : 24 Toukokuu, 2012, 21:32:45 »
ei se perälapojen isous niinkään pironopeuteen vaikuta, mutta perän pitävyyteen ja pysähtyvyyteen, ja tasainen pironopeus varsinkin tuulessa on helpompi saavuttaa isommilla lavoilla. Isommat perälavat vaikuttavat myös perän pitävyyteen pitch pumpeissa tai muissa liikkeissä missä käytettään paljon pitchiä. itte aikoinani lentelin pelkästään isoilla perälavoilla. Tuli sillä paras, pienillä ei oikein tullut hyvää millään, perusleijussa pitää, mutta petti heti pitchpumpeissa yms. liikkeissä. Suosittelen siis isompia.
Onko "liian isoista" perälavoista haittaa?
Voisin kuvitella että tehoa syövät vähän enemmän, ja herkempiä ottamaan maakontaktia, mutta niiden lisäksi?
Gaui 425/550 - Tricopter v2 - Blade NanoCP-X, Blade mSR, Blade MCX, HK EDF Hoverjet
Phoenix RC, DX8

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: GAUI 425
« Vastaus #280 : 24 Toukokuu, 2012, 23:41:59 »
liian isot saattavat haukkoa ja tarvitsevat isomman peräservon. Ja ohjautuvuudesta saattaa tulla liian herkkä kun ottavat niin hyvin ilmaan kiinni joten gainin voi joutua laskemaan aika alas. Mutta eipä kai siinä muuta. Mutta 425 gauiin 550 perälavat on oikeastaan melko täydelliset :)

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: GAUI 425
« Vastaus #281 : 25 Toukokuu, 2012, 06:59:21 »
Lainaus
Mutta 425 gauiin 550 perälavat on oikeastaan melko täydelliset
Samaa mieltä eilen sain omat 550 perälavat ja tosi hyviltä tunnosti
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa L_T_F

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #282 : 10 Huhtikuu, 2013, 21:41:19 »
Lähes vuosi mennyt viime postaukseta, eli tässä vihdoin pieni päivitys. Kopteri on lentänyt noin 35 kertaa. Tähän asti vaihtoon on mennyt kahdet lavat, yksi pääakseli, flybar, pääratas ja muutama landari. Perään tuli tosiaan kiinan kamat (Assan G250 ja PowerHD 1204HP) Mielestäni tuo setti toimi ok. Perä ei vipattanut ja korkeutta nostettaessa ei myöskään pahemmin luistanut. Sivu -siirroissa linjaa piti kylläkin korjata. Lennätys on ollut lähinnä leijuttelua (perä itseen päin) ja säätöjen hakua. Mulla on kuitenkin koko ajan ollut tunne, että kopun pitäsi lentää paremmin. Voi olla, että expoa ja D/R:ää on ollut liikaa ja => "tunnottomuus". Painopiste on ehkä ollut myös liian takana joten siirsin akkuja ja lisäsin lyijyä. Onko tasapainoon jotain nyrkkisääntöä. Luultavasti hieman edessä, ennenkuin takana, mutta kuinka paljon? Ostin GP780 gyron tarkoituksena saada tuo sivusiirto ja sitä kautta muukin lento vakaammaksi. Vaihdon jälkeen lopputulos olikin yllätykseksi huonompi. Nyt perässä on selvää vatkausta koko ajan. Olen kokeillut gainin 55%-90% välillä mutta eipä suurta vaikutusta (vatkauksen taajuus muuttui). Kokeilin myös eri modeja (size) ja delay -asetuksia. Näytti, että toimi paremmin mini/micro -modella. Onko niin, että tuo HD:n servo ei suostu yhteistyöhön tämän gyron kanssa? HobbyKingin käyttäjäkommenteissa servo on saanut kuitenkin ok arvostelun (pieni varaus näihin tietty).

Kuinka paljon olette yleensä joutuneet "hieromaan" gain ja delay -asetuksia kohdilleen? Ei vaan tee mieli vaihtaa G250 takaisin. Ai niin; tarkastin myös nupin kiekat. Olivat 2400 mutta nostin 2600-2700 (mittari ei kovin tarkka), mutta eipä silläkään mainittavaa vaikutusta.
Learning To Fly (Tom Petty)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #283 : 10 Huhtikuu, 2013, 21:51:49 »
Sen verran äkkiseltään että jos vatkaa edestakasi niin gainia on yleensä liikaa. Onko linkit perässä herkät? Tuo GP780 on hyvä gyro.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #284 : 11 Huhtikuu, 2013, 07:08:32 »
Lainaus
Onko tasapainoon jotain nyrkkisääntöä.
Gauista tai nyrkkisäännöistä en tiedä, mutta nuo hookoot olen testannut että "seisoo päällään" eli pysyy head stopperin varassa pystyssä pöydällä.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: GAUI 425
« Vastaus #285 : 11 Huhtikuu, 2013, 11:05:00 »
Tarkista perä ettei siellä ole klappeja. Hurricanen perä toimii kuin tauti jos siinä on hyvä gyro ja servo sekä mekaniikka kunnossa.

Mulla oli ongelmia lavanpitimen laakereiden kanssa ja se johti kolmeen torppiin ennen kuin tajusin missä vika oli. Oireet oli juuri nuo eli vaelsi hiljaa edes takaisin, kun nosti gainia se muuttui teräväksi vatkaamiseksi. Sitten perä antoi jossain rajummassa liikkeessä kokonaan periksi.

Lopulta kun ymmärsin mistä voisi olla kyse ja avasin perälavanpitimet, sieltä tuli kuulat ulos erillään, laakeri ruosteessa ja välyksiä oli paljon.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: GAUI 425
« Vastaus #286 : 11 Huhtikuu, 2013, 15:34:05 »
Lisätääs vielä sen verran että vaikka tuo Hurricane ei mikään maailman hifikopteri olekkaan niin se on kuitenkin mekaniikaltaan sen verran hyvä että sen saa varmasti toimimaan kunnolla hyvällä gyrolla ja peräservolla. Mun mielestä tuosta gyrosta ei ole kiinni. Tuo servo ei mulle kerro mitään, siihen en ota sen enempää kantaa. Kuitenkin gyro ja peräservo on ne osat, jotka pitää olla hyviä halvassakin kopterissa.

Omassani oli spartan quark, Align DS 650 ja lisäksi vielä ne isommat 550 kokoisen perälavat. Noilla se toimi just kuten kuuluukin ilman mitään ylimääräistä. Nupissa oli sitten vähän vähemmän hifiä eli hitaat analogiservot, futaba s3001. Tuosta kopterista tulee kokoluokassaan todella halvalla mukavasti lentävä laite, jonka suorityskyky riittää varsin pitkälle. On siinä omat rajoitteensa, mutta kyllä sillä jo 3D lentämisen makuun pääsee ja monta temppua sillä voi tehdä ilman että kopteri alkaa tosissaan rajoittamaan. Kaveri näytti joskus miten se oikeasti lentää jos osaa, ja kyllä se lensi. Lisäksi se ei tarvi mitään viritysosia toimiakseen pois lukien sitä flybarin häkkiä. Se alkuperäinen on aika hanurista, mutta se toimii.

Käsittääkseni tuo on hieman tärinäherkkä laite, mutta kun mekaniikka on kunnossa eli laakerit ehjät ja akselit suoria, se leijuu varsin nätisti ja eleettömästi. Missään nimessä selvästi näkyvää tutinaa tai ravistusta ei ole kunnossa olevassa laitteessa.

Myös liian kovan gyroteipin kanssa mulla tuli ongelmia, en saanut perää asettumaan. Alignin pehmeällä teipillä toimi hyvin. Talvella pistin vielä sen metallilätkän väliin ja se ratkaisi ongelmat lopullisesti. Tämä tietysti että perä on mekaanisesti kunnossa.

Onkos tuo sulla nyt uusi laite. Aika paljon on tullut torppeja jopa mun makuun jos 30 lennon aikana on saatu noin monta torppia. Meikäläinen on kuitenin kyntänyt myös oikein urakalla välillä. :-[
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2013, 15:49:30 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa L_T_F

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #287 : 17 Toukokuu, 2013, 23:50:41 »

Aluksi pahoittelu, että vastaukset kestävät näin pitkään. Toiseksi: kiitos kaikista vinkeistä!
 
Lähdin liikkeelle perälinkityksen toimivuudesta ja herkkyydestä. Servon ollessa kytkettynä työntötankoon mekaniikka liikkui kevyesti. Päätin kuitenkin irroittaa tangon armista ja kokeilla ilman servoa. Yllätykseksi sieltä löytyi pieni tahmeus, joka johtui kuivuneesta ruohosilpusta tangon ohjureissa. Samoin perälaakeri/akseli näytti pahasti kuivuneelta. Tangon putsaus ja teflonia akseliin, niin alkoi liikkumaan kevyesti. Olin jo varma, että vika oli löytynyt. Kone ilmaan, mutta sama juttu perä vispasi edelleen.

Seuraavaksi kohteeksi otin peräservon. Kyseessä siis kiinalainen PowerHD:n tuote http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=23154 (sittemin siirtynyt Turnigy -nimen alle). Arvosteluiden mukaan pitäisi olla kohtuu ok. No päätin kuitenkin kokeilla muita. Laatikossa ei ollut kun DS821:sia mutta kaverilta sain lainaksi EMAX ES9257. Kokeilin molempia, mutta sama tulos.
Hymmm... Gyro oli ostettu yksityiseltä, mutta käyttämättömänä. Voisiko siinä olla kuitenkin jotain epämääräistä? Olin asentanut sen ilman metallilevyä (yhdellä pehmustetyynyllä). Ohjeen mukaan gyro ei tarvitse erillistä metallia, koska se on sisäänrakennettu jo valmiiksi. Mutta koska vapaita paloja oli, niin päätin kokeilla. No luck... sama vispaus.

Sain kaverilta GP750 kokeiltavaksi ja tadaa... perä napsahti heti paikoilleen. Olen nyt myöhemmin ostanut "Myynti -osiosta" GP790 ja GY701 gyrot. Molemmat toimivat hyvin jopa PowerHD:lla (en ole muita servoja kokeillutkaan)     

Googlella löysin vastaavan ongelmatapauksen (780), jossa homma oli ratkennut vain vaihtamalla GP750:seen (kaveri oli yrittänyt monilla keinoilla saada vispaus kuriin).  Root cause jää tässä omassa tapauiksessa vähän vielä auki. Joko gyro on rikki, tai vaan hyvin hankala säätää. Jos tulee vapaa runko ja aikaa kokeilla, niin voisi yrittää 780:stä, mutta nyt mennään GY701:llä

Mitä tulee torppien määrään, niin kaikki on suhteellista :) Kun ikää on +40v ja RC -vehkeistä kokemusta kaikenkaikkiaan vain ~4v ja sekin lentskareista, niin koput ei ole helppoja (ainakaan minulle )

Uusi pohdinta on akkujen hankinta. Tällä hetkellä mulla on vain yksi setti näitä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11951
Lentoaika jää vajaaseen 4 minuuttiin ja akut on lennätyksen jälkeen aika lämpimät (jopa kuumat) ja vähän puffahtaneita. Hetken joutuu jäähdyttelemään, ennen kuin uskaltaa alkaa lataamaan. Kapaa on mennyt noin 1800mAh sisään. Laitoin loggaavan virtamittarin kyytiin ja tulokset yhdestä akusta oli tällaiset: nosto leijutukseen 38A (366W), "tikku eteen" 46A (434W). Mittausten mukaan kyseiset akut pitäisi kestää kuormituksen hyvin, mutta eipä oikein siltä näytä. Olen ajatellut 6s pakkaa ja mielummin ~3000mAh, että saisi tiimaa enemmän. Alapuolinen kiinitystila taitaa olla liian ahdas kolmetonniselle, vai millaisia pakkoja olette saaneet mahtumaan?
Learning To Fly (Tom Petty)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: GAUI 425
« Vastaus #288 : 18 Toukokuu, 2013, 10:42:11 »
Joo suhteellistahan se kaikki on. Itse aloitin viime keväänä ja ikää oli silloin tasan 40 vuotta. Ei yhtään kokemusta mistään radio-ohjattavista aikaisemmin, ei edes autoista. Kehtitys onkin hidasta ja torppeja on mullakin takana runsaasti. Etenkin kunnolla taivaslentoon pääseminen kesti todella pitkään. Kyllä sen kuitenkin oppii kun vaan kärsivällisyys riittää, mutta ei meistä taida enää Tareqeja tulla.

Hienoa että homma alkoi toimia. Tuollaiset viat on todella hankala paikallistaa. Nyt kun se toimii niin vanha viisaus kannattaa pitää mielessä, älä koskaan korjaa toimivaa. Käsittääkseni myös tuo GY701 on oikeasti hyvä gyro.

Mulla oli Hurricanessa Gens ace 2600 mAh 30C 6S akut ja ne sopi keulaan alapuolelle mainiosti kun vaan siirsi ne canopyn kiinnikkeet alkuperäisistä paikoista eteen päin. Rungossahan näkyy selkeästi kahdet kiinnityspaikat ja manuaali neuvoo laittamaan ne takimmaisiin. En tiedä sopiiko enää 3000 mAh:n akku.

Paljon lentoaika tietysti riippuu kierroksista. Mulla olin 1400 kv gauin musta moottori, 15T pinjoni ja loput alkuperäiskokoisia rattaita. Täydellä kaasulla tuo lensi vähän reilut 4 minuuttia noilla akuilla. Jengaa oli valtavasti ja kopteri liikahti. Uskoisin että maltillisilla kierroksilla tuon kokoisella akulla voi päästä jopa kuuteen minuuttiin. Painopiste oli ainakin hyvä tuolla akulla. Suosittelen kyllä noita Genssejä.

Nuo Nano techit ei ole kestävyytensä perustella kovinkaan kovassa huudossa. Ne kuulemma tahtoo antautua jo muutaman kymmenen lennon jälkeen. Siniset turnigyt kestää paremmin, mutta nekin menee Hurricanessa kovilla kierroksilla äkkiä pehmeiksi. Sain omani pulleiksi muutamalla lennolla kun sekoilin välitysten kanssa. Siniset kestää jos käytetään maltillisia kierroksia, mutta ne ei kestä yhtään rääkkiä.

Gensseissä oli muistaakseni 50 tai 60 sykliä kun myin kopterin akkuineen pois. Siinä vaiheessa akut toimi edelleen kuten uutena, kaikki teho tallella. Sain verrata sitä uuteen, vajaa 10 sykliä lennettyyn 60C akkuun ja ero oli, mutta tosi pieni. Nyt mulla on X5 kopterissa 4000 mAh 25C 6S genssit ja syklejä pitkästi toista sataa. Govin kanssa toimii edelleen ilman mitään ongelmia. Nuo genssit on kyllä kalliimpia, mutta pitkässä juoksussa myös pitkäikäisempiä ja siinä mielessä halvempia.

Suosittelen että hommaa noita genssejä, 2600 mAh ja C-luku 30 - 45. Noilla menet pitkälle. Mitä isompi C-luku, sitä pienemmällä rasituksella akku on, mutta hinta kyllä nousee jo mukavasti samalla. Ota ehdottomasti 6S pakkoina. Sopii paremmin kun ei tarvi kytkeä sarjaan, jää johtoja pois, homma menee yksinkertaisemmaksi ja värkkäys vähenee.

Mulla oli koppana HK:lta tilattu 500 trexsin koppa, joka on alkuperäistä pienempi, silti noilla reunaehdoilla akku sopi hyvin kyytiin.

« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2013, 10:45:21 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
8282 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
Gaui EP550

Aloittaja kaardian « 1 2 » Gaui

45 Vastauksia
24646 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03
kirjoittanut P-P
0 Vastauksia
1708 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis
6 Vastauksia
5942 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1611 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi