Kirjoittaja Aihe: GAUI 425  (Luettu 173991 kertaa)

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #25 : 08 Marraskuu, 2009, 18:26:57 »
Pystyy käyttämään 6S:ää

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: GAUI 425
« Vastaus #26 : 09 Marraskuu, 2009, 20:25:58 »
Testilennot tehty, meinas kahvitunnit tänään vähän venyä kun otin kopun mukaan töihin kun eipä paljon valoa enään riitä töiden jälkeen lennättämiseen :'(.

No joka tapauksessa kolme akullista takana uudella gauilla, ensimmäinen akku menikin äkkiä normi moden kaasukäyrän hiomiseen sekä trimmaamiseen. Kaksi akullista pääsi jo ihan perus taivas lentoa kokeilemaan, alku lupaa kyllä todella hyvää tältä kopterilta muutama asia on mitkä eivät ole ihan samaa tasoa minun hiilikuitu version kanssa:

-Tässä on hihna veto kun CF versiossa on torgue joka on myös hieman pidempikin, ja ainakin minä huomasin omassa lennossa että pidempi on hieman vakaampi ja jollain lailla pehmeämpi ohjattava.


-Gyro ja peräservo eivät ole ihan niin tarkkoja kuin CF version GY-401 ja 9257, ja myös pientä kuminauha ilmiötä havaittavissa mutta eipä paljon itseäni täänään se häirinnyt kun oli pakko saada lento minuutteja :D. Eli ainakin toistaiseksi pystyn sen kanssa elämään jos muuten perä pitää perus lentelyssä ;).


Lentoajasta en vielä tarkempaa uskalla laittaa muutakuin että timeri oli mulla 6 minuutissa ja 85 prosenttisesti oli idle päällä, latasin akut kotona niin sisään meni 1500 mAh 2500mAh akkuun eli varaa pitäisi olla vielä hyvin.


Olen kyllä perhana tyytyväinen tähän gauiin jos näinkin hyvin näillä taidoilla pelittää out of box koneeksi ;)


Laitetaan lisää infoa kun lisää lentoaikaa saadaan tauluun.

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: GAUI 425
« Vastaus #27 : 14 Marraskuu, 2009, 14:52:33 »
Noniin nyt tännekin tuli tollanen muovi versio. HK:seen tottuneena vaikuttaa erittäin laadukkaalta ja osat sopivat hyvin paikalleen.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: GAUI 425
« Vastaus #28 : 14 Marraskuu, 2009, 17:58:41 »
Taas pari akullista lennetty lisää, nyt oli timeri 6 1/2 minuuttiin laitettua. Ladatessa meni 1700mAh eli tuntuu että tuolla lento tyylillä millä lentelen niin voisi olla jopa 8 min turvallinen lentoaika?.

Tuli myös päivitettyä uusi moottori, nyt on CF versiossa ja tässä samanlaiset. Tehoa näissä mustissa koneissa on numeroiden mukaan hieman vähemmän mutta kierroksia taas 300 kv enemmän.

Tuli nyt sitten tähänkin laitettua liittimillä noparilta moottorille johdot, pro kaverithan juottavat johdot suoraan saadakseen kaiken irti :P.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #29 : 30 Joulukuu, 2009, 10:51:55 »
Terve kaikille,

Tuli tässä täysin noviisina hommattua tuollainen GAUI425 -kitti, kun halvalla sai  ;) Siihen sitten konversio 475:ksi isommilla lavoilla, kun kuulemma voisi olla aloittelijalle vähän rauhallisempi lentää alkuun. Sähköt on vielä hommaamatta ja niihin liittyen olisikin kiva kuulla millaista settuppia porukalla on tähän kopteriin. Itse pyrin sellaiseen suht edukkaaseen ratkaisuun, eli Gauin omat sisuskalut (moottori, nopari, gyro), joku perusradio (esim. Futaba 6EXP FASST / Spektrum DX6) ja kaveriksi jotkut perusservot (esim. Futaba 3001 nuppiin ja perään Futaba 3050).

Tässä tuli pientä ihmetyksen aihetta, kun katselin tuota Gauin omaa noparia ja siinä sanotaan että se on sisäänrakennetulla BEC:llä. Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että erillistä vastariakkua ei tarvita mikäli käytetään tätä Gauin noparia? Jos näin on, niin onko siitä mitään sanottavaa hyötyä? Painoa tietysti ainakin on hiukan vähemmän, mutta onko ajoakkujen käyttö vastarin powerina nopariin ympätyn BEC:n kautta häiriöaltista verrattuna erilliseen vastariakkuun?
Vai olenko mä muuten vain hakoteillä enkä ymmärrä tässä nyt jotain  :-\

Kunhan sisuskalut saa hommattua ja kopukan kasaan, niin vähän jännittää kuinka itse kopterin säätäminen onnistuu ilman aiempaa kokemusta. Tavoitteena kuitenkin olisi saada kopteri oikeasti ilmaan ennen ekaa torppausta.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: GAUI 425
« Vastaus #30 : 30 Joulukuu, 2009, 11:06:10 »
Terve P-P, itsellä on kaksi 425:sta toinen on hiilikuitu ja toinen "budjetti" luokan.

Itsellä on muovi versiossa ihan perus hyperionin servot nupissa, myös peräservona on hyperion ja gyrona gauin 210.
Ja kuten jo itsekkin vastasit jo itselle niin jos hankit BEC:illisen noparin niin et tarvitse erillistä vastari akkua. Mulla on hiilari versiossa GAUIN 60A becillinen säädin ja muovissa se vanhempi 50A säädin ja erillinen bec. Tarkoitus on jossain vaiheessa päivittää tuohon muoviseenkin tuo 60A säädin niin lähtee yksi huolenaihe pois.

Ja uskon että jos vähäänkään aiempaa kokemusta rc autojen, lennokkien tai muiden laitteiden kasauksesta on niin niillä ohjeilla kyllä varmasti saat kopun kasaan, säätäminen on sitten se vaikein osuus.

Mielelläni voin auttaa siinä määrin mitä itse osaan.

GAUI RULESS!!!    ;D

Poissa Liekki

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit Ry
Vs: GAUI 425
« Vastaus #31 : 31 Joulukuu, 2009, 16:17:41 »
Terve myös täältä.

Itse hommasin samaisen 425:sen myös 475 lavoilla, aikaisempien T-rex 450, HK 450, Belt CP ja HBK 2: sen jatkoksi. Kunhan Kiinalaiset vain saavat toimitettua noparin ja servot, niin pääsee kasaamisessa eteenpäin. Nupin servoiksi on tulossa ihan perus Futabat 3001 ja perään F401 ja DS520, mitkä löyty jo ennestään. Mielenkiinnolla odottaa miten vähän isompi laite käyttäytyy. Kun vaan saa sen laitettua johonkin säätöihin :).Meikäläisen kopteri kokemus kun ei ole kuin vähän yli vuoden mittainen vaikka ikää onkin jo +50. Vaikka kokemusta on jonkin verran auto puolelta aikaisemmin, niin kyllä tää kopteri homma vaan vie mennessään ihan täydellä. Siihen kun vielä lisätään muutama lentokone, niin tietää mihin kaikki rahat menee.
Trex 600 ESP
Gaui 425 (2kpl)
Gaui 200 V2
Gaui 255
Trex 425 XL HK 450  Solo Pro II,Trex 450 Pro

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: GAUI 425
« Vastaus #32 : 01 Tammikuu, 2010, 19:12:35 »
Tulipä tänään heti vuoden alkajaisiksi hieman ruuvattua gaueja, CF versiossa laittelin vähän johtoja paremmin ja muovi versioon kiinnitin flyberless vermeet.

Jyrsin tuossa alkuviikosta pikaisesti 5mm alumiinista tuommoisen aluslevy gauin 365 gyron alle, tämä on ihan kokeilu juttu vasta kun olen kuullut ja lukenut eri foorumeilta että tuo gauin gyro tarvitsee hyvän tärinän vaimennuksen toimiakseen. Kokeilin tuota 365 gyroa 09 loppukesästä ja silloin en oikein pääsyt sen kanssa sinuiksi ja siirsin sen hyllylle odottamaan parempaa ajankohtaa. Tosin silloin se oli kiinni gaui 200:ssa ja nyt huomattavasti isommassa kopterissa, olen itse nähnyt tämän gyron toiminnassa Taskisen kopterissa ja se oli ihan toimivan laitos joten pakkohan se on uskoa että myös itsekkin onnistun sen saamaan toimivaksi ???.

Laitoin myös ihan ilman mitään testejä vähän painoakin gyron päälle vaimentamaan värähtelyt, sattumalta löytyi vanhan logitechin hiiren mukana tulleita paino nappeja jotka liimasin kiinni gyron kuoreen. Itse gyron ohjeissakin on maininta pienen painon lisäämisestä jos ilmenee ongelmia lennossa. Mutta kuten sanottu niin kokemusta ei juuri ole niin en voi sanoa että toimiiko ;).

Lopussa vielä kuva molemmista nupeista, itse en ainakaan sanoisi että FBL nuppi olisi yhtään korkeampi kuin flybar version ehkä 1-3mm saattaa eroa olla.









Tuli myös hieman laiteltua johtoja paremmin hiilikuitu gauissa, samalla myös hieman mittailin että josko sitä kohta vaihtaisi akut yhteen 6S pakkaan ja nykyiset siirtäisivät muovi gauiin. Jos nyt oikein tuossa katsoin niin nuo kaksi 2500mAh hyperion G3 lipoa ovat melkein samankokoiset kuin yksi 6S 2600 mAh G3. Tämän asian saan varmistettua varmaksi jos saan huomenna haettua kokeiluun G3 li-po:n

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: GAUI 425
« Vastaus #33 : 02 Tammikuu, 2010, 17:53:58 »
Hain tänään hobbypeoplesta uuden akun, akku on hyperionin G3 6S 2500 mAh 25C. Sovittamisessa ei ole mitään ongelmaa, itseasiassa istuu paremmin kuin kaksi 3S pakkaa päällekkäin. A-P:lta olivat loppuneet 6S 2600 mAh 35C pakat jotka ovat muutaman millimetrin isompia mutta uskon että sopivat myös kopan alle hyvin kun tälläkin pakalla jäi tilaa.

Poissa Liekki

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit Ry
Vs: GAUI 425
« Vastaus #34 : 23 Tammikuu, 2010, 11:16:17 »
Terve myös täältä.

Itse hommasin samaisen 425:sen myös 475 lavoilla, aikaisempien T-rex 450, HK 450, Belt CP ja HBK 2: sen jatkoksi. Kunhan Kiinalaiset vain saavat toimitettua noparin ja servot, niin pääsee kasaamisessa eteenpäin. Nupin servoiksi on tulossa ihan perus Futabat 3001 ja perään F401 ja DS520, mitkä löyty jo ennestään. Mielenkiinnolla odottaa miten vähän isompi laite käyttäytyy. Kun vaan saa sen laitettua johonkin säätöihin :).Meikäläisen kopteri kokemus kun ei ole kuin vähän yli vuoden mittainen vaikka ikää onkin jo +50. Vaikka kokemusta on jonkin verran auto puolelta aikaisemmin, niin kyllä tää kopteri homma vaan vie mennessään ihan täydellä. Siihen kun vielä lisätään muutama lentokone, niin tietää mihin kaikki rahat menee.

Eilen sain Cauinin ensikerran leijumaan ja ihmeen hyvin leijui ilman isompia säätöjä. Nyt kun vielä saa laitettua säädöt kuntoon, niin eiköhän siitä hyvä tule. Mutta ihmeen hyvin toimi ihan kylmiltään.
Trex 600 ESP
Gaui 425 (2kpl)
Gaui 200 V2
Gaui 255
Trex 425 XL HK 450  Solo Pro II,Trex 450 Pro

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #35 : 23 Tammikuu, 2010, 14:35:45 »
Moro,

Sain vihdoin Gauin kasaan ja meinasin ruveta sitä säätelemään, mutta tuli noviisin ongelma. Eli mulla on siinä Gauin oma (GUEC GE-601) BECillinen nopari, mutta siitähän lähtee vaan yksi "servopiuha" vastarille. Eli kuinka ihmeessä saadaan vastarille virtaa, kun meikäläisen järjen mukaan tuo yksi ainut piuha pitäisi liittää vastarin "throttle" -kanavaan. Koitinkin jo liittää tuota piuhaa throttle-kanavaan, mutta eihän vastari sillä herännyt henkiin alkuunkaan (en kyllä uskaltanut pitää kauaa, kun pelkäsin jonkin sortin vastaridamagea). Eli mikä mättää? Vastari on Futaban R617FS.
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=popup_image&pID=23555
Yllä kuva noparista.

Noparin mukana ei tullut minkään valtakunnan ohjeläpyskää, joten päättelin että vastarin servopiuhan puolelta tulevat (2 kpl, musta+pun) paksummat johdot kytketään akkuun ja vastakkaisella puolelle olevat (3 kpl, pun+sin+musta) tulevat moottorille. Kai nämä sentään on päätelty oikein?

Kiitoksia avusta jo etukäteen...

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: GAUI 425
« Vastaus #36 : 23 Tammikuu, 2010, 14:53:17 »
Terve: nyt en kyllä ihan ymmärrä ???, kyllä se niin vaan menee että nopari kiinni throttle kanavaan ja ohjain päälle ja akku kiinni.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #37 : 23 Tammikuu, 2010, 15:24:39 »
Terve,

Riippuisiko sitten vastarista tuo ominaisuus, eli olisiko niin, että toiset vastarit saa virran throttle-kanavan kautta kun käytetään BECillistä noparia? Who knows.

Fakta kuitenkin oli, että vehkeeseen (vastariin) ei tullut eloa kun noparin piuhan liitti throttle-kanavaan. Tästä suivaantuneena ajattelin kokeilla sitten kuitenkin vielä vastarin battery-liitäntää. Yllätys olikin suuri, kun kone heräsi henkiin ja kaikki servot toimii. Eli siis myös tuo kaasu toimii vaikka throttle-kanavassa ei ole mitään.

Ilmeisesti tämä on vastarin ominaisuus. Säikähdin jo, että pitääkö alkaa juottamaan noita pieniä liittimiä, kun mittasin että noparilta (BECiltä) kyllä tulee nätti 5,0 V jännite ja päättelin, että kolmannessa (valkoinen) johdossa tulee signali kaasun asennosta. Meinasin että vastarin battery-liitäntään voisi laittaa pun+musta ja throttle-kanavaan valkean johdon tuosta BECiltä tulevasta "servo"-piuhasta.

Mutta summa summarum, homma solved ja ei kun säätöhommiin ja sit lentämään (siis suristelemaan 0-5 cm:n korkeudella).

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #38 : 23 Tammikuu, 2010, 15:33:10 »
(siis suristelemaan 0-5 cm:n korkeudella).
Koita nostaa härveli ground effect:in yläpuolelle, joka viisaiden mukaan on 1.5 x lapojen halkaisija...
Viisaammat korjakoon, jos muistan väärin.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: GAUI 425
« Vastaus #39 : 23 Tammikuu, 2010, 15:33:43 »
Olsiko sitten vastari rikki tai ehkä sulla oli se piuha väärinpäin?
Vastareissa on kaikki + ja - pinnit kytketty keskenään samaan "kiskoon" joten pitäisi olla sama mistä kohtaa virtaa syöttää ja mistä sitä käyttää. Signaalipinnit luonnollisesti ominaan. Mutta jos vastarissa on vikaa, eikä kolmoskanavan + tai - ole kytketty, niin en näe mitään varsinaista ongelmaa siinä miten meinasitkin tehdä. 617FS:n ominaisuus tuo ei ole.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #40 : 23 Tammikuu, 2010, 15:55:24 »
Jep, homma selvisi... Eli sain toimimaan noparin ihan normisti throttle-kanavan kautta. Tosiaan olin innoissani että kyllähän tämä kaasu toimii vaikka nopari on kytketty akun liittimeen, mutta tietysti kaikki servot toimii kun kaasutikkua liikuttaa, mutta moottori ei olisi pyörinyt (tietysti motin johdot irti).

Jäi edelleen mysteeriksi, miksi ekalla kerralla vastari ei herännyt. Ilmeisesti se liitin oli kuitenkin väärin päin  :-\
Mutta nyt eteenpäin ja mukava oli huomata kuinka nopeasti täältä tuntuu löytyvän apua.  

Edit:
Olisikohan tuohon Gauin omaan nopariin (GUEC GE-601) olemassa mitään ohjekirjaa tai osaisiko joku jeesata, kun homma on niin etten uskalla kyllä mottia laittaa näillä tiedoilla kiinni ettei sormet lyhenny.
Ensinnäkin kiinnostaa se, että onko tuossa noparissa ominaisuus, joka estää moottoria lähtemästä pyörimään mikäli virrat kytketään "kaasu pohjassa"? Vai meneekö nopari tuolloin ohjelmointitilaan?
Ensin kaasu nollilla kytkiessäni virrat vastariin, vilkahti pari kertaa sekä vihreä että punainen ja sen jälkeen vain punainen jäi palamaan. Vastaavasti kaasu täysillä virran kytkentä aiheutti sen, että molemmat valot vilkahtivat ja vihreä jäi palamaan.
Oletin että kaasukanava oli väärin päin ja käänsin sen. Nyt kaasu nollilla käynnistettäessä vihreä jää palamaan.

Onko siis tila, jossa punainen palaa jatkuvasti, ns. ohjelmointitila, ja vastaavasti kun vihreä palaa, ollaan ns. "ajotilassa"? Tätä on vaikea todentaa, sillä moottorille menevistä johdoista ei saa yleismittarilla mitään järjellisiä jännitteitä, vaan ainoastaan kun tikkua liikuttaa tulee pieniä jännitepiikkejä. Äkkiseltään olisin kuvitellut, että kaasun lisäys lisää lineaarisesti moottorille menevää jännitettä. Testasin kaikki 3 johtoa eikä minkään välillä näin tapahdu.

Pitch-curvet ja throttle-curvet sain suht kivutta lapakulmamittarin avulla about kohdilleen ja tein jo idle-up asetuksetkin, vaikka niitä tuskin "hetkeen" tarvitsenkaan.
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2010, 23:34:23 kirjoittanut P-P »

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #41 : 24 Tammikuu, 2010, 14:44:35 »
Tuosta Gauin noparista tuli huomattua pari ominaisuutta.
Ensinnäkin löysin noparin ohjeen:
http://www.gaui.com.tw/pdf/923601_E.pdf

Ensimmäinen mielenkiintoinen asia oli se, että noparin piippausääniä ei kuulu lainkaan, mikäli moottori ei ole kiinni noparissa. Näinollen ohjelmointi moottorin johdot irti täytyy tehdä kyttäämällä noparin punaisen valon vilkahduksia, jotka vastaavat lukumääriltään piippauksien määrää.
Toinen mielenkiintoinen pointti on se, että ohjeessa kerrotaan jotta vihreä valo palaa kun kaasu on nollilla ja sammuu kaasua lisättäessä (1/6 kaasun kohdalla). Vastaavasti vihreä valo alkaa palaa uudelleen täydellä kaasulla. Kaasun keskivaiheilla valojen pitäisi olla sammuksissa. Kuitenkin moottorin johdot irti testattaessa, vihreä valo palaa koko ajan (vilkahtaa ainoastaan pari kertaa 1/6 kaasulla).

Rohkaistuin sen verran että otin päälavat irti ja kytkin moottorin paikoilleen. Pyysin emäntää pitämään kopteria pöydällä paikoillaan ettei perä ala elämään ja yllätys olikin suuri kun piippaukset kuuluivat ja valot paloivat (/sammuivat) ihan kuten ohjeessa mainittiin. Myös "soft start" toimi mallikkaasti, eli kierrokset nousivat suht rauhallisesti vaikka tikkua tökkäsi nopeasti nollilta ylöspäin.

Kaikki vaikuttaa siltä, että apulandareita rakentamaan ja testilennolle. Saa nähdä onko viikolla niin valoisaa, että näkee duunin jälkeen, vai meneekö neitsytlento ensi viikonloppuun.
Anyway, helpotus on suuri, kun huomasin saaneeni kaiken toimimaan ja tuntuu siltä, että pikkuhiljaa alkaa radion säädötkin hahmottumaan. D/R ja Expoon en nyt toistaiseksi koskenut. Pitää katsella niitä sitten kun saa vähän tuntumaa koneeseen.
Mielenkiintoinen harrastus, vaikka en ole vielä sekuntia lentänytkään (paitsi simulla ja 3ch lelukopukalla).  ;D

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #42 : 24 Tammikuu, 2010, 16:29:05 »
Ensimmäinen mielenkiintoinen asia oli se, että noparin piippausääniä ei kuulu lainkaan, mikäli moottori ei ole kiinni noparissa.
Luonnollista, koska piippaukset kuuluvat moottorista, eivätkä noparista. Asian laita on näin kaikkien harjattomien moottoreiden säätimien kanssa.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #43 : 31 Tammikuu, 2010, 11:14:54 »
Moro, eilen tuli ensimmäistä kertaa Gaui nostettua lentoon ja ehjänä vielä säilyi, mutta säädettävää kyllä jäi.
Ensinnäkin parä ei oikein tuntunut pitävän vaan lähti vaeltamaan vasemmalle. Kokeilin gyro sensitivynä 60% ja 80% ja molemmilla samaa vikaa. Eikö asian laita ole niin, että juuri tuota gyro sensitivyä nostamalla pitäisi vaeltaminen saada hanskaan? Vai olisiko vika kuitenkin siinä että gyro ei varmaan ollut täysin jäähtynyt -10 asteeseen kun laitoin virrat kopukalle? Gyrona siis Gauin oma GUEC GU-210 ja peräservona Futaba 3050 (dig./0,12 sek). Onkohan tuo servo vähän hidas perään? Gyron delay on siellä 40-50 kieppeillä.

Toinen ongelma tuli siinä, että ohjaus oli kovin hätäinen. Säädinkin nyt expon -20%:iin kaikille kanaville. Eikö tuon neg. expon pitäisi hidastaa ohjausta keskialueella? Lisäksi mulla oli täysin lineaarinen kaasukäyrä ja tuntui että kierrokset laskivat vähän turhan pieniksi laskeutuessa, joten nostin hiukan keskialueen kierroksia, jos vaikka vakauttaisi vähän menoa. Vähenee ehkä apujalastenkin vibrat siinä samalla. Nyt pienemmillä kierroksilla laskeutuessa jalakset resonoi.

Kokonaisuutena kopteri meni juurikin sinne minne käskettiin (vähän turhankin vauhdikkaasti). Ainoastaan tuo perän pitämättömyys aiheutti luonnollisesti sen, että tällainen totaalinen ekakertalainen ei saanut kopteria pysymään ainakaan 10 sek pitempään ilmassa kun joutui jatkuvasti perää ohjaamaan. Näpitkin alkoi nopeasti jäätämään ja peukkuotteella en oikein tuntenut nappuloita, eli voi olla että vasemmalla tikulla kaasua säädellessä vahingossa käänsi perää itsekin.

Anyway, säätöharjoitukset jatkuu ja kohta uudestaan lentämään. Pitää nyt viedä kopteri jo autoon jäähtymään hyvissä ajoin että gyron lämpötila tasaantuu.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #44 : 31 Tammikuu, 2010, 11:25:42 »
Kommentoin yleisellä tasolla, laitteestä itsestään niinkään tietämättä...
Ensinnäkin parä ei oikein tuntunut pitävän vaan lähti vaeltamaan vasemmalle. Kokeilin gyro sensitivynä 60% ja 80% ja molemmilla samaa vikaa. Eikö asian laita ole niin, että juuri tuota gyro sensitivyä nostamalla pitäisi vaeltaminen saada hanskaan?
Ei. Jos perä vaeltaa johonkin suuntaan HH-moodissa, tekee se sitä gyron gainista huolimatta. Yleensä perä neuvotaan asettamaan mekaanisesti niin hyvin kohdilleen, että kopteri ei kääntyile rate-moodissa leijutellessa. Ainakin 401:llä tämä vaihe on kriittinen, jos perän haluaa saada pysymään paikallaan. Uudemmilla/paremmilla gyroilla perän voi heittää vähän sinnepäin ja se pysyy silti suunnassaan.

Gyrona siis Gauin oma GUEC GU-210 ja peräservona Futaba 3050 (dig./0,12 sek). Onkohan tuo servo vähän hidas perään? Gyron delay on siellä 40-50 kieppeillä.
Taaskin yleisellä tasolla juuri tuohon nimenomaiseen gyroon tai servoon puuttumatta sanottakoon se, että yleisesti jos perässä on digi-servo, käännetään delay nollaan.

Toinen ongelma tuli siinä, että ohjaus oli kovin hätäinen. Säädinkin nyt expon -20%:iin kaikille kanaville. Eikö tuon neg. expon pitäisi hidastaa ohjausta keskialueella?
Ainakin Spektrumilla positiivinen expo rauhoittaa, negatiivinen vilkastuttaa.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #45 : 31 Tammikuu, 2010, 11:50:06 »
Jos perä vaeltaa johonkin suuntaan HH-moodissa, tekee se sitä gyron gainista huolimatta. Yleensä perä neuvotaan asettamaan mekaanisesti niin hyvin kohdilleen, että kopteri ei kääntyile rate-moodissa leijutellessa. Ainakin 401:llä tämä vaihe on kriittinen, jos perän haluaa saada pysymään paikallaan. Uudemmilla/paremmilla gyroilla perän voi heittää vähän sinnepäin ja se pysyy silti suunnassaan.

Tarkoittaako tuo mekaaninen säätäminen trimmin käyttöä vai jotain muuta? Jossainhan lukee, että trimmiä ei saa käyttää hh-gyrojen kanssa.
Edit:
Löysinkin tuolta Vispilän ohjeen "Futaba GY401 Asennus ja säätö". Samaa ohjetta voi varmasti käyttää muillekin gyroille. Eli lähdetään liikkeelle perän linkin pituutta säätämällä...

Ainakin Spektrumilla positiivinen expo rauhoittaa, negatiivinen vilkastuttaa.

Mankkana mulla Futaba 6EX 2,4 GHz FASST. Ohjeessa sanotaan, että "an exponential value with a "-" in front of it makes the initial servo movement less, or "softer"". Eli mun kielitaidolla luulisin, että Expo varmaan toimii ristiin Spectrumin ja Futaban välillä.
Edit2:
Samassa em. "Futaba GY401 Asennus ja säätö" -topicissa oli maininta myös tuosta exposta. Eli homma menee juuri kuten yllä epäilin (ja näköjään vahvistuskin asiaan tuli Hermiksen toimesta).

Outoa miksi eri valmistajilla on merkkisäännöt ristiin koskien esim. expoa ja gyro sensitivyä.
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 12:03:17 kirjoittanut P-P »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #46 : 31 Tammikuu, 2010, 12:00:36 »
Eli mun kielitaidolla luulisin, että Expo varmaan toimii ristiin Spectrumin ja Futaban välillä.
Juuri näin se tekee.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #47 : 01 Helmikuu, 2010, 08:41:22 »
Päivitän sen verran tilannetta, että eilen tosiaan kahdet akulliset kävin lentämässä. Ensimmäisellä kerralla säädin perää, jotta sain sen pitämään. Toteutin tuon säätämisen kääntämällä peräservon ohjauslevyä pykälä kerrallaan, koska kenttäolosuhteissa oli vähän kylmä alkaa perän linkkiä säätämään.

Ja yllätys oli suuri, kun perä alkoikin pitämään. Jotenkin elin sellaisessa illuusiossa, että hh-gyrolla ei varsinaista "nollakohtaa" ole lainkaan. Ainoastaan sillä on väliä, että liikeradat ja sitä myöten kulmat riittävät perässä molempiin suuntiin, mutta näinhän ei olekaan.

Toiset akulliset sainkin jo sitten ihan oikeasti leijuteltua. Käytännössä kopteri pysyi koko tuon ajan ilmassa ja alastulot olisi onnistuneet ilman apulandareitakin. Homma toimi melkolailla kuten simullakin.
Huippu fiilis ja tällä viikolla duunin jälkeen joku päivä taas leijuttelemaan, niin pääsee landareista eroon  :D. Ristikko vie niin pirusti tilaa sisällä ja vibraa tietyillä kierroksilla lennettäessä.

Löysin läheiseltä teollisuusalueelta suuren teollisuushallin pihan, joka on iltaisin/viikonloppuina autio ja hiukan valaistukin, joten tuollaista parissa metrissä leijuttelua voi varmasti hyvin siellä käydä harjoittelemassa.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #48 : 08 Helmikuu, 2010, 09:14:37 »
Viikonloppuna on taas harjoiteltu ja homma etenee kuin rasvattu (kop, kop). Ostin 600 T-Rexin landarit, jotka on vähän leveämmät (20 cm) ja "sukset" on vähän pitemmät (31 cm). Näillä toimenpiteillä uskaltauduin eroon apukepeistä.
Perjantaina pari akullista leijuttelua ja lauantaina uskaltauduin järven jäällä jo vähän kauemmas ja korkeammalle. Sen verran vielä on homma hakusessa, että kauempana lentäminen onnistuu perä tai kylki itseen päin, mutta nokka kohti omaa nokkaa en ole vielä uskaltautunut leijuttamaan tai lentämään. Kauempaa joutuu siis tulemaan takaisin perä edellä  :-\ Simulla kyllä leijuttelu onnistuu miten päin vaan, joten eiköhän se uskallus siitä kasva.

Itse kopteriin olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Ilman minkäänlaista kokemusta menin ostamaan tämän setin ja kasaus/säätäminen tapahtui myös ihan puhtaasti täältä foorumilta lukemieni vinkkien perusteella. Säädöt eivät siis missään nimessä ole kummoiset ja silti perusleijuttelu on todella rauhallista ja pikku puuskatkaan eivät paljoa kopteria heittele.

En voi muuta sanoa kuin luojan kiitos ettei tullut ostettua rtf-pakettia (Belt tms), kun sellaista aluksi ajattelin. Mitä on tullut lueskeltua, niin rtf-kopteri ei välttämättä olisi ollutkaan läheskään rtf. Ja halvemmat+pienemmät kopterit taitaa olla myös huomattavasti kiikkerämpiä leijutella.

Poissa Liekki

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit Ry
Vs: GAUI 425
« Vastaus #49 : 08 Helmikuu, 2010, 10:00:00 »
Ostin 600 T-Rexin landarit, jotka on vähän leveämmät (20 cm) ja "sukset" on vähän pitemmät (31 cm). Näillä toimenpiteillä uskaltauduin eroon apukepeistä. [/quote

Kävikö suoraan paikalleen, vai pitikö modata?
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2010, 10:02:28 kirjoittanut Liekki »
Trex 600 ESP
Gaui 425 (2kpl)
Gaui 200 V2
Gaui 255
Trex 425 XL HK 450  Solo Pro II,Trex 450 Pro

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
8283 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
Gaui EP550

Aloittaja kaardian « 1 2 » Gaui

45 Vastauksia
24652 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03
kirjoittanut P-P
0 Vastauksia
1712 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis
6 Vastauksia
5942 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1611 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi