Kirjoittaja Aihe: Startteriksi Kavan?  (Luettu 3033 kertaa)

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Startteriksi Kavan?
« : 09 Toukokuu, 2009, 12:17:45 »
Onko tuo Kavanin startteri mistään kotoisin kopterikäytössä, F3A piireissä sitä tunnutaa käyttävän paljon? KAVAN 12V STARTTERI VAIHTEISTO 0111

Vai pitääkö se ostaa Dynatroni?

EDIT: Aattelin lähteä nyt käymää kärsyllä, jos jollain on tietoa tuosta niin mahd. pian ku jakaisi sitä niin olisi kiva;)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Moderator
  • *****
Vs: Startteriksi Kavan?
« Vastaus #1 : 09 Toukokuu, 2009, 12:21:28 »
En tiedä tuosta, mutta Suomesta saa jostain "kummasta" paikasta (jota en nyt muista, joku muu muistaa) sitä Dynatronia 60 eurolla. Hintaero on niin pieni, että en ostaisi muita...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Moderator
  • *****
Vs: Startteriksi Kavan?
« Vastaus #2 : 09 Toukokuu, 2009, 12:22:19 »

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Startteriksi Kavan?
« Vastaus #3 : 09 Toukokuu, 2009, 12:31:16 »
Noh, tää ratkes tällä, laitan tuon dynatronin ku sitä on paljon kehuttukkin.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Startteriksi Kavan?
« Vastaus #4 : 09 Toukokuu, 2009, 13:42:47 »
Jos mä taas kertaan, miksi Dynatron on kopterikäytössä hyvä... eli, siinä ei ole välitystä, silloin se ei paikaltaan lähtiessä jaksa rikkoa moottoria, jos se on "nestelukossa" syystä tai toisesta. Ja ottaa kierroksia sen verran, että varmasti käynnistyy, vaikka jotain olisi vähän pielessäkin. Kopterilla kun ei paljon uskalla käynnistäessä laittaa kaasua, toisin kuin lennokilla.

Välitysstartterit, kuten Kavan, voivat kopussa vääntää nestelukkoisen mosan palasiksi, siinä kun ei ole "kumikuppia" välissä antamassa periksi kuten lennussa. Ja kierrokset on alakanttiin, johtuen juurikin tuosta välityksestä. Lennokissa voi antaa kaasua käynnistettäessä, joka joskus helpottaa käynnistymistä, jos vähän esim. säädöt metsässä, kopussa en ainakaan suosittele noin tekemään...silloin auttaa Dynatronin kierrokset.

Toivottavasti selvensi vielä asiaa, vaikka jo oikean valinnan teitkin, se Dynatron vaan on hyvä  ;)
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Startteriksi Kavan?
« Vastaus #5 : 09 Toukokuu, 2009, 17:22:01 »

Välitysstartterit, kuten Kavan, voivat kopussa vääntää nestelukkoisen mosan palasiksi, siinä kun ei ole "kumikuppia" välissä antamassa periksi kuten lennussa. Ja kierrokset on alakanttiin, johtuen juurikin tuosta välityksestä. Lennokissa voi antaa kaasua käynnistettäessä, joka joskus helpottaa käynnistymistä, jos vähän esim. säädöt metsässä, kopussa en ainakaan suosittele noin tekemään...silloin auttaa Dynatronin kierrokset.


Muuten samaa mieltä mutta ei sillä kavanilla ainakaan isoa 90:stä saa rikki, vaikka olis miten nestelukossa, jos edes vähän järkevästi käyttää eikä vasiten väännä paskaks... Sensijaan se startteri kyllä hajoaa kopteria startatessa; Itse rikoin kahdesti siitä vaihteiston ennenkuin uskoin, ettei sillä tee kopterikäytössä mitään, vaikka lennokkihommissa onkin mainio. Kierrokset on kanssa tosiaan Kavanissa siinä kiikun kaakun - nibbanabba riittää kesällä mutta talvella sillä voi heittää...

- Ilkka