Kirjoittaja Aihe: Scorpion ESC ja kukkoileva GOV  (Luettu 2135 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Scorpion ESC ja kukkoileva GOV
« : 05 Huhtikuu, 2009, 16:39:55 »
Minulla on kopterissani Scorpion V2 55A ESC ja Scorpion 2213-14 moottori. Vastarina Spektrumin AR6100e, radiona DX7. ESCissä on GOV päällä, mutta se toimii todella hämärästi. Aina silloin tällöin kierroksia on hillittömästi liikaa, joskus puolestaan reilusti liian vähän. Tähän mennessä minulla on ollut kolme erilaista ongelmaa:

1) Kun kytken akun kopteriin ja otan holdin pois (idle1, 80% tasainen kaasukäyrä), päätyy kierrokset soft startin jälkeen johonkin todella ylös. Veikkaisin 100% kaasua. Siirtyminen idle-tilojen (80% vs. 90% tasainen kaasukäyrä) välillä ei aiheuta mitään muutoksia kierrosnopeuteen. Edes siirtyminen normaali-moodiin (tasainen 0-100 kaasukäyrä) ei vaikuta kierroksiin, kun tikku on yli ~1/4:n. Jos normaalimoodissa tikun laskee reilusti alas, moottori hidastuu ja lopulta pysähtyy. Jos pysytellään idlellä ja lennetään muina miehinä, voi kierrokset tippua suurin piirtein asetettuun arvoon (80% tai 90%) jossain vaiheessa lentoa tai pysyä tapissa lennon loppuun asti.

2) Kesken lennon kopterista voi loppua yht'äkkiä teho siten, että kierrokset tippuvat noin puoleen. Kyseessä ei ole low voltage cutoff (säädettynä reilusti alakanttiin eli kuuteen volttiin) eikä myöskään kuoleva lipo (jännitettä reilusti jäljellä yleensä vielä tässä vaiheessa lentoa). Ottamalla vehje maahan, kytkemällä TH yli 12:ksi sekunniksi ja nousemalla taas ilmaan ongelma poistuu (uusiutuakseen taas myöhemmin samalla lennolla, seuraavalla akullisella tai joskus paljon myöhemmin).

3) Spool upissa moottori ei saavuta asetettua kierroslukua, vaan jossain puolen välin jälkeen hidastaa kesken kiihdytyksen ottaen hieman jopa pakkia ja päätyy tuohon samaiseen noin puolitehoon, joka lentäessäkin silloin tällöin pykkää päälle. Ongelma korjaantuu yleensä yrittämällä spool uppia uudestaan, eli kytkemällä TH yli 12:ksi sekunniksi päälle ja taas pois.

Noita kolmea mainittua ongelmaa esiintyy todella satunnaisesti silloin tällöin, vailla mitään järkevää syytä saatika kaavaa. Joskus samalle lennolle sattuu jopa kaksi edellä mainituista kolmesta, joskus voin lentää kahdeksankin akullista ilman huolen häivää. Tänään viimeksi minulla oli ongelma numero 3 kahden akun kanssa, kahden toisen kanssa ei mitään häikkää. Mistä mahtaa kenkä puristaa?

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Scorpion ESC ja kukkoileva GOV
« Vastaus #1 : 03 Toukokuu, 2009, 17:20:05 »
En ole ihan varma juuri tuosta Scorpionin noparista, mutta omassa Scorpionissa 45 HV, tuo GOV toimii siten että nopariin ohjelmoidaan halutut kierrokset prosentteina maksimikierroksista ja sen jälkeen kaasukanava ei kerro noparille muuta kuin on/off tiedon eli kun tuon kanavan arvo ylittää kynnyksen (en tiedä mikä siinä mahtaa olla kynnysarvo) niin nopari syöttää moottorille virtaa siten että moottorissa olisi tuo ohjelmoitu prosenttiosuuus maksimikierroksista. Eli ainakaan tuossa minun Scorpionissa ei voi vaikuttaa radiolla kopterin kierroksiin jos GOV on kytketty päälle, joidenkin mielestä iso ongelma, minua ei pahemmin haittaa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scorpion ESC ja kukkoileva GOV
« Vastaus #2 : 03 Toukokuu, 2009, 19:44:04 »
Tuo minun on versiota 2, eli uudempaa satsia. Siinä GOV säädetään joko päälle tai pois ja lisäksi kerrotaan kuusiportaisella asteikolla, kuinka kärkkäästi noparin pitäisi kierroksia vahtia. 1-3 lisää kiihdytyksiin käytettyä voimaa/nopeutta, 4-6 lisää soppaan myös jarrun. Kierrokset säädetään radiosta kaasukäyrällä, jonka käsketään olevan välillä 50-90%. Tämä siksi, että GOVille jäisi hieman toimintavaraa.

Ratkaisin ongelmani luopumalla koko GOVista. Minulla on nyt käytössä aivan tavallinen 100-95-100 -käyrä ja hyvin pörisee. Ei mitään ongelmaa kassun tai sen puuttumisen kanssa. Lisäksi lentoaikaa tuli noin minuuutti lisää.

Erään Helifreakiläisen kanssa tulimme yhteistoimin siihen tulokseen, että GOVia ei saa tottelemaan ihmisjärkeä. Löysimme siinä ohella myös melko varman tavan saada GOV toimimaan edes sinnepäin: spool up normaali-moodissa (lineaarinen 0-100 kaasukäyrä) puolelle tikulle asti, odotellaan kunnes kierrokset tasaantuvat ja ennen soft startin loppumista näpätään idle up (suora kaasukäyrä) silmään. GOV voi tästäkin huolimatta innostua tuuppaamaan moottoriin 100% kaasun, mutta se tasaantuu muutaman kymmenen sekunnin lentelyn jälkeen.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
2676 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2009, 09:34:42
kirjoittanut masu
4 Vastauksia
3257 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Marraskuu, 2010, 17:35:10
kirjoittanut Pete
5 Vastauksia
2757 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2012, 19:55:35
kirjoittanut Tohtori R
6 Vastauksia
2994 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2012, 17:58:35
kirjoittanut zxiicci
11 Vastauksia
6942 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2012, 13:48:03
kirjoittanut saro