Kirjoittaja Aihe: Art tech:in valmistama Shark v2  (Luettu 9948 kertaa)

Poissa jimbo82

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Iso lama
Art tech:in valmistama Shark v2
« : 15 Maaliskuu, 2009, 17:39:56 »
Tervehdys kaikille tasapuolisesti.

Olen nyt jonkun aikaa lentänyt co-axiaalia, ja tarkoitus ois kesään menneessä hommaa 3d kopteri.
Tuo kyseinen olisi hinta haitarissa melko kohillaan.
http://www.enjoyhobbies.biz/rc-ep-helicopters-2-4ghz-rtf-helis-c-7_76/art-tech-rc-helicopter-sharkii-2-4ghz-6ch-full-metal-rotor-fibreglass-frame-rtf-p-2238. Tässä vielä linkki kohteelle.

Ja T-rex 450:sestä olen täällä opiskellu tarpeeksi, enkä siksi jaksa uskoa taikka ymmärtää, että se olisi kokoluokkansa ässä.
Sharkissa kuiteski kaikki päivitys osat vakio tavaraa ::), ja jos hasardi tapahtuisi niin kyllä siihen osia saa, ja eipä se ny hassun näköinenkään ole.
Eli jos jollakulla kokemusta tai enemmän tietoa niin luen mielelläni ;D
Kiitokset kaikille vastauksista jo etukäteen.
Caliber 30

z0tis

  • Vieras
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #1 : 15 Maaliskuu, 2009, 20:14:21 »
Jooh vaikee sanoo tosta kopterista mitää ku ei oo kokemusta mutta yleensä noi tommoset vehkeet ei mitää kauheen kummosia oo ollu, radiokaan tuskin mikään dx7 tasonen, ja jos ei 450 rexi nappaa niin mikset hommaa BEAM E4? ja nyt tulee uus version tosta 450:kin ulos kohta.

Edit: Aika trex 450 kopion näkönen mut tuskin kauheen kummoset sähköt kyseisessä vehkeessä ainakaan vakiona
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2009, 20:15:53 kirjoittanut z0tis »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #2 : 15 Maaliskuu, 2009, 20:27:41 »
Mututuntumalla näköjään mennään taas. Kannattaa huomioida ettei tuo linkin kone ole perus setupilla parempiin koneisiin verrattaessa "3D" sähköjen osalta vaikka runko taipuisikin, ja taipuuhan se kun kerran on räikeä kopio Trexistä. Osat ei vaan oo yhtä laadukkaita tuossa hintaluokassa. Vanhat Trex 450:it ei ole kummoisia ässiä luokassaan enää nykyään. Mm. Rave, Beam ja Furion on suunniteltu paremmin. Alignin uusi 450Pro voi tosin olla kova kilpailija noille kolmelle. Jos 3D kiinnostaa niin kannattaa hommata myös simu. Se säästää pitkän pennin ja vähentää turhautumista huomattavasti. Uskon että lentoon saat tuon Sharkin ja voi toimiakkin ihan mukavasti kun teet mekaanisen setupin uusiksi. Kannattaa sitten miettiä haluaako tilata varaosat aina kiinasta. Trexiin saa osia Suomesta.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jimbo82

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Iso lama
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #3 : 15 Maaliskuu, 2009, 20:55:12 »
No joo saahan niitä t-rexin osia suomesta, mutta kyllähän ne melko hinnoissa pyörii.
Ja jos huono mäihä käy et hajoo joku osa mikä ei hyllystä löydy, niin kyllä ne t-rexin osat sieltä Kiinan maasta kaikki tulevat.
Itse olen tilannut Kiinasta pariin otteeseen ja ei ole moittimisen varaa.
Osat ovat tulleet nopeammin kuin esim Briteistä.
Eskyn omilta sivuilta tilannut niin ovat, saapuneet ehjinä kotiin noin viikossa. ;D
Ja Sharkin osia saa esim bananahobbyn sivuilta kotiin toimitettuna viikossa, joten ei minun mielestä yhtään paha.
Mutta henkilökohtainen mielipiteeni tähän harrastukseen on just for fun, eli miksi minun täytyisi ostaa kalliita koptereita jos saan 350€ lentokelpoisen pelin ::), joka varmasti kestää omaan käyttö tarkoitukseen tarkoitettua lentämistä.
Ymmärrän toki jos lähtisin kilpailemaan 3d tasolla, niin silloin voisin panostaa "T-Rexiin" mutta näin ei tule tapahtumaan.
Joten luulisin että pärjään Sharkilla vallan mainiosti :)
Caliber 30

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #4 : 15 Maaliskuu, 2009, 21:07:13 »
Sori, mut poistin omat mielipiteeni koskien Art-Tech:n laatua sekä omat alkuräpellykset hintoineen  ::) sekä varaosien saantia.(Suomesta) !

Jos hommaat ko. vermeet, niin toivottavasti olet tyytyväinen  :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

olijchr

  • Vieras
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #5 : 15 Maaliskuu, 2009, 21:13:09 »
No joo, Vispilä kirjoittaa kyllä asiaa, mut jos aikoo näitä koptereita harrastaa ihan vaan huvin vuoksi, niin en kyllä näe mitään järkee ostaa Rexiä vaikka onkin ihan laatu peli. Mutta tosi asia on se että Sharkin saa suht halvalla, ja on han se halpa kopio rexistä. Shark on valmiiksi laitettu hiilari osaa ym. Itse olen kanssa ostamassa jokun kunnon kopterin tän Lama V3 jälkeen, kun haasteet alkaa loppua. Mielessäni ois joko toi Shark V2 tai Blade 400. Näissä kummassakin on plussia ja miinuksia.

Poissa jimbo82

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Iso lama
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #6 : 15 Maaliskuu, 2009, 21:14:44 »
Ai en kyllä edes ehtinyt lukea. No mutta rohkeasti vaan viestiä tulemaan.
En ole vielä täysin varma, mutta vahvasti kääntynyt art techin suntaan.
Oletko itse ollut Hughesiin tyytyväinen, vaikka hyllyn koristeena?
Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta sama valmistaja.
Caliber 30

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #7 : 15 Maaliskuu, 2009, 21:23:00 »
Ai en kyllä edes ehtinyt lukea. No mutta rohkeasti vaan viestiä tulemaan.
En ole vielä täysin varma, mutta vahvasti kääntynyt art techin suntaan.
Oletko itse ollut Hughesiin tyytyväinen, vaikka hyllyn koristeena?
Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta sama valmistaja.

No....Kolme tuntia alkuräpellyksiä ja 1500€, mut paljon osia . Toinen kopu atomeina ja jälkimmäinen on hyllyn koristeena. Ehkä kunnostan kummatkin joskus tulevaisuudessa  :D

Mainitsit, että saat hommattua varaosat nopeasti maailmalta, niin sehän on ihan ok !
Joo olin aluksi tyytyväinen kun ei ollut tietämystä paremmasta ja ostin Hughes 300:n (2 kappaletta), koska oli skaalakoppa  ;D jne.....


4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #8 : 15 Maaliskuu, 2009, 21:24:27 »
Kopteri toimii varmaan siinä missä muutkin reksikopiot halvoilla sähköillä... mutta radio näyttää  sellaiselta johon saattaa mennä hermot. Faktaa tuosta radiosta löytyy kovin vähän mutta nuo potikat vihjailevat, että mitään käppyröitä tai muitakaan asetuksia ei pääse visuaalisesti säätelemään ja ihmettelemään, vaan ohjelmointi hoidetaan dipeillä ja potikoilla vanhaan walkera tyyliin.

350$ budjettiin mahtuu niukasti käytetty suht asiallinen radio, hk-450 ja halvat sähköt mutta en yritä puhua ympäri. Kerrotha sitten onko hintansa väärti. 

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #9 : 15 Maaliskuu, 2009, 21:27:47 »
Kopteri toimii varmaan siinä missä muutkin reksikopiot halvoilla sähköillä... mutta radio näyttää  sellaiselta johon saattaa mennä hermot. Faktaa tuosta radiosta löytyy kovin vähän mutta nuo potikat vihjailevat, että mitään käppyröitä tai muitakaan asetuksia ei pääse visuaalisesti säätelemään ja ihmettelemään, vaan ohjelmointi hoidetaan dipeillä ja potikoilla vanhaan walkera tyyliin.

350$ budjettiin mahtuu niukasti käytetty suht asiallinen radio, hk-450 ja halvat sähköt mutta en yritä puhua ympäri. Kerrotha sitten onko hintansa väärti. 

Joo-o ! Ainakin mun radio Art-Tech... / DX7.... eri planeetalta, todellakin !
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa jimbo82

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Iso lama
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #10 : 15 Maaliskuu, 2009, 21:29:08 »
Joo ilman muuta kerron  :D
Caliber 30

mibe

  • Vieras
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #11 : 10 Huhtikuu, 2009, 17:33:34 »
Ostin viime kesänä tuon samaisen kopukan, enkä ole hetkeäkään enempää katunut  :-[

Kokemuksia:
  • Suomesta osia on hankala hakea. Periaatteessa Atala RC tuo osia (ja myykin Sharkia) mutta kyllästyin kun päärattaasta ei kuulunut mitään kolme viikkoa tilauksesta. Muutenkin olen hiukan pettynyt palvelun tasoon.
  • Osittain Sharkiin sopii Trexin osat mutta yllätyksiä tulee koska pieniä eroja mitoituksissa on. Esim pääratas ja -akseli, lavat, stabbarin tanko sopivat, perässä on eroja.
  • Radio on rajoitteinen kun pääsee aloittelijan "onpas siinä vipstaakia" -huumasta. Esim. kaasukäyriä eikä kanavakohtaista travel adjustia ole. Samaten puuttuu sub-trimmit, eli on ainoastaan ne neljä stickien yhteydessä olevaa trimiä (liian karkea säätö ja lyhyt säätöalue). Näistä johtuen et saa säätöjä kunnollisiksi. Juuri aloittelijallehan ne pitää saada kunnollisiksi, jotta harjoittelu on helpompaa.(
  • Radiolle ei tullut erillistä ohjetta, joudut oppimaan sen käytön arvailun kautta.
  • Noparissa ei soft startia (ainaan mun versiossa). Olen hajottanut päärattaan kun radioon on jäänyt idle up päälle (eikä radiossa muuten ole throttle holdiakaan).
  • Servot ja gyro ovat halvimmasta päästä. Ehkä niillä pääsee alkuun mutta et pysty säätämään mitenkään perän liikealuetta tai viivettä.
  • Kunnon laturin joudut kuitenkin hankkimaan. Paketissa tuleva antaa max 1A.
  • Omassa yksilössäni nupin säädöt olivat niin pielessä että kopteri oli lentokelvoton (todellinen RTF  >:( ). Linkit olivat niin jäykkiä että leijutuskin oli mahdotonta kun ohjausliikkeistä tuli kulmikkaita ja liian pitkiä. Aloittelija ihmettelin että ei voi lentäminen olla näin vaikeaa. No ei se ollutkaan kun sai säädöt kohdalleen (parempien osien kera)  ;D

Aloittelijan käsissä (joksi itsenikin luen) tietyt yllä mainituista puutteista aiheuttavat suoranaisia vaaratilanteita. Esim throttle hold ja soft start voivat olla kullan arvoisia kuten pari kk sitten tapahtunut osoittaa. Olin juuri hankkinut trex:n rungon ja tietysti jouduin kokoamaan sähköt ensimmäistä kertaa alusta alkaen. Throttle kanava oli reversellä (mitä lie "joku" säätänyt) ja kun kytkin akun kiinni niin se oli tietysti täysillä. Sen verran Art-techin noparissakin (joka mulla silloin vielä oli käytössä, samoin kuin ohjain) on älyä ettei antanut moottorille virtaa. En tätä tietysti tajunnut ja liu-utin kaasua pikku hiljaa isommalle kunnes oli "mukamas-täysillä" (eli oikeasti nollassa - nopari resetoitui). No, ajattelin että jotain on pielessä kytkennöissä ja laitoin kopterin ruokapöydälle. Ajattelematta asiaa laitoin kaasuvivun alas (=täysille) mutta koska nopari oli kuitenkin ehtinyt resetoitua moottori otti täydet kierrokset! (ikävä että pääratas kesti). Tuloksena murtunut keskisormi ja syvät urat keittiön pöydässä. No, siperia opettaa  :-[. Toivottavasti tämä tarina estää edes yhden onnettomuuden.

Alkuperäisestä kopterista ei ole käytännössä mitään jäljellä (No en nyt sentään ole sitä polttanut vaikka lauseesta voisi saada sen kuvan  ;D). Olen päivittänyt kaikki osat eli nyt mulla on Trex450 SE V2 (servot HS-65MG / S3154, gyro GY401) ja radiona DX7.

Monesti olen ajatellut että isompi kopteri olisi ehkä ollut hyväkin aloituspaketti. Mulle on tullut se mielikuva että 450:n reksän osat ovat suhteettoman kalliita kopterin kokoon nähden kun vertaa esim. 600:een (mutu tuntuma, saa haastaa).

Flickr:ssä muutamia kuvia Trex/Shark 450-hybridistä
http://www.flickr.com/photos/30869155@N02/sets/72157610922397284/

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #12 : 13 Huhtikuu, 2009, 18:23:56 »

Aloittelijan käsissä (joksi itsenikin luen) tietyt ........................ ........................ ........................ ... urat keittiön pöydässä. No, siperia opettaa  :-[. Toivottavasti tämä tarina estää edes yhden onnettomuuden.
Tervetuloa kerhoon... Itsellä vasemmassa kädessä neljä pientä jälkeä muistuttaa samantyyppisestä mokasta lennokilla (tollo istuu koneen edessä kun napsuttelee reverssiä ::) ) ja neljästä tikistä.
-flybarless, sedative stabilized head-

z0tis

  • Vieras
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #13 : 15 Huhtikuu, 2009, 23:44:02 »
Jooh iha sama mitkä vehkeet hommaa mutta kannattaa olla varovainen noidenkanssa, kaikilla niillä saa ikävää jälkeä jos söheltää, jos kotona sitä täytyy pöydällä sörkkiä niin ottaa sitte motin piuhat irti tai jos tarvii pyöritellä pääratasta nii ottaa sitte lavat irti ennen tätä. Ite yritän välttää olematta kopukan lähellä sillon kun siinä on virrat, ainoo mitä teen niin saatan sitä kantaa johki vähä matkaa virrat päällä, mutta sillonki on radiosta toki holdi päällä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #14 : 09 Syyskuu, 2009, 20:45:40 »
Kerholaisen sharkkia on nyt säädetty ja lennetty ja pari huomiota:

- Ei ole RTF, sanan alkuperäisessä merkityksessä, vaatii taitoa ja tietoa saada lentokuntoon suoraan paketista.
- Radio on rajoittunut, ei mitään mahdollisuutta säätää kaasukäyriä, joka vielä sattuu olemaan liian jyrkästi V mallinen vakiona, jolloin Kierrokset pomppii idleupissa.
- Radion ja kopterin välillä viivettä ainakin 500ms, vaikeuttaa entisestään.
- Lapakulmia ei saatu toimimaan normitilassa kun oli valittu CCPM mode radiosta -> normitilassa pitää lentää kaasua muuttamalla, aloittelijalle vaikeaa. Kone pomppaa pahasti kun laittaa idleupin päälle.
- Alumiini laadultaan perus RTF:n tasoa, perän kiinnityksistä meni kierteet ennenkuin tuntui yhtään vastusta ruuvarilla kiertäessä.
- Gyron limit ja gain toimivat ihan ufosti, kumpikin vaikuttaa kumpaankin. Meni hetken aikaa tajuta että gain pitää laittaa 100% ja gain säätää limitillä, se ei edes vaikuta servon liikealueeseen jossain 30% jälkeen.
- Vaikea lentää kokeneemmallekkin.

Eli jos haluaa saada jotain hyötyä irti niin radio menee vaihtoon, gyro oli siedettävä.

Hyvä puolia:

- hinta
- perä toimi leijutellessa paremmin kuin oletin


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #15 : 09 Syyskuu, 2009, 21:16:15 »
No nyt voi tuosta Vispilän kommentista päätellä, kuinka vaikeaa mun aloitukset vuosi sitten ART-TECH:n Hughes 300:lla OLI !!!!!

Kun keväällä alkoi T-Rex450:n harkat, niin johan aloin itsekin oppimaan  :)

Tuollaisia ei mielestäni saisi edes myydä !!! (Ainakaan aloittelijalle) ja tuskin hieman kokeneempi edes moiseen sortuukaan ! Ja mä tyhmä ostin niitä Hughes kopuja kaksin kappalein, huh huh !

Allekirjoituksestani voi katsoa, mikä lähetin mulla siihen on...

Iski
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Kaapo

  • Vieras
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #16 : 09 Syyskuu, 2009, 21:35:55 »
Itsekin olen sortunut näihin niin hyviin rtf paketteihin rahaa tuhlaneena voin sanoa että ne ei lennä kuin kohti maata.. Tollasten laitteiden myyjät pitäisi haudata elävältä!

 ;)
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu, 2009, 14:17:08 kirjoittanut Kaapo »

partynen

  • Vieras
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #17 : 10 Syyskuu, 2009, 13:44:32 »
Itse taytyy sanoa, etta olen ollut varsin tyytyvainen Blade 400:seen.

Kunhan peran saadot laittoi kohdalleen, toimi varsin kivasti. Ja radiohan tuossa on varsin saadyllinen DX6i. Ja kun kopterista alkoi suorituskyky loppua, niin Gyron paivittamalla paasee jo pitkalle.

Mutta harrastukseen aloittamiseen sanoisin, etta varsin mainio peli tuo Blade400. Ennemmin tai myohemmin sen kylla jokainen paivittaa johonkin parempaan malliin, mutta onpahan sitten ainakin radio jo omasta takaa.

Pertti

  • Vieras
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #18 : 10 Syyskuu, 2009, 14:13:43 »
Terveisiä katala rc ehkä joskus nädään.. >:(

Täältäkin suunnalta on hieman katalalle terveisiä!
Myivät ekaksi polttisautoksi painavan kasan paskaa! >:(
Maksoin siitä n.1/3 enemmän kuin mitä vastaava erittäin hyvä olisi maksanut. Koko auto ei koskaan lähtenyt käyntiin ja vastaanotin oli heti pakasta vedettynä paskana.
Palautin auton ja sain rahat takaisin tiukan neuvottelun jälkeen.

Enää en astu kyseiseen kauppaan jalallanikaan muuta kuin äärimmäisessä hädässä. >:(

EDIT: OT:tä, olen pahoillani

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #19 : 10 Syyskuu, 2009, 14:21:45 »
Onneksi osaa nyt itse varoa tuota puljua vaikka ei koskaan ole siellä asioinutkaan...
Jok ikinen palaute mitä olen siitä kuullut niin on edellisen kaltaista, ei sinäänsä että olisi hyvä että kauppa dissataan nuin, mutta kyllä ihmiset ansaitsee kuulla millaista hommaa se on ettei tarvitse kärsiä siitä... itseppähän ovat maineensa aiheuttaneet  >:(

Menee kyllä OT, mutta menkööt...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #20 : 10 Syyskuu, 2009, 14:30:10 »
Mulla on teoria miksi Suomessa ei ole kova taso lennätyksessä, yksi syy on Katalan kaltaiset liikkeet jotka myy paskaa kalliilla ja toinen on ollut monta vuotta liian korkea hintataso ja vähäinen valikoima tuotteita hyvissäkin kaupoissa. Onneksi Trex-Store ym. hyvät kaupat alkaa korjata tilannetta. Luulen että jos omalla paikkakunnalla on RC liike niin on aika korkea kynnys alkaa ottamaan selvää kamoista netissä ja varsinkaan tilata ulkomailta kun kerran myyjältäkin voi kysyä ja kun "vastaavaa" tavaraa saa naapuristakin. Valitettavasti eräät myyjät eivät mitään mistään tiedä joten aloittelija siitä lopulta kärsii ja menettää rahansa. Onneksi Joensuussa ei ole R/C liikkeitä  ;).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Art tech:in valmistama Shark v2
« Vastaus #21 : 10 Syyskuu, 2009, 16:36:36 »
Pikku pätkä ekoista lennoista, ei paljon näkemistä mutta.. Kuulee hyvin kun kierrokset heittelehtii.




-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
7429 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2009, 15:10:09
kirjoittanut Jyri
3 Vastauksia
2853 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2009, 23:31:10
kirjoittanut rane78
8 Vastauksia
5798 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 11:58:17
kirjoittanut JRu
8 Vastauksia
5456 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2014, 20:29:53
kirjoittanut v_240x
4 Vastauksia
4879 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2015, 17:40:01
kirjoittanut mikkox9x