Kirjoittaja Aihe: Vario (Benzin) Electric Trainer  (Luettu 84297 kertaa)

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vario Benzin Trainer
« Vastaus #100 : 04 Lokakuu, 2010, 17:24:36 »
Tänään posti toi moottorin jota perjantaiksi odottelin, nyt pientä hienosäätöä ja toivottavasti viikolla kone tulee koepyöräytettyä.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vario Benzin Trainer
« Vastaus #101 : 04 Lokakuu, 2010, 17:31:23 »
Voi olla että tulee kivan hiljainen ja värinätön kone kun hihnavetoinen. Jos ei tule niin suosittelen moottorina kokeilemaan Scorpionin sijaan vaikka Kontronikia tai vastaavaa. Noiden kanssa lämpö saattaa olla ongelma ja hyötysuhde kokemuksen perusteella hieman huonompi kuin esim Kontronikilla. Väittäisin että varmaan hiljaisin iso sähkis tulee  ;)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vario Benzin Trainer
« Vastaus #102 : 05 Lokakuu, 2010, 16:53:18 »
Tänään nukkumatti herätti aamulla 04:00 ja mietin että mitä sitä oikein tekisi, no se oli tuo kopteri kun unet vei. Perheessäni kaikki muut nukkuivat ja sain rauhassa kokeilla kopterin painopistettä ja sain mittoja ruutupaperille. Ruutupaperin tiedot laitoin tiätämyskoneeseen ja sieltä tuli uusi akkuteline Varioon  :) , tässä telineessä voi säätää painopistettä mukavasti ja merkitä tusilla kylkeen jokaisen akku sisarruksen optimi kohdan.

Nyt vetelee Bensa Traineri viimeisiään ja pitää jossain vaiheessa tästä kirjoitella sähkökopteri puolella, mikäli tässä nyt on mitään kirjoitettavaa, kaiken voi lukea tästäkin osiosta.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #103 : 06 Lokakuu, 2010, 17:00:25 »
Vielä piti noparille paikka ja teline löytää, niin että ei tulisi pitkiä johtojen vetoja ja ilma kiertäisi jäähdytyssiilin luona.Paikkana päätin kokeilla moottorin aiheuttamaa ilmavirtaa ja tein telineen kokeeksi sitä varten.

Eilen hain Sabesta kassillisen(Hirobon kassi) liittimiä ja tänään pääsee niitä tinailemaan kun ESC loppu sijoituspaikka selvisi.

Aiheuttaako jotain hämminkiä tai mittauspoikeamaa se jos lyön loggerin toisen akun väliin ?. Minulla ELoggeri jossa Deans liittimet ja ajattelin sen laittaa toisen 6S pakan väliin ennen liitosta joka yhdistää akut rinnakkain.

Loggeri on jäänyt hyllylle pölyttymään ja ajattelin sen kanssa katsoa että mitä tuossa koneessa tapahtuu.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #104 : 08 Lokakuu, 2010, 09:39:01 »
Hieno ratkaisu tuo yhteen liimaaminen, pitääpi purkaa eiliset juotokset  ;D
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #105 : 08 Lokakuu, 2010, 20:37:11 »

Aiheuttaako jotain hämminkiä tai mittauspoikeamaa se jos lyön loggerin toisen akun väliin ?. Minulla ELoggeri jossa Deans liittimet ja ajattelin sen laittaa toisen 6S pakan väliin ennen liitosta joka yhdistää akut rinnakkain.

Loggeri on jäänyt hyllylle pölyttymään ja ajattelin sen kanssa katsoa että mitä tuossa koneessa tapahtuu.

Aiheuttaa.

Jännite on oikein, mAh luku ja virta arvo pitää kertoa kahdella.

Loggerin jännite häviön takia toinen akku saattaa kuormittua hiukan enemmän, tuskin vaikuttaa mihinkään.

JCA

  • Vieras
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #106 : 08 Lokakuu, 2010, 21:57:55 »
Miekin mietiskelin, että jännite varmaan näkkyy oikein mutta eihän se voi mitenkään mitata tosta kohtaa virtoja oikein? :)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #107 : 08 Lokakuu, 2010, 22:13:55 »
Ja jos akut eivät ole täysin samalaisia niin kahdella kertomalla tulokset ovat vain suuntaa antavia. Heittoa on helposti kymmeniä prosentteja.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #108 : 09 Lokakuu, 2010, 15:34:02 »
Nyt kone on irronnut sähkön avulla maasta ensikertaa ja vaikutti mukavalta, todella hiljainen/värinätön kone  ;D . Lopputulos hyvä ja muutokseen kului aikaa melkein 2-viikkoa, nyt alkaa laajempi testi kierros ja uuden kameratelineen asennus.Nyt on rahat loppu, joten uusien akkujen tilaukset menevät loppuvuodelle, koneessa nyt kiinni ilman akkuja noin 3K€ ja tuohon listaan kun laittaa akut,kameratelineet,laturit+yms, niin huomaa miksi kulkee rikkinäisissä farkuissa ja kengissä.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #109 : 09 Lokakuu, 2010, 16:17:53 »
Noniin hienoa että sait muutettua,ja
kopterin kasaan on varmaan hyvän
oloinen ja hiljainen.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #110 : 10 Lokakuu, 2010, 14:27:01 »
Nyt oli loggeri kiinni ja koneen ilmaan nostaminen ja leijuttaminen antoi loggerille tietoa että suurin mAh piikki oli 13.95A ja jos tuo kerrotaan kahdella niin kuin Juza kirjoitti, niin olisi kaiketi 28A imassut parhaimillaan.Nyt akut lataukseen ja jatkamaan testejä kamerateline kyydissä, että mitä sitten haukkaa kun on painoa +4-6kg.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #111 : 18 Lokakuu, 2010, 17:33:43 »
Jännite on oikein, mAh luku ja virta arvo pitää kertoa kahdella.

Hieman eri mieltä yhdestä kohdasta eli virta-arvosta...
Eli siis kahden akun rinnankytkennästä kyse ja toisesta akusta mitataan loggerilla:
- Jännite on oikein (eli näyttää 6S akussa n. 24 volttia)
- mAh luku täytyy kertoa kahdella, koska logataan vain toista akkua ja molempia kuitenkin puretaan samassa suhteessa.
- virta-arvo näkyy oikein (häviöt, akkujen erilaisuudet, mittarin virheet jne huomioiden). Molempia rinnankytkettyjä akkuja kuormitaan edelleen samalla jännite- ja virtamäärällä (vrt 1 kpl 6S akku), jolloin rinnankytketyt akut antavat 'saman verran' virtaa ulos kuin yksittäinen akku. Rinnankytkennässä ainoastaan akkujen kapasiteetti tuplaantuu, triplaantuu jne. vrt sarjakytkennässä jännite tuplaantuu, triplaantuu jne.. mutta kapasiteetti pysyy samana.  

Tai sitten kahdesta Turnigyn 6S 2650 mAh 20-30C akusta saakin rinnakkytkettynä hetkellisesti 184 Ampeeria ulos.. (loggerilla mitattu 92 ampeeria huippuvirtoja toisesta pakasta). Tällaisella huippuvirralla (2*92A = 184 A) olisi kärynnyt liittimet (Deans, MMM nopari sekä Castlen moottori).. nyt eivät edes pahemmin lämmenneet (motti n. 40-45 astetta nopari n. 60 astetta ja akut n. 30 astetta)

Väitän edelleen, että virta-arvo ja mAh lukema on vain 50% kokonaisuudesta.
Jos sillä kytkennällä saisi molempien akkujen yhteisen (oikean) virta-arvon niin silloinhan loggeri näyttäisi myös mAh oikein. Eikö? Sanoit itse juuri että mAh arvo on vain 50%.

Jos sähköä vertaa veteen, niin jännite on paine ja virta on vesimäärä.
Jos laitat kaksi puutarhaletkua T-haaralla yhteen, toinen naapurisi vesipostista ja toinen omastasi. Molemmissa sama paine. Kastelet sillä nurmikkoa, näätkö siitä omasta vesimittarista myös ne kuutiot jotka ovat tulleet naapurin takapihalta letkua pitkin? Pystyisitkö vakuuttamaan minun naapurille että ei hänelle tule siitä mitään kuluja?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #112 : 18 Lokakuu, 2010, 17:42:56 »
jos akut on rinnan kytketty ja mittari on vaan toisen akun välissä pitää virta kertoa kahdella että saa totuuden!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #113 : 18 Lokakuu, 2010, 18:59:23 »
Laskee miten laskee, rinnan kytkien kumpikin akkupakka luovuttaa puolet siitä virrasta, jonka moottori noparin kautta haukkaa. Sarjaan kytkien sama virta virtaa kummankin pakan läpi.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #114 : 18 Lokakuu, 2010, 19:34:56 »
No mä testaan lähipäivinä. En kyllä ihan hevillä usko, että autoni motti/nopari yhdistelmä kestäisi hetkittäin reilun 180A virran palamatta  :P
.. ja milläs selitätte sen, että auton suorituskyky on likimain sama käytänkö yhtä vai kahta akkua  ::)  
Ja ainahan voin olla väärässäkin :'( sitä tosin harvemmin tapahtuu  ;D

sulla on sitte se mittari varmaan niin että molempien akkujen virrat menee siitä läpi ;) tässä ei käsittääkseni sitä haettu.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #115 : 18 Lokakuu, 2010, 19:35:57 »
.. ja milläs selitätte sen, että auton suorituskyky on likimain sama käytänkö yhtä vai kahta akkua  ::)  

Jos akut on riittävän laadukkaita tai reilusti ylimitotettu (jännite ei kyykkää kuormasta) niin yhdellä akulla saattaa saada jopa peremman suoritukyvyn kun kahdella, onhan se auto sillon kevyempi.

Käytän tossa HK500 6S 4000mAh akkuja koska haluan pitkän lentoajan FPV käyttöön. Suorituskyky ei ole kummonen, paremmin se lentää 6S 2650mAh akuilla.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #116 : 18 Lokakuu, 2010, 19:40:46 »
Toistetaan vielä jos ei uskota ^^
Rinnan kytketyt akut ja loggeri toisen akun ja noparin välissä, arvot kerrotaan kahdella niin päästään arvojen yhteselle hehtaarille.
Sarjassa jännite tuplaan ja kapasiteetti pysyy samana.

Autosi suorityskyky on sama koska kasvatat vain kapasiteettia rinnan kytkennällä, jos laittaisit sarjaan niin palaisi noparisi yms yli jännitteestä, nyt kahdella akulla teoriassa ajoaika tuplaantuu jos ei huomioida lisääntynyttä painoa yms... eli huonolla tuurilla lisä paino vie lisä akusta saadun hyödyn eli suoritus kyky on likimain sama.
Se jos hetkellisesti käy 184A, esim sekunnin niin sitä ei vielä liittimistä yms huomaa.. tod näköisesti noparikin kestää tuon sekunnin tuota.
Kauanko loggerisi mukaan tuo virta"piikki" kesti?

Jusa kerkesi vähän ensin aiheeseen.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vario (Benzin) Electric Trainer
« Vastaus #117 : 13 Helmikuu, 2011, 06:21:38 »
Nyt tämä kone tuli minun osaltani päätökseen ja omassa omistuksessa viimeiset lennot tein -9 asteen pakkasessa  :) . Välitykset tuli kuntoon ja kone on todella kiva ajaa sähkönä, hiljainen iso kone ja roottorin "miesmäiset" äänet tuovat kunnioitusta konetta kohtaan.FBl palikat oli hyllyllä, mutta niitä en koneeseen asti koskaan tullut siirtäneeksi, tämä vähän harmittaa ja se on pelkästään omasta laiskuudesta kiinni  :( .

                             THE  END


PS: elevaattorin trimmiä voi heti laittaa noin 3 "napsua" eteenpäin  :) , ei tullut tehtyä kun sormet oli jäässä.
« Viimeksi muokattu: 13 Helmikuu, 2011, 06:24:02 kirjoittanut Mikaelni »
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2741 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2009, 13:19:29
kirjoittanut Mikaelni
0 Vastauksia
1542 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2009, 18:38:22
kirjoittanut peksa
4 Vastauksia
5152 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2010, 19:27:11
kirjoittanut Kopteri-eki
23 Vastauksia
30360 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2022, 20:18:31
kirjoittanut TeroS
3 Vastauksia
2217 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2014, 12:43:51
kirjoittanut VERTICAL