Kirjoittaja Aihe: T-rex 600 fbl perä vatkaa  (Luettu 7506 kertaa)

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
T-rex 600 fbl perä vatkaa
« : 08 Elokuu, 2017, 10:54:24 »
Noniin .....multikopterin jälkeen T-rex tuntuu ihan haasteelliselta. Onkelmana vaan, perä leijutuksessa heiluu edestakaisin. Olen yrittänyt gainia pienentää, kaasukäyrää muuttaa, remmiä vähän kiriä.....edelleen jatkuu.....Eli
 Gain rate joka oli 95 ja 80. Kokeilin siinä 60 kieppeilläkin.

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #1 : 08 Elokuu, 2017, 11:00:55 »
Jos on govi käytössä, niin siinä liiallinen gaini voi aiheuttaa semmosta tosi nopeeta lyhyttä oskillaatiota. Näin ainakin mulla kävi T-rex 600 prossa ku nosti castlen gainia vähänki defaultista.

Jos ei johdu govista, niin purkaisin melkein sen perän atomeiksi ja tsekkaisin et laakerit on ehjät (ja oikein päin) ja että mikään ei muutenkaan tahmaa.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #2 : 08 Elokuu, 2017, 11:04:45 »
Kiitti. Govi?

Ksikki termit ei ole hanskassa:)

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #3 : 08 Elokuu, 2017, 11:05:57 »
Niinja.mimmosilla arvoilla gain sulla pelitti?

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #4 : 09 Elokuu, 2017, 09:21:26 »
Governor, eli nopeudensäätimen tai Gyron toiminto, joka pyrkii pitämään moottorin kierrosluvun samana kuorman vaihdellessa.

Mulla oli siis noparina castlen ice2 ja perä pelas hyvin kun govin gain oli oletusarvossa. En nyt kyllä enää tähän hätään muista mikä se arvo on. Oliks toi sun kopteri ihan perus combosähköillä?
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #5 : 09 Elokuu, 2017, 10:40:47 »
Niinja.mimmosilla arvoilla gain sulla pelitti?
Ota noparista govi pois käytöstä. Et sitä tarvi leijuttelussa. Etkä vielä sport lennossakaan.
Govin hyödyt tulevat esille vasta kovemmissa kuormanvaihteluissa, joissa Akun jännite laskee kuorman noustessa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #6 : 09 Elokuu, 2017, 11:18:02 »
Onkoperän vatkaus nopeaa vai hidasta heijaamista?
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #7 : 09 Elokuu, 2017, 14:19:59 »
Liikkuuhan se perän linkkimekanismi hyvin kevyesti? Jos jumittaa yhtään niin voi vatkata senkin takia.
Tuomas
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #8 : 11 Elokuu, 2017, 00:20:51 »
Suhteellisen nopeaa heiluu. Kyseessä on "purkitettu" T-rex.

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #9 : 11 Elokuu, 2017, 00:53:54 »
Tässä vähän näkyy

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #10 : 11 Elokuu, 2017, 06:31:35 »
Mitä tapahtuu jos nostat perän gania?
Meneehän gainin säätö gyrolle oikein?
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #11 : 11 Elokuu, 2017, 10:55:49 »
Ootko kokeillu laittaa enemmän kierroksia? Aika laiskan näköisesti päälavat pyörii.

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #12 : 11 Elokuu, 2017, 12:08:57 »
Kokeilen nostaa....ei muistaakseni kyllä auta.

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #13 : 11 Elokuu, 2017, 12:09:41 »
Eli status pitäisi olla kai vihreä?

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #14 : 11 Elokuu, 2017, 12:42:56 »
Niin.....sehän vaihtui vihreeksi lisäämällä radiosta herkkyyttä gyroon.
Boxista kokeilin delayta säätää. Hankalaa kun ei oo numeroarvoja....tikulla vaan....

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #15 : 11 Elokuu, 2017, 14:36:10 »
Lavat kannattaa kiristää. Ne ei saisi antaa periksi lavanpitimistä kun antaa kierroksia.

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #16 : 11 Elokuu, 2017, 14:38:21 »
Kävin testaan. Oli puuskainen tuuli.....Piti vähän nostaa....äkkiä olikin llmassa😀
Aikani taivaalle piirreltyäni koukeroita sain laskemaan...
Pitää ehkä säärää kaadua loivemmaksi... Kun tuntui että oli laskeutuminen hankalaa.....
Tai kokemattomuutta plus tuuli joka nostelee...
Oon teipannut sen modekytkimentuohon tilaan mutta ehkä omisi helpompi laskutjosholdilla sammuttaa ja säätää lapakulmia?
Tohtisko taivaalta tulla ihan autorotaatiolla?
Kokemusta lennokeista plus Suoer Cp:llä kohtalaisen monia kertoja......
Mutta muuten alkutaipaleella.....näis sä.

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #17 : 11 Elokuu, 2017, 14:41:25 »
Joo.Oli liian tiukalla. Eikös oo ok. kun just pysyy suorassa?
Siis löysösin. Mutta mistä päättelet olevan löysällä?

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #18 : 11 Elokuu, 2017, 15:03:41 »
Liian löysällä jos on niin spool-upissa voi alkaa vatkaamaan maassa kun lavat ei pysy suorassa. Samoten laskun aikana voi ottaa maaresonanssia samasta syystä. Oikein pahasti jos on löysällä niin saattaa jopa iskeä peräpuomiin jos kiihdytyksessä lähtevät taipumaan. Liian kireällä jos on niin sitten ne ei oikene edes ilmassa. Itse olen kokenut että sopiva kireys on silloin kun moottorin alkukiihdytys ei saa niiitä kääntymään mihinkään mutta lennossa keskipakovoima varmasti vetää ne suoraksi. Tuossa onkin aika laaja skaala kireydelle millon on hyvä.

Tuosta aiemmasta viestistä jäi semmonen mielikuva että sinulla säätyy kierrokset samaa tahtia lapakulmien kanssa, onko näin? Jos on niin suosittelen ehdottomasti säätämään vakiokierrokset ja säätämään nostovoiman pelkästään lapakulmilla. Kollektiivin mukaan säätyvät kierrokset ei kuulu CP koptereille ollenkaan. Jostain syystä yllättävän moni kopterivalmistaja suosittelee tämmöistä käytäntöä, mutta sillä saa vain aikaan käsittämättömän hankalan lentotuntuman. Aina kun tulet alasäin niin kierrokset hidastuu ja kopterista katoaa ohjattavuus. Sitten kun nostat ylemmäksi niin tuntuma palaa, mutta pitkällä viiveellä kun moottorilla kestää pitkään kerätä kierroksia nuppiin. Pahimmillaan perästä katoaa pito kokonaan aina kun annat lisää kulmia ja moottori alkaa keräämään kierroksia. Kerran olen tämmöisellä setupilla lentäny ja oli kyllä epätoivoista puuhaa pitää sitä hallinnassa. Riittävän paljon kierroksia että lavoissa riittää pitoa hyvin ja sitten tasainen kaasukäyrä kaikille kulmille niin hyvä tulee.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #19 : 11 Elokuu, 2017, 15:26:07 »
Jol Alastulo tuntui kyllä häijyltä. Kiitän. Pitääoä säätää. Mutta peräremmin kireys....kevyesti painaen puoliväliin painuu?
Mutta onko väliä mistä kohti?
Tuo tuntui löystyneen vähän.

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #20 : 11 Elokuu, 2017, 15:30:15 »
Joo flätti käyrä vaan ja holdilla lasku. Noparin soft start hoitaa spool upin.

Hihnan kireyden saa aika hyvin perstuntumalla, eli ei saa olla niin kireellä että selvästi ahistaa kun pyörittää nuppia, eikä niin löysällä että hihna hyppii.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #21 : 11 Elokuu, 2017, 15:50:09 »
Suurkiitos😀
 


"flätti käyrä vaan ja holdilla lasku. Noparin soft start hoitaa spool upin. "


Saisiko selkokielellä😂
Eli.....mode 1 ja lähempänä maata holdilla "off". ?

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #22 : 11 Elokuu, 2017, 16:08:07 »
 :D

Eli kaasukäyrä on tasainen, esimerkiksi 75-75-75-75. Tällöin kiekat periaatteessa pysyy koko ajan samoina, riippumatta siitä minkälaisia ohjausliikkeitä tekee. Laskuun tullessa sit vaan hold päälle about metrin korkeudesta, ja antaa kopterin laskeutua nupissa olevaa inertiaa hyödyntäen. Yleensä joutuu pikkusen lisäämään kulmia ennen kun jalakset koskettaa maata jotta saa nätin laskun.

Säätimessä on soft startiksi kutsuttu ominaisuus, eli kun lentoon lähtiessä päästää holdin, niin nopari alkaa keräämään kierroksia hiljalleen, vaikka kaasusignaali olisi se 75 % tai mitä ikinä onkaan.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #23 : 11 Elokuu, 2017, 16:43:38 »
Kiiitän.Laitoin alun nollaksi ja puolivälistä flätti. Meni vaan ohi...."nousussa päästän holdin"?
Sehän on pois päältä ja lopussa siinä metrissä lyön päälle...?

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-rex 600 fbl perä vatkaa
« Vastaus #24 : 11 Elokuu, 2017, 17:17:53 »
Ainiin....virrat päälle hold-on....

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
7554 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2007, 00:11:31
kirjoittanut Yippo
21 Vastauksia
10156 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Heinäkuu, 2013, 10:40:16
kirjoittanut mikek
4 Vastauksia
3251 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Syyskuu, 2014, 18:34:42
kirjoittanut Eispii
204 Vastauksia
85806 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2016, 19:36:35
kirjoittanut Nitebiker
5 Vastauksia
2180 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2020, 17:49:10
kirjoittanut Dutchman