Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle  (Luettu 4981 kertaa)

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #50 : 01 Heinäkuu, 2017, 14:52:06 »
Remmin kireys säädetään runkon peräblokista ( se mis peräputki on kii runkos,8 ruuvia) ruuvit auki vedetään peräputkee niin et remmi kiristyy,,,oikee kireys katotaan pikkuruuvarilla jolla painetaan toista puolta remmistä jos remmi menee mukavasti puoleenväliin ni ok,,,,jos osuu toiseen puoleen remmin liian löysä,,,,,jos ei liiku ollenkaan liian kiree,,,,
Peräservon/perätönärin säätö ei vaikuta remmin kireyteen vaan remmin kireys eka sit noi
Tän jälkeen  peräservon/perätönärin säätö  (nääkin sit rate tilas),,,,,,,

Muista ennen ekaa pörräämistä kattoo viä et Rudder oikein ja sit Gyron korjaus suunta
« Viimeksi muokattu: 01 Heinäkuu, 2017, 14:54:01 kirjoittanut Eispii »
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #51 : 01 Heinäkuu, 2017, 15:16:43 »
Joo, ohjaussuunnat ja gyro on oikein, kun antaa kaasua senverran että hiukan kevenee niin pystyy kääntelemään paikallaan. Pitää vaan vielä selvitellä lapakulma- ja kaasukäyrien asetus sekä lentotilojen ohjelmointi tuohon radioon kunhan seuraavan kerran on aikaa tuon kanssa näprätä. Lapakulmamittari on vasta tulossa mutta kaipa ne alustavasti saa astemitallakin.

Harjoittelutelineet ovat myös rakenteilla, hiilikuituputket löytyivät miljoonalaatikosta ja keskikappaleen 3D-tulostin aamulla, pitää vielä jostain löytää sellaisia harjoitusgolfpalloja jotka ovat kuin sählypalloja mutta pienempiä.

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #52 : 01 Heinäkuu, 2017, 18:59:11 »
Kalastuskaupasta saa sellaisia pieniä styroksipalloja. Nehän voi spreijata vaikka neonväriseksi.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale.

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #53 : 01 Heinäkuu, 2017, 23:03:22 »
Perän toiminnasta ja säädöstä:

Remmin kireyttä:

Monen näköistä ohjetta:

Tuosta: https://www.kopterit.net/index.php?topic=19505.0

Tuosta: https://www.kopterit.net/index.php?topic=19507.0
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #54 : 02 Heinäkuu, 2017, 07:38:38 »
Hyviä ohjeita, kiitos linkeistä. Eli n. +-10 astetta olisi sopiva collective-aloituskulma ja ehkä 5 cyclikiä?

Pitää vielä opiskellä tuo Opentx:n flightmodejen käyttö kun en ole niitä tähän asti tarvinnut kun multeissa ne tehdään FC:ssä. Tarvinnee normimoden ja pari eritehoista idleuppia sekä holdin sitten eri nappulaan.

Tulipa muuten mieleen, onkohan kukaan laittanut throttleholdia palautuvaan nappiin esim. lähettimen takaseinään niin että se toimisi "varmistimena" estämässä tahattomat käynnistykset sekä "kuolleen miehen kahvana" torppitilanteessa eli tehot saisi pois yksinkertaisesti päästämällä irti napista?
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2017, 07:45:40 kirjoittanut Murgo »

Poissa TimoK

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #55 : 02 Heinäkuu, 2017, 13:43:33 »

Tulipa muuten mieleen, onkohan kukaan laittanut throttleholdia palautuvaan nappiin esim. lähettimen takaseinään niin että se toimisi "varmistimena" estämässä tahattomat käynnistykset sekä "kuolleen miehen kahvana" torppitilanteessa eli tehot saisi pois yksinkertaisesti päästämällä irti napista?

Ei ole palautuvassa napissa, mutta kahden keinukytkimen takana on. Talvella kun tulee mankkapussin kanssa tusattua, niin on "lisävarmistimena". Muutenkin estää (mahdolliset aivopierusta johtuvat) tahattomat spoolaukset ei oikein tee mieli 700:sen kanssa painia.

Kyllä se Holdin käyttö kannattaa opetella niin, että nykäisee katkaisimesta. Muuten saattaa tulla tahattomia tippumisia taivaalta...
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2017, 13:45:05 kirjoittanut TimoK »
|Goblinit 420 & Black Thunder|VBC|

Entiset:
|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa Bnito

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #56 : 02 Heinäkuu, 2017, 17:04:03 »
Itellä on holdi nykyään palautuvassa kytkimessä mutta ei sen lisäksi kyl ole mitään ylimääräsiä varmennyksia. Eli liipaisusta hold päälle ja seuraavasta pois jne....

Itellä aluksi oli ns. Normimode käytössä mutta ei se kyllä tehnyt muutakun sotki. Samoin kulmat oli miedommat mutta hylkäsin senkin ajatuksen. Nykyään vain kierrokset muuttuu ei muu ja lapakulmat aina samat.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #57 : 02 Heinäkuu, 2017, 19:31:42 »
No niin, nyt on jonkinlaiset asetukset radiossa, laitoin lapakulmille 40% expoa, samoin kaasulle normimodessa, ja tein kaksi IU-käyrää, toinen suora +30% ja toinen V, keskellä +70 ja laidoilla +90%. Meinasin että IU1:llä sopisi harjoitella leijutusta ja IU2 olisi sitten sitä ehkä kaukaista tulevaisuutta varten jos/kun alkaa jotain ihme 3D-temppuja yrittämään. Noita varmaan joutuu vielä ruuvailemaan kyllä siinä vaiheessa kun yrittää vehjettä ilmaan. :)

Lapakulmat laitoin nyt niin että ovat tikun keskiasennossa nollilla, olisiko parempi että olisi hiukan positiiviset "leijutuskulmat" keskellä? Holdin laitoin samaan kytkimeen kuin mitä olen simussa tottunut käyttämään, ehkä se sitten löytyy tarvittaessa.  ;D

Tuossa noparissa pitäisi olla jonkinlainen governor-moodi, en ole vielä viitsinyt irrottaa sitä ja tarkistaa onko käytössä, ledit ovat akkutelinettä vasten ja nopari nippusiteellä kiinni. Tarkoittaako governor noparin tapauksessa että yrittää pitää kierrokset ohjaussignaalin mukaisina kuormituksesta riippumatta vai olenko käsittänyt väärin? Eli niin että kun vastarilta tuleva kaasusignaali pysyy samansuuruisena niin pysyvät kierroksetkin?
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2017, 19:34:29 kirjoittanut Murgo »

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #58 : 02 Heinäkuu, 2017, 20:17:18 »
Lapakulmat laitoin nyt niin että ovat tikun keskiasennossa nollilla, olisiko parempi että olisi hiukan positiiviset "leijutuskulmat" keskellä? Holdin laitoin samaan kytkimeen kuin mitä olen simussa tottunut käyttämään, ehkä se sitten löytyy tarvittaessa.  ;D

Tuossa noparissa pitäisi olla jonkinlainen governor-moodi, en ole vielä viitsinyt irrottaa sitä ja tarkistaa onko käytössä, ledit ovat akkutelinettä vasten ja nopari nippusiteellä kiinni. Tarkoittaako governor noparin tapauksessa että yrittää pitää kierrokset ohjaussignaalin mukaisina kuormituksesta riippumatta vai olenko käsittänyt väärin? Eli niin että kun vastarilta tuleva kaasusignaali pysyy samansuuruisena niin pysyvät kierroksetkin?

Kyllä lapakulmat kannattaa olla nollassa kun tikku on keskellä.

Olet ymmärtänyt Govin toiminnan ihan oikein. Jos nyt kuitenkin haluat normimodella lähteä harjoittelemaan, niin govi pitää ottaa pois päältä, ainakin tässä normitilassa. Samaten V-kaasukäyrä on turha govin kanssa. Govin kanssa kuuluu käyttää aina flättiä kaasukäyrää ja tällöin hommat toimii kuten tuossa ylempänä selitin.


 


Poissa Bnito

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #59 : 02 Heinäkuu, 2017, 21:46:23 »
Eikä se govi nyt alkuun mikään pakollinen ole, perus leijutteluissa ja sanotaanko alkuvaihessa ei sitä edes huomaa onko sitä vai ei.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #60 : 02 Heinäkuu, 2017, 22:59:56 »
Eikä se govi nyt alkuun mikään pakollinen ole, perus leijutteluissa ja sanotaanko alkuvaihessa ei sitä edes huomaa onko sitä vai ei.
Olen lennättänyt isoja ja pieniä sähköjä ilman govia. Hyvin pärjää ilmakin. Tosin kevemmassa menossa pysyy kiekat paremmin samoina lennon loppuun saakka siis mikäli akussa riittää potkua.
Trex 700N DFC SK540 Trex 600N DFC SK540
Trex 700E DFC SK540
Trex 500L SK540
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 630 SK 540

Poissa zxiicci

  • Jäsen 2017
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #61 : 04 Heinäkuu, 2017, 12:13:31 »
Olen lennättänyt isoja ja pieniä sähköjä ilman govia. Hyvin pärjää ilmakin. Tosin kevemmassa menossa pysyy kiekat paremmin samoina lennon loppuun saakka siis mikäli akussa riittää potkua.

Mattiha ny veneileeki ilman moottoria. Voi olla että kannattaa vähän kriittisesti suhtautua tuohon.

Vitsi, älä ota ittees :D

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #62 : 04 Heinäkuu, 2017, 13:15:40 »
Mattiha ny veneileeki ilman moottoria. Voi olla että kannattaa vähän kriittisesti suhtautua tuohon.

Vitsi, älä ota ittees :D

Ne pitää moottorit pahaa ääntä.
Trex 700N DFC SK540 Trex 600N DFC SK540
Trex 700E DFC SK540
Trex 500L SK540
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 630 SK 540

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #63 : 05 Elokuu, 2017, 10:52:37 »
No niin, ehdinpä lopulta kokeilemaan laitetta ilmaan ensimmäistä kertaa. Hiukan taitaa olla perussäädöt vielä pielessä kun trimmit sai laittaa täysille ennenkuin pysyi suunnilleen suorassa. Laite kumminkin säilyi ehjänä, mitä nyt perälapojen kärjet hiukan rispaantuivat kun hipaisivat peräevästä huolimatta asfalttiin jossain hiukan vähemmän tyylikkäässä laskussa. Eli ensimmäinen CP-lento tuli koettua, ensimmäinen CP-torppi on vielä edessä.  ;D Nyt ainakin tiedän että laite lentää ja on ohjattavissa, sitten vaan pitäisi ehtiä treenata. Täytyy myös sitä FBL-konversiota tai jopa toista kopua miettiä jossain vaiheessa.

Videopätkää ensimmäisen (ja tähän asti ainoan) akullisen loppuoluolelta, alku meni pieniin hyppyihin ja trimmien säätämiseen.

« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2017, 11:00:16 kirjoittanut Murgo »

Poissa Mesihukka

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #64 : 05 Elokuu, 2017, 12:24:37 »
Sehän sujui hienosti! tosta on hyvä jatkaa harrastusta :)
Goblin Speed Vbar NEO | Goblin Mini Comet Vbar NEO
Logo 690 SX Vbar NEO | Gaui X-3 Mini Vbar
Vbar control... ja styrsapaali

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #65 : 05 Elokuu, 2017, 12:42:58 »
Jos ensimmäinen lento cp kopukalla niin ei mitään hätää,hianostihan se pysy hanskassa (vertaa mun ekaan lentoo ;D ;D ;D)
Harvoin kopukka pysyy ihan suorassa/paikoillaan,aina saa vähän korjata :),,,,,trimmien käyttö sallittua nupissa ,mut peräs ei suotavaa (tuskin kukaan mitää sanoo jos naksu sinne/tänne),,,jos oikeen hiposteleen haluut ni trimmit keskelle ja kopu ilmaan,jos kampee vasemmalle (perä ittee kohti) ni vasemman swassin (AIL) linkkiä pidemmäks,,,,,,jos kampee eteenpäin ni ELE linkkiä lyhyemmäks ja kokeillua uudestaan,,,,,,jos pysyy paikoillaan/ei kampee ni hyvä,sit trimmeillä hienosäätö :)
Mut eihän sulla mitään hätää kun jo tollain kiskot :)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #66 : 05 Elokuu, 2017, 12:50:50 »
Perä pysyi hyvin kurissa ja vastasi järkevästi ohjaukseen eli gyro hoitaa hommansa mutta aluksi lähti aika vahvasti "kaatumaan" eteen ja vasemmalle, vasta trimmit "tapissa" pysyy suunnilleen vakaana. Pitää säätää swashia.

Tuossa Taraniksessa on kyllä todella pieni trimmialue, en tiedä saako sitä isommaksi kun muistaakseni on jo asetettu maksimiin. Multien kanssahan noita trimmejä ei tarvitse eikä tietty FBL:nkään.

Mutta iso hyöty kyllä simulaattorista, sujui melkein paremmin kuin uskalsin toivoa. Ei se kyllä mitään helppoa ole.  :D

Poissa Mesihukka

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #67 : 05 Elokuu, 2017, 13:08:39 »
Onks sulla muuten swash leveling tool? Sillä saa helposti swashin suoraan.
Goblin Speed Vbar NEO | Goblin Mini Comet Vbar NEO
Logo 690 SX Vbar NEO | Gaui X-3 Mini Vbar
Vbar control... ja styrsapaali

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #68 : 05 Elokuu, 2017, 13:39:59 »
Työkalu on mutta en ole vielä käyttänyt, pitänee käyttää nuppi irti ja tarkistaa.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #69 : 05 Elokuu, 2017, 13:49:42 »
Älä lähe "liikaa" tekeen säätöjä kerralla,,,,,uskon et swassi on vaateris ala/keski/ylä kohassa,,,,,kokeille noita linkkejä  ekaks vähän ja jos hyvä ni se on siinä,,,,jos rupee "liikaa" säätään voi mennä ihan hakuseem ::)
Nostat kopun vähän ilmaan ja pikku pumppauksia kaasulla ja pieni kallistuksia sivuille ni tottuu kopuun ja tikkuihin..
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #70 : 05 Elokuu, 2017, 18:00:56 »
Swashin suoristukseen sopii myös nippuside. Eli pääakseliin kiinni swashin yläpuolelle ja pala teippiä nipparin päähän. Pyörittelee sitten nuppia ja katsoo että teippi hipaisee samalla lailla swashin linkkien kiinnityskohtia. Tässä konstissa on se etu että nuppia ei tarvi purkaa. Ite oon aina näin suoristanu.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #71 : 20 Elokuu, 2017, 17:28:12 »
Toinen lentokerta tänään, taas vain yksi akullinen. Kameraa ei tällä kertaa ollut mukana. Pysyi edelleen ehjänä, nyt ei tullut edes kovia laskuja ja muutenkin oli taas hiukan paremmin "hanskassa". Sain trimmeihin kun säätelin linkkejä, aika pienestä on kiinni, puoli kierrosta ja trimmit jo toiselle puolelle keskiasennosta kun viimeksi olivat laidassa.

Alkaa myös häiritsemään se kun harjoitusteline ei pysy ihan keskella (kiinni nippusiteillä  ;D ) joten kone leijuu hiukan vinossa ollessaan paikallaan. No, pari lentoa vielä niin ehkä uskallan jo luopua "apupyöristä".   8)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2017
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #72 : 20 Elokuu, 2017, 20:36:13 »
CP kopterit leijuu aina vinossa. Myös oikeat helikopterit leijuu aina vionssa. Johtuu siitä että peräroottori työntää kopteria sivulle, jonka seurauksena kopteria pitää kallistaa toiselle sivulle että se pysyy paikallaan. Eli ihan normaalia onpi se.
Trex 450 Pro DFC (3GX)
Synergy E7 (CGY750)
Futaba 14SG

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #73 : 20 Elokuu, 2017, 21:26:12 »

Ot: Käsittääkseni legendaarinen Heim-mekaniikka yritti kompensoida kenossa leijumisen.
Jos kopu on vähän kenossa oikealle, niin ei siitä kannata välittää.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale.

Poissa Konna

  • Jäsen 2017
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #74 : 20 Elokuu, 2017, 21:28:25 »
Apupyörät häiritsevät myös leijutusta (painopiste/aerodynamiikka) joten mitä nopeammin uskallat ottaa pois niin parempi :)
Mikado Logo 700 VBar NEO
Mikado Logo 480 XXtreme VBar NEO
Goblin 380 "200km/h edit" VBar NEO
Gaui X3 VBar NEO -- Ja styroksipaali :D
Mikado Vbar Control

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
2317 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2009, 21:45:10
kirjoittanut Mie
96 Vastauksia
22737 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2013, 10:09:37
kirjoittanut vinotintto
2 Vastauksia
1041 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 21:05:37
kirjoittanut jekuusi
22 Vastauksia
3782 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2014, 01:14:06
kirjoittanut oskuk
6 Vastauksia
1644 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2014, 13:44:53
kirjoittanut Janiz78